In een intercomsysteem wil ik de afgaande draden ( per etage) van het belsysteem met een led controleren.
Er komen schakelaartjes tussen en een zekering per etage.
De led's moeten op 12 v AC branden, hoeven niet veel licht te geven omdat ze in de schakelkast komen, dus ik wil een hoge weerstand gebruiken.
Wat is nu de beste manier, een weerstand en een 1n4007 en dan de led met een antiparallel diode over de led of alleen de weerstand en een antiparallel diode?
Of ze een beetje knipperen maakt mij ( in dit geval..) niet uit.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De 'beste' manier hangt af van je prioriteiten.
Minste aantal componenten:
- Alleen een weerstand. LEDs hebben doorgaans geen probleem met negatieve spanning, ook al mag het niet van de datasheet.
Veilig volgens datasheet en weinig componenten:
- Alleen weerstand en anti-paralleldiode. Een extra serie diode voegt niks toe.
Minder knipperen:
- Brugcel en serie-weerstand. Dan krijg je 100Hz ipv 50Hz
Nog minder knipperen:
- Brugcel, bufferelco, serie-weerstand.
Energie-efficient:
- Serie-condensator en brugcel. Op 12VAC (50Hz): 15uF bipolair voor 1 mA.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Afhankelijk van de constructiemethode is het aantal onderdelen doorslaggevend voor de kosten. Weerstandjes, ledjes diodes kosten "niets" in verhouding tot de kosten van het bouwen.
Het AANTAL onderdelen is dan van belang.
Voor "preciees evenveel onderdelen" kan je ipv de diode een bruggelijkrichter nemen. dan gaat de led ook de andere helft van de cyclus branden. Hij knippert dan minder en het kost niets.
Op donderdag 25 december 2025 10:24:02 schreef deKees:
De 'beste' manier hangt af van je prioriteiten.Minste aantal componenten:
- Alleen een weerstand. LEDs hebben doorgaans geen probleem met negatieve spanning, ook al mag het niet van de datasheet.
Bepaalde LED's (HE groen) zijn daar anders HEEL gevoelig voor, als die een keer aan een te hoge reverse spanning ruiken blijft er niet veel van over.
Een extra serie diode voegt niks toe.
Een seriediode voegt wel iets toe, nl. dat de led niet stuk gaat van reverse spanning. Maar een diode antiparallel aan de led is net zo effectief.
Allebei is overkill.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op donderdag 25 december 2025 11:57:58 schreef Sine:
[...]
Bepaalde LED's (HE groen) zijn daar anders HEEL gevoelig voor, als die een keer aan een te hoge reverse spanning ruiken blijft er niet veel van over.
Dat valt wel mee, alleen de kleur verandert van groen naar zwart.
Op donderdag 25 december 2025 09:49:27 schreef revado:
In een intercomsysteem wil ik de afgaande draden ( per etage) van het belsysteem met een led controleren.
Er komen schakelaartjes tussen en een zekering per etage.
De led's moeten op 12 v AC branden, hoeven niet veel licht te geven omdat ze in de schakelkast komen, dus ik wil een hoge weerstand gebruiken.
Wat is nu de beste manier, een weerstand en een 1n4007 en dan de led met een antiparallel diode over de led of alleen de weerstand en een antiparallel diode?
Of ze een beetje knipperen maakt mij ( in dit geval..) niet uit.
Er is nog een optie. Een ledje antiparallel erbij aansluiten of een antiparallelle dual led nemen.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Minste aantal componenten:
Dan stel ik mij de vraag, waarom zou je afwijken van de datasheet?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
nonius
set SCE to AUX.
Dan stel ik mij de vraag, waarom zou je afwijken van de datasheet?
Bij reverse-voltage breakdown is er toch in principe geen probleem zolang de stroom maar voldoende beperkt wordt? En met een flinke weerstand zou dat toch het geval moeten zijn?
Dat gezegd hebbende zou ik verder ook geen rare dingen doen en dus óf gewoon een diode antiparallel over de LED zetten, of de oplossing van Ohmpi met een dual-LED (anti-parallel), die is nog makkelijker. Ben erg conservatief/voorzichtig wat dat betreft.
rew
Op donderdag 25 december 2025 20:04:43 schreef nonius:
[...]Bij reverse-voltage breakdown is er toch in principe geen probleem zolang de stroom maar voldoende beperkt wordt? En met een flinke weerstand zou dat toch het geval moeten zijn?
Het datasheet geeft niet de juiste parameter.
Ik denk dat als een led 3V 20mA kan hebben (60mW), hij ook 6V 10mA kan hebben als ie bij 6V zou gaan zeneren (ook 60mW). Maar garanties uit het datasheet heb je niet. Die verbiedt gewoon ronduit de > 5V reverse spanning.
Een seriediode, dat levert zodanige marges op dat ik het echt wel geloof. Een diode heeft in sper een stroom van rond de 10-15 A. Dat is zodanig weinig dat de led daar tegen moet kunnen.
Maar als je je weerstand op zeg 10mA bij 100V op de input berekent (= 10k) en je doet dan 50% van de tijd -100V... dan hangt het van de led af wanneer ie gaat zeneren of dat kan. Als ie nu bij 6V gaat zeneren dan zit je haast op de grens. 9.4mA * 6V = 56.4mW minder dan 10% onder de grens van 60mW. Zou ie pas bij 20V gaan zeneren dan krijg je 8mA * 20V = 160mW haast 3x meer dan toegestaan.
Zou je echter je weerstand op 2.4mA uitrekenen, dan blijkt dat je op de meest ongunstige zener-spanning (50V) precies onder de 60mW te blijven. Omdat je die zenerspanning niet kan weten moet je van de meest ongunstige uitgaan.
Kortom, die berekeningen... dat kan allemmaal wel, maar "niet meer dan 5V reverse" is een handigere vereenvoudiging.
Ik heb hier m'n HE groen leds op 30V getest. Ik zie dan nog egeen doorslag. Meer had m'n toemalige labvoeding niet. Dus ALS ze allemaal hetzelfde zijn als het ene exemplaar wat ik getest heb... dan zou je tot 24V voeding je nooit zorgen hoeven te maken. Ook TS met z'n 12VAC niet. Maar zijn ze allemaal wel hetzelfde? En het is dus ineens niet reproduceerbaar: Koop je volgende keer andere leds, werkt het ineens niet meer.
Paar jaar terug heb ik eens een ledje via een weerstand van 47k rechtstreeks op de 230Vac aangesloten. Ledje deed het en zenerde bij ca 80V volgens de scoop. De zenerovergang was niet scherp op zijn zachtst gezegd.
Het ledje ging niet gelijk stuk en in de geleidende fase kwam er gewoon ledlicht uit. Ik weet niet meer of het een rode of groene led was.
nonius
set SCE to AUX.
Toen ik m'n curve-tracer had gebouwd heb ik een hoop halfgeleiders getest, ook veel LEDs in allerlei geuren en kleuren. Kan me niet herinneren reverse-voltage breakdown te hebben gezien; het apparaat test met 'slechts' 45Vpk (90Vpp).
Zal nog eens wat groene LEDs aan een testje onderwerpen. Maar, als ik het goed begrijp, zou Revado geen probleem hebben met een rode of groene LED?
Blijft mijns inziens een inelegante short-cut, maar soms zal je er dan dus blijkbaar wel mee weg komen....
[Edit: enkele groene LEDs zeneren niet beneden 45Vpk (max. testspanning), maar eentje al bij 15V. Twee andere bij 20V (met een slappe knie)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op donderdag 25 december 2025 19:28:16 schreef ohm pi:
[...]Er is nog een optie. Een ledje antiparallel erbij aansluiten of een antiparallelle dual led nemen.
Jep, Als je een rood/groene neemt weet je gelijk of je AC of DC hebt en evt. zelfs welke polariteit als je consequent bent hoe-om je ze aansluit. (én het reduceert tot 2 onderdelen: de tweepoots dual-led en een serieweerstand)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (10%)]
Dank jullie voor de reacties.
De kleur maakt mij niet , ik heb alle kleuren zat liggen, maar de meeste heb ik van HP liggen ( die rollen van de beurs van CO 
Ik zal morgen even een testje doen met welke minimale stroom ze nog te zien zijn.
Dan wordt het een antiparallelle diode en een weerstand.
Dat er dual antiparallelle leds bestaan wist ik niet, die zijn wel handig en zullen 2 kleurig branden inderdaad op ac.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ben nog even aan het denken, bij 12, of bv 24 volt ac zou een seriecondensator ipv een weerstand dan ook werken?
Niet dat ik dat ga doen, maar ben er wel benieuwd naar.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ja, dat zal ook werken...
Die AC leds (twee dezelfde leds anti-parallel in 1 behuizing) bestaan wel, maar die zijn met een kaarsje (of ledje?) te zoeken...
[Bericht gewijzigd door Arco op (72%)]
Op vrijdag 26 december 2025 16:07:01 schreef revado:
Ben nog even aan het denken, bij 12, of bv 24 volt ac zou een seriecondensator ipv een weerstand dan ook werken?
Niet dat ik dat ga doen, maar ben er wel benieuwd naar.
Dat gaat prima werken. Toch zou ik er vanaf zien. 24V is een tiende van de netspanning. Dat betekent dat de condensator voor dezelfde ledstroom een 10x zo hoge capaciteit nodig is. Bovendien heb je bij een ongelukkige inschakeling een hoge piekstroom door het ledje. Dat vindt het ledje niet leuk. En je loopt het risico dat alle hoogfrequentrommel (alles boven de 50Hz) ongehinderd door de condensator heenloopt en dat de "HF" rommel je led vernielt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoge stroompulsen is meestal geen probleem (meeste leds kunnen in pwm/puls configuratie tot 10-voudige stroom makkelijk verwerken ), zolang de gemiddelde ledstroom maar niet langdurig boven de Ifmax komt...
Maar voordelen heeft een condensator hier niet, zeker niet qua aanschafkosten...
Uitgaande van 12VAC/1mA heb je een stroomverbruik van 12 mW. Dus 80 uur voor 1Wh, ofwel 80000 uur voor 1 kWh a 0.25 €
80000 uur = ongeveer 10 jaar als de led volcontinu draait.
En al dat vermogen kun je voor een groot deel voorkomen door een condensator ipv een serie weerstand. Een 15uF condensator zou genoeg moeten zijn voor 1mA op 12VAC.
Arco
Special Member
Op zaterdag 27 december 2025 00:19:23 schreef deKees:
Uitgaande van 12VAC/1mA heb je een stroomverbruik van 12 mW. Dus 80 uur voor 1Wh, ofwel 80000 uur voor 1 kWh a 0.25 €
80000 uur = ongeveer 10 jaar als de led volcontinu draait.
Dan duurt 't bijna 100 jaar voordat je de condensatoraanschaf terug verdiend hebt... 
rew
Op vrijdag 26 december 2025 22:29:40 schreef Arco:
Hoge stroompulsen is meestal geen probleem (meeste leds kunnen in pwm/puls configuratie tot 10-voudige stroom makkelijk verwerken ),
En toch kan een led van zo'n stroompuls stukgaan. Ik heb ervaring met een 12V condensator-puls die leds kapot maakt. Dan was dat de uitgangscondensator op m'n labvoeding die tot 12V geladen was toen ik m'n ledje aansloot.