Beste forumleden.
Op de werktafel staat een KD55-XF9005. Ik heb nog nauwelijks Sony toestellen gezien en ben onder de indruk van de beeldkwaliteit. Echter: als het toestel enkele minuten heeft aangestaan gaat het in storing. De standby-LED knippert vanaf dat moment cyclisch, telkens 4X kort achter elkaar.
Ik heb bij wijze van test de helderheid van de backlight tot het minimum gereduceerd, en er lijkt een verband tussen de hoogte van de helderheid en de tijd die het toestel het volhoudt tot aan het moment dat de storing opnieuw optreedt. Dat het probleem verband lijkt te houden met opwarming ligt voor de hand. De LD (local-dimming) print heb ik vervangen: geen effect. Zouden het de ledstrips zelf kunnen zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?

meet eens de spanning op de ledstrips, volgens mij zal je dan wel een verschil zien na een tijdje. vermoedelijk zijn er leds gaar en gaat de voedingsspanning na een tijdje buiten de specs van de stroombron. de spanning zal koud lager zijn dan wanneer het opwarmt. en als de boel in error gaat, zal je een spanning buiten specs hebben.

ik heb al 1x ledstrips vervangen van een grote TV (geen sony) en daar begin ik nietmeer aan. jammer dat ze die niet verwijderbaar maken langs de achterkant :(.
bij die TV begon alles redelijk goed, maar ledstrips begonnen de ene na de andere uit te vallen, en ineens alles donker. strips vervangen en werkte weer.
toen het panel eraf was zag ik idd serieleds die amper nog oplichten

dit zijn de strips
https://nl.aliexpress.com/item/1005006110688790.html

Verander je helderheid of verlichtingssterkte?? Helderheid is een videoproces en verlichtingssterkte is LED aansturing, dus wel goed onderscheiden het probleem!!

Op donderdag 27 november 2025 18:32:07 schreef smd:
Verander je helderheid of verlichtingssterkte?? Helderheid is een videoproces en verlichtingssterkte is LED aansturing, dus wel goed onderscheiden het probleem!!

Dát is een goeie?! Ik heb mij helemaal niet gerealiseerd dat dit twee verschillende dingen zijn.
Bij thuiskomst ga ik eens kijken welk van de twee ik nou eigenlijk heb verminderd.
"Siempre aprendiendo"... Dank voor de tip!

Op donderdag 27 november 2025 18:32:07 schreef smd:

Dat schept nog meer twijfels bij mij....
Ik ken alleen 'luminosity' en 'contrast' settings (alles, maar dan ook alles is ingesteld in het Engels hier ten huize, ieder andere taal is verboden).

Auto "Lumiosity" kan ook aanstaan!!

Bij edge led strips kan het idd zo zijn dat deze bij teveel warmte geen contact meer maken en dan uitvallen. Dan helpt het tijdelijk om de backlight, soms is het contrast regeling nog, lager te zetten. Had ik bij EEN LG met alleen onder ledstrips. Was lastige storing omdat je denkt dat het het moederdbord of voeding is... wat dus niet zo was.

Update
De ledstrips vervangen bleek een lastig karwei bij dit Sony model. Ten eerste bleek de papieren inlay (dat grote vel met gaten voor de leds, hoe heet dat eigenlijk?) rondom verlijmd aan het chassis?! Een hele klus om het er netjes uit te krijgen... Toen de ledstrips zelf: die bleken geplakt. Op zich is dat geen probleem. In dit geval bleken er echter geen uitlijningsgaatjes/nopjes aanwezig. Het plakken van de nieuwe ledstrips was dientengevolge een hele klus van meten en uitlijnen om ze op precies de juiste plek te krijgen. Anyhow - met de nieuwe ledstrips erin lijkt de TV weer in orde.
Aan alle meedenkers: nogmaals dank voor jullie suggesties.

Op maandag 8 december 2025 20:34:07 schreef ChristiaanR:
Update
De ledstrips vervangen bleek een lastig karwei bij dit Sony model. Ten eerste bleek de papieren inlay (dat grote vel met gaten voor de leds, hoe heet dat eigenlijk?) rondom verlijmd aan het chassis?! Een hele klus om het er netjes uit te krijgen... Toen de ledstrips zelf: die bleken geplakt. Op zich is dat geen probleem. In dit geval bleken er echter geen uitlijningsgaatjes/nopjes aanwezig. Het plakken van de nieuwe ledstrips was dientengevolge een hele klus van meten en uitlijnen om ze op precies de juiste plek te krijgen. Anyhow - met de nieuwe ledstrips erin lijkt de TV weer in orde.
Aan alle meedenkers: nogmaals dank voor jullie suggesties.