Dat is een éénfase groepenkast met een dubbele fornuisgroep voor de kookplaat.
Dus aansluiten volgens de middelste tekening (2~).
Maar als je niet weet wat je doet kun je beter iemand zoeken die wel weet hoe het werkt. Je zult toch moet gaan meten om te weten hoe de draden in de perilex zijn aangesloten.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
als aanvulling:
hoewel een kookgroep in Belgie ongebruikelijk is, toch als belg zijnde een aanvulling. Aansluiten zoals eerder gezegd volgens de middelste tekening maar het brugje tussen klem 4 en 5 verwijderen, en op 4 en 5 elk zijn N . De fasen op 1 en 3
Nee, niet OK.
Het hangt er vanaf of de WCD correct is aangesloten. Ik zou dat vooraf controleren.
Achteraf controleren kost je namelijk een kookplaat
Robbe de Smet
Op vrijdag 14 november 2025 15:13:00 schreef Santog:
Via de meterkast tog ?
Iemand heeft dit erop geschreven. Dit kan je controleren met een voltmeter.
Dan meet je tussen N en L2 telkens 230VAC
Eventueel kijken naar de vertrekkende kleuren in zekeringenkast en kijken naar toekomende kleuren in stopcontact, kan ook al waardevolle info zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hoofdschakelaar is 2 polig, dit is een kookgroep 2x 230V. middelste schema gebruiken en de draden zo ook aansluiten met de stekker. die stekker is kapot overigens, hoek is gebroken.
Op vrijdag 14 november 2025 18:15:36 schreef testman:
hoofdschakelaar is 2 polig, dit is een kookgroep 2x 230V. middelste schema gebruiken en de draden zo ook aansluiten met de stekker. die stekker is kapot overigens, hoek is gebroken.
Tnks man dat zie. Ik ook nu
testman
Op vrijdag 14 november 2025 18:18:53 schreef Santog:
Oke welke optie moet ik op de multimeter zetten om het kunnen lezen ?
ACV 750 om netspanning te meten.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
11,2 KW is veel te veel voor een één fase aansluiting ! Vraag een drie fasen aansluiting aan en pas je kast aan.
testman
dit is een fornuis/oven combi. dan gebruik je het fornuis OF de oven. het fornuis alleen is wel max 7200W, maar dan alle pitten vol open wat met inductie amper voorkomt zeker als je alleen woont.
ts heeft maar 1x35A dus je hebt maar 8kW ipv 17kW die je met 3F 25A hebt.
[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]
Op donderdag 13 november 2025 22:31:46 schreef Santog:
Dit ik heb geen idee
Je kunt er beter iemand bijhalen met kennis van zaken, zodat ook de bedrading goed word aangesloten, dit om brand en sluiting te voorkomen.
En mocht je per ongeluk het 220 Volt gedeelte aansluiten tussen 2 fasen, dan heb je er 380 Volt opstaan, en dan kun je de kookplaat wel bij de vuilnis zetten
Dus dat het wel goed aangesloten wordt, want meten is weten.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 14 november 2025 13:59:18 schreef Robbe de Smet:
als aanvulling:hoewel een kookgroep in Belgie ongebruikelijk is, toch als belg zijnde een aanvulling. Aansluiten zoals eerder gezegd volgens de middelste tekening maar het brugje tussen klem 4 en 5 verwijderen, en op 4 en 5 elk zijn N . De fasen op 1 en 3
Er is maar één nul.
Die "nul" van elke groep zit voor de automaat aan elkaar in een drie fase kast.
Op maandag 24 november 2025 08:49:17 schreef Electronica Hobbyist:
[...]Je kunt er beter iemand bijhalen met kennis van zaken, zodat ook de bedrading goed word aangesloten, dit om brand en sluiting te voorkomen.
En mocht je per ongeluk het 220 Volt gedeelte aansluiten tussen 2 fasen, dan heb je er 380 Volt opstaan, en dan kun je de kookplaat wel bij de vuilnis zetten
Dus dat het wel goed aangesloten wordt, want meten is weten.
als die een mono fase aansluiting heeft, dan is het dezelfde fase die over 2 zekeringen naar het fornuis gaat. je kan nooit 380V hebben dan.
maar voor de rest akkoord, beter iemand met kennis van electriciteit voor de aansluiting. kwartiertje werk ofzo, gaat niet zo heel veel kosten. hier lopen best forse stromen en als dat niet goed is aangesloten, kan je brand krijgen
Robbe de Smet
Op maandag 24 november 2025 09:01:16 schreef vergeten:
[...]
Er is maar één nul.
Die "nul" van elke groep zit voor de automaat aan elkaar in een drie fase kast.
Ik begrijp je reactie niet goed als zijnde "er is maar 1 Nul" op mijn toevoeging om het brugje weg te laten.
Topic starter zal intussen wel al een oplossing gevonden hebben maar als Belg zijnde toch een verduidelijking waarom het brugje er niet tussen bij de Nederlandse kookgroep:
Volgens ik het begrepen heb vertrekken er uit de zekeringkast 2xN en 2xL (dezelfde fase) in 2,5# vanaf een gekoppelde automaat 16A bij de fameuze kookgroep.
Om ten allen tijde te voorkomen 1 Nul draad te overbelasten mocht deze onderweg ergens los komen dient het brugje verwijderd te worden tussen klem 4 en 5.
Zo zou ik het toch doen moest ik als Belg de gekoppelde kookgroep ergens in Nedereland aanleggen.
Als ik het verkeerd begrepen heb hoor ik het graag.
Ruwe schets:
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Prima.Kleine toevoeging: 2-3 moest doorverbonden zijn met een plaatje, dus ik zou op die onderste regel "2,3" zetten zodat duidelijk is dat dat plaatje er nog moet (of 2 EN 3 onder mekaar vermelden met een doorverbinding getekend).
@Robbe: Ik had eerst alleen naar de tekening gekeken en dacht dat de TS zich nog afvroeg hoe het nu moest omdat het niet getekend was.
Jij hebt helemaal gelijk!
De bedoeling van de nederlandse richtlijnen mbt elektra-aanleggen is om er voor te zorgen dat fouten in de installatie direct opgemerkt worden. Ongeveer een eeuw geleden was de policy "bij een kortsluiting naar beschermende aarde, dan vliegt de zekering er wel uit!". Nu hebben we aardlekschakelaars zodat als de aardverbinding zo slecht is dat er "slechts" 10A gaat lopen, je aardlek opmerkt dat de behuizing op bijna 230V staat en de boel afkapt. Anders blijft die fout bestaan totdat het foutgaat.
Zo ook hier met die twee nullen. Ja ze zitten in de meterkast weer aan mekaar. Maar als je ze dan ook in de kookplaat aan mekaar maakt, dan kan 1 van de twee nuladers beschadigd of losraken en dan loopt alle retourstroom over die ene andere ader. (max) 32A over die ene 2.5mm2 gaat lang goed omdat je niet altijd 8kW kookvermogen nodig hebt. En omdat die kabel het ook wel een tijdje volhoudt.
Haal je het plaatje er uit, krijg je terugkoppeling in de vorm van dat 1 helft van de kookplaat het niet meer doet. Of de hele plaat gaat in "storing" omdat er een fase ontbreekt.
Kortom, ik ben het met je eens die doorverbinding tussen 4 en 5 moet er tussenuit in de Nederlandse situatie. De tekening op de kookplaat heeft dat niet, omdat dat plaatje gemaakt is denkend aan de belgische 3*230V, of aan een situatie waar je maar 2 van de 3 400V fases naar de keuken hebt gebracht. (in de Belgische situatie krijg je WEL meer dan 16A over die nuldraad.).
[Bericht gewijzigd door rew op (78%)]
EricP
mét CE
Robbe heeft volkomen gelijk.
En die belg met meer dan 16A over de nul... Dat is DAAR helemaal geen probleem. Of het zijn 2 van de 3 fasen. En dan speelt het niet. Of het is dezelfde fase, maar dan in 6mm2 uitgevoerd - en dan kan het gewoon.
Dat gedoe met zo'n 'kookgroep'... is op zich ook niet zoveel mis mee. Als in: je behoudt min of meer de selectiviteit voor de hoofdzekering (bij sluiting dan...). Waar het hopeloos fout gaat, is dat men er Perilex voor gebruikt heeft... Volgens mij is er geen enkele stekker-combinatie die bedoeld is voor 2 nullen, dus daarmee houdt het een beetje op qua stekker. Wat het niet beter maakt, is dat er voor zover ik weer geen enkele kabel op de markt is met '2x blauw'. Dus ook wat kleuren betreft wordt het avonturen. En daarmee... had het ding er gewoon nooit moeten zijn.
Zou het idee erachter geweest zijn 'straks hebben we allemaal 3-fasen en zo is het vast voorbereid?? Een 5x2.5mm2 heeft in totaal 14.5mm2 doorsnede koper. Een 3x6 zit op 18. Of toch die zunige Ollander? 
Op maandag 24 november 2025 12:14:29 schreef EricP:
Waar het hopeloos fout gaat, is dat men er Perilex voor gebruikt heeft... Volgens mij is er geen enkele stekker-combinatie die bedoeld is voor 2 nullen, dus daarmee houdt het een beetje op qua stekker.
De Perilex is niet het grootste probleem. Lastiger is dat er geen eenduidige richtlijn is voor het aansluiten. De een zet de nullen boven, de ander zet ze links en zo zijn er nog wat mogelijkheden om die 4 draden aan te sluiten. Dus je moet altijd eerst meten om te weten hoe het zit.
Wat het niet beter maakt, is dat er voor zover ik weer geen enkele kabel op de markt is met '2x blauw'. Dus ook wat kleuren betreft wordt het avonturen.
Daar heb ik wel een duidelijk idee over. In een 5-aderige kabel zitten bruin en blauw, die zet je op de eerste automaat. Zwart is voor de tweede fasedraad en wat overblijft, vaak grijs, is de tweede nul. En dan heb je nog geel/groen. Wie niet weet wat je daarmee moet, mag nooit meer een contactdoos aansluiten.