koelkast AEG type SKB612F1AF: LED verlichting schijnt zeer zwak.
De ledjes (3st) zitten op de print en schijnen zeer zwak, de ganse unit kost +200 Euro bij AEG. (geconfigureerde module ERF501L)
De koelkast werkt anders perfect, het is enkel de verlichting die bijna geen licht meer heeft.
Aan de print zie ik niets, de deurschakelaar heb ik reeds overbrugt, maar dat is niet het probleem.
Wat kan het probleem zijn?

Nog niet stuk gehad maar elektronica is meestal debugbaar. Er is voorafgaandelijk wel wat observeer en analyseer werk aan. Post wat duidelijke scherpe foto's van voor en achterkan vd print (omhulsel weg nemen) en dan kunnen we je mss helpen. De leds zitten geïntegreerd in de hoofdmodule dus ik vermoed dat de voedingsspanning ok gaat zijn maar dat ga je pas zeker weten na meting.

Bedenkingen op voorhand: 3 leds staan hoogstwaarschijnlijk in serie en gezien ze even hard (niet) branden gaat het eerder geen ledprobleem zijn. Ik verwacht dan dat de defecte anders gaat schijnen. Tenzij dit wel het geval blijkt. Die dingen worden meestal met overstroom aangestuurd met vroegslijtage ten gevolge. Mss een serieweerstand opgeblazen of een apart voedingcircuit voor de leds.

De topicstarter benoemt dat de helderheid van de verlichting te wensen overlaat, niet dat die het helemaal niet meer doet.

Mijn gok is dan ook op overstroom aansturen met vroege slijtage tot gevolg, dat zie ik op m'n werk ook wel eens.

Vraag aan de topicstarter: is het probleem geleidelijk ontstaan (en nu echt problematisch geworden) of is het recent van de ene op andere dag slecht geworden?

Op zaterdag 29 november 2025 16:37:13 schreef weardguy:
De topicstarter benoemt dat de helderheid van de verlichting te wensen overlaat, niet dat die het helemaal niet meer doet.

Je reactie benieuwd me wel waar ik iets anders laat uitschijnen.

Vaak IDD LEDs overstuurd en zijn snel zwakker geworden. Enigste is aansturing van LEDs meten, is spanning / stroom normaal, dan zijn LEDs verbrand, Vaak ook te zien aan de donkere kleur van de LEDs.

Hallo,
hierbij enkele foto,s van de print.
Het probleem is ineens opgedoken, niet geleidelijk.

Op je foto is niet duidelijk te zien of alle 3 de leds dezelfde lichtopbrengst geven.
Beschik je over een meettoestel? Kun je metingen uitvoeren en heb je enige kennis van electronica?

Ik zou beginnen met de spanning over elke led te meten. Het circuit kan onder netspanning staan (niet galvanisch gescheiden(triac sturing)) dus voorzichtig met metingen dat je niet geëlektrocuteerd wordt.

De LEDs staan mogelijk in serie, weigert er 1 doen de andere ook slecht mee. Maar de kast is zo oud toch niet?

@EricN,
Ik heb wel wat kennis en ervaring, maar niet met SMD. Ik zal eens kijken om de print te voorzien van voeding en enkele metingen uit te voeren (spanning over de leds om mee te beginnen). In de koelkast zelf is het niet handig werken dus moet ik nog even zoeken vanwaar de stroom komt.
De schakelaar (geel en witte draad) zitten op de bovenste stekker tezamen met 2 witte draden, op een andere stekker komen er draden toe blauw en bruin die een zwaardere sectie hebben. Ik vermoed dat dit de voeding zal zijn. Ik moet het nog nazien allemaal.

@ SMD
de koelkast is bijna 3 jaar oud, geregistreerd bij AEG en daar staat duidelijke dat de garantie geldig was tot enkele maanden terug.

Het onderdeel is bij AEG niet voorradig en er staat bij dat het enkel door een professional mag geïnstalleerd worden...
De koelkast werkt anders prima, dat lichtje is comfort maar is me geen 200+ euro waard.

Controleer even de spanning over de leds en de stroom die er doorheen loopt.

Maak een foto van de leds zelf, zodat we kunnen zien hoeveel stroom daar waarschijnlijk doorheen hoort te lopen.
Als de helderheid matig is, maar de stroom is zoals je mag verwachten voor dat type LED, zijn die leds gewoon versleten.

Er is een wettelijke garantie nog, en je kan verwachten dat een koelkast langer mee moet gaan dan 3 jaar, dus naar je leverancier gaan en beroepen op je garantie bij wet!

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-…

Volgens dit verhaal kan het wel 6 tot 10 jaar zijn recht op reparatie..

[Bericht gewijzigd door smd op (12%)]