Beste mensen,
ik ben nieuw op deze site.
Bezit een prima luna versterker die al wat ouder word.
Wil nu wel eens de staat van de buizen weten.
Zijn 4x de KT150 en 6x de 12AU7 buizen.
Ik woon in Bussum.
Is er iemand in de omgeving die deze buizen kan/wil testen tegen een vergoeding.
Hoor het graag.
Groet Marcel.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De beste test is kijken hoe ze in de praktijk presteren. Als de versterker goed geluid geeft dan zijn de buizen goed.
Heb je de PrimaLuna Evo 300 versterker?
Het is altijd een goed idee om alle gegevens die je hebt te vermelden en foto's te plaatsen.
En buizen kun je ook zelf testen. Je zet ze in een testschakeling en loopt alle parameters na.
Je kunt de buizen ook in de versterker testen. Met een goede multimeter alle instel spanningen nalopen en met een scoop en een testtoon op de ingang kijken wat de (cross over) vervorming is.
En als je het naadje van de kous wilt weten moet zul je met een vervormings meter aan de gang moeten.
Als dit alles niet zelf wilt doen maar alles echt wilt laten doen moet je je aanvraag eerder in het vraag en aanbod topic doen denk ik.
Met zo'n meter moet je wel weten wat je meet. En je hebt daar dus de data van de betreffende buis bij nodig.
En die omroepzenders stonden dan wel heel de tijd op vol vermogen te draaien, dat scheelt wel.
Bij de AVO zat een handboek bij met alle instellingen per buistype. Anders heeft zo'n meter met een schaal GOOD/REPLACE ook weinig zin.
Ook de de buizen in de stuurtrap met E88CC's in de straalverbindingstoren van de TV omroep in Hilversum werden preventief gewisseld.
Op zaterdag 27 december 2025 21:46:16 schreef Marcel007%:
Beste mensen,
ik ben nieuw op deze site.
Bezit een prima luna versterker die al wat ouder word.
Wil nu wel eens de staat van de buizen weten.
Zijn 4x de KT150 en 6x de 12AU7 buizen.
Ik woon in Bussum.
Is er iemand in de omgeving die deze buizen kan/wil testen tegen een vergoeding.
Hoor het graag.
Groet Marcel.
Als de staat 75% zou zijn , maar de versterker uitstekend klinkt, doe je er dan toch nieuwe buizen in zetten?
Een goed ontwerp houdt rekening met de veroudering van de buizen.
Een hiFi verkoper zal ongetwijfeld nieuwe buizen adviseren. Kassa.
Overigens worden juist ingespeelde buizen aangeraden, omdat die pas optimaal zouden presteren.
[Bericht gewijzigd door buzzy op (12%)]
nonius
set SCE to AUX.
Overigens worden juist ingespeelde buizen aangeraden, omdat die pas optimaal zouden presteren.

Komt dat even goed uit, ik heb nog dozen vol met, eh, 'ingespeelde' buizen op zolder staan. 
Voor een klein meerprijsje kan ik er ook de ingespeelde weerstanden en condensators bijleveren. Sommige zelfs met de nicotine-aanslag van het rokershuishouden waar het sloopapparaat in stond gebruik in de testopstelling. 
Die buizentesters die vroeger in de winkeltjes stonden testten ook al gauw 'rood' terwijl er nog voldoende leven in de buis zat. Elke verkochte buis deed de kassa rinkelen. Nihil nove sub sole.
Op zondag 28 december 2025 20:41:06 schreef RAAF12:
Bij de AVO zat een handboek bij met alle instellingen per buistype. Anders heeft zo'n meter met een schaal GOOD/REPLACE ook weinig zin.Ook de de buizen in de stuurtrap met E88CC's in de straalverbindingstoren van de TV omroep in Hilversum werden preventief gewisseld.
Die werden naar beneden gegooid heb ik gehoord van iemand die het gezien heeft.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Opa praat weer eens... 
In de 80 jaren bij de Bijenkorf in Amsterdam verving ik iedere drie maanden 4x EL34 en wat stuurbuizen in het versterker rek.
Denk dan aan minstens 6 versterkers die 150 Watt leverde, niet constand natuurlijk, dan stroomde het publiek de tent uit.
Die oude installatie kon heel erg hard, vooral door de goede breedband luidsprekers van Philips en niet die TOA rommel en de andere zeer slechte merken die ik nog tegen kom.
Nadat ik met een Telefoniste de nieuwe alarmteksten had opgenomen en deze door een audio processor had gehaald, klaagte men, dat het te hard was *grin*
Geen idee waarmee ze tegenwoordig stoken, ik kom daar al bijna 30 jaar niet meer.
Oja, kijk eens naar de Kathode stromen van je eindbuizen, zien die alle vier correct?
Deze leveren uiteindelijk het versterker vermogen aan je luidspreker.
Als je een Buis gelijkrichter hebt, dan is die vaak ook verdacht bij vermogen problemen.
Groet,
Bram