Hallo,
Zou iemand mij willen helpen met het aan de gang krijgen van een electro motor.
Hij moet een draaibank aandrijven. Wat ik erbij heb is een condensator 16uf en op de draaibank zit een flipper schakelaar.
De motor in een richting draaien ben ik al superblij.
Het fototje van de aansluiting is hoe ik m gekregen heb. Ik kan dit niet zelf. Help graag... Iemand

Vul dan wel je email adres in. En graag ook waar je ongeveer woont

Bedankt voor de interesse uiteraard.
Eigenlijk wil ik t zelf doen. Opzich kan ik isoleren. Onderscheid maken tussen blauw bruin zwart grgeel.
Ofwel nul, fase, schakel, aarde.
Naar schakelaar gaat heen, zwart of bruin en zwart is retour. Naar
afnemer gaat zwart heen en blauw terug.
Condensator is een bedrijfscondensator. Die volgens mij paralel geschakeld moet.
Vgens mij is op het fototje met aansluitingen.
SW is de startwinding waar de condensator op of tussen moet.
HW is de hoofdwinding.
Ik zie 5 aansluitboutjes waarvan de gene in het centrum de nul moet zijn. Die zit intern nergens aan gekoppeld.
Aan de vier boutjes op de hoeken zitten draden die in de motor lopen. Als ik t goed heb 3 zwart een wat lichter.
Ik heb de windingen doorgemeten.
Ik heb alleen geen idee waar ik nou de stekker op moet zetten. Wat naar de schakelaar gaat en waar de condensator komt. Zijn hier mensen die helpen als je hier niet uitkomt maar wel in staat bent om een degelijk en veilig geheel l in elkaar te zetten. Ofwel de know how willen delen.

Op donderdag 25 december 2025 14:57:28 schreef Onipo:
Bedankt voor de interesse uiteraard.
Eigenlijk wil ik t zelf doen.

Ik denk dat de vraag doelde op NL of BE.

Op donderdag 25 december 2025 15:31:41 schreef maus0611:
[...]

Ik denk dat de vraag doelde op NL of BE.

Die haalde ik er niet uit. Maargoed, electra is natuurlijk ook niet echt mijn ding.

Ik heb de windingen doorgemeten.

Kunnen we op een schets van de aansluitingen daar de resultaten van krijgen?

Op donderdag 25 december 2025 17:44:12 schreef Roland van Leusden:
[afbeelding]

TS wil dan misschien graag weten welke klemmen in zijn klemmendoosje overeenkomen met die in dit schema...

Heb zelf wel een idee, maar zie het graag door anderen uitgelegd worden.

Aan ts: teken in het fotootje van het klemmendoosje klemnummers in.
Dan denk ik dat het antwoord heel snel komt...

[Bericht gewijzigd door mvdk op (12%)]

Dit is niet de orriginele zetting van het klemmenbordje. .de spoelen horen kruislinks te zitten en er horen 2 verbindingstripje bij van verschillende lengte of met sleufgaatjes. De markering HW en SW zijn er later op gezet.
3 zwarte draden en dr SW draden zijn ook langer gemaakt. het witte snoer zal van de condensator zijn en de draden op de hoofdwikkeling komen van aan/uit schakelaar. De 2 afgeknipte draden kan ik niet thuis brengen, mogelijk van een timer of van een stroomrelais als er eerder een startcondensator op zat.

Dit is niet de orriginele zetting van het klemmenbordje

lijkt mij wel want het past er ook precies in. De belettering lijkt mij ook origineel.

De 2 afgeknipte draden kan ik niet thuis brengen,

Dat zou dan via de kruisschakelaar moeten lopen. Waarbij de ingang van de kruischakelaar fase en nul is. Of de afgeknipte draden liepen naar de condensator en de kabel bovein ging naar de kruisschakelaar.

TS wil dan misschien graag weten welke klemmen in zijn klemmendoosje overeenkomen met die in dit schema...

HW = Hoofd wikkeling = Main winding
SW = support wikkeling = hulp wikkeling of auxilery winding

SW kan ook Start Wikkeling zijn.
Het is een Nederlandse motor.

ja dat kan ook nog.
Ja dan weet ik nu wel zeker dat het klemmenplaat origineel is, hoe krij je anders die letters daar zo mooi op.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (75%)]

Inmiddels mede dankzij posts wat verder. Motor heeft gedraaid met op HW blauw bruin daarna gekruist doornaar SW met een condensator tussen pl min van de SW. Had een foto moeten maken. Stom vergeten. Omdat resultaat. Motor loopt. Met rook. Niet veel. Maar toch. Uit gedaan. Losgekoppeld en gemeten. Waarde is t zelfde. Maargoed. Alles en iedereen zegt rode vlag.
Ok openmaken dan maar. Gedaan voor zover t lukt. Eerst moest er een deksel vanaf waarvan ik de montage moest uitboren. ( geen zeskant, sleuf of iets anders. Was gewoon glad rond vermessingd metaal.)
Toen kon ik bij 2 M8 moertjes die doorheen t geheel met 2 dtaadeindjes vast zaten.
En 2 sleufschroefjes waarmee de lager van de as op xijn plek blijft.
Wat ik nu zie is heel veel vuil. Echt vet met meuk spinrag en zwart. Mijn vermoeden Is dat dat de rook veroorzaakt. Of iig deels. Kan dit. Heeft t zin om schoon te maken. Zo ja. Kan dat met aceton of los ik dan nog meer isolatie van de bedrading op. Ook krijg ik de deksel er niet vanaf. Rubber hamer geprobeerd te kloppen. Kan t zijn dat de drie bevestigingen van t bescherming deksel doorlopen.?
Of kan ik hier beter mee stoppen?

Op zondag 28 december 2025 12:50:37 schreef Onipo:
Inmiddels mede dankzij posts wat verder. Motor heeft gedraaid met op HW blauw bruin daarna gekruist doornaar SW met een condensator tussen pl min van de SW. Had een foto moeten maken. Stom vergeten. Omdat resultaat. Motor loopt. Met rook. Niet veel. Maar toch. Uit gedaan. Losgekoppeld en gemeten. Waarde is t zelfde. Maargoed. Alles en iedereen zegt rode vlag.
Ok openmaken dan maar. Gedaan voor zover t lukt. Eerst moest er een deksel vanaf waarvan ik de montage moest uitboren. ( geen zeskant, sleuf of iets anders. Was gewoon glad rond vermessingd metaal.)
Toen kon ik bij 2 M8 moertjes die doorheen t geheel met 2 dtaadeindjes vast zaten.
En 2 sleufschroefjes waarmee de lager van de as op xijn plek blijft.
Wat ik nu zie is heel veel vuil. Echt vet met meuk spinrag en zwart. Mijn vermoeden Is dat dat de rook veroorzaakt. Of iig deels. Kan dit. Heeft t zin om schoon te maken. Zo ja. Kan dat met aceton of los ik dan nog meer isolatie van de bedrading op. Ook krijg ik de deksel er niet vanaf. Rubber hamer geprobeerd te kloppen. Kan t zijn dat de drie bevestigingen van t bescherming deksel doorlopen.?
Of kan ik hier beter mee stoppen?

Ps letters zijn origineel volgens mij. Zitten er echt in met zilverachtig laagje afgewerkt

Zit er schroefdraad in die 2 gaten naast het lager?
Zo ja, dan kan je daar een passende trekker in monteren .
Maar rook... is er weerstand tussen de wikkelingen en aarde ( meggeren is nog beter).

Alle polen (4) geven OL. Op de aarde.
Als ik de wikkelingen afzonderlijk meet geven ze dd zelfde waarde plus min 2/100 ste als voor dat ik m boor t eerst aansloot. Let wel. Ik heb geen informatie wat er hierboor mee gedaan is. De motor zat als extra bij de draaibank naast een 3 fase motor. Heb hier heen 3 fase vandaar mjn poging. De motor heeft ooit wel op de draaibank gezeten.
Ik snap niet helemaal wat je met die trekker op t midden bedoeld. Bedoel je drukken op de as en trekken aan de gaatjes zeg maar?

Op zondag 28 december 2025 14:51:12 schreef Onipo:
Alle polen (4) geven OL. Op de aarde.
Als ik de wikkelingen afzonderlijk meet geven ze dd zelfde waarde plus min 2/100 ste als voor dat ik m boor t eerst aansloot. Let wel. Ik heb geen informatie wat er hierboor mee gedaan is. De motor zat als extra bij de draaibank naast een 3 fase motor. Heb hier heen 3 fase vandaar mjn poging. De motor heeft ooit wel op de draaibank gezeten.
Ik snap niet helemaal wat je met die trekker op t midden bedoeld. Bedoel je drukken op de as en trekken aan de gaatjes zeg maar?

Voot meggeren heb ik zelf niet de spullen.
Inmiddels heb ik wel voor elkaar xat dr deksel erF is

Je zegt de wikkelingen gemten te hebben, dan ook graageven de gemeten waarde van beide wikkelingen doorgeven.
Graag ook nog een foto van de binnenkant van de motor nu het deksel ervan af is.

Graag ook nog even de weerstand meten tussen de 2 wikkelingen en dan bedoel tussen HW en SW wikkeling.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (22%)]

Op zondag 28 december 2025 14:51:12 schreef Onipo:
Heb hier heen 3 fase vandaar mjn poging.

Dan kun je die drie fase motor nog wel gebruiken, koop een één naar drie fase omvormer, dan kun je de motor gewoon met één fase voeden. Plus dat je gelijk het toerental kunt regelen.

Ligt er wel een beetje aan hoeveel kW de drie fase motor is.

Op het motor plaatje staat naast : " wissel 50 / " nog een tekentje, wat zou dat betekenen ?

SW 8.9
HW 9.6
Alle polen afzonderlijk op de aarding. OL
Bij t openkloppen is r ongeveer een eierdop droge vette stofklontermeuk uitgekomen.
Anker is nu schoon. De spoel maar uitzuigen met de stofzuiger ofzo.
Ik heb de deksels gemerkt toen ze er nog opzaten. Dat las ik ergens. Lagers zijn nog soepel zonder speling.

De spoelen zijn we heet geweest op een paar plaatsen.
Zou best wel eens kunnen dat er sluiting tussen windigen zit.
Het is wel een oudje, de fabriek bestond in de jaren 40-50.
Dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar je weet de historie niet van de motor.
Schoonmaken, lagers wat vers vet geven en in elkaar zetten en testen.

Anders is een FO op de 3 fasen motor ook een prima oplossing zoals al gezegd.

Op zondag 28 december 2025 18:26:19 schreef Onipo:
SW 8.9
HW 9.6
Alle polen afzonderlijk op de aarding. OL
Bij t openkloppen is r ongeveer een eierdop droge vette stofklontermeuk uitgekomen.
Anker is nu schoon. De spoel maar uitzuigen met de stofzuiger ofzo.
Ik heb de deksels gemerkt toen ze er nog opzaten. Dat las ik ergens. Lagers zijn nog soepel zonder speling.

[quot

Op zondag 28 december 2025 16:16:02 schreef benleentje:
Je zegt de wikkelingen gemten te hebben, dan ook graageven de gemeten waarde van beide wikkelingen doorgeven.
Graag ook nog een foto van de binnenkant van de motor nu het deksel ervan af is.

Graag ook nog even de weerstand meten tussen de 2 wikkelingen en dan bedoel tussen HW en SW wikkeling.

e]Op zondag 28 december 2025 15:37:12 schreef Onipo:
[...]
Voot meggeren heb ik zelf niet de spullen.
Inmiddels heb ik wel voor elkaar xat dr deksel erF is[/quote]
Kruislings gemeten alles OL

Stel dat ik alles schoon gemaakt heb binnen in. Lagers in gevet en het geheel weer in elkaar.
Ik heb een condensator van 16uf 450v
Dan begin ik met aanvoer draad bruin blauw en aarde.
Aarde gaat op de behuizing.
Blauw bruin gaan dan eerst op de HW
Als ik ze dan laat kruizen en met de condensator paralel op de SW zet.
Doe ik t dan goed?

Nee condensator parallel zeker niet doen.

SW 8.9
HW 9.6

Dat zijn voor mij vreemde waarden voor dit type motor.

Normaal is de hulpwikkeling een stuk hoger in weerstand en hier is die juist iets lager.
Wat ook vreemd is, is dat de waarde van de condensator niet op het type plaatje staat.

Maar hopen dat de rook van het vuil kwam en niet van de motor zelf