De meeste switch-mode voedingen geven storing bij ontvangst. Zelf heb ik bij een 100-watt transceiver voor kortegolf een speciale switch-mode: er zit een klein knopje op waarmee je de schakelfrequentie kunt beïnvloeden en storing kunt "wegdraaien". Veenstra verkoopt die, voor relatief weinig geld.
----------
Jetfon PC30
Sommige supplies kunnen parallel, sommige niets. Meanwell zegt er niets over in de datasheet, en het is wel het type fabrikant dat zoiets zou vermelden dus ik neig naar kan niet.
Ook omdat Meanwell in dezelfde serie grotere (meer watt) voedingen verkoopt, dus waarom zou je als commerciële klant?
Wat er mis kan gaan? Voeding 1 komt op, voeding 2 is iets later en denkt: Overspanning. Probeert uitgang kort te sluiten en voeding 1 gaat in hiccup. Ofzo.
Je kunt het uitproberen, waarschijnlijk gaat er niets stuk, maar garantie heb je tot het einde van deze postzin.
Eventueel knoop je de voedingen met twee (hele dikke, 15A minimaal) diodes aan elkaar, dan gaat het altijd goed. Wel altijd (ook zonder diode) controleren dat ze allebei op exact dezelfde spanning staan afgeregeld.
Peter_dtn
Golden Member
Met dank voor de tips, ik had slechts 1 van die 12V/12.5A modules en moest er dus 1 bijkopen, de tip om meteen een module te kopen die de benodigde stroom kan leveren leek me wel slim. Hij was een tientje duurder.
Nu hopen dat er niet niet teveel storing bijkomt door het schakelen, de nieuwe module zit wel geheel in een metalen behuizing.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Waarom twee smpsén parallel, je kunt er ook gewoon een enkele voor kopen.
Zo uit mijn hoofd weet ik dat je 12V bij 40A kunt kopen.
Het merk meanwell is inderdaad een heel goed merk, de afscherming is inderdaad heel belangrijk. Eventueel kun je nog laagdoorlaatfilter op de uitgang zetten welke in die afschermde behuizing zit.
Dan zijn er ook nog speciale voedingen voor trancievers, je treft deze aan bij Veenstra en andere leveranciers van communicatie apparatuur. En dan nog een tip bouw gewoon een lineaire voeding met een nettransformator, een trafo van 300VA bijvoorbeeld. Het is niet echt nodig om de spanning supergoed te stabiliseren. Wat ik vroeger wel deed was een accu te gebruiken, maar pas op voor sluiting, altijd een zekering ertussen.