Ik wil een beeld (40cm hoog) verlichten in huis met een mini (LED) spotje. Het beeld staat voor een raam met voorzijde beeld naar binnen gericht. De wens is dat de verlichting (spotje) met schemerschakelaar automatisch inschakelt en wordt gevoed met solar/oplaadbare batterij module. Spotje en voeding moeten met kabeltje zijn verbonden aangezien de solar aan raamkant beeld komt en spotje gericht naar voorzijde beeld. Heb veel gezocht maar kan niets bestaands vinden.
Vraag is nu: is er al zoiets dergelijks op de markt en zo ja, waar verkrijgbaar? Zo niet, Wat heb ik hiervoor nodig om zelf te maken en waar verkrijgbaar?
Dank jullie bij voorbaat voor de reactie.

Er zijn ledspotjes met los solarpaneel, zoals deze bijvoorbeeld.
Zodra het solarpaneel te weinig licht vangt gaat het spotje branden, tot de accu leeg is.

Wellicht dat je in deze hoek verder kunt zoeken als je nog specifiekere wensen hebt.
Tip: zoek ook op solar ledverlichting met een lithiumaccu, die geven langere tijd licht.

Er bestaan RG4 LED-spot lampjes met een stralingshoek van rond de 10°.

Kijk eens bij o.a.LED-Direct. Zoek of maak daar een armatuurtje voor en je bent klaar.

De oplossing van T-sec lijkt me 'spot on' ;)

Als het nou iets goedkoper moet dan kan je bij de action van die setjes van €5-10 halen met zo'n sliert ledjes. Die ledjes wil je dan waarschijnlijk vervangen door enkele fellere leds. Op zo'n manier dat stroom/spanning goed zitten, maar je iets meer gericht licht hebt. (20° 10.000mcd ledjes bijvoorbeeld)

Op maandag 17 november 2025 20:31:50 schreef K7Jz:
De oplossing van T-sec lijkt me 'spot on' ;)

Als het nou iets goedkoper moet dan kan je bij de action van die setjes van €5-10 halen met zo'n sliert ledjes. Die ledjes wil je dan waarschijnlijk vervangen door enkele fellere leds. Op zo'n manier dat stroom/spanning goed zitten, maar je iets meer gericht licht hebt. (20° 10.000mcd ledjes bijvoorbeeld)

Hi, als ik een losse solarmodule bekijk (zie b.v. https://www.amazon.nl/ULEMONDEE-Vervanging-Zonnepaneel-Verlichting-Ond…) dan lijkt me de uitgangsspanning 1.2V. Kan ik dan een LED van 3V aansluiten die voldoende lichtopbrangst geeft? Ik kom nl geen LED's tegen van 1.2V

Die uitgangsspanning zal wel iets hoger zijn omdat er een warmwitte led inzit. Ik denk wel dat je met zo'n enkele batterij erg weinig kracht/reserve hebt. Het paneeltje is ook superklein.

Deze kan je ook voor $18 zonder lampjes kopen, die kan je bovendien ook nog met USB bijladen, dan kan je in de donkerste weken van december toch nog wat extra licht regelen:
https://www.amazon.nl/-/en/ULIGHTOWN-Festoon-Outdoor-Waterproof-Shatte…
Los: https://www.amazon.nl/-/en/YIGEBAG-Battery-Outdoor-Controller-Control/…

Deze met 4 spots en 5000mAh kom je al een stuk verder, zeker als je maar één spot gebruikt. En je kan bijladen met USB, ongeveer dezelfde als van T-sec:https://www.amazon.nl/-/en/MEIKEE-brightness-5000MAH-waterproof-outdoo…

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (12%)]

Op dinsdag 18 november 2025 09:03:26 schreef dubbeljoebee:
[...]
Ik kom nl geen LED's tegen van 1.2V

Dat komt omdat die niet bestaan ;-) Daarnaast zal er een accutje tussen moeten want zo'n paneel geeft 's-avonds geen stroom en jij wilt dat hij pas bij schemer aangaat. Dus de spanning en stroom moet ook nog een lichtsensor aansturen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (34%)]

Gezien de natwoorden denk ik dat ik niet geheel duidelijk heb omschreven wat ik bedoel. Heb in hui voor de raam een beeld van 50cm hoog staan dat ik 's avonds automatisch met een sfeervol warm licht iets wil verlichten. Dus geen grote spot er op of iets dergelijks. Ik zat dus zelf te denken aan een mini led (liefst in een mini spotje) aangesloten op een solar module die ik met een kabeltje kan verbinden met de led. Aangezien ik zel ook een tuinlantaarn heb met deze module https://www.amazon.nl/ULEMONDEE-Vervanging-Zonnepaneel-Verlichting-Ond… en deze bij schemer uren lang (in de zomer) een bijbehorende led bulb lamp aanstuurt, dacht ik deze te kunnen gebuiken. Uit de reacties blijkt dat ik er waarschijnlijk langs zit. Misschien is het nu duidelijker wat ik bedoel en heeft iemand nu een ander advies?

Die tuinlampen worden door een accu gevoed, de accu wordt geladen door het zonnepaneel. De leds gaan aan onder commando van een licht/donker sensor.
Het paneel voedt de leds niet zelf. Zelfs op een zwaar bewolkte dag hebben ze moeite de accu te laden. Dat lukt omdat die leds nauwelijks stroom verbruiken en die li-ion cellen meer lading hebben dan nodig waardoor ze zelfs een paar dagen zware bewolking kunnen overbruggen.

Iets zelf bouwen:
- Zonnepaneeltje met voldoende hoge spanning en genoeg vermogen om bij slecht weer het accutje vol genoeg te krijgen..
- boost converter als spanning te laag is of alleen laad electronica als de spanning hoog genoeg is
- een accu met ingebouwde protectie (die zijn iets langer dan de standaard 18650
- schemerschakelaar
- stroombegrenzing (stroombronnetje of weerstand)
- leds

Gewoon een ledspotje kopen op (oplaadbare) batterijen, USB gevoed via oplaadbare powerbank of op 230V. De hoeveelheid licht hier nodig is zo weinig dat een gevoelige watt meter het waarschijnlijk niet eens kan meten. Dat staat ook mooier dan een zonnepaneel op de vesnsterbank. Voor de kosten voor het zonnepaneel verhaal kun je jaren lang een 230V ledspotje, of een USB gevoed spotje laten branden.

Ik heb een klein zwanenhalsje met mini spotje wat ik in een powerbankje steek en dat kan waarschijnlijk dagen branden op 1 lading. EDIT Even gemeten, 12 uur per dag aan op mijn powerbank kan hij 43 dagen branden.

Op dinsdag 18 november 2025 09:33:30 schreef fred101:
[...]
Dat komt omdat die niet bestaan ;-)

Die 1.2v leds bestaan wel, maar je hebt er weinig aan, zijn IR leds... :)

Op dinsdag 18 november 2025 11:13:59 schreef fred101:
...
Ik heb een klein zwanenhalsje met mini spotje wat ik in een powerbankje steek en dat kan waarschijnlijk dagen branden op 1 lading. EDIT Even gemeten, 12 uur per dag aan op mijn powerbank kan hij 43 dagen branden.

Goed punt, zeker voor iets dat je in je vensterbank legt en 's nachts weer voor weken kan opladen. Bij ikea hebben ze die USB buigarm spotjes voor enkele euro's.