Lastiger is dat er geen eenduidige richtlijn is voor het aansluiten.

Dat is ook niet zo relevant. Aan de 'doos' kun je niet zien of je 2x230 of 1x400V hebt. Je moet het hoe dan ook meten...

Zwart is voor de tweede fasedraad en wat overblijft, vaak grijs, is de tweede nul.

Tuurlijk kun je creatief zijn. En dit is de meest voor de hand liggende. Ook al gevonden: 2x zwart voor de fasen en blauw en bruin voor de nullen.

Komt er nog bij dat je graag (denk ik dan...) de fase en nul van dezelfde automaat zou moeten hebben. Alhoewel er technisch denk ik niet zoveel fout kan gaan als dat niet zo is. Mechanisch zitten ze tenslotte gekoppeld. En aan de voedende kant van de automaat ook aan elkaar.

Kortom: meten blijft het devies. En dat past niet helemaal in 'alles moet monkey-proof zijn (ofwel: als de stekker past, dan moet het werken) :+

Op maandag 24 november 2025 14:13:23 schreef EricP:
[...]Dat is ook niet zo relevant. Aan de 'doos' kun je niet zien of je 2x230 of 1x400V hebt. Je moet het hoe dan ook meten...

Aan de doos kun je dat niet zien. Maar je moet eerst in de meterkast kijken of je 2 keer dezelfde fase hebt of 2 of 3 verschillende fasen.
Bij verschillende fasen volg je gewoon de opschriften in de Perilex. De nul linksboven en dan met de klok mee L1, L2, L3.

Maar bij 2 keer dezelfde fase is het prijsschieten. Dan moet je dus echt gaan meten. Of er moeten bij de automaten 4 verschillende kleuren weggaan die je in de Perilex kunt identificeren.

Dus bij verschillende fasen is het duidelijk, maar het zou handig zijn als er voor 2 keer dezelfde fase ook een vaste volgorde is waar iedereen zich aan houdt.

Overigens heb ik in enkele woningen die door de woningbouwclub waren gerenoveerd, gezien dat ze op de Perilex met een merkstift hadden aangegeven hoe het was aangesloten.

Dat laatste is natuurlijk wel netjes... In elk geval een vonkentrekker geweest die de problematiek met deze kneuter 'oplossing' snapt.