fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik heb wat stafmateriaal waarvan ik niet (meer?) weet wat het is: 'ordinair' nylon-6 of delrin. Ooit aangeschaft voor het maken van wieltjes, knoppen en zo meer op de draaibank (die ik nog steeds niet heb). Gelukkig heeft een vriend onlangs een draaibank aangeschaft en wil het wel voor me doen.
Niet dat het heel belangrijk is voor het onderhavige project, maar is er een huis-tuin-en-keuken manier om te bepalen wat het is?
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Heb je wat aan dit AI antwoord?
Om nylon-6 (PA6) van Delrin (POM) te onderscheiden, kijk je naar de kleur (Delrin is vaak wit/beige, nylon vaak melkwit/zwart), de hardheid (Delrin is stijver), de textuur (Delrin voelt gladder/waxachtiger, nylon 'zachter'), het gewicht (Nylon is lichter), en de reactie op warmte (Delrin smelt netjes, Nylon meer 'snotterig' bij lasersnijden), maar de beste methanden zijn visuele inspectie (markering/kleur) en een kleine schrap test of brandtest voor zekerheid, waarbij Delrin harder is en nylon soepeler.
Hier staat een burn test. Delrin zal wel een merknaam zijn van een soort plastic
https://www.boedeker.com/Technical-Resources/Technical-Library/Plastic…
Op basis van diameter en lengte het volume berekenen, dan wegen en het soortelijk gewicht bepalen.
Ik zie dat POM ongeveer 1,41g/cm³ is en PA-6 zo'n 1,17g/cm³, dat is denk ik genoeg verschil om het te kunnen wegen met een keuken weegschaal.
Edit: Toch even nagerekend. Een stuk van 30mm rond en 300mm lang zou dan zo'n 250 of 300 gram moeten wegen.
[Bericht gewijzigd door leime op (19%)]
nonius
set SCE to AUX.
Delrin = POM (een technische kunststof die veel minder last heeft van vochtopname, en daardoor zwelling, dan nylon, dat 5-6% kan opzwellen. Dat kan je lagertoleranties aardig verzieken, kan ik als ervaringsdeskundige vertellen.
Net zoals je vroeger met biologie op systematische wijze plantjes kon determineren, zo kan dat ook met kunststoffen. Hopelijk helpen foto's in bijlage. Gewoon de beslissingsboom volgen en je zou vanzelf bij de juiste kunststof moeten eindigen....
(uit 'Materiaalkunde voor ontwerpers', maar de eigenlijke beslissingsboom in deze appendix is veel ouder. Zie bronvermelding.)
Hopelijk helpt dit.
NB, oppassen met de vlamtest en bijv. PTFE (Teflon). De vrijkomende dampen (fosgeen?) inademen is een snelle manier om het loodje te leggen. En een CO zonder Fatbeard is niet meer hetzelfde....
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
In plaats van het aan te steken kun je toch ook kijken bij welke temperatuur het smelt? POM smelt bij 165 graden C, PA-6 bij 218.3
https://en.wikipedia.org/wiki/Polyoxymethylene
https://en.wikipedia.org/wiki/Nylon_6
Ik heb ooit een coldend voor een 3d printer gekocht dat uit PEEK vervaardigd zou hebben moeten zijn, maar uit POM vervaardigd was. Als je dan probeert te printen, smelt het coldend. (het was een J head MK5, voor wie dat interesseert). (PLA smelt bij 180-ish graden, POM dus eerder, en PEEK pas bij 343 graden C)
Dus het hotend ener printer tot 180 graden commanderen en er een spaantje kuntstof tegenaan duwen. Een temperaatuurregelbare strijkbout of soldeerbout of desnoods een geschikt thermokoppel en een in een vlakketje verhitte schroevendraaier dat gemeten ergens tussen de 200 en de 170 graden zit en je hebt je antwoord ook.
(Maargoed, net als dichtheid speelt dat vals door er van uit te gaan dat het 1 van deze 2 kunststoffen is. Is het iets anders dat er kwa smeltpunt of qua dichtheid op lijkt, dan kun je alsnog miszitten.)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (11%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Het soortelijk gewicht!
Dat had ik zelf moeten kunnen bedenken...
Dank!
Hmmm...
Ik meet 102 gram, voor een stuk van 32.3 x 133.3mm (108cm³) dus een SG van ±0.95.
Die burntest (van wat zaagsel) geeft op basis van de geur 'polyethylenes' en het SG is inderdaad kleiner dan 1: het drijft in water.
Al deze waarnemingen duiden op LDPE, zou best kunnen.
Maar zoals reeds gezegd, niet belangrijk voor het lopende project.
Al deze uitzoekerij heeft wat tijd gekost, en er zijn nog wat bijdragen verschenen.
Teflon had ik zo wel herkend, en de ontledingsgassen (die ook kunnen optreden bij verspanend bewerken) zijn inderdaad niet fijn.
Ik houd het op LDPE, prima geschikt voor de onderhavige onderdelen (geleiderollen).
Ik dacht ooit dat Nylon en Delrin slechts verschilden door hun merknamen, maar dat is niet zo. In mijn ervaring is Nylon minder maatvast (laat het je nylonkousen dragende partner maar niet horen) dan POM of Delrin. Nylon is een polyamide en POM/Delrin een polyacetal. Polyacetal is goed te draaien en te frezen. Nylon voelt wat lichter aan en ook zachter. en neemt meer vocht op. Volgens een Philips handleiding die ik ooit in de werkplaats tegenkwam is de beste test om een snippertje nylon te verhitten met een aansteker. Als de geur die er dan vanaf komt hetzelfde is als wanneer je te dicht bij de BBQ hebt gestaan en je haren verschroeid raken, dan is het waarschijnlijk nylon.
Nylon, Delrin, Teflon, PTFE, POM etc., zijn veel namen voor gelijkaardige producten. De bekende 'Koetjesreep' was zeker niet vergelijkbaar met een echte Kwatta. 
Nylon, teflon, delrin, ptfe en pom zijn net zo gelijkardig als zware stookolie, diesel, lampenolie, benzine en LPG 
Vroeger heb ik nog wel eens gewerkt in de fabriek waar ze nylon maakte, maar wat er in zit zou ik echt niet meer weten..
nonius
set SCE to AUX.
Nylon, Delrin, Teflon, PTFE, POM etc., zijn veel namen voor gelijkaardige producten.
?! SAY WHAT ?!
Het enige dat klopt in deze uitspraak is dat Teflon en PTFE identiek zijn (merknaam vs. generieke naam). Maar voor de rest verschillen de eigenschappen als dag en nacht.
Bedoelt Soldeersmurf te zeggen dat het allemaal thermoplasten zijn? Want da's volgens mij de enige overeenkomst van de kunststoffen uit dat rijtje.
Kan duidelijk merken dat de subtiele verschillen in mechanische, electrische en thermische eigenschappen van deze kunststoffen nog niet bekend zijn bij hem 
5 minuten achter de draaibank heeft dat zo opgelost 
En v.w.b. de RF-eigenschappen (bijv. diëlectrische verliezen), die van PTFE (Teflon) en nylon verschillen ook behoorlijk van elkaar. Er is een reden voor dat printplaat en coax met Teflon in een héél andere prijs-en kwaliteitsklasse vallen. De laatste keer dat ik naar Teflon printplaat heb gezocht (Rogers Duroid) werd het verkocht per cm²... ter indicatie....
Op woensdag 17 december 2025 02:47:49 schreef Ledlover:
Nylon, teflon, delrin, ptfe en pom zijn net zo gelijkardig als zware stookolie, diesel, lampenolie, benzine en LPG
Ja, bij de eerste groep gaat het over kunststoffen en de laatste groep bevat brandbare aardolie producten, die wat makkelijker van elkaar te onderscheiden zijn dan die materialen die in de volksmond ¨plastic" genoemd worden. Dat was immers toch de vraag van TS?
Op woensdag 17 december 2025 12:00:58 schreef nonius:
[...]?! SAY WHAT ?!
Het enige dat klopt in deze uitspraak is dat Teflon en PTFE identiek zijn (merknaam vs. generieke naam). Maar voor de rest verschillen de eigenschappen als dag en nacht.
Bedoelt Soldeersmurf te zeggen dat het allemaal thermoplasten zijn? Want da's volgens mij de enige overeenkomst van de kunststoffen uit dat rijtje.
Kan duidelijk merken dat de subtiele verschillen in mechanische, electrische en thermische eigenschappen van deze kunststoffen nog niet bekend zijn bij hem
5 minuten achter de draaibank heeft dat zo opgelost
En v.w.b. de RF-eigenschappen (bijv. diëlectrische verliezen), die van PTFE (Teflon) en nylon verschillen ook behoorlijk van elkaar. Er is een reden voor dat printplaat en coax met Teflon in een héél andere prijs-en kwaliteitsklasse vallen. De laatste keer dat ik naar Teflon printplaat heb gezocht (Rogers Duroid) werd het verkocht per cm²... ter indicatie....
Sorry, maar ik denk dat je even te kort door de bocht gaat. In mijn post schreef ik al iets over bewerkbehaarheid en eigenschappen. TS vroeg iets over verschillen tussen Nylon en Delrin. Ik gaf een tip om nylon van POM (Delrin) te onderscheiden door een simpel vlamtestje. En nu krijg ik de indruk dat je mij verwijt geen benul te hebben van de verschillen tussen kunststoffen.
En ja, ik heb ervaring met draaien boren en frezen van (technische) kunststoffen en weet ook iets van diëlektrische- en optische eigenschappen van kunststoffen,
![]()
Blijkbaar heb je mijn post anders gelezen dan ik hem bedoeld had...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op woensdag 17 december 2025 01:33:20 schreef soldeersmurf:
Ik dacht ooit dat Nylon en Delrin slechts verschilden door hun merknamen
Ik dacht ooit dat POM en Delrin verschillend spul was, maar ik werk er dan ook niet mee...
Idem trouwens voor Teflon en PTFE. Of kapton en polyamide. Velcro en klittenband. Dat is allemaal hetzelfde spul, dat wil zeggen: Velcro is klittenband, niet POM is velcro.
En ik denk dat daar ook het misverstand zit, in wat je wil schrijven en wat nonius leest. Ik denk dat je bedoeld dat (PTFE en Teflon), of (POM en Delrin), of (Nylon en Polyamide) hetzelfde zijn, niet dat (PTFE en Polyamide) hetzelfde zijn.
Oh, en het kan zijn dat ik er eentje fout heb, kapton en nylon/polyamide weet ik bv niet zeker. Maar het is dan ook mijn vak niet.
EDIT@soldeersmurf hierna: En ik ben ook geen advocaat. Maar ik heb enige ervaring met misverstanden. Voornamelijk aan de onbegrepen kant ervan, dat dan weer wel...