Goedendag, ben nieuw op dit forum en ben al een poosje op zoek iemand die mij kan helpen aan iemand die een zekeringsvoetje op printplaat van mijn 12 volt besturing van mijn camper kan solderen en een analyse kan maken waarom de voet is "verbrand". Mogelijkerwijs door overbelasting of gewoon ouderdom. De printplaat is niet makkelijk te verkrijgen, alleen de dealer kan deze bij de fabriek bestellen en willen het natuurlijk zelf in reparatie nemen (verdienmodel). Ook geven ze het schema niet uit handen. Wellicht is reparatie mogelijk. Iemand die mij kan helpen? Woonachtig in Gorinchem. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Op zaterdag 27 december 2025 09:53:52 schreef Lonkie:
Goedendag, ben nieuw op dit forum en ben al een poosje op zoek iemand die mij kan helpen aan iemand die een zekeringsvoetje op printplaat van mijn 12 volt besturing van mijn camper kan solderen en een analyse kan maken waarom de voet is "verbrand". Mogelijkerwijs door overbelasting of gewoon ouderdom. De printplaat is niet makkelijk te verkrijgen, alleen de dealer kan deze bij de fabriek bestellen en willen het natuurlijk zelf in reparatie nemen (verdienmodel). Ook geven ze het schema niet uit handen. Wellicht is reparatie mogelijk. Iemand die mij kan helpen? Woonachtig in Gorinchem. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Heb je een duidelijke foto van wat er aan de hand is ?
Wat ik tot nu toe tegen gekomen ben in zekering houders van caravans / campers is dat de zekeringen er niet strak genoeg in gezeten hebben = overgangsweerstand = opwarming.
Mogelijkerwijs door overbelasting of gewoon ouderdom.
Bij overbelasting gaat de fuse eruit ... als de waarde erin zit die erin hoort.
Dus heel veel kans dat enkel vervanging van de fuse houder nodig is.
Vergeet niet dat je bij 5A slechts een overgangsweerstand nodig hebt van 0,04Ω om 1W te dissiperen en een spanningsval van slechts 0,2V te veroorzaken.
En dat wordt best warm.... dus na enige tijd...
Ooit kwam ik ook duidelijk door warmte vervormde houders tegen bij mijn 12V halogeen badkamer verlichting.
Herinnerde me dat deze door vergetelheid in het verleden continu aan was geweest van zaterdag middag tot dinsdag ochtend.
Was ook maar 5A bij 12V.
Welk type?
Meest voorkomend is de stekker bij de Schaudt EBL's die de koelkast voedt, en bij de oudere Calira units is het vaker de zekeringhouder en/of stekker.
In vrijwel alle gevallen betreft het de koelkast (die 14-16A continue trekt tijdens het rijden). Dat icm ouderdom zorgt vaak voor dit soort problemen. Maar die kun je relatief makkelijk ook met een extern relais voeden en zo de hele EBL/CBE/NordElettronica/Calira omzeilen.
Als je m wilt laten repareren: https://www.auto-elektrosalland.nl/
Vele anderen doen aan omruilen: defecte unit opsturen, je krijgt een gereviseerde terug. Makkelijk, maar wel wat prijziger
Op zaterdag 27 december 2025 10:25:01 schreef bprosman:
[...]
Wat ik tot nu toe tegen gekomen ben in zekering houders van caravans / campers is dat de zekeringen er niet strak genoeg in gezeten hebben = overgangsweerstand = opwarming.
Dez zekering was ten tijde van onze reis gewoon nog intact, echter er gebeurde allerlei vreemde storingen, zoals relais die open dicht gingen en verlichting koplampen knipperen. Nu ben ik thuisgekomen en kwam deze zekering aansluiting tegen. De zekering zelf was nog gewoon heel en ook doorgemeten prima in orde. Tenzij het eerder voor onze aankoop van de camper al aanwezig was, echter voor onze reis geen defecten opgemerkt binnen een radius van 6000km. Nu heb ik alle polen van zowel huishoud als startaccu losgekomen en lijkt het of er een reset heeft plaats gevonden. Mijn vraag is dan ook, zou het door trillingen van de zekering eea hebben kunnen veroorzaakt en zal bij het verwijderen van de zekering (binnenverlichting) de storingen weer terug kunnen komen? Ben nog in de testfase zoals je ziet. Want als dit dan ook is zal er ms een nieuwe aansluitvoet op de print gesoldeerd kunnen worden?
Op zaterdag 27 december 2025 11:25:50 schreef DJSmiley:
Welk type?Meest voorkomend is de stekker bij de Schaudt EBL's die de koelkast voedt, en bij de oudere Calira units is het vaker de zekeringhouder en/of stekker.
In vrijwel alle gevallen betreft het de koelkast (die 14-16A continue trekt tijdens het rijden). Dat icm ouderdom zorgt vaak voor dit soort problemen. Maar die kun je relatief makkelijk ook met een extern relais voeden en zo de hele EBL/CBE/NordElettronica/Calira omzeilen.
Vele anderen doen aan omruilen: defecte unit opsturen, je krijgt een gereviseerde terug. Makkelijk, maar wel wat prijziger
Type CBE DS300-HB met externe relais.
[...]
Circuits Online logo
Circuits OnlineForumAlgemene elektronicaPrintplaat 12volt besturing camper repareren
Printplaat 12volt besturing camper repareren
Lees voor iets toe te voegen eerst de FAQ.
Zoek
Zoek in topic
Modus
Alle woorden
Forum — Activiteit
Printplaat 12volt besturing camper repareren
28 dec 2025, 09:25 — Lonkie
Soldeer problemen met Weller bout 25W
28 dec 2025, 09:10 — buckfast_beekeeper
Ledring van mijn vloerlamp brandt nog voor een kwart.
28 dec 2025, 09:04 — leo 1948
Programma voor printplaat ontwerp
28 dec 2025, 08:05 — bprosman
Vraag & Aanbod — Activiteit
leuke schakel kast 15 groepen 3 hoofdschakelaars en nog 3 of 4 aparte 380 v 40 amp foto s volgen nog
27 dec 2025, 23:59 — ouwegeak45
Ziboo 17B Pro True RMS digitale multimeter, als nieuw en compleet
27 dec 2025, 22:33 — Salient
Promax GV-498B TV Pattern Generator met voedingskabel
27 dec 2025, 14:15 — Salient
Coax met aansluiting skank hf discone antenne
27 dec 2025, 13:53 — puk2
Lonkie
zaterdag 27 december 2025 09:53:52
bprosman
Golden Member
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
zaterdag 27 december 2025 10:25:01
Op zaterdag 27 december 2025 09:53:52 schreef Lonkie:
OXO
zaterdag 27 december 2025 11:04:44
Mogelijkerwijs door overbelasting of gewoon ouderdom.
Bij overbelasting gaat de fuse eruit ... als de waarde erin zit die erin hoort.
Dus heel veel kans dat enkel vervanging van de fuse houder nodig is.
Vergeet niet dat je bij 5A slechts een overgangsweerstand nodig hebt van 0,04Ω om 1W te dissiperen en een spanningsval van slechts 0,2V te veroorzaken.
En dat wordt best warm.... dus na enige tijd...
Ooit kwam ik ook duidelijk door warmte vervormde houders tegen bij mijn 12V halogeen badkamer verlichting.
Herinnerde me dat deze door vergetelheid in het verleden continu aan was geweest van zaterdag middag tot dinsdag ochtend.
Was ook maar 5A bij 12V.
DJSmiley
zaterdag 27 december 2025 11:25:50
Welk type?
Meest voorkomend is de stekker bij de Schaudt EBL's die de koelkast voedt, en bij de oudere Calira units is het vaker de zekeringhouder en/of stekker.
Lonkie
zondag 28 december 2025 09:13:30
[...]
Lonkie
zondag 28 december 2025 09:25:28
Op zondag 28 december 2025 09:13:30 schreef Lonkie:
[...]
Dez zekering was ten tijde van onze reis gewoon nog intact, echter er gebeurde allerlei vreemde storingen, zoals relais die open dicht gingen en verlichting koplampen knipperen. Nu ben ik thuisgekomen en kwam deze zekering aansluiting tegen. De zekering zelf was nog gewoon heel en ook doorgemeten prima in orde. Tenzij het eerder voor onze aankoop van de camper al aanwezig was, echter voor onze reis geen defecten opgemerkt binnen een radius van 6000km. Nu heb ik alle polen van zowel huishoud als startaccu losgekomen en lijkt het of er een reset heeft plaats gevonden. Mijn vraag is dan ook, zou het door trillingen van de zekering eea hebben kunnen veroorzaakt en zal bij het verwijderen van de zekering (binnenverlichting) de storingen weer terug kunnen komen? Ben nog in de testfase zoals je ziet. Want als dit dan ook is zal er ms een nieuwe aansluitvoet op de print gesoldeerd kunnen worden?
EricP
mét CE
Broken by design. De stroom is te groot voor de houder en ook op een PCB vind ik het twijfelachtig. Maar ja, het wordt wel zo gemaakt en als het 5 jaar heel blijft, dan is de ellende daarna voor de eigenaar...
Als je aan een zekeringhouder kunt komen, dan is reparatie niet moeilijk als je de juiste spullen hebt. De PCB zal wel wat dikker koper hebben dan normaal, dus je zult wel een bout met wat meer vermogen nodig hebben om het warm genoeg te krijgen. De kans is redelijk aanwezig dat de ellende op de overgang PCB-zekering heeft plaats gevonden en dat de PCB (vrijwel) ongeschonden is.
Op zondag 28 december 2025 09:56:49 schreef EricP:
Broken by design. De stroom is te groot voor de houder en ook op een PCB vind ik het twijfelachtig. Maar ja, het wordt wel zo gemaakt en als het 5 jaar heel blijft, dan is de ellende daarna voor de eigenaar...Als je aan een zekeringhouder kunt komen, dan is reparatie niet moeilijk als je de juiste spullen hebt. De PCB zal wel wat dikker koper hebben dan normaal, dus je zult wel een bout met wat meer vermogen nodig hebben om het warm genoeg te krijgen. De kans is redelijk aanwezig dat de ellende op de overgang PCB-zekering heeft plaats gevonden en dat de PCB (vrijwel) ongeschonden is.
Voor mijn buurman heb ik er vorig jaar 2 draden aan gesoldeerd richting een "echte" zekering houder die het vermogen (wel) aan kan.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dat "poppespul" van EBL/CBE/NordElettronica/Calira er uit en een fatsoenlijke zekeringkast erin, voor de accu's laden/bewaking/solar/net wat spul van victron. Als je een camper veel gebruikt, en het praktisch je huis is, dan wil je geen problemen en dagelijks knoeien aan je elektra.
Op zondag 28 december 2025 11:26:24 schreef bprosman:
[...]
Voor mijn buurman heb ik er vorig jaar 2 draden aan gesoldeerd richting een "echte" zekering houder die het vermogen (wel) aan kan.
Top! Ik moet sowieso eerst de print er helemaal uithalen en de achterkant checken. Ik zal ook eens kijken wat ik bij de dealer kan bestellen en wat de kosten zijn. Als print eruit is zal ik foto sturen. Biedt misschien meer overzicht wat beste te doen......
Op zondag 28 december 2025 12:33:47 schreef Roland van Leusden:
Dat "poppespul" van EBL/CBE/NordElettronica/Calira er uit en een fatsoenlijke zekeringkast erin, voor de accu's laden/bewaking/solar/net wat spul van victron. Als je een camper veel gebruikt, en het praktisch je huis is, dan wil je geen problemen en dagelijks knoeien aan je elektra.
CBE geeft het schema niet vrij en levert ook geen nieuwe rechtstreeks aan mij ivm afspraak met Hobby, het merk van de camper. Of het mogelijk is om zonder schema een geheel nieuwe te laten maken is mij onbekend.
EricP
mét CE
Waarom zou je een 'nieuwe' willen maken? Dit is een zekeringhouder die is gaan hemelen. Zet er wat knaps voor terug, klaar.
Met een beetje mazzel is die zekeringhouder 'low budget' en als je iets fatsoenlijks kunt vinden, zou het zomaar een tijd goed kunnen gaan. Het valt of staat met de schade aan de PCB.
Da's ook een brol oplossing, maar ja... je moet wel eens wat en een betere oplossing kan ik ook niet aandragen... 
Gevoelsmatig houdt het met 10A wel op met deze constructie. Ik zie ook nog een 30A zekering. Soms gaat dat goed... Garantie tot de voordeur.
laden/bewaking/solar/net wat spul van victron
Tsja... Ach... Ik heb ook wel eens een 50A Victron ladertje gehad waar de hoofdzekering bestond uit 4 20A steekzekeringen parallel. Dat was trouwens niet de reden waarom-ie hier was: lekker warm geworden bij een bout voor een draadje; te strak aangetrokken. Beetje PCB weg gefreesd, stukkie koper erin gesoldeerd, opgevuld met 2k lijm. Waarom niet gewoon een nieuwe lader? Tsja, het moest ff snel. Dit zat er in 2 uur in. Met pinksteren heb ik niet in een dag een andere
Overigens gaat het op deze manier alweer een jaar of 7 goed. And counting.
Voor die zekeringhouder hoef je niet bij de dealer te zijn (waarvoor eigenlijk wel??). Je hebt best kans dat de maker (in dit geval blijkbaar 'hobby') dat spul bij een hardwaremaker besteld heeft. Die heeft met jou niks te maken (en niet onwaarschijnlijk een NDA met hun opdrachtgever). Jouw aanspreekpunt is de 'retailer' ofwel 'dealer' die wat bij de 'maker' kan bestellen. Uiteraard met de daarbij behorende prijzen.
[Bericht gewijzigd door EricP op (14%)]
Misschien zit hier iets bruikbaars tussen :
https://www.rdae.nl/zekeringen-en-zekeringhouders/zekeringhouders-voor…
Dat witte (gesmolten) kapje kan eraf. Daaronder zit gewoon de printplaat met de individuele polen. Bij die CBE modellen is puur een klemverbinding die erin gesoldeerd is (en dus ook te vervangen is)
Dat kapje kun je nog wel 'redden', want het is puur ondersteuning.
De -HB is de Hobby toevoeging. Elk merk laat een paar minimale dingen aanpassen, zodat je niet de generic kan kopen, maar de merkspecifieke moet kopen (voor een klap meer geld....), en alleen via de dealer/fabriek
Wat zit er allemaal op die groep? Dit is een verlichtingsgroep die normaliter niet zwaar belast wordt. Ik denk dat je die lampen ook prima bij een andere groep op kan zetten, maar dat er later iets bijop gezet is wat aanzienlijk meer stroom trekt (waardoor die houder overbelast is). Dat moet sowieso opgelost worden.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (28%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sommige goedkopere zekeringen hebben ook te dunne pootjes, waardoor ze heel los in hun voetje zitten...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou eerst die kap eens loshalen, kijken of het daaronder en onder de printplaat zelf er goed uitziet. Kijk ook of er bv een gebroken soldering zit waardoor die zekeringhouder teveel overgang weerstand heeft en bloedheet wordt,
Dan onder spanning zetten met een nieuwe zekering en kijken of die heel blijft. Doet ie dat niet dan zit er ergens in de camper wat op die groep wat een probleem heeft. Blijft hij heel dan zou ik eens de stroom meten met alles op die groep aan en met een thermische camera of dat die zekering houder koel blijft.
Misschien zit er gewoon te veel op die groep (wat iemand er later heeft bij geknutseld.) Als dat iets wat veel meer stroom trekt incl opstart stroom en die zekeringhouder en zekering slecht contact maakte dan kan het heel snel heel heet worden.
Ik heb een zestig jaar oude auto die altijd buiten staat. Een van de problemen die je dan hebt zijn heel vaak: VOCHT.
In die wagen heb ik nog ouderwetse zekeringen zitten van het model zoals op onderstaande foto.
De contact punten van dit model zekering zijn erg klein. De conische punt valt in een gaatje van de contactveer. Het contactoppervlak is dus alleen maar ringvormig en heel klein.
Als de zekering en de contactveer nieuw zijn is dit geen probleem. Wordt het ouder dan oxideert de contactveer en de zekering en dan wordt het wel een probleem. het contactoppervlak op de zekering brand dan door, door de grote stroom en de zekering heeft dan geen contact meer.
U kunt zich voorstellen dat dit in een auto die 60 jaar oud is, dit echt een heel vervelend probleem is.
De oplossing is echter heel eenvoudig. Je kunt de contactveren van de zekeringhouder (meestal gemaakt van cunifer, een stevige koper legering) opschuren met een kunstof pannenspons. Dat gaat niet als je verzilverde contactveren hebt uiteraard dan moet je Zilverpoets gebruiken. Maar dat heb ik nog nooit gezien, in deze toepassing. Maar je schuurt ze gewoon netjes op, en koopt een set nieuwe zekeringen. En vervolgens zet je de contactveren en de zekeringen in een dun laagje zuurvrije vaseline. De vaseline die als een film over de contactoppervlakken ligt sluit het oppervlak af van de zuurstof en vocht uit de lucht. Er komt dan dus geen oxidelaag op de oppervlakken meer te liggen. Ook alle microscopische holten in het metaal worden dicht gesmeerd. De contactdruk van de veer is voldoende om de vaseline weg te drukken zodat het metaal van de contactveer en dat van de zekering elkaar wel raken en een elektrisch contact gewoon goed mogelijk blijft.
Je zekeringkastje wordt er een beetje viezig van. Dat dan weer wel. Maar ik heb dit inmiddels een twintig jaar geleden gedaan, en ik heb nooit meer een zekering probleem gehad. Ik heb dit overigens ook bij alle andere schuifstekers in de koplampen en op andere plaatsen in de wagen toegepast.
Deze oplossing werkt bij mij in elk geval geweldig. Ik heb het ook nooit hoeven verversen ofzo. Na twintig jaar werkt het gewoon nog altijd goed.
Zo te zien is de zekering houder van de TS ook door een contactprobleem weggesmolten. Ik zou er gewoon een nieuwe houder of contactveer in solderen. Het oude zwart verkoolde wel zoveel mogelijk weghalen en daarna ook alle contactoppervlakken in een dun laagje zuurvrije vaseline zetten.
De accu klemmen in de vaseline zetten is overigens ook een goed idee.
Een ding moet je niet vergeten en dat is de echte oorzaak achterhalen, zoals al door Fed101 wordt aangegeven. Die vaseline actie is iets dat je als laatste moet doen.