Hallo allemaal, ik had nog eens een vraagje, ik heb voor mijn vriendin een kleidraaischijf gekocht via marktplaats. Waarbij ik al wist dat de printplaat niet helemaal 100% functioneerde soms deed ie het en soms niet.... De printplaat regelt de snelheid, min en max toeren.
Toen had ik wat doorgebrande componenten vervangen toen leek hij het aanvankelijk goed te doen, maar inmiddels doet hij helemaal niets meer... Van tevoren had ik bedacht, ik kan er altijd een frequentie regelaar op zetten en zo de hele printplaat omzeilen. Maar nu ik op dit punt ben aangekomen zie ik nu dat deze motor 4 draden heeft. en al mijn andere machines hebben er 3. Met dit type motor ben ik helemaal niet bekend, en google brengt me ook niet veel verder.

Motor type plaatje:

De 4 draden in de motor gelabeld AB KJ

Beeld van hoe de motor naar de printplaat loopt en trafo (?)

Is er iemand die hier meer over kan vertellen?
Alvast bedankt !

Nee, dit is een onafhankelijk bekrachtigde gelijkstroommotor.
Veldwikkeling 200Vdc 0,21A
Anker 180Vdc 2,7A
Mss eerst eens nagaan of het probleem bij de motor of de dc regelaar zit.

Dit is een DC motor met een veld en een anker wikkeling. Als de regelaar niet meer te repareren is kan er wel een nieuwe regelaar voor gemaakt worden.

Zet even je woonplaats bij je persoonlijke gegevens.

Ik zie een paar Rifa rookbommen zitten links, die lijken vervangen te zijn ( door weer Rifa...)
Waren die ontploft?
Misschien alle elco's ook vervangen?
Die regelaar, met zo te zien een thyristor regeling, is vast wel weer aan de gang te krijgen.
Maak nog een paar beter ingezoomde foto's van de print.

Die bordeaux rode elcootjes (zijn van Roe dacht ik) zijn tamelijk berucht. Als ik die zie, pak ik gelijk de esr meter.
En de desoldeerbout ;)

die rifa's zijn al eens vervangen aan het zwarte te zien en de schone vervangers. idd die roe elco's eruit kiepen zou ik ook zeggen. dit haalt de 35-40 jaar wel. check ook eens onder die zwarte plek, kan zo maar een printspoor overleden zijn daar..

Op donderdag 13 november 2025 21:02:57 schreef 90000006:
Die bordeaux rode elcootjes (zijn van Roe dacht ik) zijn tamelijk berucht. Als ik die zie, pak ik gelijk de esr meter.
En de desoldeerbout ;)

Ze hebben vaak een heel erg goede ESR. Zo goed dat je hem met de ohmmeter ook kunt meten ;-)

En het is een borstel motor ... dus bij intermitterende problemen zouden het ook zomaar eens de borstels kunnen zijn die op zijn.

Op donderdag 13 november 2025 18:06:47 schreef Lambiek:
Dit is een DC motor met een veld en een anker wikkeling. Als de regelaar niet meer te repareren is kan er wel een nieuwe regelaar voor gemaakt worden.

Zet even je woonplaats bij je persoonlijke gegevens.

Gedaan!

Op donderdag 13 november 2025 19:07:19 schreef revado:
Ik zie een paar Rifa rookbommen zitten links, die lijken vervangen te zijn ( door weer Rifa...)
Waren die ontploft?
Misschien alle elco's ook vervangen?
Die regelaar, met zo te zien een thyristor regeling, is vast wel weer aan de gang te krijgen.
Maak nog een paar beter ingezoomde foto's van de print.

De blauwe onderdelen heb ik zelf vervangen. Volgens mij waren ze allemaal doorgebrand.... ik kan kijken of ik dat nog kan nagaan.

Ik zal wanneer ik op mijn studio ben gedetaileerdere foto's maken!

[Bericht gewijzigd door G-VB op (21%)]

Op donderdag 13 november 2025 23:24:39 schreef Sine:
En het is een borstel motor ... dus bij intermitterende problemen zouden het ook zomaar eens de borstels kunnen zijn die op zijn.

Hoi Sine, ik heb vandaag de motor losgekoppeld en doorgemeten

Ik meette een ‘stabiele’ 0,728 kilo ohm over KJ
Over A-B meette ik verschillende niet stabiele waardes, aanvankelijk meette ik 103 Ohm en dat liep af.

Als ik de motor met de hand draaide veranderde de waardes in zowel bij K-J als A-B. K- werd elke keer wel weer steady 0,728 kilo ohm. A-B was elke keer anders kwa weerstand. Dus ik neem aan dat A-B de anker wikkeling is, en K-J het veld.

Na het doormeten heb ik de kabels weer aangesloten op de motor. Ze zaten voordat ik alles losmaakte niet echt goed vast, ik heb ze wel goed vast gezet. Daarna heb ik hem aangezet, en toen draaide hij daarna perfect! Paar keer alles aan en uitgezet, verschillende snelheden laten lopen. Hij bleef het doen. Alleen stond de Torque nogal laag. die heb ik verhoogd. Nog een paar keer aan en uit gezet. Deed het prima.

En toen een paar uur later, deed hij weer niks…. Wanneer hij niet draait meet ik wel 200V op het veld, en dan niets op het anker. Wanneer hij wel draaide meette ik variabele Voltages op het anker afhankelijk van de snelheid. Volgens mij is dat hoe het hoort te werken, voor zover ik Veld-Anker moteren sinds een paar dagen ken :) Dus ik neem aan dat het niet de koolborstels zijn waar het aan ligt, maar ik weet niet zeker of dat een terechte conclusie is? Ik kan niet heel makkelijk bij de koolborstels komen, om de kap eraf te halen moet ik heel de motor demonteren.. als iemand denkt dat dat toch de moeite is dan hoor ik dat graag!

De regelaar die @Benleentje aanraadde lijkt me een goede vervanger. Wellicht is dat de snelste en uiteindelijk ook ‘goedkoopste’ manier om deze machine wat stabieler te laten draaien :) iemand een adresje in europa waar die te krijgen zijn misschien?

Een hele simpele, snelle test, wanneer de motor niet wil starten:

probeer hem aan te zwengelen (geef een slinger aan de draaischijf, of hoe dat verder ook moge heten bij een pottenbakkersdraaiding). Als de motor daarna wel goed aanloopt geef ik het 90% kans dat het de koolborstels zijn (versleten, of niet genoeg veerkracht om ze betrouwbaar tegen de commutator te drukken).

(de andere 10% kan een probleem met de rotor/commutator zijn, zoals ik een paar weken geleden had. In bepaalde standen wilde de motor niet goed opstarten omdat er een draadje afgebroken was bij één van de commutatoraansluitingen. Als de motor, na uitzetten, net in een ongunstige stand stopte, wilde hij daarna niet meer uit zichzelf aanlopen bij het opnieuw starten, tenzij men de rotor een klein beetje verdraaide).

Als je anker geen spanning krijgt zal hij niet draaien, zoals je aangeeft denk ik dat de koolborstels ok zijn.
Eerder gemeld door testman zou je beter alle bordeaux elco's vervangen. ook goed controleren op slechte verbindingen - solderingen op de enkelzijdige print, vooral aan de vermogensweerstanden en andere 'warme' componenten.

@nonius: aanzwengelen heeft volgens mij geen nut - er staat geen spanning op het anker op dat moment. Anker is dus ok.

[Bericht gewijzigd door Freaky op (15%)]

Op dinsdag 18 november 2025 22:44:19 schreef G-VB:
Ik kan niet heel makkelijk bij de koolborstels komen, om de kap eraf te halen moet ik heel de motor demonteren.. als iemand denkt dat dat toch de moeite is dan hoor ik dat graag!

Als je wilt weten of er iets met de borstels is zal je toch de motor moeten demonteren. Eerst kijken of de motor goed werkt en dan pas over een andere regelaar nadenken.

Als je twee DC voedingen hebt kun je de motor ook testen zonder regelaar. En dat kan al met voedingen van bijvoorbeeld 24VDC, dan zal de motor niet snel draaien, maar dan krijg je wel een iedee over de werking.

Maar eerst de borstels controleren.

Of gebruik de motor als dynamo.
De veldspanning is niet meer dan de netspanning dubbelzijdig gelijkgericht.
Hang een gloeilamp en voltmeter aan het anker en draai aan de schijf.

Wanneer hij niet draait meet ik wel 200V op het veld, en dan niets op het anker.

Dat lijkt dan toch een defecte regelaar.
En soms wel, soms niet lijkt me mogelijks ook een slechte (soldeer?) verbinding.
Zoniet lijkt deze regelaar perfect te herstellen, wat zit er moeilijk op?
Mss dat het IC (TFK U106?) obsolete is.....

Verder is spanning op de veldwikkeling geen garantie dat er ook stroom vloeit ... dan zou het ook wel eens kunnen dat de sturing als beveiliging weigert spanning op het anker te zetten.

Het gebeurd vaak dat de borstels blijven hangen in hun houder. Als je er dan een lichte tik met een hamer geeft in de buurt van de borstels, dan kan het zijn dat de motor weer draait.Dan moet er toch naar gekeken worden.

Op woensdag 19 november 2025 09:14:23 schreef Lambiek:
En dat kan al met voedingen van bijvoorbeeld 24VDC, dan zal de motor niet snel draaien, maar dan krijg je wel een iedee over de werking.

Hoezo niet snel? 't zal toch bijna het normale toerental zijn?

Door de veldspanning te verlagen, gaat het toerental omhoog. Het koppel wordt kleiner. Maar met ipv 200/180 op veld/anker 24/24, dan zal ie dus iets harder willen (mits onbelast).

De wrijving in het systeem kan mogelijk al zoveel invloed hebben dat Lambiek toch gelijk krijgt dat ie minder hard (of helemaal niet) draait dan normaal.

Ik krijg met "variabele metingen" over het anker het gevoel dat ofwel het anker doorgebrand is (-> niets meer aan te doen) ofwel de koolborstels soms wel en soms niet verbinding maken (-> gewoon vervangen en klaar).

Op dinsdag 18 november 2025 22:52:51 schreef nonius:
Een hele simpele, snelle test, wanneer de motor niet wil starten:

probeer hem aan te zwengelen (geef een slinger aan de draaischijf, of hoe dat verder ook moge heten bij een pottenbakkersdraaiding).

Thanks voor de tip, had dit heb ik al meerdere geprobeerd, maar helaas letterlijk nooit met maar ook iets van resultaat. Ooit had ik een kapotte makita 220V boormachine met kapotte borstels, als ik die handmatig starte wilde hij nog wel een eens een tijdje door blijven draaien. De vonken schoten daarbij wel uit de behuizing :)

Aangezien de meesten van jullie toch aanraden om de koolborstels te checken dan ga ik dat gewoon doen! Ik hoop dat dat het is dan is het een easy fix mits ik de juiste borstels kan vinden of course. :)

Zal eerst ook 24V DC op de motor zetten, ik heb een labvoeding liggen dus dat is zo gedaan. (2x 32V 3amp)

Daarna zal ik de printplaat nog eens onder de loep nemen, op solderingen. Dan de Elco's vervangen!
Heel erg bedankt weer allemaal en ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!

Voila de koolborstels:

Volgens mij kunnen ze nog een cm inslijten :)

Aanvankelijk had ik de motor losgekoppeld van de printplaat en er spanning 24V op gezet en aanvankelijk draaide hij niet.. Ik dacht misschien heeft hij teveel frictie van de aangeslotenn draaischijf.

Toen had ik heel de motor gedemonteerd om de koolborstels te checken. Die lijken dus goed, toen heb ik m gedemonteerd nog een keer op 24V gezet en toen draaide hij wel.... (misschien had ik m de eerste keer niet goed aangesloten) Daarna weer gemonteerd, weer 24V op gezet toen draaide hij wel...

@Lambiek Bedankt voor de tip om we 24 V op te zetten het heeft me veel inzicht gegeven op de werking van dit soort motoren!

Daarna weer aangesloten op de printplaat en toen deed ie t ook weer. Momenteel ben ik hem dan maar aan een duurtest aan het onderwerpen. Hij heeft al een keer 35 minuten gedraaid aan 1 stuk. En as we speak draait hij nu weer 30 minuten.

Mischien heeft het friemelen aan alles iets 'opgelost'. Als hij het straks weer niet gaat doen dan ga ik de printplaat bekijken en de Elco's vervangen :)

Ik houd jullie op de hoogte!

Zou het kunnen dat, om welke reden dan ook, een koolborstel vast gezeten heeft in de houder? Het spul ziet er netjes en schoon uit, maar goed... als het 'net' past, dan heb je niet veel nodig. Het zou de verschijnselen verklaren.

Koolborstels zien er lang genoeg uit. maar toch zou ik ze met proberen er een keer eruit halen en kijken of soepel passen en door voorkant er goed uitziet en of er geen breuk in zit.
Koolborstels die te strak in de behuizingen zitten komt voor, soms is het ook de veer die ze er scheef indrukt.

Op donderdag 20 november 2025 14:50:42 schreef G-VB:
Voila de koolborstels:
Volgens mij kunnen ze nog een cm inslijten :)

Met de borstels is niets mis.

Toen had ik heel de motor gedemonteerd om de koolborstels te checken. Die lijken dus goed, toen heb ik m gedemonteerd nog een keer op 24V gezet en toen draaide hij wel.... (misschien had ik m de eerste keer niet goed aangesloten) Daarna weer gemonteerd, weer 24V op gezet toen draaide hij wel...

Heb je gecontroleerd of de borstels goed bewegen in de behuizing?

@Lambiek Bedankt voor de tip om we 24 V op te zetten het heeft me veel inzicht gegeven op de werking van dit soort motoren!

Geen dank, graag gedaan.

Daarna weer aangesloten op de printplaat en toen deed ie t ook weer. Momenteel ben ik hem dan maar aan een duurtest aan het onderwerpen. Hij heeft al een keer 35 minuten gedraaid aan 1 stuk. En as we speak draait hij nu weer 30 minuten.

Nu hopen dat hij het blijft doen.

Mischien heeft het friemelen aan alles iets 'opgelost'. Als hij het straks weer niet gaat doen dan ga ik de printplaat bekijken en de Elco's vervangen :)

Wat een beetje friemelen niet teweeg kan brengen. :+

And the winner is:

Op donderdag 20 november 2025 17:18:43 schreef benleentje:
……, soms is het ook de veer die ze er scheef indrukt.

Na hem meer dan een uur gedraaid te laten hebben, zette ik hem nog een keer aan, toen viel hij opeens opnieuw uit na een minuut of 5.. Toen heb ik de motor weer losgekoppeld en er 24vdc op gezet en toen draaide hij weer niet.
Pas toen ik aan de koolborstels zat begon hij weer te lopen.
Dus nu weet ik vrij zeker dat het toch de koolborstels zijn. De koolborstels glijden op zich vrij soepel door de behuizing, maar het lijkt inderdaad dat het veermechanisme hem er schuin in drukt waardoor hij niet meer verder wilt glijden… Ik heb nu alles goed schoongemaakt, verder weet ik niet goed wat ik er nog aan kan doen. Ik denk dat de koolbostels ongeveer 0,5mm speling hebben in de behuizing heb dit niet gemeten.

Dit is het type borstel wat erin zit:

Heeft er iemand een tip?

[offtopic: ]Ik zat me net te bedenken dat een FO of BLDC sturing eigenlijk precies de hardware aan boord heeft om WEL deze motor aan te kunnen sturen: 3 halve-H bruggen! (maar niet de software).

Op de eerste zet je tussen V+ en de halve-H uitgang de veldwikkeling. En de ankerwikkeling gaat tussen de twee andere halve-H bruggen.

Met 230V ingang krijg je 320V op de DC bus en mag je de eerste halve-H dus max 62.5% aanzetten en het anker moet je volgens het opschrift tussen -56% en +56% bedrijven.

Om te starten kan je tijdelijk de veldspanning nog iets hoger dan de 200V zetten, vergelijk dat bedrijf met "seriemotor". De motor kan dan even meer kracht leveren dan op snelheid voor langere tijd.