De afstandsbediening van mijn pelletkachel zit af en toe met lege batterijen.
Dat betekent dat hij aan de kachel dan geen temperatuurgegevens meer doorgeeft.
Op de een of andere manier gebeurt dat altijd als ik niet thuis ben en dan blijft de kachel dus gewoon stoken omdat hij denk dat ingestelde temperatuur niet bereikt is.
Hoe dan ook, ik wil die afstandbediening via een 4,5 DC adapter en een jack-plug aansluiten op het stroomnet en de batterijen als een soort noodvoeding gebruiken.
Het lijkt me geen goed idee om de adaptervoeding parallel te zetten aan de batterijen omdat hij dan ook gaan functioneren als een ongereguleerde oplader. Een flinke diode lost dat wel op maar ik wil vooral dat de batterijvoeding alleen gebruikt wordt als de adapter een stroomonderbreking heeft.
Is er een eenvoudig en compacte schakeling te maken om dit zo in te bouwen ?
Stomme vraag...natuurlijk is dat er maar de vraag is of iemand me een schema kan geven van zo'n schakeling ?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je AB zal het nog wel doen op 4.0V van de batterijen. Dus monteer een diode in de plus van de batterijen naar de rest van de AB.
Neem nu een 5V voeding en zet ook daar een diode in de plus. Die sluit je ook aan op "de rest van de AB".
Als er stroom is, dan krijgt de AB via de diode ongeveer 4.5V en staat de diode naar de batterijen (bijna)(*) in sper.
Is er geen stroom zakt de spanning voor de AB iets, en moet hij het met 4.0V doen. Dat is "batterijen zijn niet meer nieuw" spanning. De tweede diode voorkomt dat je batterijen ook het lichtje in de 5V voeding gaan voeden. (dat zou verwarrend zijn, maar ook extra batterij kosten.).
(*) Met 0V (of eigenlijk -100 ... 0 ... 0.5V) loopt er geen stroom!
afstandsbediening open,
aan het batterijvak 1 kabel losmaken en diode ertussen.
van de Dc stekker ook met 1 diode naar datzelfde draadje gaan.
als de DC stekker dan een hogere spanning heeft dan de batterijen, zal de stroom van de DC stekker komen.
maar kan je er gewoon geen oplaadbare batterijen insteken en die in een DC connector om ze op spanning te houden?
bv een setje nimh erin en de spanning op 2.7V houden?
een volle nimh cell staat op 1.35-1.4V. met 2 stuks zit je dan op 2.7-2.8V
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@fcapri: Ik denk dat er drie in zitten. Een nimh die net van de snellader komt, die heeft een spanning van 1.4-1.6V, maar ik ben niet overtuigd dat ie dan geen stroom meer opneemt. Als je hem dan 24/24 aan een CV lader laat hangen, kan het best zijn dat je hem in een jaartje kapotlaad.
Ik ben voor een nieuw setje batterijen en dan gewoon de twee diodes zoals ik beschreven en jij getekend hebt.
ja, maar dan ben je garantie kwijt omdat je moet gaan foefelen.
met een setje nimh en goeie voeding, kan je die aansluiting met metalen strips gewoon tussen de batterijen in het vak schuiven.
geen openen afstandsbediening, geen toevoegen van diodes, geen gaten maken voor de DC kabel...
daarom dat ik het eventueel ook aanhaalde.
vind het maar een beroerd ontwerp dat een kachel afhankelijk is van een draadloos batterij gevoede sensor.
10pack batterijen kopen in action ofzo, en maandelijks gewoon de cellen wisselen. de oude kan je dan nog opgebruiken in andere apparaatjes. want als die remote nu sneuveld door het geknoei, of de DC voeding die wat fout deed, heb je een waardeloze kachel?
fabrikant mailtje sturen voor een deftige oplossing? misschien kan die lokaal ook een sensor in de kachel naplaatsen om dit net te voorkomen. als de remote niet antwoord, dat de kachel zelf nog een backup meting heeft
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Mocht D1 (1N4007) toch een te lage spanning veroorzaken waardoor de AB niet werkt, neem daar dan een Schottky diode voor die heeft een lagere drempelspanning.
EricP
mét CE
Het is wellicht een open deur... maar... vanwaar de backup op batterijen? Of denk je dat zonder spanning die kachel wel blijft werken?
Het zou nog z'n nut kunnen hebben als die thermostaat alles kwijt is als-ie een keer spanningsloos is. Maar functioneel zie ik het ff niet...
Allemensen wat zijn jullie snel.
Ik wil graag de batterijvoeding houden omdat hij het dan gewoon blijft doen als ik hem van de muur haal.
De adaptervoeding wil ik via chassisdelen laten lopen zodat, als hij in de houder komt te hangen, hij meteen adaptervoeding pakt. Ik zat zelf te denken aan een solid state relais. Maar die kan ik waarschijnlijk niet in de bestaande behuizing kwijt. De optie met 2 diodes lijkt me een goede.
Er zitten 3 AA batterijen in.
En ja, wat een idioot idee om de afstandsbediening ook op deze manier thermostaat te laten zijn.
Vandaag was ik niet thuis en ik had het programma wat de pelletkachel afloopt in een bepaald tijdvak op 15 graden gezet terwijl het 18 in huis is.
De afstandsbediening gaf een actuele temperatuur van 0 graden (dat zie ik op mijn app, maar ik denk dat hij helemaal geen actuele temperatuur doorgeeft). Dus de kachel ging wel aan en stond als een onnozele naar 25 graden en hoger te stoken. Dat is echt niet ok.
De app werkt met de kachel zelf dus die krijgt betere info dan van de afstandsbediening.
Overigens geeft hij de temperatuur best onnauwkeurig door. Ik denk dat ik ook nog even moet kijken waar de sensor zit ten opzichte van een ventilatiegaatje in de AB.
Hij hangt naast de thermostaat van de warmtepomp dus ik kan eigenlijk heel goed zien hoeveel hij afwijkt. Eiken heeft geen zin want hij wijkt 2 kanten op af.
Hoe dan ook, bedankt voor alle informatie.
Ik ga op zoek naar een paar stevige diodes. Als jullie nog een tip hebben over welk type ik het beste kan nemen zou dat fijn zijn.
moeten helemaal geen stevige diodes zijn. als die op kleine batterijtjes werkt, zal het vermogen helemaal niet veel zijn.
een gewone diode heeft ongeveer 0,6v spanningsval, schottky heeft 0,3V. de 1N5819 die rew toonde is prima
je kan 0,3V gebruiken tussen batterij en afstandsbediening
en een gewone van 0,6-0,7V tussen adapter en afstandsbediening. bv een 1N4001 - 4007.
je kan dan quasi een gewone USB adapter als voeding gebruiken
rew
Op maandag 24 november 2025 12:16:55 schreef EricP:
Het is wellicht een open deur... maar... vanwaar de backup op batterijen? Of denk je dat zonder spanning die kachel wel blijft werken?
De trigger was dat de kachel met lege batterij nutteloos ging stoken. Dat stoken is duur en weggegooid geld als dat onnodig gebeurt.
Op maandag 24 november 2025 13:49:44 schreef rew:
[...]De trigger was dat de kachel met lege batterij nutteloos ging stoken. Dat stoken is duur en weggegooid geld als dat onnodig gebeurt.
Ja, maar dat los je op door de AB vanuit het net te voeden. Waar zijn die batterijen nog voor?
De kachel kun je ook instellen met de afstandsbediening.
De installatie-instellingen kunnen zelfs uitsluitend met de afstandsbediening.
Dat kan makkelijker als je hem los in je hand hebt, dus uit de muurhouder. Je kunt hem dan natuurlijk wel aan een kabel houden maar het leek me gewoon handig als hij dan weer als vanouds draadloos werkt. Als dat eenvoudig kan (het blijkt dat dat kan) dan kies ik daarvoor.
Overigens zitten er AAA batterijen in en heb ik er oplaadbare in gedaan. Dat verklaart al weer een boel want die leveren maar iets van 1.2 V max.
Maar ik heb de spullen inmiddels al besteld en ga toch door met de diode - oplossing.