Geachte forumleden,
Ik heb een LED zaklamp opgeblazen door een stomme fout, dwz twee losse 18650 batterijen (7.4 V) er in te plaatsen terwijl de originele een pack is met 2 18650 parallel geschakeld (3.7 V). Er is een SOT-89 SMD component defect geraakt met als opschrift BH, dus men zou in eerste instantie aan een BCX56 NPN transistor denken. Echter:
1. Op de PCB is een 8-potige IC aanwezig met daarop +, -, 3 ingangen vanaf hall effect sensoren voor 100%, 50% en SOS licht en één uitgang die via een 30 Ohm smd weerstand aan de basis van de (ik noem het maar) transistor is verbonden. 2 pootjes zijn NC. Metingen met een oscilloscoop wijzen uit dat deze uitgang naar 0V wordt geschakeld wanneer de desbetreffende HE sensor wordt geactiveerd met een magneetje. Voor 100% is dit ook 100% inschakelduur, voor 50% licht is dit een 104Hz blokgolf met grofweg 40% inschakelduur en voor SOS krijg ik een keurige 3x kort - 3x lang - 3x kort met steeds 100% inschakelduur. Ik kan er geen PWM signalen in ontdekken.
2. De emittor is rechtstreeks aan de +3.7V verbonden, de collector is rechtsreeks aan de anode van de witte LED (Seoul Semiconductor Company P7, 900 lumen is alles wat ik weet) en de LED kathode is rechtstreeks aan de 0V verbonden.
3. Met deze gegevens kom ik tot de conclusie dat dit een simpel schema met een transistor als schakelaar moet zijn, maar dan wel een PNP type. Een MOSfet lijkt mij onwaarschijnlijk. Daarvoor ontbreekt een drain weerstand aan de gate.
3. Mijn zoektocht heeft het volgende opgeleverd: er zijn PNP transistors 2SB1386 met opschrift BHP, BHQ en BHR. Ik heb ook hiervan afbeeldingen gezien met de derde letter onder BH geplaatst. Laat daar nou net een krater gevormd te zijn in mijn exemplaar.

Heeft iemand de expertise om te beoordelen of een 2SB1386 transistor de juiste keuze is om met max 4.0V een LED met een forward voltage van omstreeks 3.25 V (geschat) aan te sturen?