Ik heb in Bladel een PE 1540 meegenomen. Helaas werkt die niet goed: CC lijkt te werken, maar CV gaat in 1x van ‘uit’ naar +60V.

Kan iemand me helpen aan de servicemanual? De gewone manual (met schema) heb ik al gevonden.

In een ander topic heb ik al gezien dat iemand een vergelijkbaar probleem had, kapotte 5V1 zener. Dat zal ik checken.

Hi Testman, bedankt voor het delen van de link.

‘Maar’:
- ik ben op zoek naar de servicemanual van de 1540. Jouw link is voor de usermanual van de 164x serie
- die ik toevallig al heb omdat ik recent een 1644 onder handen heb gehad :)
- de usermanual van de 1540 (met daarin het schema) heb ik ook al.
- scribd vraagt om een creditcard, ook bij een gratis proefperiode. De reviews zijn vrij negatief, veel mensen melden dat er onterecht geld afgeschreven wordt (cancellen is moeilijk). NB dit is alleen nodig voor het downloaden van het document, bekijken kan wel.

Bestaat er wel een SM van die voeding?

Scribd.com is een dubieuze site die ik graag vermijd.

Als HarmP z'n e-mail adres in z'n profiel had vermeld, dan had hij het manual nu al in z'n mailbox gehad. Dat is het user manual, met service info en schema.

Maar hij kan natuurlijk altijd mij nog een mailtje sturen :-)

groet, Gertjan.

Ik heb een PE 1542 waarvan de twee 0-20 V's het niet doen maar de 0-7 V wel. Heeft daar iemand ook een servicemanual en schema van?

Eerste hit in DDG

https://dn790003.ca.archive.org/0/items/philips_pe1540_00/pe1540_00_te…

Meer ga je niet vinden vrees ik, meer heb je ook niet nodig.

Bijzondere voedingen dat, er zitten drie LM723's in, eentje voor de spanning, eentje voor stroom en een derde voor de interne voeding. En als bonus nog een BZX91 tempco zener als referentie voor de spanningsinstelling 8)7

Ik heb er zelf ook gefixed, en dingen die je niet verwacht waren kapot, zoals een 723 en een brugcel in de hulpvoeding voor de basisstroom.
Elco's zijn bij deze dingen ook verdacht, zeker de kleintjes bovenin willen slecht zijn.

[Bericht gewijzigd door Sine op (23%)]

Op dinsdag 23 december 2025 10:17:32 schreef joopv:
Bestaat er wel een SM van die voeding?

Ongetwijfeld, want daarin staan de afregelinstructies en een stuklijst met service 12NC's.
Maar omdat de operating manual al een schema heeft, zullen weinigen die in bezit hebben.

Afregelen ligt bij deze dingen nogal voor de hand. Imax, Umax en de ampere meter.

Op dinsdag 23 december 2025 16:18:49 schreef Sine:
Bijzondere voedingen dat, er zitten drie LM723's in

In de voeding die defect was zat er een kapotte Fairchild µA723 in. Een metalen TO die plastieken gevallen waren er nog niet.

Jep TO-5, daar heb ik nog wat reserve van liggen, ik denk uit Deurne ooit.

Op dinsdag 23 december 2025 15:32:39 schreef miedema:
Scribd.com is een dubieuze site die ik graag vermijd.

Als HarmP z'n e-mail adres in z'n profiel had vermeld, dan had hij het manual nu al in z'n mailbox gehad. Dat is het user manual, met service info en schema.

Maar hij kan natuurlijk altijd mij nog een mailtje sturen :-)

groet, Gertjan.

Bedankt, de user manual (die Sine ook linkte) heb ik al. Als je meer dan dat hebt hoor ik het graag :)

Ik heb eerst de bufferelco’s getest, gedemonteerd. Die lijken nog goed te zijn (samen 9.3 mF en een D van 0.008, bij 100 Hz, nominaal 2x4.7 =9.4 mF). Ik heb ze een uur of drie aan 30V gehangen, de lekstroom was toen gezakt tot 2.5 µA (samen).

Bijna alle elementen van de frontplaat zitten vast aan de print, waar ook nog eens alle draden aangesoldeerd zitten (nergens stekers of bussen). Met het front los kan je net bij de print, maar de verschillende kabels laten niet veel ruimte.

Met het front los werkte de voeding even OK, ook in spanningsregeling. Helaas: na alles terugmonteren niet meer. Zoals eerder gemeld: in stroomregeling werkt de voeding correct.

Goed, we gaan dus meten aan de voeding onder spanning. Werkblad goed opgeruimd, en o ja, even checken of alle delen van de kast goed geaard zijn. Hee: de frontplaat niet, terwijl er wel een aarddraad loopt. En de rest ook niet… blijkt er vlak bij de trekontlasting een breuk in de aarddraad te zitten. Netsnoer losgemaakt, daar moet een nieuwe aan. Daar zit ook een hele nostalgische Rifa, uit andere draadjes heb ik begrepen dat ik die het beste meteen kan vervangen. Puzzeltje voor de kerstdagen (schema nodig): ik denk dat strikt genomen een X2 hier niet perse nodig is (al ga ik dat wel doen).

Het lijkt er op dat deze voeding al vaker onder handen genomen is: de voorkant zit met 4 schroeven door de frontplaat heen vast, en de knoppen zijn ook niet de originele.

Op dinsdag 23 december 2025 16:18:49 schreef Sine:

Bijzondere voedingen dat, er zitten drie LM723's in, eentje voor de spanning, eentje voor stroom en een derde voor de interne voeding. En als bonus nog een BZX91 tempco zener als referentie voor de spanningsinstelling 8)7

Ik heb er zelf ook gefixed, en dingen die je niet verwacht waren kapot, zoals een 723 en een brugcel in de hulpvoeding voor de basisstroom.
Elco's zijn bij deze dingen ook verdacht, zeker de kleintjes bovenin willen slecht zijn.

1 van de uA723’s (de enige met een koelster, ik denk dat dat de hulpvoeding is) ziet er optisch nogal slecht uit, uitgeharde koelpasta of schimmel of…. De routing is soms een beetje zoeken doordat de layout afhangt van de frontplaat.

In mijn PE1644 waren het inderdaad de kleine elco’s die slecht waren.

Enne, ik was kort in de war: ik kwam twee keer een 7909 tegen. Niet in het schema, wel als datecode :)

Met de feestdagen voor de boeg verwacht ik de komende dagen weinig tijd te hebben om verder te zoeken, dus updates kunnen wat langer duren!

deze voedingen heb ik ook een stel gehad. bij zo'n model eens gehad dat er recht voor mn neus ineens een meurende rookwolk van de plank met meetapparatuur kwam. was zo'n filter. sindsdien staat alle meetapparatuur 2 polig geschakeld in de voeding.

als je zoekt op PE1539 vind je overigens al meer, de manual en service doc zijn voor 3 typen gemaakt waar de 1539 de eerste van is.

het zou me niet verbazen dat je U regel potmeter gewoon gaar is overigens. heb ik al vaker gehad, vooral bij koolpotmeters.

Het ding is inderdaad een draak om aan te werken, dat clip systeem van het deksel is al rottig, en de montage van het type "hang alles aan het front" maakt het ding niet heel servicevriendelijk.

Dus bij de laatste die ik gefixed heb gewoon alle elco's op de print vervangen (de meesten waren ook werkelijk slecht ondertussen) de grote filter C's waren nog prima.

Mijn variant was ook al voorzien van eerder ontplofte Rifa's, dus die ook zeker vervangen

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

Het probleem met de spanningsregeling is weg, en wel op de slechts mogelijke manier: 'zomaar'. Ik heb een tweede keer het front losgehad, toen werkte alles goed. Na montage bleef alles werken.

Waarom vind ik dit de slechtst mogelijke manier? Omdat ik de voeding eerder naar +60V heb zien lopen... Als dat gebeurt met iets er aan vindt dat 'iets' dat niet leuk.

Na het goedmaken van de 230 aansluiting zal ik de voeding nog een keer een duurproef geven. Korte tijd (kwartier of zo) op volle spanning/volle stroom gaat goed, ook volle stroom op de stroombegrenzing gaat goed.

De hoofdschakelaar lijkt ooit vervangen te zijn, waarbij kennelijk geen dubbelpolige schakelaar voorhanden was: Er zit nu een enkelpolige in, de twee andere draden zijn vlak bij de schakelaar doorverbonden. De voeding staat geen dagen aan, en bij geen gebruik gaat de spanning van mijn werkbank er af, dus geen enorm probleem. Ook bij de netentree lijkt me dat de aansluiting niet meer helemaal origineel is.

Bij deze voeding is overigens - net zoals bij mijn PE1644 - de thyristor voorregeling behoorlijk luiddruchtig. Ik dacht eerder gelezen te hebben dat dat bij de 'kleine' thyristorvoedingen geen probleem was, maar helaas...

Vraag: ik wil bij deze voeding (en de PE1644) tzt de kleine elco's vervangen. Wat is een goed type om hier te gebruiken?

netaansluiting:

Hoofdschakelaar met doorverbinding:

Advies is nog wel om de Rifa condensator te vervangen, dat lijkt nog de originele te zijn.
De netschakelaars hadden een kunststof behuizing die nogal eens afbrak bij de bevestigingsmoer.

HI,
Ik zie dat in de hoek van het PCB (waar de uA723 ook zit) het PCB krom is (misschien is het ook maar een optische illusie).
Misschien is het PCB hier (gedeeltelijk) gebroken.
Het zou kunnen dat hier misschien een intermitterend onderbroken printspoor zit.
Ik zou met name daar, de solderingen en de printsporen met een loep goed bekijken en ook alle printsporen en solderingen van die print opnieuw goed doorsolderen.

Het is overigens mijn ervaring ( DELTA ELEKTRONIKA D030-3, D050-10, E030-3 ) dat voor dit soort "gechopte 100 Hz voedingen dmv thyristoren" , de voeding veel luidruchtiger wordt, als de hoofd elco's in de main power rail slecht zijn (aan het eind van hun Latijn).
Nieuwe elco's maakt het geheel weer veel rustiger ;
Ook trouwens even kijken naar de ophangrubbers van die grote Nettrafo en de grote smoorspoel.
Als het rubber hard geworden is, bromt de voeding ook veel harder.

PS.
Ik zou die pertinax trimpotjes er ook uit gooien en fatsoenlijke Cermet 10 slagen potjes erin zetten.
Misschien is er ook een intermitterende contact van de loper van zo'n potje.

Een power supply moet IMHO helemaal betrouwbaar zijn, anders kan die veel kwaad aanrichten.
Die Delta voedingen waren veel degelijker gebouwd en gebruikten topklasse componenten.
Flips kleine elcootjes (10 uF en kleiner) zijn sowieso verdacht.

Hallo Redguuz,

Bedankt voor je feedback:
- de print heeft in de hoek op de foto een afgeschuinde hoek, dat zorgt voor wat gezichtsbedrog. MAAR de print is aan die kant wel een beetje gebogen (zoals gezegd: er zitten een heleboel componenten mechanisch tussen de print en de frontplaat, en deze voeding is duidelijk al eens gronding onder handen genomen)
- De grote elco's heb ik (los) doorgemeten, die lijken nog goed (genoeg) te zijn (gemeten: 9300 uF, D= 0.008. Nominaal 9400 uF). Alle andere elco's (met name, zoals je aangeeft, de kleintjes) zijn voor mij wel verdacht. Maar om die te bekijken moet ik alles ook mechanisch uit elkaar halen, dat is zo'n grote klus dat ik dan meteen ook alle elco's wil vervangen.
- de trafo hangt helemaal niet in rubbers.
- het 'brommen' is (zoals verwacht) erger bij lage spanningen en hoge stromen

Toen de originele fout optrad heb ik heel kort aan de CV knoppen gedraaid. Helaas heb ik toen Bob Pease's advies niet ter harte genomen ("if you see something funny, write down amount of funny"). Wat ik me (vaag) herinner:
- CV knoppen reageerden bijna als aan-uit (helemaal naar links: spanning laag; beetje omhoog: spanning liep op naar ~ 60 V). Oplopen was vrij langzaam (paar seconden?)
- ook de 'fine' knop deed dit (met 'coarse' knop helemaal omlaag).

Ik heb het CV stuk van de regeling in LTspice gezet (met een LM723 model 'van het internet' en veel generieke componenten). De Thyristor regeling heb ik benaderd door 'uitgangsspanning + 5 V'. Met wat rondspelen is mijn voorzichtige conclusie:
- de regeling is robuust voor fouten rondom de twee potmeters (bij 'contact los' of 'min los' van de potmeters gaat de voeding richting 0 V)
- Het gedrag wat ik zag kan ik min of meer krijgen door de 6.5 V referentiespanning (gemaakt door de derde 723, rondom de BZX91 zener) een heel stuk hoger te kiezen. Wellicht maakte een draad kortsluiting naar een hogere spanning? Andere ideeen ook welkom!

Print aanzicht: licht gebogen

LTspice model en simulatie CV coarse screenshot

gebruikt model voor de uA723 en LTspice van de regeling bijgevoegd