ik ben vaak met testprintjes bezig op gaatjesprint, maar zit zo altijd vast hoe ze ergens te bevestigen. meestal zijn het er 2-3 aan elkaar gekoppeld (1tje met de ESP erop, een relais kaart, ...)
https://ae01.alicdn.com/kf/S5fdf59df0ec94f5fa632dd13013b8368I.jpg?width=1000&height=1000&hash=2000
meestal neem ik een plastic plaat, zet er van die afstandsbussen op en monteer ze met schroefjes. het probleem is altijd dat die gaatjes pakweg 2,5mm zijn, en die afstandsbussen M3 zijn. moet dus elke print gaan uitboren

ik vond nu van die 'enclosures' waar je de print kan inschuiven. natuurlijk niet de passende maat. die gaatjesprint bovenaan van 7cm breed zijn meestal maar 69mm breed
en blijkbaar zijn die houders 60mm of 72mm breed. die 2mm is volgens mij voldoende om ze eruit te laten vallen.
https://ae01.alicdn.com/kf/S45a4acf8e25a4b03b2fb2d3351a229dem.jpg

wat gebruiken jullie om printen te bevestigen? of zijn er andere methodes? het inschuiven in een rail lijkt mij nu net wel handig met verschillende printen bij elkaar.

heb nu ook van die afstandsclips gekocht en ga eens proberen om ze niet te schroeven maar te klikken op een onderplaat (moet ik antuurlijk wel weer gaten maken op die onderplaat)
https://ae01.alicdn.com/kf/S03e7c4861689435b9d130fbf5bd1936eS.jpg

Ik gebruik meestal een iets groter printje en dan 'dead bug' zeg maar.
Alternatief is dat ik ff wat teken en zelf ets - het meeste werk is de gaatjes boren en met SMD is dat eh... goed te overzien zeg maar.
Tegen de tijd dat het min of meer werkend is, dan wordt een knappe PCB getekend, passend voor de housing die ik in gedachten heb. Doorgaans laten maken. Die kwaliteit haal ik thuis niet, dubbelzijdig is gezeur. En als ik de kosten van uitbesteden afzet tegen de tijd, dan schiet zelf maken niet op. Waarom de eerste opzet wel? Nou, snelheid... Die layout is doorgaans voor 80% her-bruikbaar voor 'the final', dus die tijd ben ik toch kwijt.

Voor through hole: de broodplank. Ofwel: breadbord. Daar heb ik er een paar van, de oudste waarschijnlijk ouder dan ik. Werkt nog steeds uitstekend (en ja, ik ben voorzichtig met wat ik er in duw, dus geen pennen van 1.2mm vierkant en dan hard duwen zeg maar).

Voor die enkele keer dat het een stel losse PCBs bij elkaar wordt (bijvoorbeeld een Arduino met een relais board, voor het geld wat dat kost kun je het niet maken): het idee wat jij met die stiften hebt, alleen dan met plakvoet. Plakt prima op een stukje polycarbonaat. En met wat 'labelremover' krijg je de lijmresten van het dubbelzijdig plakband er ook wel weer af.

[Bericht gewijzigd door EricP op (14%)]

Voor ontwikkeling breadboard en dead bug. Tijdens de ontwikkeling gebruik ik PCB houders (ik heb er een aantal) of, als ik niet aan de onderkant hoef te zijn (deadbug) dan schroef ik de PCB's met houtschroeven op een plankje.

testprint is vaak lange duur bij mij met de nodige aanpassingen voor er een definitieve print van wordt gemaakt. ALS ze ooit al wordt gemaakt.

het grote probleem is dat er
1) kleine spanningen en stromen lopen (dunne draden)
2) hoge spanningen en HOGE stromen lopen, dus minstens 4mm² draad (20-60V en tot 13A). een printje waar een ESP op zit en ondertussen ook 4mm² aangesloten zit is niet evident om te maken.

de huidige print is voor een ebike accu tester. dat project begon 2jaar terug ofzo. eerst maneel een accu opladen en dan inpluggen in de testen.
dan een automatisch systeem met 2 relais dat de lader inschakelt tot de accu vol is, en dan de ontlaadtest start.

daar kwam dan een zijspoor bij waardoor er een 'thuisbattery' op dit systeem werd ontwikkelt. die is nu wel definitief af en nu speel ik weer met mijn ebike tester. (kan mijn ebike batterijen niet zomaar bijpluggen bij die thuis battery setup aangezien die nu permanent met grote accu's werkt)

-Versie 1 was een arduino met 1 relais
-versie 2 is een ESP8266 met een 2ch relais kaart maar zijn analoge stroommeting is soms niet stabiel
-versie 3 is een wemos D1 met INA226 met I2C als spanning/stroom meter en 2ch zware relais kaart
-versie 4 mogelijks met een INA228 meetprint
...

een eigen PCB maken zie ik niet direct zitten omdat ik de modules los wil kunnen vervangen (er zal wel eens iets opgeblazen worden door het inpluggen van vele ebikebatterijen of updates naar andere printen).

zou handig zijn als ik printen dan kan inschuiven, dan hoef ik er maar de kapotte uit te halen en vervangen.
het prototype werkt nu, dezelfde onderdelen worden nu weer besteld om een definitieve versie te bouwen. en die mag dan permanent in een mooie behuizing zitten. maar de test versie blijft bestaan.

wil ik in de toekomst iets nakijken of upgraden kan ik dat op het prototype doen en hoeft de permanente niet uit elkaar

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Op zaterdag 29 november 2025 10:31:05 schreef fcapri:
2) hoge spanningen en HOGE stromen lopen, dus minstens 4mm² draad (20-60V en tot 13A). een printje waar een ESP op zit en ondertussen ook 4mm² aangesloten zit is niet evident om te maken.

Die schroefprintklemmen die Phoenix en anderen maken zijn er ook voor 4mm2. En die passen met een beetje moeite prima op een 2.54mm raster experimenteerprint. Nemen alleen wel veel ruimte in.

Ik gebruik vaak die (getoonde groene behuizingen) die dingen heb je van verschillende merken. Is reuze makkelijk, vooral voor in besturings kasten in verband met dinrail montage.

Gaatjes print gebruik ik nooit.

gaatjes print is handig voor testen en om uit te zoeken wat handig is.

V1 testte enkel en kon niet opladen. meten over een 0.1ohm meetweerstand:

V2 kon opladen en testen, meet via een ACS758 (onstabiel):

v3 en tot nu toe de laatste. meet via een INA226 en lijkt stabiel, meetfout van 7mA op 1A stroom:

Op zaterdag 29 november 2025 09:52:53 schreef fcapri:
en monteer ze met schroefjes. het probleem is altijd dat die gaatjes pakweg 2,5mm zijn, en die afstandsbussen M3 zijn. moet dus elke print gaan uitboren

M2 schroefjes?

die afstandsbussen zijn nu eenmaal M3, met M2 schroefjes kan ik niks vastdraaien dan

Die heeft Ali ook: https://nl.aliexpress.com/item/1005004909219542.html
(male+female is meestal handiger met 'stapelen' van printen.)

een eigen PCB maken zie ik niet direct zitten omdat ik de modules los wil kunnen vervangen (er zal wel eens iets opgeblazen worden door het inpluggen van vele ebikebatterijen of updates naar andere printen).

Als je op de PCB vrouwelijke headers zet en op de module mannelijke headers dan maak je dan zelf plug en play.
Als ik een PCn laat maak dan zet ik daar een complete nano oid op. Ik ga geen losse IC solderen voor wat je voor veel minder kant en klaar kan kopen.

die afstandsbussen zijn nu eenmaal M3, met M2 schroefjes kan ik niks vastdraaien dan

Die heb je echt alle denkbare en niet denkbare maten.Ik heb zelf M6 liggen. Een moederbord in een pc zit niet met m3 vast maar met een niet metrische maat.

In die prototype PCB's zitten daarom ook 2,5mm gaten omdat je het dan ook met M2,5 vast kan zetten. Maar aan de andere kant is uitboren toch ook wel het minste aan werk. En gaatjes boren moet je toch ook al in de onderplaat waar het op vast komt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]

Die blauwe Ali protoboardjes zijn al niet erg stevig (is geen FR4, iets te lang solderen en de eilandjes rollen eraf, boardjes breken ook sneller)
En die toch al op het randje zittende gaatjes uitboren maakt 't niet beter...