SIMUL
Golden Member
Iemand ervaring om IC 's los te maken van een oude print waar de gesoldeerde Ic pennen net in het lood bad zitten en zo dan de ic's in zijn geheel uitnemen .Desoldeerlint of afzuigen werkt niet goed . Jullie raad graag .Met dank .
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou een heteluchtbout nemen, snel en simpel in gebruik.
Een soldeerbad duurt lang met opwarmen en kost veel energie.
Daarbij wordt de hele print met alle onderdelen onnodig lang gemarteld op hoge temperatuur.
Liefst de uitsoldeertijd zo kort mogelijk houden, dan overleven alle componenten het ook.
(ik heb ook nog nooit gezien dat een soldeerbad gebruikt werd voor uitsolderen van componenten...)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Of zoals ze in China doen en daarna op Ali verkopen: https://youtu.be/RW4zhRC8ea0?si=S0QF6OmUiVQub_Zc
Ik kon geen video vinden waarop ze dat boven een open vuur of in een pan boven vuur doen. Die video's heb ik gezien als onderdeel van de China show maar volgens google AI mag dat niet getoond worden omdat het ongezond werk is.
Ik gebruik wel eens de verfstripper-fohn om enige componenten van (lastige multilayer-) sloop printen te grazen. Werkt goed, maar moet beslist buiten.
Throughhole IC's die de moeite van het desolderen waard zijn haal ik van de print af met soldeerbout en stukje gestript 2,5mm2 installatiedraad.
Alle pootjes voorzien van verse tin. Draad even oprekken (bankschroef + tang) zodat het mooi recht is en een stukje afknippen. Dit in een U buigen en langs de pootjes leggen. Dan met stevige bout in een keer alle pootjes verwarmen en IC van de print halen met zo'n IC-trekker. Als finishing touch nog even de pootjes schoonmaken met litze.
Bij grote IC's wordt de U te groot voor goede warmte overdracht, dan gewoon per kant doen.
Weller heeft (had?) speciale opzetstukjes voor de soldeerbout waarmee je alle pootjes van een IC tegelijk opwarmt.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Een kleine loodpot kan ook heel goed werken: op mijn voor-vorige werk werden verkeerd geplaatste backplane connectoren zo verwijderd...
Zelf gebruik ik een goede desoldeerbout, verse tin en flux aan de bovenkant; goed kijken wanneer het soldeer door-en-door gesmolten is en dan pas het vacuum activeren. Even rondwalsen om het tin rondom te verwijderen, geen problemen ermee.
Multilayers kunnen wat problematischer zijn, een pre-heat kan dan goed helpen.
Dit is het hulpstuk wat ik bedoel:https://nl.rs-online.com/web/p/soldering-iron-tips/0516280?cm_mmc=NL-P…
Ik heb wel eens iemand gezien die de printen opwarmde boven het gasfornuis, en dan de print met een grote klap tegen de aanrechtrand slaan.Het ging er inderdaad af, maar ik had mn bedenkingen erover.. 
Op donderdag 27 november 2025 13:13:01 schreef SIMUL:
Iemand ervaring om IC 's los te maken van een oude print waar de gesoldeerde Ic pennen net in het lood bad zitten en zo dan de ic's in zijn geheel uitnemen .Desoldeerlint of afzuigen werkt niet goed . Jullie raad graag .Met dank .
Buiten of dat een goed idee is of niet ... waarom zou je dat willen? Uitgesoldeerde IC's hebben amper waarde. Of het moeten echt speciaaltjes zijn.
Op donderdag 27 november 2025 14:58:41 schreef mel:
Ik heb wel eens iemand gezien die de printen opwarmde boven het gasfornuis, en dan de print met een grote klap tegen de aanrechtrand slaan.Het ging er inderdaad af, maar ik had mn bedenkingen erover..
Die methode heb ik wel eens gebruikt om connectors van een print af te krijgen. Printplaat in de bankschroef, connector vastpakken met een tang en de gasbrander op de soldeerzijde.
De print was daarna geblakerd maar die ging ik toch al weggooien. Het ging me alleen om de connector.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb dubbelzijdige prints uit een telefooncentrale. De vorige eigenaar had lopen klooien met een brander, dat werkte niet. Litze ook niet. Even geprobeerd met een zware slobberbout (wel een dure van Hakko) en dan vloog het tin uit de doormetalliseringen en de rietrelais kan je er zo uit trekken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
nonius
set SCE to AUX.
De vorige eigenaar had lopen klooien met een brander, dat werkte niet.
Een gasbrander heb ik nooit geprobeerd, maar een electrische verfafstripper is toch mijn favoriete instrument om snel en goed veel en grote, doorgemetalliseerde printen van hun onderdelen te ontdoen. Ook kwetsbare reed-relais, ca. 500 stuks, en ettelijke duizenden 'gewone' relais, schat ik. Eindeloos veel EPROMs, TTL en CMOS IC's.
Op de foto liggen er een paar printen op de werkbank. Wat buiten beeld valt zijn de stapels printen op de vloer.... 
Als ik stuk voor stuk elk pinnetje had moeten behandelen met een Hakko (die ik niet heb), dan zou ik nu nog niet klaar zijn met die KPN-printen 
Ik gebruik die methode toch al ruim 30 jaar, denk ik. Wel zaak de warmte goed te doseren: teveel warmte en een epoxy-print begint te roken, zwarte bellen te blazen, ENORM te stinken en, als je door blijft stoken, in brand te vliegen. Die lucht kruipt in je kleren en zal sowieso niet gezond zijn. Dus zaak te voorkomen dat je de printen verbrandt. Maar met een klein beetje oefening geen enkel probleem.
Even geprobeerd met een zware slobberbout (wel een dure van Hakko) en dan vloog het tin uit de doormetalliseringen en de rietrelais kan je er zo uit trekken.
Bij de methode met de verfafstripper vallen de onderdelen als rijpe vruchten van de print.... daar kan geen Hakko tegen op. Componenten raken ook niet beschadigd door oververhitting - maar het is wel zaak vlot door te werken.
Zoals te zien klem ik de print verticaal in en verwarm horizontaal, van beneden naar boven. Af en toe een keertje met een schroevendraaier tegen de print kloppen, en evt. recalcitrante onderdelen met een klein tangetje verwijderen.
Wij hadden vroeger op "de zaak" een soort rote soldeerbout met een potje er aan, zo iets als op de foto maar dan met een potje met grotere doorsnede..
Door mij liefkozend de "vredespijp" genoemd.
Wij haalden ook wel eens relais en connectoren van sloopprinten en dan werkte dat ding perfect.
Print op de met tin gevulde pot, even wachten en plukken maar.
nonius
set SCE to AUX.
benleentje vraagt zich af of nonius ook aan recycling doet
Oordeel zelf, zou ik zeggen 
Net eventjes gewogen, het is ruim 3kg aan EPROMs. Ga er grofweg van uit dat op elke gesloopte print één EPROM zat, dan krijg je een beeld hoeveel printjes er door m'n handen zijn gegaan. Om nog maar te zwijgen van alle printen waar géén EPROMs op zaten....
Iemand ervaring om IC 's los te maken van een oude print waar de gesoldeerde Ic pennen net in het lood bad zitten en zo dan de ic's in zijn geheel uitnemen
Zie bovenstaande foto, Simul. Als bewijs dat het echt werkt. (let wel, veel EPROMs zaten in IC-voeten; maar ook gesoldeerde EPROMs komen zonder problemen los.)
Overigens werd deze techniek mij geleerd door m'n toenmalige buurman (electronicus/informaticus), toen ik nog een scholier was met weinig zakgeld en veel tijd.
Tja ... en dan heb je een berg eproms 
Ik wil het ook nog wel eens doen, maar dan alleen voor echte specials. Ik had laatst een hele reeks printen met een REF02 en een berg optomos relais er op.
Die laatste in SMD, dat was letterlijk op het strijkijzer leggen en met een beetje hulp van hete lucht kon ik ze zo van de print plukken.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 27 november 2025 23:52:01 schreef Sine:
Tja ... en dan heb je een berg eproms
En een kast vol met 40xx - 74xx. Maar je weet maar nooit wanneer je het nodig hebt denk je dan.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb ook een berg eproms en ik heb ze maar weinig nodig, maar toch heb ik ze een paar keer nodig gehad. Ik heb ook een krat vol 40/45 en 74 logica, nieuw en (getest) gebruikt, alles gesorteerd en daar heb ik al veel plezier van gehad (Ik heb een BK IC tester die de meeste van die logica, memory kan testen)
Ik heb veel printen geplukt met een gasbrander die installateurs gebruiken. Vlam op de print totdat het lood begint te smelten en je klopt ze zo leeg, werkt prima.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 28 november 2025 10:17:47 schreef Blue Sky:
Ik heb veel printen geplukt met een gasbrander die installateurs gebruiken. Vlam op de print totdat het lood begint te smelten en je klopt ze zo leeg, werkt prima.
Op oude printen zaten ic's meestal met omgebogen hoekpinnen op de print (tegen uitvallen tijdens solderen), dan werkt dat trucje niet...
De verfföhn ook wel gebruikt. Ik sloop alleen de specials eraf, ooit printen met veel Digitast printschakelaars gerecycled. Probleem is dat één digitast goed gaat, twee ook nog wel maar bij meer moet je wel oppassen met de föhn want gaandeweg wordt de print steeds heter wat resulteerd in Digitastjes met gesmolten onderkant