TLX wordt nog nauwelijks gebruikt de lampen zijn tegenwoordig zeer duur ong. 40 euri dus...
Tegenwoordig zijn veel armaturen Ex e met een voorschakelapp. dat Ex is.
Het armatuur hier is een Ex d e wat wil zeggen dat de lampen starters enz. in een vlamdichte (d) behuizing zit en de e aansluiting apart zit en dus met een Ex e wartel aangesloten mag worden.
De reed contacten schakelen de spanning af als de deksels van het Ex d gedeelte gedraaid worden.
Gr.F_S
Op zondag 28 december 2025 12:03:47 schreef revado:
Ik ken de Ex regels niet verder , maar als je in een armatuur zoals TS heeft 2 ledbuizen draait en de starters door de bijgeleverde "nep"starters vervangt en de VSA en C's laat zitten bouw je het toch niet om?
Als er niet in de documentatie staat dat een LED buis toegelaten is (en dat zal niet, want die bestonden toen nog lang niet) dan mag het niet. Als er in de documentatie staat dat er een T12 in moet, dan zal je er een T12 in moeten draaien. Zorg maar dat je die nog vindt 
Dat is waar ik me ook zo aan erger in die ATEX regelgeving; je ziet op het zicht dat je het zeker niet gevaarlijker maakt dan het was, en toch voldoet het niet.
benleentje
Golden Member
Dat is waar ik me ook zo aan erger in die ATEX regelgeving;
JA wat dat betreft ook rare dingen meegemaakt.
Maar voor TS is het gewoon een mooie lamp die verder niet hoeft te voldoen aan regelgeving toch?
Op zondag 28 december 2025 17:04:51 schreef KellyDK:
[...]
Dat is waar ik me ook zo aan erger in die ATEX regelgeving; je ziet op het zicht dat je het zeker niet gevaarlijker maakt dan het was, en toch voldoet het niet.
Je mag niet als technicus naar die regelgeving kijken, je moet dat doen als jurist. Technisch gezien is het inderdaad allemaal niet even logisch maar dit soort regelgeving is dan ook niet om technische aspecten te regelen maar om zich juridisch in te dekken. Dat zie je ook met de meest idiote waarschuwingen in handleidingen.
Met een LED-TL wordt zo'n armatuur nuchter bekeken niet gevaarlijker maar als het dan toch fout zou gaan kan je verantwoordelijk gesteld worden of wordt het op zijn minst voer voor experten. Anders kan je je gewoon verschuilen achter de regelgeving.
Hetzelfde met die 24V solenoid. Als jij daar zelf een gaatje in boort en tapt om een aardklem te maken ben jij (of je baas) mogelijk verantwoordelijk als het fout gaat, anders als het origineel is kan je de verantwoordelijkheid afschuiven op de fabrikant die waarschijnlijk ook veel geld heeft betaald om zich in te dekken. Systeem paraplu dus, verder moet je daar niks achter zoeken.
Voor gebruik in een woonkamer als "design"-lamp maakt het allemaal niks uit en doe je wat je wil.