Is het niet een mooi moment om je platencollectie om te zetten naar mp3-bestanden?
Dan kan je al je platen op een sticky zetten en daarvan af spelen. Veel kleiner wordt het tegenwoordig niet.
Op vrijdag 26 december 2025 14:00:49 schreef Spog2:
Ik heb hier een ca 60 jaar oude Philips portable voor je.
Werd voornamelijk gebruikt om "Eine kleine Nachtmusik" van Mozart en "Dikkertje Dap" van de Leidse Sleuteltjes te draaien
Ik heb hem een 10 of 20 jaar terug geprobeerd en hij deed het toen nog.
Loopt op batterijen, 6 stuks, van die dikke (D cell "zaklantaarnbatterij" zou moeten passen). Handig voor als je gaat kamperen.
[bijlage][bijlage]
Precies deze heb ik. Sloopt je platen niet meteen maar met z'n kleine AM-radio speakertje klinkt ie nu ook niet erg goed.
De motorregeling is erg leuk. Hij is nog uit de tijd dat torren erg duur waren, en er zit dus een mechanische motorregeling in. Op het motor-asje is een centrifugaalschakelaartje gemonteerd dat de motorstroom onderbreekt zodra de motor een paar procent boven het gewenste toerental is. Het schakelaartje sluit weer zodra het toerental te ver is ingezakt. Dit herhaalt zich met 5 tot 15Hz, wat zachtjes door de speaker hoorbaar is maar niet in jengel hoorbaar is door de dubbele snaar-overbrenging die er in zit. Na 60 jaar op deze aarde is dat systeempje wel wat storingsgevoelig geworden, bij mij wil ie soms niet op toeren komen en dan moet ik de sleepcontactjes, schakelcontactjes etc. weer reinigen, smeren, of een combinatie van die twee.
Dat systeem was blijkbaar goedkoper of efficiënter dan een 'vermogens'transistor die ca. 200mA bij 9v kon regelen.
Jazeker is er een portable platenspeler (systeem) gemaakt door Sony. Zoek maar eens naar de Sony PS-Q7 die bij de FH-7 serie hoort. https://www.youtube.com/watch?v=S5iPdujwMu4
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zaterdag 27 december 2025 00:49:23 schreef ohm pi:
Is het niet een mooi moment om je platencollectie om te zetten naar mp3-bestanden?
Dan kan je al je platen op een sticky zetten en daarvan af spelen. Veel kleiner wordt het tegenwoordig niet.
Dat heb ik 20 jaar geleden al gedaan met zo'n pick-up naar usb draaitafel. Staan op een externe HD (60GB muziek) Maar platen draaien heeft wel iets, het getik en gekraak is een soort van jeugdsentiment. Op die pick up draaide ik toch nog regelmatig platen. Die Soundburger schijnt best een goed ding te zijn (volgens wat videos) is mooi compact, redelijk geprijsd, Japans ontwerp en bedrijf (maar productie zal wel elders zijn) en ik denk dat ik daar lang plezier van kan hebben.
En anders pak ik een plank "tone-wood"
, draai een klont Alu af, sterke magneetjes erin en een metalen ring er boven op om de LP vast te houden, sloop een pickup van de kringloop voor de Arm, nieuwe naald erin, motor en voorversterkertje hergebruiken en dan maak ik mijn eigen soundburger.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]
Op zaterdag 27 december 2025 14:22:46 schreef fred101:
En anders pak ik een plank "tone-wood"
, draai een klont Alu af, sterke magneetjes erin en een metalen ring er boven op om de LP vast te houden, sloop een pickup van de kringloop voor de Arm, nieuwe naald erin, motor en voorversterkertje hergebruiken en dan maak ik mijn eigen soundburger.
En wat houd je tegen? Klinkt als een leuk idee?
Weet alleen niet wat je met "tone-wood" bedoeld.
Ik ben ben net bezig met het bedenken van een heel klein printje voor een RIAA voorversterkertje (oud schema ontwerp van Philips) dat ik in een bestaande oude pickup wil bouwen. Dan kan ik de oude pickup koppelen aan een wat modernere versterker met line ingangen. Ik wil er dan ook zo'n bluetooth module inzetten zodat je de pickup ook met nog modernere stereo systemen kunt gebruiken.
Waarom? MP3 is toch veel makkelijker? Ja dat klopt. Maar dit is gewoon leuk.
En waarom zo'n oud schema van Philips gebruiken? Eigenlijk omdat dit uit de tijd van de grammofoonplaten stamt. Grammofoonplaten (met het R.I.A.A. correctie systeem) zijn iets uit de jaren 60-70-80. Muziek werd toen op deze manier opgenomen en weer afgespeeld. En dat deden ze met versterkertjes zoals men ze toen met de techniek van toen kon bouwen. De R.I.A.A. curve is een theoretisch vastgestelde curve is die ze toen met de techniek van toen zoveel mogelijk probeerde te benaderen. Ze konden hem niet exact namaken. Tegenwoordig zou je met moderne digitale verwerkingstechnieken de curve wel perfect kunnen volgen.
Als je dat doet betekend dat echter wel dat als LP's opgenomen met de techniek van toen, nu met die moderne technieken worden afgespeeld gewoon niet hetzelfde klinken als ze vroeger klonken.
Dus daarom vind ik het leuk om de een R.I.A.A. voorversterker te bouwen volgens het oude concept. En ik maak hem met SMD onderdelen zodat de versterker lekker klein word. Het geluid dat uit de voorversterker komt op line level niveau en hoeft verder niet meer frequentie gecorrigeerd te worden. Het kan dus zo de line ingang van ene versterker of een bluetooth zender module in.
Spog2
Honourable Member
Op zaterdag 27 december 2025 14:55:11 schreef Ex-fietser:
[...]
Weet alleen niet wat je met "tone-wood" bedoeld.
Ik stuitte paar maand geleden op "Fichtenklangholz"
Dat is hout, geschikt genoeg voor Stradivarius-violen en Steinway-piano's.
Er zijn heel wat Duitse/Zwitserse/Oostenrijkse bosbezitters die menen dat (alleen) hun bomen daar aan voldoen.
Er bestaat ook Tonholz en Rezonanzholz
In Nederland kan de fijnproever terecht bij de Arnhemse Fijnhouthandel, Ze hebben daar nog pokhout, daar werden vroeger kabelkatrollen van gemaakt. Priijs gaat wel richting €100/kg... Dat is goed materiaal voor een draaitafelchassis.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Tonewood was een grapje, het is een term uit de gitaarwereld, de, zeg maar, "high-end gitaarliefhebber" heeft het over tonewood wat magische eigenschappen heeft voor het geluid van de gitaar (bij een solid-body electrische gitaar) Iets waarover de meningen sterk uiteenlopen.
Ik ken de ruimte niet die je beschikbaar hebt, maar als het past zou ik toch serieus de eerder genoemde 31.5cm platenspelers van Technics overwegen (SL-J2/J3, SL5/6/7/10, maar er zijn er meer). Meeste zijn Direct Drive, tangentiele platenspelers. Die Soundburger is niet slecht, maar hele setup is wel kwetsbaar en ik vermoed dat de oude Technics modellen kwalitatief beter zijn. Mogelijk wel wat klein onderhoud nodig, maar dat zal voor jou geen probleem zijn...
Veel meer dan nieuw vet en nieuw riempje voor de toonarm heb ik nog nooit hoeven doen bij deze jongens.
fred101
Golden Member
Zo'n Technics zou ik misschien nog wel kwijt kunnen maar zo'n soundburger is net als wat ik met CD's doe. Ik heb een Sony walkman(cd versie) Die ligt in een hoekje en als ik CD's draai pak ik hem, leg hem op tafel en speel een CD (line out het mengpaneel in) Ik heb nu een D99 liggen die daar nog makkelijker voor is maar die moet ik nog repareren (als dat lukt).
Meestal als ik werk heb ik muziek aan en dan is de tafel vrij om op dat moment even zo'n soundburger (of discman) te leggen. Die technics moet eigenlijk op een vaste plaats staan, die duw ik niet in de bergruimtes naast mijn bank onder de koof. Daar krijg ik zo'n Technics niet in) maar 31x31 zou net kunnen voor mijn monitor. Echter die dingen kosten bijna net zoveel of ze zijn kapot en dan moet er zowiezo waarschijnlijk een nieuwe naald/element in en snaartjes die vast niet gratis zijn. Dan ben ik net zoveel kwijt.
Maar we hebben regelmatig pickups in de kringloop (ook soms vrij heftige). Ik kan mijn collega wel vragen om zijn ogen open te houden voor zo'n technics. Wie weet, die restaureert ook veel audio wat hij dan weer verkoopt.
De leefruimte in mijn boot is grofweg 2x3 meter en min of meer een mancave met 5 gitaren, div geluidsapparatuur, computer, een beetje meetapparatuur/gereedschap, 2 naaimachines, keukenblok, koelbox, een berg electronica boeken, LP's(komen ipv de magnetron die ik nooit gebruik), olie-radiator , grote zak hondevoer
Oh ja, en een hondje 
De hele stuurhut is electronica werkplaats met een 2m lange werkbank en daaronder een ruimte van 2m lang x1,5m diep en zo'n 60cm hoog vol onderdelen-vakjes dozen en kratjes. En helemaal rondom ramen dus heb eigenlijk nooit een lamp aan.
fred101
Golden Member
Niet wat ik zoek maar hij is wel grappig. Een 1960's 3 in 1 portable apparaat. https://youtu.be/1e3kzMGAGkM?si=_Vpx8eZxgH1KmI45 Het is een 7 transistor AM radio, 5 transistor bandrecorder en platenspeler in 1. Door de draaitafel en naaldarm te verwijderen maak je er een bandrecorder van. Dit alles ter grote van een koektrommel.
nonius
set SCE to AUX.
Fred101, in de kringloopwinkel in Halsteren (Tholenseweg) hebben ze momenteel 3 stuks platenspelers te koop staan, met USB-uitgang, waarvan 2 in de doos. Prijs 10 euro, 10 euro en 15 euro. Twee ervan vind ik erg compacte apparaten (geen 'hamburger', maar nauwelijks groter dan een LP in het vierkant). Zou denken dat als je ruimte hebt voor LP's je zo'n klein spelertje ook nog wel kwijt kunt?
Enfin, ter info. (ze staan helemaal bovenin op het rek bij de apparatuur, niet duidelijk in het zicht).
fred101
Golden Member
Dat is hier niet ver vandaan. Leuk om eens te gaan kijken. Woon jij ook op Tholen? Ik weet dat er in de buurt van Tholen een reparatie cafe zit, is dat in die kringloop? Ik zit er over te denken hier ook zo iets te starten.
Ik heb vanmorgen toch maar een (gele) Soundburger besteld. Dat is toch de compactste oplossing. Hij kan met wat geluk net boven op de LP's liggen. De magnetron gaat morgen naar mijn schuurtje (dat huur ik voornamelijk voor mijn trike en motor-aanhanger maar daar staat ook meetapparatuur en onderdelen die ik maar soms nodig heb) en dan kan ik daar voor in de plaats hopelijk mijn LPs kwijt.
Op maandag 29 december 2025 12:41:54 schreef fred101:
Niet wat ik zoek maar hij is wel grappig. Een 1960's 3 in 1 portable apparaat. https://youtu.be/1e3kzMGAGkM?si=_Vpx8eZxgH1KmI45 Het is een 7 transistor AM radio, 5 transistor bandrecorder en platenspeler in 1. Door de draaitafel en naaldarm te verwijderen maak je er een bandrecorder van. Dit alles ter grote van een koektrommel.
Ziet er leuk uit, maar in mijn ogen is het speelgoed. 
fred101
Golden Member
Ja, echt praktisch was het niet. Het ding is mono en je kon er alleen banden mee afspelen die daarop waren opgenomen omdat de hij van de linker spoel naar de rechter afspeelt en alleen dan 1 spoel (rechts dus) aandrijft, dus de snelheid wordt steeds hoger naargelang de spoel voller wordt. Er passen ook alleen maar spoelen op die speciaal voor dit apparaat gemaakt zijn.
Full size LP's passen er ook niet op. Maar het ziet er grappig uit.
nonius
set SCE to AUX.
Nee, ik zit niet op het eiland Tholen maar wel in de buurt. Kwam wel vandaag langs die kringloopwinkel en ben er even binnengesprongen. Tot m'n verbazing hadden ze 3 van dergelijke platenspelers (kan me niet heugen er eerder al eens daar gezien te hebben). Het is net de brug over bij Tholen en dan op de weg naar Halsteren. Momenteel staat er vooral heel veel kerstzooi, da's niet zo mijn ding.
Of er ook een repaircafé zit weet ik niet. Hier in de buurt (Ossendrecht en Woensdrecht) zit er wel eentje maar daar kom ik eigenlijk nooit. Tot nu toe krijg ik zelf m'n ouwe zooi weer gerepareerd 
Een repair-café starten is altijd een goed initiatief. Sowieso is er vrij weinig op 't eiland, dus alles wat het een klein beetje leefbaarder houdt/maakt lijkt me welkom.... Zit er überhaupt eigenlijk een electrozaak op 't eiland? Kan er zo snel geen bedenken, volgens mij is BoZ de dichtstbijzijnde locatie.
fred101
Golden Member
nonius
set SCE to AUX.
Verdraaid leuk ding om te zien! En het ontwerp krijg je ook een flink retro-gevoel van - je waant je bijna weer in de jaren '80.
Enige waar ik me wel een beetje zorgen over maak is de kwetsbaarheid van de platen (er zit geen beschermende platenspelerkast rondom), en de instabiliteit van het spelertje, i.e. bestand zijn tegen zijdelings omvallen.
Heb je toevallig een PM6307 wow & flutter-meter om de Soundburger aan de tand te voelen?
De cheapaudioman heeft twee weken geleden nog aandacht besteed aan onder andere dit soort apparatuur.
De titel "Insanely Stupid Audio Products that Failed Spectacularly" zegt wel genoeg over zijn mening 
fred101
Golden Member
Het ding dateert uit de jaren 80 als antwoord op de walkman. Is een paar jaar geleden ter ere van het zoveel jarig bestaan opnieuw uitgebracht en was zo snel uitverkocht dat ze het ding weer standaard in het assortiment hebben opgenomen. Het schijnt populair te zijn bij LP verzamelaars die ze meenemen naar beurzen om LP's te kunnen "testen" want er zit een accu in en met bluetooth koppel je hem aan je koptelefoon/earbuds.
fred101
Golden Member
Op zaterdag 27 december 2025 17:29:42 schreef WillemV2:
Ik ken de ruimte niet die je beschikbaar hebt, maar als het past zou ik toch serieus de eerder genoemde 31.5cm platenspelers van Technics overwegen (SL-J2/J3, SL5/6/7/10, maar er zijn er meer). Meeste zijn Direct Drive, tangentiele platenspelers. Die Soundburger is niet slecht, maar hele setup is wel kwetsbaar en ik vermoed dat de oude Technics modellen kwalitatief beter zijn. Mogelijk wel wat klein onderhoud nodig, maar dat zal voor jou geen probleem zijn...Veel meer dan nieuw vet en nieuw riempje voor de toonarm heb ik nog nooit hoeven doen bij deze jongens.
Ik heb een mooie SL-6 direct drive niet te duur op de kop getikt. Speelde prima, maar begint nu steeds meer te brommen en zelfs behoorlijk te vervormen.
Ik heb het nogal druk met reparatie werk de laatste maanden dus daarom de vraag. Weet jij wat bij deze pick-ups en deze klacht meestal het probleem is. Ik vermoed dat er wat elco's aan het overlijden zijn of kan het in het element/naald zitten? Dan hoef ik hopelijk niet uitgebreid te gaan zoeken. Het zit in de pick-up want hij doet het zowel met de losse RIAA versterker en mengpaneel, als direct zonder RIAA direct op de phono ingang van de versterker. (Pioneer SA-500A)
fred101
Golden Member
Opgelost, er zat een hoop redelijk harde rotzooi op de naald.
Ik heb hem daarna opengemaakt ivm de brom maar er zat maar 1 voedingelco in die ik niet op voorraad heb dus ik heb hem weer dicht gemaakt met de bedoeling de elco te bestellen. Toch even getest en de vervorming is weg. Dat was dus gewoon de hele vieze naald maar vreemd genoeg is de brom nu ook weg. Hij klinkt weer net zo goed als ervoor. Kan het zijn dat die naald mogelijk niet goed zat ofzo en dat dat brom veroorzaakt?
EricP
mét CE
Alleen de naald zal dat niet veroorzaken. Maar als je het hele element log gehad hebt, dan kan dat natuurlijk prima.
Verder heb ik ook wel eens meegemaakt dan een tulp stek(k)er geen lekker contact maakt. Toch iets van 'oxidatie' ofzo - het ziet er netjes uit, maar het isoleert toch. Die heb je ook vast los gehad...
fred101
Golden Member
Ja, die connectors heb ik los gehad, dan zat dat het wel zijn geweest. Afijn, hij doet het weer prima, mocht het terug komen dan zie ik dat dan wel weer.
sorry, tijdje afwezig geweest... leuke speler, de SL-6!
In het audio pad van naald tot tulp zit alleen een muting-relais, die wil er wel eens voor zorgen dat een of beide kanalen slecht of niet goed doorkomen. Brommen zoals hierboven aangegeven zal voornamelijk komen door tulp stekkers die niet lekker zitten; zelf heb ik nog nooit aardingsproblemen aan de element/naald kant gehad met T4P systemen.
En het nadeel van platen spelen is inderdaad dat a) een zijde vrij kort duurt en b) je naald af en toe ook wat troep verzameld 
fred101
Golden Member
Hij bleek toch zacht te brommen. Toen heb ik een connector voor de gnd aansluiting gemaakt en een draad van pick-up naar versterker en pre-amp getrokken. Nu is hij helemaal stil. Ik heb nu ook een harder borsteltje wat de naald beter schoon houdt. De speelduur vind ik geen punt. Ik zit naast de pick-up en naast de LP's. Tijdens werk draai ik meestal CD's omdat die langer duren.