Camera opname knipper interferentie verschilfrequentie van een knipperend lichtgevend object = |1/(Camera shutterspeed) - frequentie van het knipperend lichtgevend object|.
Ons oog/hersenen is een trage integrator en middeld de LED PWM frequentie uit tot een bepaald lichtnivo. Een camera is een snelle integrator (afhankelijk van de shutterspeed) en neemt de LED PWM frequentie waar en neemt deze op als een verschilfrequentie in het beeld.
Denk ook aan het fenomeen van de terugdraaiende spaken van een snel vooruit begwegende huifkar in speelfilms.
De spaken lijken terug te draaien maar de huifkar gaat gewoon vooruit.
[Bericht gewijzigd door Bobosje op (17%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zondag 30 november 2025 14:10:41 schreef deKees:
En dit is het schema van een CC-mode led converter, voorbeeldje uit de datasheet. Zoals je ziet is er hier geen condensator in het converter circuit.[bijlage]
Die condensator is ook niet nodig, de stoom door de LED is een driehoekvormige stroom bij zo'n schakelend voedings-circuit.
De lichtstroom van de LED hier zou niet "hard"onderbroken moeten zijn maar flucturen tussen 2 uitersten.
De led knippert wel op 100Hz als de waarde van C1 en C2 te klein is of als C1 en C2 niet aanwezig zijn.
Een LED met een brandspanning van 3V krijgt in PWM-bedrijf gewoon een stroombegrensde 3V maar dan maar een gedeelte van de tijd.
Maar dus wel een stroombegrensde (bijvoorbeeld 300mA) PWM?
En dit is het schema van een CC-mode led converter, voorbeeldje uit de datasheet. Zoals je ziet is er hier geen condensator in het converter circuit.
Die spoel in dit schema begrenst dan toch alsware de stroom?
Ik bedoel; zou ik met een 555 een pwm signaal kunnen maken met een voedingsspanning van 12V en zo een ledje met een doorlaatspanning van 3V kunnen laten branden? Met PWM is Vrms als ik me het goed herinner de wortel van de dutycyle maal de spanning. Dus bij 12V zou je een duty cyle nodig hebben van 6,25% om 3V effectief te krijgen.
Ik was altijd in de veronderstelling dat dit niet kon bij een led omdat er in die 6,25% van de tijd wel gewoon de volle stroom loopt...?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Oke, maar dan mijn volgende vraag. Waarom dan niet direct een lagere constante stroom als de leds niet voluit moeten branden? Bij kerstverlichting of ledstrips etc snap ik dat je deze wil dimmen, voor sfeer etc. Maar een verkeerslicht bijvoorbeeld... wordt deze dan ook gedimd? Waarom niet gewoon afgeregeld op een lagere stroom? En waarom bij een auto?
Ik denk, maar weet dat niet zeker, omdat met pwm de groepen leeds om en om, of in meerdere groepen om en om kunnen branden.
Dan heb je toch veel licht doordat de leds even vol licht geven , alleen korter en om en om wat in totaal toch helder is.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Met PWM kan je ook stoplichten en achterlichten integreren in 1 stel leds. Zowat hetzelfde als bij gewone lampen met een 5W en 21W draad. Bij alleen achterlicht gebruik je een langere off tijd. Bij remlicht een kortere. Bij beiden kan het nog wat korter.
De PWM frequentie is volgens mij vrij laag. Bij bijvoorbeeld 1kHz zou je het knipperen nooit mogen zien. Onder 100Hz wordt het duidelijker.
Wat verkeerslichten betreft, die hebben mogelijk een dag en een nacht stand. 's nachts komen ze met minder vermogen toe. Onze rivierseinen hebben 3 standen. Dag en nacht, die gestuurd worden met licht sensoren en een mist stand die we kunnen selecteren. Dan brand het riviersein met vol vermogen. Maar dan is het zonder mist vanop >3km zichtbaar. Als de schippers dan in de buurt komen worden ze letterlijk verblind door het felle groen.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (36%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zondag 30 november 2025 18:27:42 schreef ohm pi:
De led knippert wel op 100Hz als de waarde van C1 en C2 te klein is of als C1 en C2 niet aanwezig zijn.
Dan doet de schakeling het waarschijnlijk helemaal niet meer.
Normaal schakelt dat IC ergens tussen 25 en 200 kHz, dat zie je echt niet meer.
Laten we voor het gemak de voeding op 12V zetten, en een led van 2.5V doorlaatspanning.
Zodra Q1 inschakelt valt er 2.5V over de led en 9.5 Volt over de spoel. Dan begint de stroom te lopen en neemt langzaam toe vanaf 0. Die stroom loopt ook door R2, dus de spanning over R2 neemt toe met de stroom.
Bij 250 mV over R2 schakelt de controller de Mosfet uit. Maar dan loopt er nog stroom door de spoel, dus de spanning over de spoel draait om en er blijft nog even stroom lopen door de spoel, D2 en de LED. De led spanning blijft daarbij 2.5 Volt. Na een tijdje is de spoel leeg en dan valt de stroom weg en gaat de led uit.
Dat herhaalt zich dan in een vaste frequentie die je mbv R1 kunt instellen.
Het kan zijn dat de Fet weer wordt ingeschakeld voordat de spoel helemaal leeg is, afhankelijk van de DC spanning, de waarde van de spoel en de frequentie. Maar dan nog is de stroom door de led driehoekvormig, en dus pulseert ook het licht driehoekvormig.
Dankzij de zelf-induktie van de spoel kun je hier de stroom regelen mbv PWM. Zonder spoel zou je direkt 12V over de led forceren, en dan gaat er van alles stuk.
En bij deze regelaar op AC kan het zomaar gebeuren dat de voedingsspanning wegvalt in de nul-doorgangen van de netspanning. De controller blijft dan functioneren door de buffercondensator C3.
Dit zijn zo maar 2 voorbeelden. Er worden nogal veel varianten gebruikt.
Ik heb hier bijv ook een 5W led lamp die werkt met een seriecondensator.
Dat is een string van 9 LEDs (samen 25V), in een brugcel, en dan een condensator van 1uF naar de 230VAC. Werkt perfect, al is ook dat een 100Hz knipperlicht.
Op zondag 30 november 2025 21:19:29 schreef buckfast_beekeeper:
Wat verkeerslichten betreft, die hebben mogelijk een dag en een nacht stand.
Niet mogelijk, maar zeker. Verkeerslichten moeten overdag veel licht geven om tegen het daglicht voldoende zichtbaar te zijn. 's nachts moeten ze gedimd worden omdat ze anders verblinden.
Hetzelfde geldt voor seinen langs de spoorbaan, die worden 's nachts ook gedimd als ze met leds zijn uitgerust.
Op zondag 30 november 2025 21:44:05 schreef deKees:
[bijlage]
En bij deze regelaar op AC kan het zomaar gebeuren dat de voedingsspanning wegvalt in de nul-doorgangen van de netspanning. De controller blijft dan functioneren door de buffercondensator C3.
De controller wel, want Vdd is ca 7,5V. De leds niet, als er een voldoende aantal in serie staan.
Klopt, de leds doen het dan even niet tijdens de nul-doorgangen. Dus dan krijg je weer een 100Hz knipperlicht.
Dat kun je dan oplossen met buffercondensatoren C1 en C2, maar dat kost geld en inbouw-ruimte.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zondag 30 november 2025 22:25:37 schreef KlaasZ:
[...]Niet mogelijk, maar zeker. Verkeerslichten moeten overdag veel licht geven om tegen het daglicht voldoende zichtbaar te zijn. 's nachts moeten ze gedimd worden omdat ze anders verblinden.
Hetzelfde geldt voor seinen langs de spoorbaan, die worden 's nachts ook gedimd als ze met leds zijn uitgerust.
Het dimmen kan dan wel op 2 manieren. Gebruik van PWM of minder kringen aansturen. De eerste LED die we hebben werken met het aantal kringen. Overdag worden er meer dan dubbel zoveel leds aangestuurd.
Er bestaat zgn. "Flicker Free" ledverlichting die metname in filmstudio's worden toegepast, om dit fenomeen van PWM frequentie v.s. sluitertijd op te heffen. Alleen betaal je daarvoor wel de hoofdprijs.
Zeker in het begin van de ledverlichting voor de utiliteitsbouw kwamen er al snel klachten van bijvoorbeeld medewerkers op kantoor, dat zij last hadden van de knipperfrequentie, of hier zelfs hoofdpijn van kregen.
Grotere fabrikanten van ledverlichting hebben daarvoor de PWM frequentie van de leddrivers aanzienlijk verhoogd tot eveneens "Flicker-Free" modellen, waardoor het flikkeren niet meer op te merken is voor het menselijk oog en in veel gevallen ook niet meer voor camera's.
Toch nog een vraag.
Als het bij een auto volgens de ontwerper blijkbaar niet de bedoeling is dat de led op 100% brandt, waarom regelen ze dan niet gewoon de stroom iets omlaag? Als de led bijvoorbeeld maximaal 300mA mag hebben, waarom dan niet bijvoorbeeld afregelen op 250mA constant current? Waarom gebeurt dit dan met PWM?
Goedkoper? Makkelijker? Betrouwbaarder? Of toch een andere reden?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik vermoed dat het is omdat je de LED's harder kunt pushen (tijd om af te koelen als ze niet branden).
Aan die optie had ik nog niet gedacht. Dus je bedoelt dan dat ze juist meer dan de toegestane stroom krijgen om zo feller te kunnen branden dan met hun nominale stroom continu?
hoe ga je ze dan op 250mA regelen? dan moet er een voorschakel weerstand of tor zijn die de overtollige energie in warmte omzet.
als je 300mA wil kan je een led, die op 600mA constant werkt, op 50% pwm zetten.
wil je geen pwm, dan moet je spanning wegstoken tot die 250mA vloeit door de led.
je kan ook meer licht opwekken door de led kort te laten flitsen en dan een tijd uit. voor ons lijkt de led dan feller te branden omdat wij het 'uit' gedeelte niet zien.
ene 1W led kan je dus op 50% 2W laten uitzenden. wij zien dan 2W licht, maar eigenlijk is het gemiddelde nog steeds 1W en brand de led niet kapot
ik doe dat in mijn ligfiets ook, maar een beetje omgekeerd, ik laat een led zwakker branden maar zet er meerdere samen:
ik neem 1W leds en laat ze op 200mW branden (veel efficienter als zijnde meer licht voor minder stroom). en dan zet ik er zo meerdere bij elkaar zodat ik weer 1W verbruik heb.
zou ik evenveel licht willen, dan zou ik met 1led 1,5W moeten hebben. en ik gebruik geen pwm
hoe ga je ze dan op 250mA regelen?
Hetzelfde als hoe elke stroombron dit doet? Geen idee hoe dat precies in elkaar steekt, maar er zal ongetwijfeld een buck converter in zitten die je toch al nodig hebt om van 12V naar een lagere spanning te gaan? Mijn vraag is dus, waarom dan niet direct op een lagere stroom (en daarmee spanning) afregelen zodat hij minder fel brandt?
Want nu heb je een buck converter, en daarna nog eens PWM'en??
je kan ook meer licht opwekken door de led kort te laten flitsen en dan een tijd uit. voor ons lijkt de led dan feller te branden omdat wij het 'uit' gedeelte niet zien.
ene 1W led kan je dus op 50% 2W laten uitzenden. wij zien dan 2W licht, maar eigenlijk is het gemiddelde nog steeds 1W en brand de led niet kapot
Maar als dit echt zo werkt, waarom doet niet ELKE ledlamp dit dan? Ook de E14's voor in huis bijvoorbeeld?
die stroombron werkt ook gewoon met PWM, dus de stroom wordt dan ook nog steeds zo geregeld, dus je blijft bij PWM. wil je geen PWM moet je lineair gaan regelen op lagere stroom, en dan verstook je warmte. het boeit auto fabrikanten ook weinig dat het knippert, als het maar veel licht geeft 
dat hoger vermogen pwm'en doen ze nu ook hoor, daarom worden die ook zo warm en gaan ze ook zo vaak kapot. er komt wel meer licht uit, maar de efficientie wordt slechter, dus ook meer warmte opwekking.
ik heb vroeger E14 lampen gehad van 3W. zaten 3 leds in van 1W en gingen lang mee.
jaar erop lanceerde die fabrikant identiek dezelfde lampen aan 4W. zaten gewoon 4 leds in, werden veel warmer en gingen snel kapot. ik overbrugde dan de kapotte led (de 3 andere serie leds werken weer) en dan had je maar 3W en bijgevolg ook minder warmte
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 1 december 2025 10:42:12 schreef Profane199:
Toch nog een vraag.
Als het bij een auto volgens de ontwerper blijkbaar niet de bedoeling is dat de led op 100% brandt, waarom regelen ze dan niet gewoon de stroom iets omlaag? Als de led bijvoorbeeld maximaal 300mA mag hebben, waarom dan niet bijvoorbeeld afregelen op 250mA constant current? Waarom gebeurt dit dan met PWM?
Goedkoper? Makkelijker? Betrouwbaarder? Of toch een andere reden?
Voor achterlichten is het 100% duidelijk waarom ze dit doen. Als remlicht moeten ze feller branden. Je zou meer leds kunnen bijschakelen, maar als achterlicht gewoon "dimmen" vind "men" mooier en zal ook wel goedkoper zijn. Daarnaast, als de boel stukgaat zie je dat ook zonder te remmen. Hoe vaak heb jij in de laatste x-2 jaar je remlichten gecontroleerd als je x jaar geleden je rijbewijs hebt gehaald? Ik schat zo dat meer dan 90% "nul" moet antwoorden, en de rest een "op 1 hand te tellen" getal zal noemen.
Voor een auto en stoplicht kan je op deze manier de lichtopbrengst over de levensduur constant houden. Bij inbedrijfstelling meet je de lichtopbrengst van je stoplicht (*), en stelt dan b.v. in "met 43% geeft ie precies de hoeveelheid licht volgens het reglement!". Als je dan 5 jaar later onderhoud doet, kan je hem op zeg 48% zetten om met verslechterde leds nog steeds evenveel licht te geven.
Wat iemand hierboven zei: Dat je met pwm er meer licht uit kan halen is niet waar. Het optimum is met minder stroom op 100% PWM aansturen.
Rendement is ook geen argument. Stuur je 2x zo veel stroom door een led, dan geeft ie BIJNA 2x zo veel licht. En je hebt een hogere spanning nodig. Er is dus meer energie nodig.
Een LM3409 is een driver chip die met behulp van een spoel een "constant current" maakt voor de leds. Maar wat leuk is van dit ding is dat je hem op z'n enable input ook nog kan PWMen. De DCDC constant current draait dan bijvoorbeeld op een schakelfrequentie van 400kHz, en je PWM draai je op 1000Hz. (minimaal > 100 om revado van z'n knipper-last te verlossen). (ik koos dus voor 1000 voor gasten als revado plus voor de effecten op cameras, meestal is 1000Hz dan voldoende: Alleen als met 50% PWM je camera beslist dat er ZOVEEL licht is dat ie minder dan 1/20000s gaat belichten, tja, dan ga je nat. ).
(*) Ik heb een paar "civiele" vriendjes, die je met dit woord zo leuk over de zeik krijgt. 
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op maandag 1 december 2025 12:46:03 schreef Profane199:
Want nu heb je een buck converter, en daarna nog eens PWM'en??
Grote kans dat de PWM al intrinsiek door de driver veroorzaakt wordt.
Op maandag 1 december 2025 12:46:03 schreef Profane199:
Maar als dit echt zo werkt, waarom doet niet ELKE ledlamp dit dan? Ook de E14's voor in huis bijvoorbeeld?
Kosten
.
Als je 1000 lampen maakt en die kan je voor (laten we zeggen) 50 cent fabriceren voor de meest simpele variant en ze dan voor 2 euro verkopen, dan zit je op 1,50 euro winst.
Nu kost je PWM-regelaartje, complexere print en extra rand-onderdelen je ineens 60 of zelfs 70 cent per lamp, terwijl je die niet voor 2,10 of 2,20 wil/kan verkopen (de concurrent is goedkoper!). Met 2 euro per lamp is er ineens 10 of 20 cent winst verdampt met die duurdere onderdelen.
Punt twee is levensduur: in auto's wil je die dingen eigenlijk niet stuk hebben, maar een LEDlamp vervangen in een woning is een werkje van niets.
Naast het verhaal van rew