Een post over hoe ik de roest van ventilatoren heb verwijderd, mischien heeft iemand anders er wat aan.

Niet echt een vraag en excuus als het in verkeerde topic staat.

Mijn woonhuisventilatoren van brink, zijn wat oud en roestig. Helaas worden ze niet meer gemaakt.

Ik heb er een paar op de kop getikt om eens te experimenteren.

Stralen gaat prima, maar ik heb geen straalkast dus ben ik afhankelijk van een kennis die dat moet doen.

Ik ben de youtube kant op gegaan:https://youtu.be/fVYZmeReKKY?si=TGVGPzWVQNfQ-pk-

De mix:1 liter water. Een schuitje afwasmiddel 100 gram citric acid en 63 gram baking soda(sodium bicarbonate).

Bij elkaar gooien ding erin laatste baking soda erbij het bruist enorm.

In zomer 30 minuten in de winter een nachtje weken en het komt er heel mooi uit.

Ik voeg de fotos voor, na ontroestbad en na verzinksprayen toe.

Ik gebruik het badje ook om oud gereedschap te ontroesten. Let wel op daarna is het zeeeer roestgevoelig.

Cola doet niets, azijn werkt maar is sneller verf weg en laat een zwarte (koolstof) viezigheid achter die op je handen afgeeft, dit anti roestbadje werkt voor mij prima.

Na het ontroest bad. Ze zwarte plekjes zijn verf. Daar zat ductape.
Ik denk dat ik mix niet goed had of iets te lang want zwarte verf is weg.

De bladen zijn op gevoel erg glad (op foto lijkt het erg ruw). Veel gladder dat voor het anti roest bad

Eerder bleef dat netjes op bv gereedschap zitten.

[Bericht gewijzigd door Andre_avr op (21%)]

Na de zinkspray en coating.

Nu op zoek naar een balanceerbedrijf die die waaiers kan balanceren.

[Bericht gewijzigd door Andre_avr op (58%)]

Mooi gerestaureerd.
Na de zinkspray en coating zou ik het risico nemen om het niet te laten balanceren,
De oorspronkelijke balancering-clipsen zitten er immers nog op.
Nieuwe lagers erin, nieuwe condensator en draaien maar.

De kans is groot dat de ventilator “verkeerd om” draait, dat wil zeggen dat de schoepen NIET in de lucht happen, maar de lucht OVER DE BOLLE KANT van de schoep heen vloeit.
Dit heeft als voordeel dat er minder/geen vuil in de holle kant van de schoepjes achter blijft en zo voor onbalans zorgt.

Een nieuwe motor vind je eventueel bij EBM/PAPS
vb : type R2E 140
R van radiaal Gebläse
2 van het aantal motor polen
E van ein phase (230V) motor
140 van de diameter van de turbine (140 mm)

IDD netjes opgeknapt en als je de balanceer clips niet verplaatst heb, gewoon opstarten. Draait het rustig. lekker laten zo. Maar was het niet verstandig om naar ander type ventilator kast te gaan die tevens enorm stuk zuiniger met energie omgaat?? Verschilyr echt enorm tegenwoordig met BLDC motoren.

Misschien kun je zelf de balancering controleren door de motor verend op te hangen en op laag toerental te laten draaien met een variac. De zwaarste kant slingert wat naar buiten, een stift die je streepjes laat zetten kan laten zien waar dat dan is. Als je een te hoog toerental draait (boven de eigen frequentie/resonantie van het massa-veer systeem) gaat dit niet werken. Geen idee of dit praktisch haalbaar is, ter plekke verzonnen.

Het zijn motoren van een brink renovent large.
Dit zijn geen ac motoren maar bldc volgens mij.

Het is een wellington motor die niet meer gebruikt wordt en helaas niet meer te bestellen is.

Een nieuwe wtw-ventilatie systeem, zal er helaas wel moeten komen, maar zijn erg prijzig (2000 a 3000) euro ex installatie.

De nieuwe waaiers draaien, ze maken aanzienlijk minder onbalansgeluid ( de orginele veroorzaken een 44hz brom in de ventilatiebuizen die niet door de geluidsdemper van de slaapkamer gedempt wordt. Il sluit foto van de spectroid app bij.

Helaas begrijp ik "De kans is groot dat de ventilator “verkeerd om” draait" niet.
De motor richting zou goed door de motorsturing aangestuurd moeten worden.

Door natriumbicarbonaat toe te voegen maak je de boel minder effectief. Natriumbicarbonaat is een base, citroenzuur is een... zuur. Puur doordat je niet al het zuur geneutraliseerd hebt, heb je nog een ontroestend effect. Als je niet zo'n geconcentreerde oplossing wil, dan ga je niet eerst je citroenzuuroplossing minder zuur maken door een base toe te voegen, maar dan voeg je aan je oplossing beter gewoon minder citroenzuurpoeder toe.

Beter gebruik je gewoon een citroenzuuroplossing. Dat werkt op zichzelf al ontroestend.

Zelfde zie je bij huisvrouwen die natriumbicarbonaat en azijn bij elkaar gooien. Kijk, het bruist, wat een goed schoonmaakmiddel!

...terwijl natriumbicarbonaat OF azijn op hunzelf veel beter werken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (40%)]

Maar wil je idd een zuur, of wil je een soort buffer?

Ik zit niet goed genoeg in de scheikunde (KIF? Waar is KIF? Heeft iemand KIF gezien?), maar IIRC maakt azijn met bakpoeder natriumacetaat. Het spul in handwarmers en kant-en-klaar pannenkoeken. En het spul uit een handwarmer schuimt enorm en voelt zepig aan. Dus misschien valt er wel mee schoon te maken?

Oke, achtergrond: Ik heb er eentje opengemaakt omdat 'ie het niet meer deed. Als ik er vervolgens water aan toevoeg, doet 'ie het weer. Ik weet nog steeds niet hoe er water kan ontsnappen en waarom er niet juist door osmose steeds meer water bij komt. 4 jaar geleden wat over de veroudering van handenwarmers gevraagd op wetenschapsforum.nl, maar het is ofwel niet interessant genoeg ofwel men weet het daar ook niet.

En Oke, misschien zit er behalve natriumacetaat iets anders in die handwarmer en schuimt dat / voelt dat zepig. En het is heel erg offtopic, want het ging over citroenzuur en baksoda en niet over azijn en baksoda. En bovendien eigenlijk over ventilatoren reviseren / ontroesten...

Citroenzuur en baksoda is een andere reactie, maar geeft misschien ook iets bruikbaars?

Als je de motor terug aangesloten hebt zoals het oorspronkelijk was, zal de motor in de juiste richting draaien.

Je kunt ook elektrolytisch ontroesten. Hier een voorbeeld: https://www.wilcoflier.com/weblog/zelf-doen-elektrolytisch-ontroestenn…
Ik heb dat 2 jaren terug met een broodbakmachine gedaan die een tijdje had gelekt en volledig geroest was. Werkt perfect. Maar het duurt wel even voordat de roest eraf is. En je moet goed nabehandelen.

Op zaterdag 27 december 2025 23:24:13 schreef Ledlover:
Door natriumbicarbonaat toe te voegen maak je de boel minder effectief. Natriumbicarbonaat is een base, citroenzuur is een... zuur. Puur doordat je niet al het zuur geneutraliseerd hebt, heb je nog een ontroestend effect. Als je niet zo'n geconcentreerde oplossing wil, dan ga je niet eerst je citroenzuuroplossing minder zuur maken door een base toe te voegen, maar dan voeg je aan je oplossing beter gewoon minder citroenzuurpoeder toe.

Beter gebruik je gewoon een citroenzuuroplossing. Dat werkt op zichzelf al ontroestend.

Zelfde zie je bij huisvrouwen die natriumbicarbonaat en azijn bij elkaar gooien. Kijk, het bruist, wat een goed schoonmaakmiddel!

...terwijl natriumbicarbonaat OF azijn op hunzelf veel beter werken.

Dat mengsel van Beyond Ballistics werkt echt wel effectief. Beter en goedkoper dan sommige commerciële sapjes. De man op YT legt trouwens ook uit hoe de chemie inelkaar steekt.