Bestaat er een heel kleine portable pickup met een redelijk goed geluid want ik heb hier geen plek voor een full size pick-up.

Vroeger was er een soort tang-achtig ding maar ik weet niet hoe ik het moet omschrijven om er op te zoeken. Het was een soort lang smal U vormig ding (zoals een nietmachine) waar je een LP in legde/klemde en volgens mij kwam dan de arm naar buiten. De LP stak dus voor, links en rechts zo'n beetje tot het label uit. Zoiets kan ik nog wel kwijt als ik hem niet gebruik en als ik een plaat wil spelen dan kan ik hem bv op de aanrecht zetten, dat is vlak bij mijn mengpaneeltje. Maar ik weet geen merk/model en dus niet waar ik op moet zoeken.

De zoekterm 'portable mini record player' geeft me allerlei hits naar wat ik denk dat je zoekt.

Geen idee of er 'redelijk goed geluid' uit komt.

Overigens heb ik afgelopen week voor het eerst sinds maanden weer eens een plaatje gedraaid op m'n Philips Konzertmeister 953. Wat een hoop gedoe voor een half uurtje muziek! En dan ook nog handmatig de arm moeten verslepen om een irritant nummer over te slaan. FWD in de playlist op de tablet is makkelijker.

So much for nostalgia.... >:)

En slechts 30 euro bij de afhaalchinees! https://nl.aliexpress.com/item/1005009723414008.html?dp=f3a6452ac20518…

(nonius zet een staalhelm op en kruipt in z'n schuttersputje) ;)

Nog eventjes en dan zijn de camera's in de smartphones zo goed dat je een foto van een LP kunt maken en dan de groef kunt decoderen naar audio..

Dat was maar half-serieus... Wat iets serieuzer is, is dat de ALI-link hierboven naar een 110V apparaat verwijst.

platenslikker,, genoemd.. PHILIPS,
Kom je op markten nog wel eens tegen.

Sony maakte in de jaren '80 de PS-F9. Geen ervaring mee. Gezien de prestaties van Sony in die jaren zal het zo goed zijn als dat mogelijk was met deze onvoordelige opzet.

Een Technics SL-5 is niet zo veel groter, het formaat van de platenhoezen. Daar heb ik wel een goede ervaring mee. Goed genoeg en robuust. Maar dat is enkel een speler, er zit geen (voor-) versterker in.

'Portable' en 'goed geluid' gaan in de wereld van platenspelers 999 van de 1000x niet samen, helaas. Ik heb wel een Philips portable die best luisterbaar is via z'n interne speaker (AD3700m uit m'n hoofd). Maar ik zou daar nooit lekker voor gaan zitten, en ik draai er - vanwege de naalddruk van 4,5 a 7 gram - ook geen LP's meer die me dierbaar zijn. Voor een optimale levensduur wil je een naalddruk van niet hoger dan 3g. Meer en je krijgt 'kringloopwinkelkwaliteit' grijsgedraaide platen waarbij het laatste nummer sterk vervormt.

In de meeste portables zitten keramische elementjes met klapnaaldjes, en die klinken gewoon 'mwah' op z'n best (vaak een resonantiepiek in het hoog, en een heel lage compliantie waardoor een hoge naalddruk nodig is om groefspringen te voorkomen).
Ook is de bewegende massa van het plateau erg klein waardoor de stabiliteit van de toonhoogte niet zo goed is.
Ten slotte zit er bijna nooit dwarskrachtcompensatie op - dus zelfs als je er zelf een MD element in zou kunnen zetten, kan je problemen krijgen met groefspringen, vervorming en een te grof of helemaal niet regelbare naalddruk.

Je kan beter voor een 'portable' versterker gaan dan voor een portable platenspeler. Portable versterkers van de moderne tijd kunnen behoorlijk goed zijn.

Advies: bouw een gewone platenspeler in een lade, waardoor hij niet meer ruimte verbruikt dan een standaard formaat versterker. Je kan er dan gewoon weer dingen bovenop zetten. Ontwerp (of bouw hem om) de lade zodanig dat er geen stof binnenkomt, zodat je de stofkap van de speler achterwege kan laten.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]

Helemaal mee eens. Goede geluidskwaliteit vraagt om een stabiel plateau met dito aandrijving, een goede volledig afstelbare arm met goede lagering en een daarbij passend kwaliteits ms of mc element met een goede voorversterker. Da's een heel ander apparaat dan die portable dingen.

Misschien moet je jezelf daarnaast ook de vraag stellen of je lp's je dierbaar zijn. Met zo'n portable geval met keramisch elementje met 5 of 10 gram naalddruk, een afspeelhoek die aan geen kanten klopt en geen dwarskracht compensatie is een plaat na één keer afspelen eigenlijk al vernaggeld. Hoor je niet direct op dat draagbare geval, maar zeker wel als je die plaat in de toekomst nog eens op een goede speler wilt gaan draaien.

Maar als dat je niets uitmaakt en je kan leven met een erg matige weergavekwaliteit dan houdt niemand je tegen. Ik denk wel dat een goedkoop bt boxje aan je telefoon pairen en je muziek streamen aanzienlijk beter zal klinken. Yt filmpje erbij van een draaiende lp en de beleving is bijna net echt :)

Als je werkelijk geen ruimte hebt en wel een goede kwaliteit wilt is dit een goede optie: https://miniot.com/collections/wheel-2

Serieus: vinyl draai je m.i. op een fatsoenlijke platenspeler, met een fatsoenlijke naald/element. En dat kan al vanaf 5 tientjes op MP voor een oude Dual of Philips. En ja, die zijn ongeveer 35x35 cm.

Damn, da's wel erg prijzig. 2000 euro, en dan een elementje van 59 euro (consumentenprijs) er in?!
(De AT95 en AT-VM95 zijn trouwens helemaal prima elementen, uitstekend voor hun prijs!)
Ik ben gewend dat een element met naald ongeveer een kwart tot de helft van de waarde van een platenspeler vertegenwoordigt, in de prijscategorie 200 tot 2000 euro.

Ik waardeer het design wel, en kleine productieruns zullen wel kostbaar zijn, maar toch - 59 euro in zó iets duurs zou je niet verwachten.

Platen gaan wel meer dan 1x mee op een speler met te hoge naalddruk hoor. Maar na verloop van tijd slijten ze en dat gaat ongeveer 10x zo snel als bij een normale speler.

Pas op met Dual spelers. Die met de vierkante arm vind je meestal met een keramisch element, alhoewel ze er prima uitzien! Zoek bij Dual spelers altijd het typenummer van het element na, en controleer of ze snaaraandrijving hebben en niet een tussenwiel.

Zoek je een goede betaalbare Dual dan is de 505 mk2 een goede keuze, kan je je eigenlijk geen buil aan vallen. Met een beetje zoeken ver onder de 100 euro te vinden.
Maar ja, wel een fullsize speler.

Bij de online Chinees zijn meerdere varianten verkrijgbaar maar verwacht van de ingebouwde versterker niet al te veel.
Wat wel weer handig is dat de afgespeelde plaat naar MP3 omgezet kan worden en daarna eventueel met een audioprogramma bewerkt kan worden.
Het pickup element zal geen hoogstandje zijn maar dat kan voor die prijs ook niet.
Voor vinylplaten liefhebbers is zo'n portable model als vloeken in de kerk maar als u geen hoge eisen stelt wel een goedkope optie.

De Philips Mignon (AKA de 'platenslikker') was wel een van de kleinsten, kwaliteit wat minder... :)
(deed het zelfs in een rijdende auto nog redelijk...)

https://www.grammofoon.com/Philips/images/PhilipsAG2101.jpg

Wat iets serieuzer is, is dat de ALI-link hierboven naar een 110V apparaat verwijst.

Dus een LP wordt met 66 2/3 RPM afgespeeld, en een singletje op 90RPM? :+

Overigens, als ik een link plaats is het altijd slechts ter illustratie/als voorbeeld. Ik ga ervan uit dat een OP zijn eigen huiswerk maakt. En daar heb ik het volste vertrouwen in bij Fred101.

Maar ik sta eigenlijk verbaasd dat hij in de kringloopwinkel zoiets nooit voorbij heeft zien komen. Blijkbaar zijn/waren die dingen dan toch iets minder courant dan ik dacht? Moet wel eerlijk toegeven dat ik er nooit eentje in het echt heb gezien, alleen maar in advertenties in tijdschriften. Het had natuurlijk ook wel een hoog gadget-gehalte, gelijk de Ericofoon :)

Op vrijdag 26 december 2025 13:33:23 schreef nonius:
Het had natuurlijk ook wel een hoog gadget-gehalte, gelijk de Ericofoon :)

De Ericofoon was inderdaad een gadget en eigenlijk niet geschikt voor praktisch dagelijks gebruik...

Mijn broer zat toen bij PTT in een groep die de Ericofoon moesten beoordelen.
Hij was daar behoorlijk negatief over, en mocht bij een volgende beoordeling en dan ook niet meer aanwezig zijn...

(negatieve beoordelingen waren uiteraard niet gewenst; je moest 't ding de hemel in prijzen... :+ )

Ik heb hier een ca 60 jaar oude Philips portable voor je.
Werd voornamelijk gebruikt om "Eine kleine Nachtmusik" van Mozart en "Dikkertje Dap" van de Leidse Sleuteltjes te draaien
Ik heb hem een 10 of 20 jaar terug geprobeerd en hij deed het toen nog.
Loopt op batterijen, 6 stuks, van die dikke (D cell "zaklantaarnbatterij" zou moeten passen). Handig voor als je gaat kamperen.

De meest compacte oplossing is zo'n vw busje dat je op de lp zet en dan rondjes gaat rijden terwijl hij een naald door de groef sleept. De moord voor je platen maar wel leuk. Voor het eerst uitgebracht door Sony eind jaren 70, maar er zijn nog steeds diverse clonen te koop zie ik.

De Audio Technica (bekend van hun elementen) Sound Burger is misschien iets?

MD element en fatsoenlijke techniek, niet goedkoop.

Techmoan op YT heeft in de loop der tijd al een heel aantal van dit soort platenspelers getest.

https://www.youtube.com/watch?v=b48XD9P8klM

Hier is hij te koop. Nieuw en voorzien van bleutooth enz.

Soundburger

Op vrijdag 26 december 2025 14:00:49 schreef Spog2:

Die moet je absoluut niet wegdoen!!
Die hoort thuis in je noodpakket.
Als je in de schuilkelder zit kan je de sfeer opleuken met je speler en 45 toeren plaatjes. Over de radio hoor je toch alleen maar Russische propaganda in een onverstaanbare taal of slecht nieuws van de ANP.

Zo, wat een hoop antwoorden. Wat ik bedoelde is die soundburger. Zo te zien wordt die zelfs weer geproduceerd. Dan denk ik dat ik er zo een koop.

Ik woon op een boot en daar is ook mijn werkplaats dus dat staat echt nokvol. Een pickup met kap enz kan ik nergens opbergen, zo" n soundburger kan ik gewoon in een kastje leggen als ik hem niet gebruikt.

Mijn platen zijn allemaal van voor de CD en als student heb ik nooit dure pickups gehad. Dus echt geweldig zullen ze niet meer zijn.

Ik draai tegenwoordig wel weer vaak cd's via 2 Sony discmans via de line out in mijn mengpaneel wat op actieve studio speaker zit aangesloten en dat klinkt verrekte goed, net nog wat beter dan via spotify. Ik speel zelfs gitaar over die installatie over backingtracks.

Is het niet een mooi moment om je platencollectie om te zetten naar mp3-bestanden?
Dan kan je al je platen op een sticky zetten en daarvan af spelen. Veel kleiner wordt het tegenwoordig niet.

Op vrijdag 26 december 2025 14:00:49 schreef Spog2:
Werd voornamelijk gebruikt om "Eine kleine Nachtmusik" van Mozart en "Dikkertje Dap" van de Leidse Sleuteltjes te draaien
Ik heb hem een 10 of 20 jaar terug geprobeerd en hij deed het toen nog.
Loopt op batterijen, 6 stuks, van die dikke (D cell "zaklantaarnbatterij" zou moeten passen). Handig voor als je gaat kamperen.
[bijlage][bijlage]

Precies deze heb ik. Sloopt je platen niet meteen maar met z'n kleine AM-radio speakertje klinkt ie nu ook niet erg goed.
De motorregeling is erg leuk. Hij is nog uit de tijd dat torren erg duur waren, en er zit dus een mechanische motorregeling in. Op het motor-asje is een centrifugaalschakelaartje gemonteerd dat de motorstroom onderbreekt zodra de motor een paar procent boven het gewenste toerental is. Het schakelaartje sluit weer zodra het toerental te ver is ingezakt. Dit herhaalt zich met 5 tot 15Hz, wat zachtjes door de speaker hoorbaar is maar niet in jengel hoorbaar is door de dubbele snaar-overbrenging die er in zit. Na 60 jaar op deze aarde is dat systeempje wel wat storingsgevoelig geworden, bij mij wil ie soms niet op toeren komen en dan moet ik de sleepcontactjes, schakelcontactjes etc. weer reinigen, smeren, of een combinatie van die twee.
Dat systeem was blijkbaar goedkoper of efficiënter dan een 'vermogens'transistor die ca. 200mA bij 9v kon regelen.

Jazeker is er een portable platenspeler (systeem) gemaakt door Sony. Zoek maar eens naar de Sony PS-Q7 die bij de FH-7 serie hoort. https://www.youtube.com/watch?v=S5iPdujwMu4

Op zaterdag 27 december 2025 00:49:23 schreef ohm pi:
Is het niet een mooi moment om je platencollectie om te zetten naar mp3-bestanden?
Dan kan je al je platen op een sticky zetten en daarvan af spelen. Veel kleiner wordt het tegenwoordig niet.

Dat heb ik 20 jaar geleden al gedaan met zo'n pick-up naar usb draaitafel. Staan op een externe HD (60GB muziek) Maar platen draaien heeft wel iets, het getik en gekraak is een soort van jeugdsentiment. Op die pick up draaide ik toch nog regelmatig platen. Die Soundburger schijnt best een goed ding te zijn (volgens wat videos) is mooi compact, redelijk geprijsd, Japans ontwerp en bedrijf (maar productie zal wel elders zijn) en ik denk dat ik daar lang plezier van kan hebben.
En anders pak ik een plank "tone-wood" :-) , draai een klont Alu af, sterke magneetjes erin en een metalen ring er boven op om de LP vast te houden, sloop een pickup van de kringloop voor de Arm, nieuwe naald erin, motor en voorversterkertje hergebruiken en dan maak ik mijn eigen soundburger.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]