Ik heb dit portable setje (HS-02A-Top Set-EU) en daar kan ik goed mee werken. Heb ook een Weller, maar dit setje neem je zo mee voor klusjes buiten de deur. Kost net onder de 100Euro.

https://nl.aliexpress.com/item/1005009097895410.html

Ik heb jarenlang professioneel met de EUR 10,- 80W bouten van aliexpress gesoldeerd. Ik ben pas 9 maanden geleden overgestapt op de eur 400,- bout van een chinees merk (JBC?). De chinese namaak van dat ding vind ik nu het prettigst, die heeft me 80 euro gekost.

Voor jou is mijn advies: Zo'n 80W chinees ding moet het voor jou prima doen! (Maar er zijn punten die net als jou huidige punt vanaf dag 1 beginnen met wegvreten. Er zijn er ook die jaren meegaan. Een aantal kopen van verschillende leveranciers kan dan nodig zijn).

[Bericht gewijzigd door rew op (22%)]

Op zaterdag 27 december 2025 22:54:33 schreef Heli:
Weer wat geleerd; hoewel: Google geeft ook wel aan dat het een Duits bedrijf is, en daar opgericht.

De Duitse vestiging heeft zich al snel toegelegd op het ontwikkelen voor de Europese markt. Ik gok dat bepaalde zaken hier anders moesten/gingen dan daar in de VS, al is het maar iets met werknemers-rechten...

Op zaterdag 27 december 2025 21:42:59 schreef revado:
Ook mijn advies, koop ergens een gebruikte TCP van weller, de aloude TCP50, of zijn voorloper zijn perfect.

Als je inserts wil insmelten zou dat niet mijn keus zijn, maar dat is persoonlijk. Het zijn wel pri-ma bouten die zo 30 jaar meegaan. Hooguit een keer een punt vervangen, maar dat is het.

Op zaterdag 27 december 2025 22:26:13 schreef Heli:
Maar @Fred101 : Er is even een klein misverstand over mijn soldeer vraag; ik bedoelde of er nog loodhoudend soldeer te koop is (en dan wèl met harskern) . Dus niet of er nog harskern soldeer is.

En ik bedoelde eigenlijk ook gewoon loodhoudend soldeer, niet persé harskernsoldeer ;)

Op zaterdag 27 december 2025 22:26:13 schreef Heli:
Een soldeerbout gebruikt kopen is nooit in me opgekomen, en dat er verschillende kleuren Wellers zijn wist ik wel, maar niet wat het inhield.

Dat is dan het leuke van het professionele spul van Weller: het is goed door te verkopen omdat het zo lang blijft werken. Daarom is het tweedehands aanbod, zeker van de wat oudere apparatuur, erg groot.

Op zondag 28 december 2025 00:18:51 schreef nonius:
Een volwaardig soldeerstation is niet altijd nodig voor 'gewone' hobbyïsten/handige Harries/huisvaders. 't Wordt anders als iemand serieus met electronica bezig is.

Eens, maar wat zonde om punten te vernaggelen door er messing inserts mee in plastic te smelten, terwijl er 'punten' voor zijn die daarvoor bedoeld zijn.
Weliswaar is de bout daarvoor duurder, maar het wordt minder gissen omdat je de insert veel beter kan controleren tijdens het insmelten.

Toch nog maar weer bij Ali gekeken n.a.v. het bovenstaande. Zie ik ook deze
https://www.aliexpress.com/ssr/300000512/BundleDeals2?spm=a2g0o.detail….
OK, iets meer dan 4 €, maar nog steeds geen geld, in een 80W en een 120 W uitvoering. 80W lijkt me meer dan genoeg. Alle mee te leveren dingen heb ik nog gebruiksklaar staan, dus niet nodig. En wat is eigenlijk het voordeel van ceramische verwarming, is dat altijd sneller opgewarmd? Hier in 15 sec. zeggen ze
Overigens Farnell heeft 'mijn' punten niet meer, en het Multicore is ook niet bepaald concurrerend geprijsd....
quote:
Eens, maar wat zonde om punten te vernaggelen door er messing inserts mee in plastic te smelten, terwijl er 'punten' voor zijn die daarvoor bedoeld zijn.
Weliswaar is de bout daarvoor duurder, maar het wordt minder gissen omdat je de insert veel beter kan controleren tijdens het insmelten.
/unquote
Dat deed ik ook niet, maar het was wèl een reden om precies uit te zoeken wat de schroefdraad van mijn boutje is; daarna een paar passende boutjes er bij gezocht, en die afgedraaid op de binnendiameter van de betreffende insert. Daarvoor heb ik niet mijn soldeerpunten misbruikt.....;-) En voor mijn boutje zijn er dus geen 'passende inserts' voor het insmelten.

[Bericht gewijzigd door Heli op (20%)]

Inserts insmelten doe je toch niet op de soldeertemperatuur van 300°C of meer? Ikzelf zet de Hakko op 210°C en dat gaat probleemloos. Tenslotte print je PLA rond die temperatuur of net iets hoger. Voor PETG kan je dan nog iets hoger.

Inserts insmelten doe je toch niet op de soldeertemperatuur van 300°C of meer?

Dat regelen van een 230V-bout gaat ook prima met een simpele lampdimmer, zoals hierboven al vermeld. Een oud dimmertje van 1.50 euro uit de rommelbak van de kringloopwinkel, of zelf efkens iets fröbelen met een TIC226 en een neonlampje:

't Is nie mooj maar ut werruk....

(en in tegenstelling tot de zelfbouw-regelaar van vader zit er geen aanraakbaar 'heet schroefje' in >:) )

Op zondag 28 december 2025 10:30:47 schreef fred101:
omdat ik tegen het hele milieu en economische probleem ben wat al die "direct uit China" weggooi producten direct en indirect veroorzaken.

Ik geef je helemaal 100% gelijk. Niemand schijnt om de milieu-impact te geven van al die goedkope rommel en wergwerpkleding. Hetzelfde met die idiote acties van de supermarkten met mogelijk voedselverspilling tot gevolg. Maar als het over je woning gaat, dan kan het niet streng en duur genoeg om de laatste grammetjes CO2 eraf te knijpen.

En wat economische schade betreft, dank zij China, de Europese regeltjesmachine en de verwaandheid van de gemiddelde Westerling doe ik ondertussen al meer dan een jaar totaal niks meer met elektronica. Ik heb hier nog duizenden componenten die gewoon liggen te verstoffen en waarvan ik niet meer weet wat ermee te doen. Ik heb gewoon een totale afkeer van elektronica gekregen en ik moet bijna kotsen van het idee nog een soldeerbout vast te nemen...

Ik heb tot nu toe maar twee keer met tegenzin wat besteld bij Aliexpress, alleen maar omdat het echt niet anders kon.

Op zondag 28 december 2025 11:28:26 schreef Heli:
Toch nog maar weer bij Ali gekeken n.a.v. het bovenstaande. Zie ik ook deze
https://www.aliexpress.com/ssr/300000512/BundleDeals2?spm=a2g0o.detail….
OK, iets meer dan 4 €, maar nog steeds geen geld, in een 80W en een 120 W uitvoering.

Ik heb deze gekocht om in de werkplaats* sporadisch wat te kunnen solderen. Dat kan, hij werkt, maar ik zou je niet aanraden om deze te kopen.

*)Mijn "goeie" station staat in de hobbykamer in huis.

Ik heb er totaal een stuk of tien gekocht. Ze gaan sneller stuk dan een Weller, maar voor weer 5 of 10 euro heb je zo weer een nieuwe.

Ik ben fan van die dingen. Niks mis mee. Nouja.... Het is makkelijk om tijdens het solderen perongeluk 1 van de knopjes te bedienen. Dan wordt of de bout veel te heet, of het solderen gaat ineens nogal "stroef"... Zodra je weet dat je dat niet moet doen gaat het goed.

Op zondag 28 december 2025 18:23:39 schreef nonius:
[...]

Dat regelen van een 230V-bout gaat ook prima met een simpele lampdimmer, zoals hierboven al vermeld. Een oud dimmertje van 1.50 euro uit de rommelbak van de kringloopwinkel, of zelf efkens iets fröbelen met een TIC226 en een neonlampje:

[bijlage]

't Is nie mooj maar ut werruk....

(en in tegenstelling tot de zelfbouw-regelaar van vader zit er geen aanraakbaar 'heet schroefje' in >:) )

En dan heb je een perfect zicht op de temperatuur? Of wordt dat even een testje met de vinger er tegen? Of spuwen we er even op?

Toen ik mijn WECP-20 kochte >150€, terwijl de gemiddelde wedde 500€ was, was dat ook een rib eruit en de vraag waarom doe ik dat nu. Ik had een 230V Weller met vaste temperatuur. In het begin was het altijd weer testen of die al warm genoeg was en wat later lag die te over hitten. Ondertussen gebruik ik die >40 jaar. Veel prettiger dan de 230V was direct heel duidelijk. Veel sneller warm, soepeler snoer, verschillende tips en geregelde temperatuur. Het is zo een aankoop die je als hobby gebruiker maar 1 keer hoeft te maken. Nadien stel je jezelf geen vragen meer waarom je de aankoop überhaupt deed.

Op zondag 28 december 2025 20:05:41 schreef rew:
Ik heb er totaal een stuk of tien gekocht. Ze gaan sneller stuk dan een Weller, maar voor weer 5 of 10 euro heb je zo weer een nieuwe.

Ik heb een Pace MBT250, zo'n 15 jaar geleden gebruikt voor 250 euro gekocht. En dat ding was toen al ongeveer 25 jaar oud. Over een paar decenia zal hij ook wel op de stort eindigen maar dat ik niks vergeleken met de berg E-afval die er dan van jou en Fcapri ligt ;-) en ik ben waarschijnlijk ook minder geld kwijt over al die jaren. 10 x 7,50 (gemiddeld) is 75,= euro per hoeveel maanden? Laten we zeggen een jaar. Dat is 1500 euro in 20 jaar met als bonus een hoop mileu vervuiling van 200 bouten en 200 verpakkingen en 200 x productie en 200x grondstoffen en 200x transport helemaal van China naar hier. Allemaal vanwege korte termijn denken.

Of wordt dat even een testje met de vinger er tegen? Of spuwen we er even op?

Inderdaad, het bekende testje met de natte vinger om te kijken of de bout al een beetje op temperatuur is. Of bij de lippen houden om de stralingswarmte te voelen (maar niet te dichtbij - don't ask....)

En dan heb je een perfect zicht op de temperatuur?

Ik heb nooit geweten dat perfect zicht op de temperatuur nodig was? Heb ik het dan al die jaren fout gedaan? In de praktijk wist ik in welke stand de potmeterknop moest staan voor het solderen. Door gebruikservaring leer je je gereedschap kennen. En draaide ik hem wat lager wanneer er een wat langere tussenperiode was. De potmeter zelf was trouwens uit een gesloopte Philips TV, met ingebouwde schakelaar als je de as omhoog trok, om snel op vol vermogen te verwarmen.

M'n Weller WTCP-S is nou ook niet het hoogtepunt van sexy techniek (geen draaiknopjes, LED-schermpjes, biepjes of schakelaars), maar 't doet wat 't moet doen.

En dat doen die oude 230V bouten ook. En met een klein triac-regelaartje worden ze ineens ook een heel stuk gebruiksvriendelijker.

Op zondag 28 december 2025 20:51:36 schreef nonius:

M'n Weller WTCP-S is nou ook niet het hoogtepunt van sexy techniek (geen draaiknopjes, LED-schermpjes, biepjes of schakelaars), maar 't doet wat 't moet doen.

Er staan er momenteel 2 op MP, maar ik zie op geen van beiden dat er een temp. regeling op zit, nergens een draaiknop, of toetsjes te zien. Wat zit er in die kast dan? mogelijk een 24 V trafo of zo. Maar regelbaar, dat zie ik zo even niet.

nergens een draaiknop, of toetsjes te zien. Wat zit er in die kast dan?

Een 24V trafo, een aan/uit-schakelaar en een zekering. En in mijn soldeerstation heb ik ook nog een LEDje ingebouwd dat indiceert of de bout op dat moment verwarmd wordt of niet, als stukje feedback.

De temperatuur wordt geregeld door de soldeerpunt zelf; die verliest z'n magnetische eigenschappen bij een bepaalde temperatuur (600F, 700F, 800F of 900F zijn standaardwaardes voor de Weller punten) en schakelt dan een klein magneet-schakelaartje in de soldeerbout uit. Weller noemt dat 'Magnastat', werkt o.b.v. de Curie-temperatuur van legeringen. Van een elegante simpliciteit. Er zit geen enkele electronica in, dus ook begrijpelijk voor een werktuigbouwkundige zoals ik.

Andere soldeertemperatuur nodig? Dan een andere punt monteren. In de praktijk soldeer ik echter altijd met dezelfde punt/temperatuur (nr. 7 = 700F = 370C)

Ik beschouw het een beetje als de Landrover onder de soldeerbouten: utilitarian en simpel, doet wat het moet doen.

Het is redelijk old-school, maar dat ben ik zelf ook.

Old school...
Mijn eerste soldeerbout toen ik iets van 10 jaar was, misschien wel eerder, midden jaren 70.
Zo'n kachelpook ding van pa gekregen.
In de zelfbouwstandaard zat een dikke ouderwetse microswitch die een lamp van 9 ik dacht 40w) in serie zette.
Dat liet de bout op redelijke temperatuur en was meteen een indicatie dat de bout aan was.
Later een weller 230 boutje.
En met de lip testen of ie warm is.. een snor stinkt dan enorm zo vlak onder de afzuigkap O-)
Weer later een weller TCP, het antieke model met schakelaartje met neonlampje.
Toen al 2e hands, heb hem nog steeds.
Daar zijn er meer bij gekomen, de TCP81 regelbare.
Sinds een paar jaar een JBC, de wat oudere en gekregen ( :) ) dat is wat mij betreft het summun om me te werken.
Ik gebruik het veel en vaak ook zakelijk in mijn bedrijf samen met de Pace PPS75, ook gebruikt gekocht.
Voor mij liever een prima gebruikt apparaat wat eindeloos meegaat en ook te herstellen is dan die china meuk.
Ik ben het absoluut met Fred eens.
Maar ja, die china fanclub hier he :P

omdat ik tegen het hele milieu en economische probleem ben wat al die "direct uit China" weggooi producten direct en indirect veroorzaken

Bij jou is 'made in China' nou eenmaal synoniem met 'kan rechtstreeks de vuilnisbak in'. En alles wat niet 'state of the art' is, is ook rommel.

TS wil wat LEDs solderen - modelbouw hobby (oops... heel veel aansturing komt ook uit China. Snel weggooien). Dat lukt desnoods ook nog met een stukkie VD draad en opwarmen in een gasbrander, als is het wat omslachtig.

Dat is 1500 euro in 20 jaar

gokje wagen dat dit weer eens als een l*l op een drumstel slaat. Ik verdenk rew er zomaar van dat als zo'n boutje echt net een maand haalt... het bij die 10 zou blijven (of eigenlijk: die 10 er al niet geweest zouden zijn). En eh... als je gelezen zou hebben... dan heeft hij er 10 gekocht. Dat is dus maar 20x transport voor 200 stuks :+.
Als we ons nou al druk moeten gaan maken over een paar soldeerbouten... vergeleken wat er aan computer apparatuur weg gemieterd wordt (want men kent alleen microsoft), er komt weer een nieuwe versie, dus er moet een nieuwe computer komen... De laptop hier was 13 jaar geleden zo'n afdankertje. Draait nog steeds en is nog steeds 'up-to-date' (ohja... uiteraard al 13 jaar geen microsoft meer). Niks ideologisch, maar het ding doet z'n werk en er is dus geen reden om 'm te vervangen.
Apparatuur aan boord die na 10 jaar niet meer herplaatst mag worden (alleen mag blijven zitten), prima werkend de vuilbak in gaat omdat het bij een refit onverkoopbaar is...
Electrische auto's die je na 8-10 jaar kunt weg gooien omdat het accupack het dan toch wel meegemaakt heeft en ze economisch total-loss zijn...
En dan moeten we ons serieus druk gaan maken om een paar soldeerbouten?

Nonius legt mooi uit hoe een magnastat werkt. Die dingen hebben 1 zwak punt. Over de schakelaar zit een condensator (of was het een snubber? Te lang geleden...). Die heb ik twee keer 'dood' gehad. Het gevolg is dat de contacten gaan inbranden en de bout ergens een keer 'koud' blijft. Die contacten poets je wel weer op met een glasvezelborsteltje. Even door hebben wat de oorzaak was.

Op zondag 28 december 2025 21:39:58 schreef nonius:
[...]
De temperatuur wordt geregeld door de soldeerpunt zelf; die verliest z'n magnetische eigenschappen bij een bepaalde temperatuur (600F, 700F, 800F of 900F zijn standaardwaardes voor de Weller punten) en schakelt dan een klein magneet-schakelaartje in de soldeerbout uit. Weller noemt dat 'Magnastat', werkt o.b.v. de Curie-temperatuur van legeringen. Van een elegante simpliciteit. Er zit geen enkele electronica in, dus ook begrijpelijk voor een werktuigbouwkundige zoals ik.

Andere soldeertemperatuur nodig? Dan een andere punt monteren. In de praktijk soldeer ik echter altijd met dezelfde punt/temperatuur (nr. 7 = 700F = 370C)

Ik beschouw het een beetje als de Landrover onder de soldeerbouten: utilitarian en simpel, doet wat het moet doen.

Het is redelijk old-school, maar dat ben ik zelf ook.

Dàt is interessant, nooit van gehoord of gezien, en ik vroeg me ook al af wat die Weller term 'Magnastat' inhield. Mee eens heel simpel, maar of het ook praktisch is bij variërende taken betwijfel ik een beetje, want dan is het niet 'even' de knop verstellen voor een andere temperatuur.
Maar heb wèl weer heel wat opgestoken vandaag.....

Een vriend van mij had er ook een magnastat een en dat werkte prima.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (65%)]

maar of het ook praktisch is bij variërende taken betwijfel ik een beetje, want dan is het niet 'even' de knop verstellen voor een andere temperatuur.

De temperatuur wordt goeddeels bepaald door de tin die je gebruikt. Dus zo spannend is het niet. Voor 'hand solderen' is het ook doorgaans niet zo kritisch (immers, je rode Weller haalde gewoon 'een' temperatuur, letterlijk afhankelijk van of de zon scheen of niet. En daar redde je je blijkbaar ook mee).
Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik ook niet zo vaak punt wissel. Er staan 3 soldeerstationnetjes op rij, dus het is een kwestie van degene pakken die handig is voor de klus voor vandaag (wat dan toch meestal de magnastat wel weer is...).
Dat komt ook een beetje met het werk. Een ijzerwerker zie je bij de slijptol ook niet continu schijf wisselen (maar die heeft er eentje met een snijschijf en eentje met een afbraamschijf naast zich liggen) en de timmerman wisselt ook niet continu tussen boortje en schroefbit als-ie een kastje aan het knutselen is...
En ja, ik heb een heel assortiment punten. En er wordt heus wel eens gewisseld (ze liggen er tenslotte niet omdat er ruimte over was zeg maar). Maar dat gebeurt zelden meerdere keren per week.

Op zondag 28 december 2025 22:37:18 schreef Heli:
[...]Dàt is interessant, nooit van gehoord of gezien, en ik vroeg me ook al af wat die Weller term 'Magnastat' inhield. Mee eens heel simpel, maar of het ook praktisch is bij variërende taken betwijfel ik een beetje, want dan is het niet 'even' de knop verstellen voor een andere temperatuur.
Maar heb wèl weer heel wat opgestoken vandaag.....

Volgens mij is dat in een van de eerste reacties, die van dat tin, ook al gezegd O-)
Maar dat maakt niet uit verder, dat was ook de reden het advies te geven naar een gebruikt station te kijken.
Je koopt dat een keer en kan er heel lang mee werken.

Op zondag 28 december 2025 22:19:59 schreef EricP:
[...]
Electrische auto's die je na 8-10 jaar kunt weg gooien omdat het accupack het dan toch wel meegemaakt heeft en ze economisch total-loss zijn...
[...]

Die batterij hoeft niet economisch total-loss te zijn. Voor de prijs van een roetfilter in een diesel, is je batterij weer als nieuw. Niet bij de dealer. Daar betaal je jezelf blauw voor een gereviseerde en nog meer voor een totaal nieuwe. Er zijn ook bedrijven die niks anders doen dan de batterij vernieuwen en terug balanceren. Met 2 jaar garantie. Ze testen de batterijen tot op cel niveau. Voor ze de batterij demonteren weten ze welke cel(len) er moeten vervangen worden. Onlangs was ik in zo een bedrijf. Werkt voor heel Europa. Onder andere taxi bedrijven zijn de vaste klanten. Alle onderdelen zijn OEM, dus dezelfde dan gebruikt door de fabrikanten zelf. Alleen een stuk goedkoper.

Een ander onderdeel dat revisie nodig heeft? De dichtingen op de aandrijfassen.

Daar heb ik toch wel andere bedragen voor gehoord, kijk maar eens op diverse forums voor auto;'s.
Een roetfilter kost met montage is ( bij de volvo dealer) ong 1400 euro, daar zie ik je geen batterij voor kopen.
Mijn roetfilter is na dik 300.000 nog prima... ( meting bij d e apk).

Maar nu maar weer ontopic over soldeerbouten ? :)

[...]Dàt is interessant, nooit van gehoord of gezien, en ik vroeg me ook al af wat die Weller term 'Magnastat' inhield.

Ik zei altijd: 'Zoals het Wellertje thuis tikt, tikt het nergens'.
Het grote voordeel aan de Magnastat-bouten is het getik wat ze produceren tijdens opwarmen en afkoelen, waardoor je weet dat je bout nog aan staat.
Ik vergeet m'n modernere Weller of JBC's geregeld uit te schakelen, omdat ze niet tikken. De 'moderne' Weller is het ergste, daar die geen verlichte schakelaar heeft én geen verlicht LCD.
De JBC's die ik heb hebben allemaal LCD's met backlight, dus dat merk ik gauw genoeg. De Weller daarentegen heeft wel eens een week aangestaan. Gelukkig gaat die na een half uur of zo helemaal uit.

Mee eens heel simpel, maar of het ook praktisch is bij variërende taken betwijfel ik een beetje, want dan is het niet 'even' de knop verstellen voor een andere temperatuur.

Ik lees weinig variërende taken in je verhaal en dat is niet erg. Ik heb ook maar 13 jaar of zo met m'n Magnastat gedaan, die ik kocht omdat ik op m'n toenmalige werk met die dingen ging solderen.
Pas na die 13 jaar kocht ik een (tweedehands!) Weller WD1 met WP80 bout (of WSP80, ik vergeet steeds welke ik heb) omdat ik in de modelbouw kleiner spul wou gaan solderen én omdat de magnetische velden rond de Magnastat bout bijzonder irritant waren om SMD-LEDs mee te solderen. Ruim voordat de bout bij de LED en print in de buurt was, had de LED (die magnetisch materiaal bevat) zich al 'verzoend' met de bout.

Punten wisselen is ook bij de W(S)P80 bout niet zo snel als tegenwoordig mogelijk en in dat opzicht ben je met een kloon van een JBC station met zogenaamde cartridge punten beter af. Daarmee wissel je, ingeschakeld en wel en heet met de punt heet en wel, met maar 1 hand van punt door deze achter een speciale richel te positioneren en het handvat naar achteren te trekken (let wel: dat is bij mijn JBC stations zo, geen idee hoe dat bij de klonen zit)

Cartridge punten zijn element en sensor in 1 en vooral de sensor zit heel dicht bij het punt waar je ook daadwerkelijk mee soldeert, waardoor ze zeer temperatuurstabiel zijn en ook heel snel bijverwarmen.

Maar: Grote kans dat je je met een smalle beitelpunt nr. 7 (1,2 mm uit m'n hoofd) een heel eind komt. Eventueel neem je er een bredere beitel bij en klaar ben je.

Let wel op: neem, als je bout alleen maar passieve punten heeft (geen cartridge-punten dus) GEEN lange spitse punt, tenzij het echt niet anders kan. Op m'n vorige werk was iemand daar dol op, ik kon er gewoon niet lekker mee solderen omdat die punt teveel afkoelt omdat 'ie zo lang is.

Op zondag 28 december 2025 21:39:58 schreef nonius:
[...]

Een 24V trafo, een aan/uit-schakelaar en een zekering. En in mijn soldeerstation heb ik ook nog een LEDje ingebouwd dat indiceert of de bout op dat moment verwarmd wordt of niet, als stukje feedback.

er is nog een tweede zelfinbouw optie... een triac, dan slijt het schakelcontactje bijna niet meer.

Ruim voordat de bout bij de LED en print in de buurt was, had de LED (die magnetisch materiaal bevat) zich al 'verzoend' met de bout.

't Is ook niet de bedoeling dat je de onderdelen los op een print legt voor solderen, ze moeten wel gefixeerd zijn... :)
Hetzij met smd of vacuumpincet, uv lijm, of soldeerpasta...