Hallo,
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om een project te automatiseren.
Hierbij had ik gedacht om een Siemens Logo! te gebruiken (omdat ik hier een beetje programmeer ervaring mee heb) en een sms module die een berichtje moet zenden zodra de machine niet meer draait.
Hierbij de voorstelling van het project.
Ik heb 3 sensoren bij mijn machine:
inductieve sensor 1 meet de ronddraaiende trommel en wanneer het meetplaatje (metaal) van de trommel binnen de 2min niet voorbij de sensor komt moet deze een berichtje zenden dat de trommel stilgevallen is.
De sensor 2 die ik zal gebruiken is een murphy meter (no contact) die meet als er voldoende druk op de leiding zit (<7bar). Anders zal de sms module ook een berichtje moeten zenden dat de trommel stilgevallen is.
Sensor 3 is terug een inductieve sensor. Wanneer de trommel in een bepaalde stand staat mag de trommel stilstaan en moet de module geen berichtje zenden.
Ik heb al zitten rondkijken welke module hiervoor het beste past. Dit zijn enkele mogelijkheden denk ik:
GSM/GPRS-communicatiemodule Siemens LOGO! 8 CMR2020 - 6GK7142-7BX00-0AX0
deze is met gps is voor mij overbodig en duur.
Heb ik dan nog een gewone Siemens logo nodig om het programma te maken?
Communicatie-module Siemens LOGO! CMK2000 - 6BK1700-0BA20-0AA0
Of moet ik denken om met een ander merk sms module te werken en dit aan te sluiten op een gewone Siemens Logo! ?
Ik hoor graag jullie bedenkingen en mening!
Groeten
Floris
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je kunt elke willekeurige SMS module gebruiken, mits deze met pvk (potentiaal vrije) kontakten aangestuurd kan worden.
Het kost je per verschillend bericht een uitgang van je LOGO!
Je kunt ook de communicatiemodule van Siemens gebruiken.
Ik heb er geen ervaring mee.
Maar die kun je rechtstreeks koppelen aan je LOGO en kost geen uitgangen op de LOGO
Programmeren van de CMR2020 gaat rechtstreeks op de module, daar is geen extra software voor nodig, dat zit al in de CMR2020
Je kunt ook een SMS module gebruiken die je met pulsen aanstuurt.
Ik heb het ooit een keer gedaan, merk weet ik niet meer.
1 Puls is bericht 1
2 Pulsen is bericht 2 etc. zo kost het je maar 1 uitgang op je LOGO
Er zijn ook meerdere aanbieders die een mail als SMS doorsturen.
De Logo! kan mail versturen.
Als er een netwerk voorhanden is met internet dan heb je mogelijk geen gateway met 4G /LTE kaartje nodig.
Maar het is wel afhankelijk hoe kritisch de meldingen zijn natuurlijk, iedere stap er tussen is er een waar je afhankelijk van bent.
Ga je een gateway gebruiken dan is een LTE kaartje van 1NCE een goedkope en goede oplossing.
https://www.1nce.com/en-eu
Gebruik ik in alarmcentrales als backup.
RevolutionPi en Teltonika, dat zou mijn keuze worden 
Veeeeeeel beter dan een Logo en prijs technisch verantwoord om Siemens links te laten liggen
Een logo vind ik best een prijzige oplossing voor iets wat ook met een paar simpele poortjes (of relais) en een loss sms module opgelost zou kunnen worden.