Naar mijn weten kan VLC niet goed overweg met PAL YUV encoding en decoding.
Heb VLC vaker geprobeerd voor het afspelen van PAL DV content maar telkens weer van m'n computer verwijderd omdat de video output levels van VLC niet klopten.
Op zaterdag 15 november 2025 21:00:50 schreef Arco:
[...]
Weer een leuk reparatieprojectje erbij?...
Ja..
Maar de recorder is mechanisch ter ziele. Dus maar weer even wat kringloopwinkels aflopen voor zo'n ding..
Op zondag 16 november 2025 12:57:28 schreef 2N3553:
[...]Klopt, dat kun je overrulen. Heb het even voor je opgezocht:
Automatische stuurprogramma-updates uitschakelen (Windows 10 & 11)
U kunt Windows verhinderen automatisch stuurprogramma's te installeren via de Apparaatinstallatie-instellingen of via het Lokale Groepsbeleid (alleen beschikbaar in Pro- en Enterprise-edities).
Methode 1: Apparaatinstallatie-instellingen (Thuis- en Pro-edities)
Methode 2: Lokale Groepsbeleid-editor (alleen Windows Pro/Enterprise)
Methode 1 stond al zo. Methode 2 heb ik ook nog gedaan (Windows 11 in dit geval). Maar wat je dan doet is in feite voorkomen dat hij de drivers ophaalt van de Updates. Maar in mijn geval haalt hij de driver uit zijn eigen bibliotheek, los van de updates.
Ik heb het even geprobeerd maar Windows laat zich niet foppen, zegt dat het apparaat een camera is en installeert rücksichtslos de usbvideo.sys als driver, wat ik zelf opgeef vindt hij totaal niet spannend...
-
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (100%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Het zou natuurlijk best kunnen dat die grabber zichzelf gewoon als camera identificeert en niet anders kán.
Ja, het kan goed gaan, maar dit zijn nu de gevallen waarvan ik denk: was het niet sneller geweest het gewoon in Nederland te kopen? Ja, dan zou het duurder geweest zijn, maar dan had je het gewoon zo weer terug gestuurd als het niet werkt.
Op zondag 16 november 2025 14:46:45 schreef weardguy:
Het zou natuurlijk best kunnen dat die grabber zichzelf gewoon als camera identificeert en niet anders kán.Ja, het kan goed gaan, maar dit zijn nu de gevallen waarvan ik denk: was het niet sneller geweest het gewoon in Nederland te kopen? Ja, dan zou het duurder geweest zijn, maar dan had je het gewoon zo weer terug gestuurd als het niet werkt.
De hardware Id's van het ding zeggen iets anders. Het ging me maar om een paar fragmenten, vandaar mijn keuze.
Maar ik moet zeggen dat je tegenwoordig bij Alie E. heel snel je geld terugkrijgt als je iets retourneert.
Zonder zeuren. Sterker nog: ze willen het artikel soms niet eens terug.
Wat dat betreft kan een aantal Nederlands webwinkels hier nog een voorbeeld aan nemen.
In mijn geval retourneer ik het niet, voor nog geen 6 Euro vind ik het het risico van het vak.
Inmiddels kan ik nog redelijk wat uit het ding persen met AMCAP, nu het toch 'een webcam' is..
Alleen nog effe een VHS-je scoren..
.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je system files wilt vervangen, moet je eerst Owner worden van die file.
(default Owner van systemfiles is 'Trustedinstaller' en die laat geen wijzigingen toe.
Zie https://www.indeed.com/career-advice/career-development/how-to-take-ow…
Ownership wijzigingen alleen uitvoeren als het strict noodzakelijk is en echt niet anders kan en alleen de ownership wijzigen per file of directory.
En meest belangrijk: Zet de ownership weer terug naar waar deze op stond (default ownership setting) !
Dankzij de assistentie van BenI2C en zijn leen-VHS-recorder is het gelukt om mijn filmfragementje te converteren naar een bruikbaar .mp4 bestand.
Ik gebruikte AMCAP hiervoor , omdat Windows het device als een Webcam ziet en niet is te wijzigen.
Een redelijk eenvoudig programmaatje, maar toereikend voor een oude VHS opname.
Op dinsdag 18 november 2025 12:37:46 schreef Bavelt:
...omdat Windows het device als een Webcam ziet en niet is te wijzigen.
Je kunt Windhoos van alles verwijten, maar dat niet. Het ding meldt zelf bij Windhoos dat het een 'Webcam' is. Daar handelt Windows naar. Dat gelukkig nog wel.
Misschien heeft er iemand ergens een dingetje gemaakt dat je die melding kunt overrulen of spoofen desnoods?
Op dinsdag 18 november 2025 12:37:46 schreef Bavelt:
Ik gebruikte AMCAP hiervoor , omdat Windows het device als een Webcam ziet en niet is te wijzigen.
Een redelijk eenvoudig programmaatje, maar toereikend voor een oude VHS opname.
ben je tevreden met de kwaliteit? AMCAP doet, indien nodig, framerateconversie waardoor er schokjes in het beeld kunnen gaan zitten ( pan bewegingen zijn dan niet meer 100% vloeiend).
Aangezien je device als een 30P gedetecteerd werd, is de kans groot..
Het was een oude opname van 25 jaar geleden met een dito gedateerde band. Dan valt het allemaal niet zo op. Ik was al blij dat ik hem kon terughalen.
Maar ik had inderdaad wel wat moeite om het geluid synchroon te krijgen. Dat deed ik met VLC. Met name de lippen bij gesprekken.
Het leek of er iets miste.
Ik heb nog wel meer opnames en bovendien weer een andere Videograbber. Weliswaar een oudje (Zolio), maar waarvan Windows het ding juist detecteert en de drivers zich laten installeren.
Als ik op enig moment een oude VHS recorder scoor, ga ik daar een keertje mee verder.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 20 november 2025 09:50:50 schreef Bavelt:
Weliswaar een oudje (Zolio), maar waarvan Windows het ding juist detecteert en de drivers zich laten installeren.
Windows 'detecteert' niks, het betreffende apparaat geeft die info op verzoek zelf door aan Windows...
Toch ben ik nog niet helemaal overtuigd..(blame me..)
De hardwareID van dit apparaat is usb\vid_534D&PID_0021&REV_2101&MI_00, wat een EasyCAP/AV-to-USB capture device zou zijn.
Op internet zie je veel installatievoorbeelden hiervoor, bv met de USBTV007 drivers.
https://www.scottdanesi.com/?p=5081
Maar ondanks die harwareID komt hij toch in de apparaat categorie 'Camera' terecht en Windows kiest nadrukkelijk zijn standaard driver hiervoor.
Er zal dus iets anders zijn waardoor hij zich als een camera aanmeldt, dan wel dat Windows dat ergens vandaan haalt.
Arco
Special Member
Als je een nieuw USB device aansluit, dan vraagt Windows "wie ben jij, ik ken je niet?"
Het apparaat geeft dan door wat het is en wat het kan. Op basis daarvan besluit Windows welke driver benodigd is. (default of custom)
Het kan ook op basis van het PID of VID die het apparaat doorgeeft, indien het een officieel geregistreerde Vendor is.
(die kan Windows in de PID/VID database opzoeken)
Dan zou Windows die Database in zich moeten hebben, want ook zonder internet koppelt hij het aan zijn driver.
Misschien een truuk om Windows om de tuin te leiden.
- Verwijder de grabber uit de USB poort.
- Verwijder (uninstall) de driver van de grabber.
- Reboot Windows.
- Sluit een PAL (video en audio) signaal op de grabber aan.
- Sluit de grabber nu pas aan op de USB poort.
- Wacht tot Windows de grabber detecteert en kijk of dat nu PAL 25fps is geworden.
Nee, hetzelfde. Zodra de USB er in gaat (signaal of niet) dan koppelt Windows zijn driver er weer aan.
Windows kan/mag zijn eigen driver weer installeren als je signaal aanbiedt maar als je de video/audio gaat opnemen (bij signaal en inpluggen op de USB) zie je in AMCAP of een ander videocapture tool dat je gebruikt nu niet dat je PAL 25fps opneemt?
Als de opname nog steeds 30fps en 720P is dan denk ik dat PAL 25pfs niet mogelijk is met de USB grabber.