fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een vriend van mij had er ook een magnastat een en dat werkte prima.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (65%)]
EricP
mét CE
maar of het ook praktisch is bij variërende taken betwijfel ik een beetje, want dan is het niet 'even' de knop verstellen voor een andere temperatuur.
De temperatuur wordt goeddeels bepaald door de tin die je gebruikt. Dus zo spannend is het niet. Voor 'hand solderen' is het ook doorgaans niet zo kritisch (immers, je rode Weller haalde gewoon 'een' temperatuur, letterlijk afhankelijk van of de zon scheen of niet. En daar redde je je blijkbaar ook mee).
Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik ook niet zo vaak punt wissel. Er staan 3 soldeerstationnetjes op rij, dus het is een kwestie van degene pakken die handig is voor de klus voor vandaag (wat dan toch meestal de magnastat wel weer is...).
Dat komt ook een beetje met het werk. Een ijzerwerker zie je bij de slijptol ook niet continu schijf wisselen (maar die heeft er eentje met een snijschijf en eentje met een afbraamschijf naast zich liggen) en de timmerman wisselt ook niet continu tussen boortje en schroefbit als-ie een kastje aan het knutselen is...
En ja, ik heb een heel assortiment punten. En er wordt heus wel eens gewisseld (ze liggen er tenslotte niet omdat er ruimte over was zeg maar). Maar dat gebeurt zelden meerdere keren per week.
Op zondag 28 december 2025 22:37:18 schreef Heli:
[...]Dàt is interessant, nooit van gehoord of gezien, en ik vroeg me ook al af wat die Weller term 'Magnastat' inhield. Mee eens heel simpel, maar of het ook praktisch is bij variërende taken betwijfel ik een beetje, want dan is het niet 'even' de knop verstellen voor een andere temperatuur.
Maar heb wèl weer heel wat opgestoken vandaag.....
Volgens mij is dat in een van de eerste reacties, die van dat tin, ook al gezegd 
Maar dat maakt niet uit verder, dat was ook de reden het advies te geven naar een gebruikt station te kijken.
Je koopt dat een keer en kan er heel lang mee werken.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zondag 28 december 2025 22:19:59 schreef EricP:
[...]
Electrische auto's die je na 8-10 jaar kunt weg gooien omdat het accupack het dan toch wel meegemaakt heeft en ze economisch total-loss zijn...
[...]
Die batterij hoeft niet economisch total-loss te zijn. Voor de prijs van een roetfilter in een diesel, is je batterij weer als nieuw. Niet bij de dealer. Daar betaal je jezelf blauw voor een gereviseerde en nog meer voor een totaal nieuwe. Er zijn ook bedrijven die niks anders doen dan de batterij vernieuwen en terug balanceren. Met 2 jaar garantie. Ze testen de batterijen tot op cel niveau. Voor ze de batterij demonteren weten ze welke cel(len) er moeten vervangen worden. Onlangs was ik in zo een bedrijf. Werkt voor heel Europa. Onder andere taxi bedrijven zijn de vaste klanten. Alle onderdelen zijn OEM, dus dezelfde dan gebruikt door de fabrikanten zelf. Alleen een stuk goedkoper.
Een ander onderdeel dat revisie nodig heeft? De dichtingen op de aandrijfassen.
Daar heb ik toch wel andere bedragen voor gehoord, kijk maar eens op diverse forums voor auto;'s.
Een roetfilter kost met montage is ( bij de volvo dealer) ong 1400 euro, daar zie ik je geen batterij voor kopen.
Mijn roetfilter is na dik 300.000 nog prima... ( meting bij d e apk).
Maar nu maar weer ontopic over soldeerbouten ? 
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
[...]Dàt is interessant, nooit van gehoord of gezien, en ik vroeg me ook al af wat die Weller term 'Magnastat' inhield.
Ik zei altijd: 'Zoals het Wellertje thuis tikt, tikt het nergens'.
Het grote voordeel aan de Magnastat-bouten is het getik wat ze produceren tijdens opwarmen en afkoelen, waardoor je weet dat je bout nog aan staat.
Ik vergeet m'n modernere Weller of JBC's geregeld uit te schakelen, omdat ze niet tikken. De 'moderne' Weller is het ergste, daar die geen verlichte schakelaar heeft én geen verlicht LCD.
De JBC's die ik heb hebben allemaal LCD's met backlight, dus dat merk ik gauw genoeg. De Weller daarentegen heeft wel eens een week aangestaan. Gelukkig gaat die na een half uur of zo helemaal uit.
Mee eens heel simpel, maar of het ook praktisch is bij variërende taken betwijfel ik een beetje, want dan is het niet 'even' de knop verstellen voor een andere temperatuur.
Ik lees weinig variërende taken in je verhaal en dat is niet erg. Ik heb ook maar 13 jaar of zo met m'n Magnastat gedaan, die ik kocht omdat ik op m'n toenmalige werk met die dingen ging solderen.
Pas na die 13 jaar kocht ik een (tweedehands!) Weller WD1 met WP80 bout (of WSP80, ik vergeet steeds welke ik heb) omdat ik in de modelbouw kleiner spul wou gaan solderen én omdat de magnetische velden rond de Magnastat bout bijzonder irritant waren om SMD-LEDs mee te solderen. Ruim voordat de bout bij de LED en print in de buurt was, had de LED (die magnetisch materiaal bevat) zich al 'verzoend' met de bout.
Punten wisselen is ook bij de W(S)P80 bout niet zo snel als tegenwoordig mogelijk en in dat opzicht ben je met een kloon van een JBC station met zogenaamde cartridge punten beter af. Daarmee wissel je, ingeschakeld en wel en heet met de punt heet en wel, met maar 1 hand van punt door deze achter een speciale richel te positioneren en het handvat naar achteren te trekken (let wel: dat is bij mijn JBC stations zo, geen idee hoe dat bij de klonen zit)
Cartridge punten zijn element en sensor in 1 en vooral de sensor zit heel dicht bij het punt waar je ook daadwerkelijk mee soldeert, waardoor ze zeer temperatuurstabiel zijn en ook heel snel bijverwarmen.
Maar: Grote kans dat je je met een smalle beitelpunt nr. 7 (1,2 mm uit m'n hoofd) een heel eind komt. Eventueel neem je er een bredere beitel bij en klaar ben je.
Let wel op: neem, als je bout alleen maar passieve punten heeft (geen cartridge-punten dus) GEEN lange spitse punt, tenzij het echt niet anders kan. Op m'n vorige werk was iemand daar dol op, ik kon er gewoon niet lekker mee solderen omdat die punt teveel afkoelt omdat 'ie zo lang is.
Op zondag 28 december 2025 21:39:58 schreef nonius:
[...]Een 24V trafo, een aan/uit-schakelaar en een zekering. En in mijn soldeerstation heb ik ook nog een LEDje ingebouwd dat indiceert of de bout op dat moment verwarmd wordt of niet, als stukje feedback.
er is nog een tweede zelfinbouw optie... een triac, dan slijt het schakelcontactje bijna niet meer.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ruim voordat de bout bij de LED en print in de buurt was, had de LED (die magnetisch materiaal bevat) zich al 'verzoend' met de bout.
't Is ook niet de bedoeling dat je de onderdelen los op een print legt voor solderen, ze moeten wel gefixeerd zijn... 
Hetzij met smd of vacuumpincet, uv lijm, of soldeerpasta...
benleentje
Golden Member
[...]Dàt is interessant, nooit van gehoord of gezien, en ik vroeg me ook al af wat die Weller term 'Magnastat' inhield. Mee eens heel simpel, maar of het ook praktisch is bij variërende taken betwijfel ik een beetje, want dan is het niet 'even' de knop verstellen voor een andere temperatuur.
Maar heb wèl weer heel wat opgestoken vandaag.....
Nee maar dat is ook niet nodig.
Ik heb jaren lang met zo een magnasat gesoldeerd en nog nooit een andere temperatuur nodig gehad. Nu heb ik een station met draaiknop maar soldeer alles op 350 graden. Voor mij gaat dat allemaal goed.
Voor de magnasat punten heb je 07 voor loodhoudend en 08 voor loodvrij en punten wisselen gaat best snel al de bout nog niet warm is. Maar in principe kan je alles ook met een 08 solderen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb mijn (pace cartridge) bout op 370 staan. 370 niet omdat 350 niet genoeg is maar omdat ik graag vrij snel soldeer en zo blijven de onderdelen koeler. Ik ben daarnaast gewoon te lui om hem terug te zetten 
Als je weinig wilt uitgeven is een Magnastat een van de voordeligere keuzes en een bijna niet kapot te krijgen station. Het goedkopere alternatief zijn die Chinese cartridge bouten (Hakko of JBC klonen) maar ik heb geen idee hoe goed/slecht ze zijn. De cartridges zien er allemaal gelijk uit maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Bij de heater van de hete lucht stations zat er ook een mega spreiding van redelijk tot waardeloos in terwijl ze allemaal klonen van een zelfde station waren.. Lange duur ervaring is er volgens mij weinig. In ieder soldeerbout topic hebben de meeste ondertussen weer een ander station.
Zelf ben ik lang geleden voor een oude gebruikte Pace gegaan met 3 bouten voor 250 euro. Heb er ondertussen een 2e bij in gebruik met nu in het totaal 6 bouten (tweezer, 2xgewoon, 2xdesolder en een micro-hot air pencil) Maar dat is nu niet meer alleen voor hobby (toen wel)
Ik heb ook een WS81 van Weller die ik op locatie gebruik. Vind ik een fijn stationnetje. Die punten verslijten ook nauwelijks en zijn ook nog goedkoop.
Zo'n Pace station is nogal groot en zwaar.
Als ik niet al Pace had en dus een hoop punten, toen ik de tweede kocht, had ik mogelijk een JBC gekocht. Ik heb Metcal gehad maar dat was waardeloos. In een jaar iets van 3 dure cartridge punten versleten en nog meer desoldeerpunten terwijl mijn Pace voor 95% van het werk gebruikte cartridge punt nu al een jaar of 5 oud is en nog steeds er uitziet als nieuw (die heeft al zo'n 3kg soldeer verwerkt) De desoldeerpunten slijten wel maar niet zo snel en ze zijn niet duur. Ik heb ook nog een hele oude Pace (jaren 70) station met een desoldeerbout en gewone bout. Werkt nog steeds perfect maar gebruik ik maar heel soms omdat de desoldeerbout een collectie heel speciale nozzles heeft in allerlei vormen en diameter voor als er heel weinig ruimte is.
nonius
set SCE to AUX.
ze moeten wel gefixeerd zijn... Hetzij met smd of vacuumpincet, uv lijm, of soldeerpasta...
Da's allemaal zo gesofisticeerd... het kan ook simpeler:
Als ik mezelf nog eens een keer op een regenachtige zondagmiddag verveel ga ik toch eens zoiets maken op de draaibank:
Dan kun je nog eens een keertje niesen zonder dat de onderdeeltjes wegvliegen.
fred101
Golden Member
Heb ik gisteren stad en land (digitaal) afgezocht naar een firma die zowel loodhoudend soldeer als soldeer punten verkoopt, maar niet te vinden. De enige firma die beiden wel op de lijst had staan, stond bij de punten dat die besteld moesten worden, dus daar had ik ook niks aan. Dus uiteindelijk bij 2 zaken besteld, de punten bij Sinus, die ze volgens het screen nog op voorraad hadden. Besteld en betaald, om een paar uur later een mailtje te krijgen dat mijn bestelling is geannuleerd, omdat de delen niet op voorraad zijn, en mijn betaling terug wordt gestort. Zal best, maar nog niet ontvangen....
Dus deze maar weer aan het opzoeken, uiteindelijk wel weer gevonden, maar alleen met een beitelpunt, geen spitse; toch maar besteld, en afwachten of ik die dan ook krijg.....
De diverse soldeer stationnetjes op MP zijn er wel, maar dan alleen in de 50 W uitvoering, niet de 80, die ik beter kan kopen dan, als er toch een nette temperatuur regeling op zit.
Er wordt 1 set aangeboden met 2 bouten, waarvan 1 stuk (Advertentie m2336381199) ze lijken van verschillende grootten, dus wattages? Is dat dan weer een andere mogelijkheid dan alleen op het type punten te vertrouwen qua temperatuur? Het is een WTCP-S Magnastat volgens de ene foto. Een draadbreuk moet redelijk makkelijk te repareren zijn, maar waarom doet die eigenaar dat dan niet even zou je denken.....Een magneetschakelaar kost tenslotte €95 bij de kabelshop...volgens de 'gesponserde berichten"
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…
fred101
Golden Member
uiteindelijk wel weer gevonden, maar alleen met een beitelpunt, geen spitse; toch maar besteld,
Ik wist niet dat er mensen waren die vrijwillig een spitse punt gebruiken 
Een spitse punt is voor heel beperkte toepassingen enigszins bruikbaar, bv zoals jij doet: draadjes solderen. De hitte weerstand is vaak veel te hoog voor bv multilayer pcb gebruik. De beste punten voor universeel gebruik (en zeker optimaal voor draad solderen) zijn beitel en hoof. Ik gebruik meestal een gullwing hoef maar de meeste mensen gebruiken beitels (ik heb beitels en hoeven in diverse maten)
Er wordt een PU81 aangeboden, maar dat type ben ik hier nog niet tegengekomen; wel de bekende regeltrafo met temp instelling ne de opdruk PU81, met bout. Google vertelt mij dat dit, met bout de WS81 is, maar ook deze niet hier al eens genoemd.
?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op dinsdag 30 december 2025 10:15:56 schreef Heli:
Besteld en betaald, om een paar uur later een mailtje te krijgen dat mijn bestelling is geannuleerd, omdat de delen niet op voorraad zijn, en mijn betaling terug wordt gestort. Zal best, maar nog niet ontvangen....
Gewoon even geduld hebben. Jouw betaling wordt dan doorgestuurd naar een andere afdeling en dat kan enkele dagen (misschien wel langer dan enkele dagen) duren.
De diverse soldeer stationnetjes op MP zijn er wel, maar dan alleen in de 50 W uitvoering, niet de 80, die ik beter kan kopen dan, als er toch een nette temperatuur regeling op zit.
Je verkijkt je op vermogen. 80 Watt geeft alleen maar aan hoeveel vermogen de bout in je verbinding kan proppen en ook een beetje hoe snel de boel opwarmt/bijwarmt. Maar of jij nu een bout van 50 of 80 Watt neemt, maakt voor je beoogde gebruik niets uit, het zal allebei prima solderen.
Bij passieve punten is het sowieso een kwestie dat het opwarmen trager verloopt dan bij actieve (cartridge) punten, omdat het element veel verder van de punt af zit en de temperatuurdetectie daardoor ook. Tegen de tijd dat de sensor doorheeft dat er bijgewarmd moet worden, kan de punt zo 50 graden in temperatuur gezakt zijn. Actieve punten zijn daar veel rapper van op de hoogte, maar ook beduidend duurder in aanschaf.
Er wordt 1 set aangeboden met 2 bouten, waarvan 1 stuk (Advertentie m2336381199) ze lijken van verschillende grootten, dus wattages? Is dat dan weer een andere mogelijkheid dan alleen op het type punten te vertrouwen qua temperatuur?
In de getoonde advertentie zijn het twee Magnastat-bouten uit verschillende bouwjaren, met de rechter een duidelijk ouder model.
Een draadbreuk moet redelijk makkelijk te repareren zijn, maar waarom doet die eigenaar dat dan niet even zou je denken.....Een magneetschakelaar kost tenslotte €95 bij de kabelshop...volgens de 'gesponserde berichten"
Omdat er genoeg mensen zijn die wel een soldeerbout hebben, maar er genoeg zijn die niet kunnen repareren of dat niet aandurven.
De PU81 met WS81 is een prima keus, de punten zijn identiek aan die van de W(S)P80 en analoge instelling is prima voor je beoogde doel 
benleentje
Golden Member
Een soldeerpunt moet de warmte overdragen en de meest gangbare punten zijn net te klein om 50W over te dragen.
Dus eigenlijk alleen als je met wat grote punten wilt gaan solderen zal je die 80W echt nodig hebben. En dan zijn al best lomp grote punten.
Ik heb het wel eens getest met een 10x3mm punt op een plaat koper en ik kwam met moeite aan 80W gemeten op een watt meter, en dat waren dan nog de pieken en enkel het bij verwarmen.
Maar die test was achteraf niet heel goed want dat was zonder soldeer toe te voegen, want die druppel soldeer zorgt voor een veel betere warmte overdracht. Maar 50W is best goed en je oude bout was ook maar 25W. En beter een goede 50W bout dan een bout die claimt 100W te zijn maar waarvan de punten niet goed de warmte overbrengen.
Bij een bout gaat het niet zo zeer om het vermogen maar dat de warmte in de punt zit. Bij een magnasat punt zit er een magneet in de punt zelf en als die magneet + de punt op temperatuur is dan schakelt het element even uit.
Bij andere bouten weet je niet altijd waar de temperatuur geregeld word en of die warmte ook echt in de punt komt. Of dat de punt juist te warm word.
Ik heb twee magnastatbouten van weller. En met een hele erge dikke beitelvormige punt en een andere met een wat fijnere beitelvormige punt. En daar ben ik eigenlijk heel tevreden mee. Die met de fijne punt gebruik ik het meeste. Maar om bijvoorbeeld smd te (de)solderen gebruik ik beide bouten tegelijk. Met die twee bouten kan ik zo de smd componenten van de print afplukken. En er weer op solderen gaat eigenlijk ook erg goed. Beide einden even verhitten en het onderdeel vloeit als ware zo op zijn plaats in het soldeer masker wat je eigenlijk ook altijd op de print hebt zitten.
Eigenlijk gaat dat zo goed dat ik voor nieuw te maken projecten helemaal over ga naar smd. De true hole technologie is veel meer werk met solderen enzo. Je moet al die draadjes door de gaatjes wurmen en pielen. En als de componenten er eindelijk in zitten moet je de pcb omdraaien waarbij de onderdelen er weer uitzakken. De omgedraaide print moet je dus ook nog ondersteunen. Vervolgens de draden allemaal op lengte knippen om daarna alles te gaan solderen. Eerst solderen en dan afknippen is natuurlijk uit den boze. Dan kun je immers de solderingen weer beschadigen. Als je om een of andere reden toch eerst soldeert en daarna de draden afknipt, dan soldeer ik alles na het knippen nog een keer na om er zeker van te zijn dat alle solderingen perfect zijn.
Dat is erg belangrijk als je printje in een industriële vijandige (trillende) omgeving gebruikt moet gaan worden.
Je bent gewoon veel meer montagetijd bezig met een true hole technologie printje als met een smd printje.
Met het gebruik van z.g. tweezer soldeerpunten heb ik slechte ervaringen. Veel tijd nodig om de boel warm te stoken. En vaak toch uiteindelijk eindigend met een z.g. koude las. En het is helemaal lastig als er van dat loodvrij soldeer gebruikt moet worden. Mijn twee soldeerbouten truuk werkt bij mij het beste.
Als ik overigens grote SHF eindtransistoren op een koperen koelplaat moet solderen dan gebruik ik ook een z.g. hotplate. met daarboven ook nog een heteluchtblazer. Met de hotplate warm ik dan eerst die hele grote klont koper op. Waarna ik de grote transistor met het huis direct op het koper met de hetelucht blazer vast soldeer.
Dat is meestal best wel een avontuur. Vooral omdat de eindtransistoren voor die hoge frequenties vaak best wel prijzig zijn.
benleentje
Golden Member
De true hole technologie is veel meer werk met solderen enzo.
Jazeker weten SMD als het maar niet te klein is, is veel sneller en handiger.
Maar ik wil toch ook ooit een keer van mij th voorraad afkomen. En blijf dat dan maar eerst op gebruiken. 
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Mensen vergeet aub niet om ook voorzorgsmaatregelen te nemen en de rook niet in te ademen! Daarnaast ook een goede afzuiging te hebben van de soldeerrook en ook van loodvrije soldeer komt veel schadelijke rook met fijnstof, nog meer schijnt... Ik denk dat de meesten nu denken, vooral de hobbyisten, dat dat niet nodig is maar ik schrok wel weer toen ik het weer eens opzocht:
Looddamp: neurotoxisch, hoopt zich op in lichaam en kan zenuwstelsel aantasten, chronisch blootstelling kan tot loodvergiftiging met symptomen als vermoeidheid, geheugen- nierproblemen geven en bloedarmoede.
Harsdamp: irriterend voor luchtwegen en ogen (colofonium en aldehyden o.a.), kan astma en allergien veroorzaken.
Geadviseerd word ook een fijnstofmasker (FFp2 / FFP3) bij intensief soldeerwerk. Was handen na solderen , vooral voor het eten en drinken.
Nu heb ik een luchtreiniger die ik vaak vergeet aan te zetten, en onlangs had ik een schakelklok doorgesoldeerd waar de zoveeelste accucel weer eens leeg was. In de slaap /hobbykamer gedaan, en een stuk oud loodsoldeer gebruikt wat zo lekker ruikt met harsdamp... maar o wat vloeit dat lekker...ook wat stinkend vloeibaar goedkoop soldeer uit China dat erg goed vloeit maar erg rookt ook. Dag erna gigantische hoofdpijn gehad en ik dacht echt waar komt het van... ben toch wel wat voorzichtiger geworden. Ook omdat ik klaar was met dat goedkope loodvrij AE tin dat maar niet goed wil smelten en ronduit waardeloos is om je het repareren lijkt wel te ontmoedigen... Maar niet voor niks is het lood uit de printen en soldeer verdwenen. Echt chronisch ziek wordt je er pas na jaren regelmatige blootstelling van. En besef ook: als je het ruikt zit het al bijna in je....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lood verdampt niet in significante mate, dus dan moet je wel heel je leven elke dag solderen (cumulatief effect). Hars kan lelijke allergische reacties geven, en sowieso niet zo goed. Dus afzuigen (of raam open) loont.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Ik heb vroeger op mijn werk jarenlang regelmatig over mijn longen gesoldeerd. In de loop der jaren ga je er toch over nadenken en informatie inwinnen. Het vloeimiddel in het soldeer en of extra toegevoegd vloeimiddel komt als rook of damp naar je toe, dit komt omdat jouw lichaam meestal flink warmer is dan de omgeving en je dus een stijgende luchtkolom om je heen opwekt. Die luchtkolom wordt uit de omgeving aangevuld en transporteert zo de rook / damp richting jouw neus. Bij langdurig solderen zal de werkruimte meer en meer bezoedeld worden met rook / damp. Niet zo gezond en het lichaam heeft er een flinke klus aan om die stofjes weer af te voeren. Longen zijn wondertjes van de natuur, functioneel, maar ook kwetsbaar.
Voor de mensen die met vragen zitten over hoe je sommige componenten het beste kunt solderen heb ik hier een mooi artikel gevonden dat erg diep op deze materie ingaat:
Hoe lastige rf power torren solderen en het creëren van de juiste footprints!.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op dinsdag 30 december 2025 18:36:11 schreef Ex-fietser:
Eerst solderen en dan afknippen is natuurlijk uit den boze.
Awel dan doe ik het dus al zogezegd 55 jaar verkeerd... 8)
Op donderdag 1 januari 2026 13:27:07 schreef maartenbakker:
Lood verdampt niet in significante mate, dus dan moet je wel heel je leven elke dag solderen (cumulatief effect). Hars kan lelijke allergische reacties geven, en sowieso niet zo goed. Dus afzuigen (of raam open) loont.
Ik kick op de geur van harskerndampen (anderen kicken op het opsnuiven van heroïnedampen...)
Het maakt voor mij gewoon deel uit van het plezier bij solderen.
Bij mijn ouders (jaren '70) had ik als enige jongen tussen 5 zussen een eigen kamertje van 2 op 3 meter waarin een 1-persoonsbed, een kleerkast, een Kewloxkast (voor diegenen die het nog kennen) en een secretairebureau stonden.
Daarbij nog een van zakgeld zelf betaalde stereoketen en zelfgebouwde lichtorgels en stroboscopen.
Het secretairebureau was mijn studieplek en hobbytafel.
Wat ik daar allemaal gesoldeerd en gerookt heb (ik rookte toen reeds).
Dat waren tijden...