Goedemorgen forumleden.
Ik probeer een Samsung UE55NU8000 op gang te krijgen. De symptomen: helemaal "dood", zelfs geen standby-LED. Uit de PSU (BN44-00878C) komt geen (standby) spanning. Achter het PFC-circuit staat de gebruikelijke spanning van ~ 325VDC. Het SMPS-circuit daarachter (dat de 12V maakt plus de voeding van de LED-SMPS) lijkt echter niets te doen. Ik heb geen schema, maar het ziet er behoorlijk standaard uit. Een SMPS-IC dat twee dikke mosfets aanstuurt. De MOSfets die met zijn Drain aan de hoogspanning hangt (QM802CS, rechts op de foto) bleek een short te hebben tussen Gate en Source. De tweede MOSfet bleek nog intact. Ik vermoed natuurlijk dat het SMPS-IC de geest gegeven heeft maar kan niet vinden welk type het betreft. De opdruk van het IC (na de siliconen-sh*t verwijderd te hebben): FE (fabrikant?) 6C18974 (derde bijlage).
Wie helpt mij op weg?

[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op (36%)]

Het type is volgens mij 6B2? want daarmee vind ik wel datasheets van PFC controllers

Dag Fred. Dank voor je reactie.
Heb je voor mij een link? Ik kom met "6B2" uit op van alles, maar niet op wat ik zoek. Overigens zit het IC waarvan ik dus de datasheet zoek niet in het PFC-circuit, maar dat terzijde.
Tnx

[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op (28%)]

Ik kan het laatste cijfer niet lezen op de foto, daarom het vraagteken. Maar met 6B2 ik zag diverse voeding gerelateerde IC's zoals bv de 6B20. Daarom denk ik dat dat het onderdeel nummer is ipv dat waar jij op zocht want daar vond ik helemaal niks mee.

Het enige dat ik wel eens aan Samsungvoedingen heb gerepareerd, zijn defecte diodes. Je zou ze routinematig eens op kortsluiting kunnen controleren.

In Euras zie ik ook geen hints.

Als je er niet uitkomt, ik heb nog een voeding te koop (zie signature).

Je kan een gokje wagen door alleen de FET te vervangen, zolang de shunt weerstand nog intact is, is driver IC vaak ook nog wel OK..

Gevonden
Na het vervangen van de FA6B20 kwam er nog steeds geen standby-voltage uit de PSU. Naar bleek kreeg de chip geen voedingsspanning (pin 10, Vcc). Die voedingsrail bleek kortgesloten te worden naar massa ten gevolge van een defecte PFC-controller (FA1A20) welke eveneens op die voedingsrail is aangesloten.
Nadat ook deze chip vervangen was kwam de voeding in de benen. Dank aan eenieder voor het meedenken.

P.S. Ik kon nergens een schema vinden van deze Samsung PSU (BN44-00878C). In de bijlage het schema van een standaard PSU gebouwd rond de twee genoemde ICs zoals Fuji dat publiceert. Het bleek zeer goed bruikbaar bij het doorgronden van het probleem / de reparatie.

[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op (24%)]