Hallo Allemaal.

Ik heb iets waar ik even niet uitkomt.
Ik denk dat een relais de uitkomst bied.
Maar vraag liever aan iemand met net iets meer ervaring, kennis dan :-)

Ik wil een dubbele frituurpan nemen.
Deze gebruikt max 3600 watt samen en komt op 1 eigen groep 16a.

Nu wil ik met de schakelaar 1 pan 1 aanzetten om bv friet te bakken en dat gelijk de afzuiging aan gaat.
Dan is dit simpel aan te sluiten.
Maar nu komt hij.....

Als ik bijvoorbeeld alleen schakelaar 2 pan 2 wil aanzetten, dan wil ik ook dat de afzuiging aan gaat terwijl schakelaar 1 uit staat.
Maar het moet ook zo werken dat als ik beide schakelaars aanzetten dat zonder vonken ook de afzuiging aangaat.

Kort gezegd:
Schakelaar 1 aan, schakelaar 2 uit = afzuiging aan
Schakelaar 1 uit, schakelaar 2 aan = afzuiging aan
Schakelaar 1 en 2 aan = afzuiging aan

Kan dit en wat heb ik nodig?
Op de tekening staat geen aarde, maar komt er wel.

Hartelijk dank alvast.
Gr Bernard

Het gemakkelijkste is om schakelaars te kiezen met 2 contacten. Dan gebruik je 1 contact om een frituurpan te schakelen, en het andere contact voor de ventilator. De 2 ventilator schakelaars kun je dan parallel schakelen.

Ik zou denken dat het kan werken met deze schakelaars : https://www.elektramat.nl/asn-sontheimer-werkschakelaar-2-polig-25a-ip…
maar de datasheet is niet erg duidelijk.

2-polige schakelaars bestaan ook als wipschakelaar. ik heb er ooit een in de bouwmarkt gekocht.

Ja, die zag ik ook bij electramat, maar die gaan maar tot 10A. Beetje weinig hier.

De meeste lichtschakelaars gaan ook maar tot 10A, dus dat is sowieso een probleem.

Elke schakelaar moet een relais schakelen, liefst met 4 contacten die 16A schakelstroom aankunnen (dan kun je dubbelpolig werken, is iets veiliger). Twee van die contacten schakelen dan de frituurpan, de twee andere de afzuiging; die contacten staan van beide relais parallel.

Op zaterdag 27 december 2025 19:22:31 schreef fatbeard:
Elke schakelaar moet een relais schakelen, liefst met 4 contacten die 16A schakelstroom aankunnen (dan kun je dubbelpolig werken, is iets veiliger). Twee van die contacten schakelen dan de frituurpan, de twee andere de afzuiging; die contacten staan van beide relais parallel.

Als ik het goed begrijp, bij elke schakelaar een relais?
En zo ja, welke?

Op zaterdag 27 december 2025 18:53:57 schreef deKees:
Het gemakkelijkste is om schakelaars te kiezen met 2 contacten. Dan gebruik je 1 contact om een frituurpan te schakelen, en het andere contact voor de ventilator. De 2 ventilator schakelaars kun je dan parallel schakelen.

Ik zou denken dat het kan werken met deze schakelaars : https://www.elektramat.nl/asn-sontheimer-werkschakelaar-2-polig-25a-ip…
maar de datasheet is niet erg duidelijk.

U bedoelt een schakelaar erbij? 2 voor de pan en 1 voor de afzuiger?
Dat zou ook kunnen. Maar liefs zo min mogelijk schakelaars ?

Op zaterdag 27 december 2025 19:45:00 schreef revado:
Eens met Fatbeard.
Ik zou voor zo iets gaan:
https://www.elektramat.nl/eaton-installatierelais-230v-25a-4-maak-en-0…

Dus op A1 de schakeldraad aansluiten en op A2 de Nul. (Blauw) en op 8 de geschakelde voeding en op 7 naar de fase van de afzuiging? Of zeg ik iets geks?

U bedoelt een schakelaar erbij? 2 voor de pan en 1 voor de afzuiger?
Dat zou ook kunnen. Maar liefs zo min mogelijk schakelaars ?

Nee, ik bedoel 2 dubbelpolige werkschakelaars. Eentje voor elke frituurpan.
https://www.elektramat.nl/asn-sontheimer-werkschakelaar-2-polig-25a-ip…

Deze schakelaars hebben 2 contacten (denk ik) en zijn met 25A ook zwaar genoeg voor de frituurpannen.

Het 2e contact is eigenlijk bedoeld om de nul te schakelen, maar die kun je hier gebruiken om de ventilator te schakelen. Geen relais nodig.

Ik had uit de openingspost begrepen dat TS als schakelaars heeft, vandaar de relais oplossing.
En ik vindt dubbelpolig schakelen ook veiliger.
Dat zou ook kunnen met een 4 polige werkschakelaar , die kost nauwelijks meer.

[Bericht gewijzigd door revado op (41%)]

Op zaterdag 27 december 2025 20:02:36 schreef deKees:
[...]

Deze schakelaars hebben 2 contacten (denk ik) en zijn met 25A ook zwaar genoeg voor de frituurpannen.

Het 2e contact is eigenlijk bedoeld om de nul te schakelen, maar die kun je hier gebruiken om de ventilator te schakelen. Geen relais nodig.

[bijlage]

Ik snap hem, goed idee.
Zal het meenemen in mij beslissing.
Alleen zie ik dat bij beide schakelaars als ze op aan staan dat de motor van beide voeding krijgt, gaat dit goed?

Alleen zie ik dat bij beide schakelaars als ze op aan staan dat de motor van beide voeding krijgt, gaat dit goed?

Ja, geen probleem. Met een relais-oplossing zet je ook 2 contacten parallel.

Ik zie dit als een mooie oplossing, ik dacht te moeilijk.
Daarom ben ik ook blij met deze forum, goede hulp.

Mijn dank is groot.

Op zaterdag 27 december 2025 20:02:36 schreef deKees:
[...]

[bijlage]

Hier ga je er van uit dat beide frituurpannen en de ventilatie op dezelfde groep zitten.

Hoe ik de topicstart las, is dat er 3 groepen zijn. 1 met de eerste frituurpan, 2 met de 2e frituurpan, en 3 met de ventilatie.

Als ik de topicstart herlees staat dat er niet in. Maar alles op dezelfde groep kunnen de 2 pannen niet tegelijk aan, en waarom heb je er dan 2? Dus ik denk dat de pannen elk een eigen groep hebben.

Anyway. Als elke pan parallel staat aan een relais-spoel, en de contacten van beide relais staan parallel en schakelen de afzuiging, dan ben je er volgens mij. Met als enig probleem dat in het kastje waar de relais in zitten, meerdere groepen samenkomen.

(EDIT: en ipv relais, kun je dan ook meerpolige schakelaars nemen.)

(Hum, zot ideetje: ik weet niet of je het zou kunnen zien als 1 driefasenapparaat? Frituurpannen elk op een fase en de ventilatie op de derde fase. 3fasen-kabel naar het kastje met de 2 schakelaars en relais, van daaruit verdelen naar de frituurpannen? In feite, als je 2 driefasenschakelaars neemt... Schakelt de ene 3 fasen, waarvan 2 gebruikt - voor frietpan1 en ventilatie. En de andere idem, maar voor frietpan2 en de ventilatie. Wel goed uitkijken dat de ventilatie steeds op dezelfde fase zit, zodat je beide schakelaars aan kunt zetten zonder dat het vuurwerk geeft)

Maargoed. Niks zo gevaarlijk als embedded-systems figuur die denkt dat 'ie elektricien is... Dus even afwachten wat de beroeps ervan vinden.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (11%)]

Is wat onduidelijk, maar volgens mij wil TS zo'n "stereo" frituurpan, een dubbele die per helft 1800 watt is, dus totaal 3600 max, dat geeft TS aan.
TS heeft een schema getekend waar de ventilator op dezelfde fase zit, dus daar gaan we allemaal vanuit.

Waarom ik dubbelpolig adviseer is voor weinig geld een stukje extra veiligheid , maar ook dat is al eerder door anderen gezegd.

Op zaterdag 27 december 2025 21:01:00 schreef Lucky Luke:
[...]
Hier ga je er van uit dat beide frituurpannen en de ventilatie op dezelfde groep zitten.

Hoe ik de topicstart las, is dat er 3 groepen zijn. 1 met de eerste frituurpan, 2 met de 2e frituurpan, en 3 met de ventilatie.

Als ik de topicstart herlees staat dat er niet in. Maar alles op dezelfde groep kunnen de 2 pannen niet tegelijk aan, en waarom heb je er dan 2? Dus ik denk dat de pannen elk een eigen groep hebben.

Anyway. Als elke pan parallel staat aan een relais-spoel, en de contacten van beide relais staan parallel en schakelen de afzuiging, dan ben je er volgens mij. Met als enig probleem dat in het kastje waar de relais in zitten, meerdere groepen samenkomen.

(EDIT: en ipv relais, kun je dan ook meerpolige schakelaars nemen.)

(Hum, zot ideetje: ik weet niet of je het zou kunnen zien als 1 driefasenapparaat? Frituurpannen elk op een fase en de ventilatie op de derde fase. 3fasen-kabel naar het kastje met de 2 schakelaars en relais, van daaruit verdelen naar de frituurpannen? In feite, als je 2 driefasenschakelaars neemt... Schakelt de ene 3 fasen, waarvan 2 gebruikt - voor frietpan1 en ventilatie. En de andere idem, maar voor frietpan2 en de ventilatie. Wel goed uitkijken dat de ventilatie steeds op dezelfde fase zit, zodat je beide schakelaars aan kunt zetten zonder dat het vuurwerk geeft)

Maargoed. Niks zo gevaarlijk als embedded-systems figuur die denkt dat 'ie elektricien is... Dus even afwachten wat de beroeps ervan vinden.

Het is toch 1 groep totale max vermogen 3600 watt (2x 1700watt en max 200watt voor de afzuiging) en ik heb maar 1 fase

IK zou me niet zo druk maken dat die schakelaar maar 10A aankunnen.
Dat is 10A aan verlichting, terwijl verlichting inschakelen niet zo lekker is voor een schakelaar. Een frituurpan is enkel een een paar weerstanden en is voor een schakelaar een stuk vriendelijker.
En ik lees nu dat het om 2 losse frituurpannen gaat van elk 1700W. Dat kan zo een schakelaar wel aan. Maar dan wel een schakelaar voor een goede kwaliteit nemen.

En het moet een 2polige schakelaar zijn. 1 contact voor de frituurpan andere contact voor de ventilator.

Op zaterdag 27 december 2025 21:16:37 schreef revado:
Is wat onduidelijk, maar volgens mij wil TS zo'n "stereo" frituurpan, een dubbele die per helft 1800 watt is, dus totaal 3600 max, dat geeft TS aan.

Ik eet duidelijk te weinig frituur :)

Maar dat alles op 1 groep kan maakt het wel een stuk makkelijker.