Ik wil graag wat bandpassfilters maken op basis van ringkernen. Waar ik naar op zoek ben is een relatie tussen vermogen en de maat ringkern die nodig is. Ik zal even wat extra informatie geven.
In dit artikel worden een aantal bandpassfilters beschreven. De filters die gemaakt worden Buttworth filters gemaakt (zie afbeelding). De filters in het artikel zijn op basis van T68-6 of T80-6 ringkernen en kunnen zo'n 100W verwerken.. Ik wil echter wat meer vermogen kwijt kunnen in zulke filters. Welke maat ringkernen neem ik voor 400W?
Even uit de losse pols/natte vinger.Ik zou dan gaan denken aan maatje T200.Die zijn ongeveer 5 cm diameter.Die worden ook in 400 Watt antennetuners gebruikt en kunnen dat vermogen aan.
Of een T130,is iets kleiner,ongeveer 3 cm.
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/categorie/ijzerpoeder-ringkernen-3…
[Bericht gewijzigd door Hubie op (16%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha necessaryevil,
Dat is een groot vermogen denk ook aan de condensatoren.
Als kern voor de vuist weg denk ik aan FT-240, FT-140 formaat of groter met dikke draad 1mm..... 2mm.
Buitendiameter: 61 mm
Binnendiameter: 35,6 mm
Hoogte: 12,7 mm
Je mag een ringkern maar tot 75% vullen daar is de Al op gemeten wel dicht aan elkaar leggen.
De verhouding LC wordt door je karakteristiek bepaald (Buttworth) ook hier door wordt de Q van je filter bepaald voor een groot deel de verliezen in het ferriet materiaal (warmte ontwikkeling), dus om het zomaar te presenteren is niet goed te doen.
Welke systeem impedantie en welke bandbreedte K heeft je filter?
Het voorstel van @Hubie vindt ik persoonlijk krap maar een berekening geeft een beter beeld.
Groet,
Henk.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ik zou er juist geen ferrietkernen voor gebruiken, want die geven een slecht rendement dmv. verzadigen.
Gebruik inplaats daarvan ijzerpoeder ringkernen zoals de T200-2.
Met ferrietkernen heb je bovendien heel weinig windingen nodig en daarom zijn ze minder precies op de juiste waarde te krijgen, met ijzerpoeder is dat minder het geval en is de juiste zelfinductie beter goed te benaderen. Maar waarom Butherworth, Chebyshev is veel steiler in de doorlaat, zeker voor een amateurbandje van een paar honderd kilohertz.
De bandpassfilters die ik wil maken zijn voor de HF-amateurbanden, eventueel ook nog voor 160M (MF) en 6M(VHF). Dat zijn de volgende banden:
Ik wil het filter achter een kale zelfbouw-eintrap gebruiken zodat er geen rommel wordt meegezonden. Daarnaast kan dat filter dan gelijk helpen als een soort pre-selector voor de ontvangst.
@Hubie
Dat er in een 400w antennetuner T200's zitten is een goede aanwijzing, daar kan ik wel wat mee.
Nog wat vragen:
- Zijn er nog meer vuistregels? Is er niet ergens een tijdschrift dat ooit een tabel gepubliceerd heeft?
- Welke afmetingen van een ringkern zijn bepalend voor de verzadiging en opwarming? Hoe bereken je de verzadiging eigenlijk?
- Maakt het ook nog uit welk filter je gebruikt? Kan een low-pass filter met kleinere ringkernen? Wat gebeurt er met het signaal dat tegengehouden wordt? Als er meer signaal tegengehouden wordt, ziet het signaal dan een hogere impedantie? En krijg je dan ook een hogere SWR? Of wordt het geblokkeerde signaal omgezet in warmte? Als er meer gefilterd moet worden, worden dan je ringkernen groter?
- Ik zie heel weinig artikelen waarin een bandpassfilter van 400W aankan helemaal wordt uitgewerkt. Wil ik niet iets dat onhandig is? Achter een kale eindtrap is een filter wenselijk, maar is een low-pass filter bijvoorbeeld makkelijker (minder eisen aan componenten/kleinere ringkernen?)
Hier een voorbeeld met T200 ringkernen:https://www.pa0fri.com/Lineairs/FrinearQSK4/fri400qskeng.htm
Op de site van pa0fri zijn veel schema's te vinden over QRO filters,linears en tuners. https://www.pa0fri.com
nonius
set SCE to AUX.
Ik wil echter wat meer vermogen kwijt kunnen in zulke filters. Welke maat ringkernen neem ik voor 400W?
Volgens mij mag je hier gewoon lineair extrapoleren: 2x zoveel volume (of massa) van de ringkern kan 2x zoveel vermogen aan. Dus om het 4-voudige vermogen aan te kunnen een kern nemen met ca. 4x het volume van de originele kern (uiteraard wel dezelfde mix).
Moet eerlijk zeggen, het precies berekenen kan ik niet (beter: heb ik nooit gedaan). Voor m'n 1kW netgevoede inductieverhitter heb ik gewoon een aantal ijzerpoeder-kernen genomen en samengetaped. De kern werd lichtjes warm, maar niet excessief. Dus heb ik de hoeveelheid kernen verdubbeld en het zaakje als afgewerkt beschouwd. Kwam geen berekening aan te pas 
Niet gesofisticeerd maar het voldoet. En kernen had ik genoeg in de rommelbak liggen, dus kosten waren ook geen issue. Voldoende ruimte was ook geen probleem. Als dat allemaal wel relevant is dan misschien toch wat gaan optimaliseren en ontwerpberekeningen uitvoeren....
Meer concreet:
Volgens deze leverancier mag een T200-6 maximaal 500W hebben (bij een temperatuursverhoging van 30C). Dus 400W zou moeten kunnen. Misschien dat er nog addertjes onder het gras zitten bij misaanpassing o.i.d., dat weet ik niet. https://rowaves.com/t200-6/
Als ruimte en kosten geen probleem zijn zou ik zelf toch voor een nog wat grotere kern kiezen, of evt. twee kernen op elkaar lijmen.
Met de mini ringkern calculator kun je zelf rekenen met verschillende types. Het laat ook flux, temp. stijging, verliezen etc. zien bij bepaald vermogen. Is al een wat ouder tooltje (auteur, DL5SWB, is al overleden) maar nog zeer bruikbaar.
Volgens mij mag je hier gewoon lineair extrapoleren: 2x zoveel volume (of massa) van de ringkern kan 2x zoveel vermogen aan.
Dat denk ik ook, maar daarnaast denk ik dat er ook nog een verband is tussen inductiviteit en grootte van de kern. Dus als je een hogere inductiviteit --> spoel verzadigd sneller --> grotere kern. Ik weet niet of dit echt zo is. In het artikel dat ik eerder al linkte gebruiken ze wel voor alle spoelen dezelfde kern.
Een andere optie: luchtspoelen. Die schijnen niet te kunnen verzadigen, maar die zouden wel meer afscherming nodig hebben. Zou het een idee zijn om luchtspoelen met een ringkernvorm te maken? Wat ook kan is een mix tussen luchtspoelen en ringkernspoelen. Dan gebruik ik ringkernspoelen alleen voor de spoelen met hogere inductiviteit, zodat ik het een beetje compact kan houden.
Het mooiste zal een rolspoel zijn, en varco,s met grote plaatafstand, maar waar vind je die nog..
Ik heb er welleens aan gedacht om zoiets zelf te maken, maar eigenlijk lijkt me dat een pokkewerk. Een alternatief is dan misschien omschakelen tussen spoelen en condensatoren. Eventueel i.c.m. spoelen met meerdere afttakkingen. Maar ik vrees dat dit qua ontwerp en gebruik ingewikkeld gaat worden. Ik wil wel met niet al te veel handelingen kunnen omschakelen. Als je na het horen van een mooi DX-station je dieselagregaat nog moet starten, je eintrap moet voorgloeien en je filters moet instellen, dan ben je dat station natuurlijk zo kwijt 
Lowpassfilter met luchtspoelen van pa0fri.
https://www.pa0fri.com/Diversen/LPfilter/Hf%20low%20pass%20filter.htm
[Bericht gewijzigd door Hubie op (50%)]
Martin V
Op dinsdag 16 december 2025 20:54:19 schreef Hubie:
Lowpassfilter met luchtspoelen van pa0fri.https://www.pa0fri.com/Diversen/LPfilter/Hf%20low%20pass%20filter.htm
Inderdaad luchtspoelen hebben nauwlijks verliezen, maar wat ik zou doen is:
Een seriekring aan de in en uitgang, daartussen een parallelkring.
Dat is een derde orde bandfilter.
https://markimicrowave.com/technical-resources/tools/lc-filter-design-…
Het grote voordeel van een bandfilter, ten opzichte van een laagdoorlaatfilter is:
De harmonische demping van een éénvoudig bandfilter is dat deze hoger is, als dat van een hogere orde laagdoorlaatfilter. Deze filters gebruik ik ook in mijn middengolf/kortegolf zenders commerciële produkten.
Ook frequenties onder de doorlaatfrequentie worden verzwakt. Nu zul je je afvragen waar dit nu weer op slaat, maar gebruik je zón bandfilter op de ingang van een ontvanger bijvoorbeeld, dat lagere frequenties, zoals middengolf je radio niet kunnen overbelasten, voor als je vlakbij zo zender zit.
Je hebt bijvoorbeeld een bandfilter voor de 80mtr, middengolf frequenties worden dan sterk gedempt.
Dat is bij bijvoorbeeld praktisch van nut wanneer de buurman op veldagen met 400W zit te blazen.
Voor de spoelen:
Een makkelijke spoelcalculator is overal op het internet te vinden, ik gebruik daar een colpitts oscillator voor om spoelen precies door te kunnen meten. De zelfinductie van de spoel in de oscillator is daarbij (1/2piF)^2/C Wanneer je toch ringkernen gebruikt kun je in deze calculator uitrekenen welke kerngrote je nodig hebt: mini Ringkern-Rechner - Version V1.3.3 Even uitrekenen wat de spanning en stroom is door de spoel en je weet hoeveel Gauss je maximaal de kern kunt belasten, dat staat allemaal al in de calculator. Een combinatie van luchtspoelen en ringkernen is niet logisch en ook niet praktisch, gebruik luchtspoelen of alleen ringkernen. Een combinatie van twee soorten ringkernen is wel praktisch, maar voor jou op de KG volstaat materiaal #2 of #6 prima, voor het gebruikte vermogen is een T200 of T225 geschikt. Ik heb wel filters gezien voor een BLF188XR (1200W) waarvoor T157 of kleiner voor werdt gebruikt, ik zou dat niet aandurven, liever wat te grote als een te kleine ringkern. Nu is het wel zo dat amateurzenders slechts enkele minuten ingeschakeld staan, een omroepzender staat daartegen continue ingeschakeld, zodat de opwarming van de spoelen in een amateurzender veel lager is als in die van een omroepzender. Ook is het zendvermogen niet constant, maar sterk variabel ingeval van SSB, uitgezonderd van CW.
Zet luchtspoelen haaks opelkaar, evt met afschermschotjes. Voor 400W kun je beste 1,5mm of nog beter 2mm wikkeldraad gebruiken. Of twist meerdere dunne draden inelkaar je krijgt dan een soort van litzedraad. Eigenlijk heeft dat niet echt voordeel, in de zin dat een litzedraad een betere geleiding geeft op frequenties van 100-200kHz, maar is het is wel praktischer als een enkele kern, litzedraad is veel makkelijker te wikkelen als een enkle dikkere kern (2mm).
Ik ben er uit wat ik wil, maar ik heb nog een paar vragen.
Wat ik wil:
- een 3-polig bandpassfilters maken
- een combinatie van luchtspoelen en spoelen met T130-2 ringkern maken.
- de T130-2 ringkernen van Ebay gebruiken. Die kosten daar €0,75. Iemand heeft ze al getest voor me.
Wat ik nog moet weten:
- Kan ik het filterontwerpje van ARRL gewoon opschalen en aanpassen?
- Kan ik de ESR van de spoelen, condensatoren en eventueel de bedrading goed bepalen om een idee te krijgen van de Q-factor en daarmee de spanning die de condensatoren te zien krijgen?
Voor de luchtspoelen zal het wikkeldraad de ESR bepalen. De ringkernspoelen zullen door de spoelkern te maken hebben met kernverliezen. ik wil van die spoelen de ESR met een programmaatje berekenen. Voor de condensatoren kijk ik in de datasheet. Als ik die niet heb, dan kijk ik in de datasheet van vergelijkbare condensatoren en doe ik daar een veiligheidsfactor op.
Een andere optie is om de Q-factor experimenteel te bepalen, misschien wel het beste, maar dat kan dan wel wat extra componenten kosten.
En even een sanity check, welke spanning raden jullie aan voor de condensatoren? - Welk type condensatoren raden jullie aan? Ik overweeg zilver mica, film/polystyreen, porcelein ("ATC"), Doorknob (Hoogspanning), Keramisch (e.v.t. NP0/C0G)
- Stel dat iemand het verkeerde bandpassfilter selecteert en vol vermogen gaat zenden, gaat de boel dan kapot? Kan ik daar tegen beveiligen?
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha necessaryevil,
Zo dat zijn heel veel vragen
laat ik in de eerste plaats schrijven dat je gekozen ringkerntje veel te klein is.
Een kern van drie kwartjes gaat hem niet worden, niet alleen elektrisch maar ook mechanisch niet.
Voor de lage band heb jij 45 windingen nodig van 1 mm draad die kan je er niet om leggen
en eigenlijk 1,5 mm.
De µi van het materiaal 2 (rood) is maar 10 dit betekend om 22 µH te realiseren 45 rondjes draaien......
Ik zal als het mij lukt morgen een en ander doorrekenen dan post ik het op je draadje.
Groet,
Henk.
Ik zit met nog iers, de spanning op de condensatoren. En misschien alsnog piekstromen. Ik zal eens kijken of ik die spanningen kan berekenen, maar eigenlijk denk ik dat een filter ontwerpen niet zo heel makkelijk is.
Martin V
Mica condensatoren gebruiken, deze gaan tot 500V. Als ik uitreken hoeveel vermogen dat is kom ik uit op 1,5kW bij 50 ohm 3Amp, alhoewel ik dit er nooit op zal zetten. Dus voor 400Watt is dit wel voldoende, eigenlijk is het niet de spanning maar meer de stroom die erdoor heen kan. En dan is het dus beter om er meerdere parallel te zetten.
Mica condensatoren gebruiken, deze gaan tot 500V. Als ik uitreken hoeveel vermogen dat is kom ik uit op 1,5kW bij 50 ohm 3Amp,
Er kunnen ook nog flinke opslingeringen plaatsvinden,die worden bepaald door de Q-factor van de kringen - ik denk alleen van de seriekringen.
Martin V
Dat is juist opgemerkt, meestal is de Q factor in dat soort filters vrij laag, maar op een enkele Mica C zal ik nooit 1,5kW zetten, hetzelfde verhaal bij een te kleine ringkern.