Goedemiddag,
In een eerdere topic ben ik goed opweg geholpen met mijn explosievrije tl-armatuur (2 buizen in 1 armatuur). Het heeft even geduurd voordat ik tijd had een aan te sluiten, maar helaas stuit ik op een probleem. Op het type plaatje staat dat dit een 220v model is, maar schroef ik de kap eraf dan lijkt het eerder 380v. De vraag is dus of ik hem op 220 kan aansluiten en welke connectoren ik daarvoor moet gebruiken. Of ontkom er niet aan de vsa eruit te halen en 220v ledbuizen erin te plaatsen (liever houd ik hem origineel) alvast bedankt!
benleentje
Golden Member
Wat zou ik moeten zien op de eerste foto?
En waaraan zie je dat het om 380V gaat. Want dat zie ik niet op de foto's
Het enige wat eraan te zien is dat de klemmen geschikt zijn voor 4mm2, 10A en 380V. Maar dat gaat enkel over de klemmen en de isolatie van dat kunststof plaatje.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (41%)]
Kan je 'm niet verder openmaken en zien waar die klemmen heengaan?
Ik heb eerder het gevoel dat het ding gewoon enkelfase 220v is, en dat je die klemmen kan gebruiken om door te lussen naar volgende armaturen. Kijk eens of er 2 combinaties doormeten als kortsluiting.
Leuk dat er originele buizen in komen. Leg wel een extra setje op voorraad, want de productie ligt stil en soms kan het even duren voordat je via via weer een nieuw setje hebt opgescharreld. Er zijn er nog meer dan genoeg, je moet het alleen bij hobbyisten zoeken en niet in de gewone winkels.
Er moet zo te zien 58w in, dus dat zijn T8 buizen. Die zijn het meest gangbaar gelukkig.
Bedankt voor de snelle reactie!
De eerste foto is de binnenkant achter de vsa. Hier kan ik de stroomkabel doorvoeren. Ik heb een extra foto gemaakt om eea te verduidelijken.
Aardpunt is tenminste wel duidelijk aangegeven 
benleentje
Golden Member
en dat je die klemmen kan gebruiken om door te lussen
Ja nu zie ik wat het probleem is er staat niets bij.
Theorie 1:
Wat waarschijnlijk is dat de armaturen met een 5 aderige kabel 3f 400V worden aangesloten om zo heel lange verlichting ketens te kunnen maken. Maar dat het armatuur zelf op fase nul word aangesloten. Zo kan je om het armatuur van fase wisselen en heb je de lichtlijn ook nog eens verdeelt over 3 fasen.
Als mijn theorie klopt dan kan je met een weerstandmeter wel meten achter welke klemmen er iets aangesloten zit.
Theorie 2:
Er zitten zo te zien 2 buizen en 2 vsa's in een unit. Mischien worden die wel elk op een andere fase aangesloten. Zo kan je bv schakelen tussen dag en nach verlichting waarbij er dan 1 of 2 buizen in een armatuur branden.
De vraag is dus of ik hem op 220 kan aansluiten
Op het plaatje staat van wel en met 400V buizen is niet logisch. Maar als je 230V op een 400V buis zou zetten dan is dat ook niet erg.
Maar kan je niet door de kap op de buis kijken wat voor type buizen erin zitten?
[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]
Het zou kunnen zijn dat die drie klemmen bedoeld zijn om twee fasen en een nul aan te sluiten. Dan zijn de lampen dus gewoon 220 volt, maar staan ze elk op een andere fase. Dan kunnen deze lampen dus ook gebruikt worden in de buurt van roterende machines. Je kunt de machines dan dus zien draaien. Met maar één lamp lijkt het anders of de boel stil staat.
Eigenlijk niet heel onlogisch om een IP65 armatuur waar twee lampen inzitten zo uit te rusten dat ook deze veiligeheids maatregel mogelijk is door het mogelijk te maken de lampen op verschillende fasen te laten werken.
Heb je geen drie fasen ter beschikking dan sluit je de nul op een van drie klemmen en de fase op de overige twee klemmen aan. Wel even goed uitzoeken waar je dan wat precies aansluit anders kan het alsnog fout gaan. Die andere twee klemmen zijn uiteraard de aarde of massa verbindingen.
Ik denk dat dit soort armaturen bedoeld zijn om aan boord van schepen in bijvoorbeeld machinekamers en motorruimten te gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (11%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Werden gemaakt door VEB Leuchtenbau Wittenberg (DDR), misschien is daarop meer te vinden...
EOW betekent Elektroinstallation OberWeimar.
benleentje
Golden Member
Ik denk dat dit soort armaturen bedoeld zijn om aan boord van schepen
Ik dacht eerder aan petrochemische industrie waar de lichtlijnen heel lang kunnen zijn. Maar alles wat jij zegt en ook met die draaiende machines kan ook.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Heb je aan de binnenkant van het dekseltje gekeken?
Hoe je aan 380 Volt komt is me geheel onduidelijk.
Op het plaatje staat toch duidelijk 220V, dus al een oudje.
Kan nog jaaaaaaren mee.
Puur een gok:
De 2 tegenover elkaar zitten de klemmen zijn ieder voor een buis, dus apart te schakelen.
Lijkt mij ook dat het in de deksel staat.
Verbind de starters even door, dan kan je de weerstand wel meten, mits er geen condensator met een buis in serie zit als compensatie.
Die dingen komen uit oostduitse bunkers.
380 volt tl armaturen bestaan niet, daar zijn geen starters voor.
Dat zou alleen kunnen met een verhuistrafo of speciale EVSA.
Op het kunststof plaatje onder het deksel staat 4mm2 10A 380V maar benleentje gaf al aan dat dit over dat plaatje zelf gaat en daarom kan afwijken van het typeplaatje (lamp) zelf. De buizen die erin zitten zijn gewoon standaard tl-buizen van 150cm, niets bijzonders verder. Er lijkt een doorlussysteem (ziefoto’s) in te zitten, er is een in en uitgang op de plek van de voeding, maar ik meet nergens 0 ohm tussen de klemmen. Achter de aansluitklemmen zitten een hoop aansluitingen, ik kan niet precies zijn hoe dit loopt maar er zitten per buis twee reed- contacten, zo op het oog lijkt er maar 1 vsa in te zitten.
Op woensdag 24 december 2025 17:21:16 schreef revado:
Puur een gok:
De 2 tegenover elkaar zitten de klemmen zijn ieder voor een buis, dus apart te schakelen.
Lijkt mij ook dat het in de deksel staat.
Verbind de starters even door, dan kan je de weerstand wel meten, mits er geen condensator met een buis in serie zit als compensatie.Die dingen komen uit oostduitse bunkers.
380 volt tl armaturen bestaan niet, daar zijn geen starters voor.
Dat zou alleen kunnen met een verhuistrafo of speciale EVSA.
Bedankt voor de tip. De starters zitten aan de andere kant, waarvandaan ik de buizen in de glazen cylinders kan schuiven. Maar ik kan ze even doorverbinden en de doppen erop draaien om ook de reedcontacten te laten sluiten uiteraard. Probeer het morgen, want geen licht ?
Op woensdag 24 december 2025 17:54:23 schreef o00r:
[...]Bedankt voor de tip. De starters zitten aan de andere kant, waarvandaan ik de buizen in de glazen cylinders kan schuiven. Maar ik kan ze even doorverbinden en de doppen erop draaien om ook de reedcontacten te laten sluiten uiteraard. Probeer het morgen, want geen licht ?

Ik verwacht dat je dan 2 circuits meet.
We horen het wel.
Nog niet getest, maar wel eea uitgezocht. Aan de achterkant van de klemmen lijken er maar 2 aangesloten. De andere twee gaan niet door het plaatje (wellicht om handmatig een brug te maken voor het doorlussen?)
De twee klemmen het dichtst op elkaar gaan naar het zwarte blok, schematisch heb ik hier een tekening van gemaakt. Er zitten toch 2 VSA’s in en twee condensatoren. Op het blok heb ik gemeten welke punten van het blok doorverbonden zijn.
B1 en B2 staat voor buis 1 en buis 2. De starters (en reed-contacten) zitten namelijk aan de andere kant van de buis, daar zitten ze waarschijnlijk op aangesloten
Lijkt mij dus dat er maar op 1 manier kan worden aangesloten. Maakt het nog uit welke draad fase en welke 0 is?
[Bericht gewijzigd door o00r op (13%)]
benleentje
Golden Member
Welke de fase of nul is maakt niks uit het is immers wisselspanning.
Of de nul moet met de aarde verbonden zijn maar dat kan je meten.
Dat er 4 + 1 klemmen in het armatuur zit is logisch. Verlichting kan dan met een 3 fase kabel gevoed worden en om het armatuur wisselen ze dan de fase die ze aansluiten op het armatuur zelf.
Dan een stuk draad met een steker aan die 2 aangesloten klemmen en je hebt licht. 
Fase en nul maken niet uit bij een tl armatuur.
[Bericht gewijzigd door revado op (12%)]
Bedankt voor jullie snelle reacties en suggesties! Mocht iemand er ooit naar zoeken, bijgaand de aansluitpunten 
Mooi!
Daar zal je nog heel lang plezier van hebben.
Zorg voor paar reserve buizen en starters, die zijn straks echt niet meer te koop.
Ze vragen trouwens bizarre prijzen voor die armaturen...
Dankje!
Ja die armaturen zijn prijzig. Destijds gekocht bij houtsberg first (new old stock). Was nog redelijk te doen en volgens mij hebben ze nog een kleine voorraad. Ik heb wat reservebuizen en starters 
Ombouwen naar led kan altijd nog, maar dit heeft toch wel wat meer karakter
Leg maar een voorraadje neer, in dat soort armaturen hoort geen led 
Al is het maar vanwege de lange aansluitvoeten aan de zijkanten waar geen licht is.
Ik neem aan dat je het armatuur gewoon thuis wil gebruiken. Als het effectief in een Ex zone gebruikt gaat worden, mag je er volgens mij NIKS aan veranderen. Dus ombouwen naar LED is niet toegelaten, zelfs al maak je het daar niet gevaarlijker door.
Ik heb al discussies gehad over een 24V solenoid die de klant volgens zijn specs geaard wil zien. Wij hadden een solenoid geïnstalleerd waar geen klemmetje aan zat (dezelfde solenoid mét extra klemmetje was ook leverbaar maar die hadden we dus niet besteld). Ik stelde dan voor op de plaats waar in het andere model dat klemmetje zat, zelf een boutje te tappen. Mag niet, want niet origineel!
Ik betwijfel of het armatuur van TS specifiek voor Ex gekeurd is.
Zover ik weet zit er in een Ex armatuur TL-X, met die pennen fitting en geen starter.
Ik ken de Ex regels niet verder , maar als je in een armatuur zoals TS heeft 2 ledbuizen draait en de starters door de bijgeleverde "nep"starters vervangt en de VSA en C's laat zitten bouw je het toch niet om?
Op vrijdag 26 december 2025 00:01:47 schreef revado:
Dan een stuk draad met een steker aan die 2 aangesloten klemmen en je hebt licht.
Fase en nul maken niet uit bij een tl armatuur.
Een stuk draad met een stekker? nee dat moet aangesloten woorden met een EX doos..

Op zondag 28 december 2025 12:40:45 schreef mel:
[...]Een stuk draad met een stekker? nee dat moet aangesloten woorden met een EX doos..![]()