Volgende situatie voor een huishoudelijke BE installatie.

Hoofdautomaat van 50A in meterkast, deze geeft voeding via differentieel naar een distributie blok en dit alles in een sectie van 10mm².
Vanuit de distributieblok gaan we naar verschillende automaten om deze te voeden. (of naar een kamgeleider)

En nu komt de vraag, moet de draadsectie tussen distributie blok en de zekeringen dan ook 10mm² zijn?
Omdat ik aan het kijken ben naar die distribustie blokken van Eriflex, kwam ik bij de toepassingsafbeeldingen terecht. Ik zag hier dat ze voeden met pakweg 10mm² en dan vertrekken met een draadsectie die veel kleiner is. Ik dacht dat je nooit mag veranderen van draadsectie zonder dat er een zekering tussen zit, of je moet beveiligen op de kleinste draadsectie.

Is er iets uit het arei dat ik mis?

Bedankt voor de feedback

Op vrijdag 2 januari 2026 18:40:02 schreef p4u08400:
En nu komt de vraag, moet de draadsectie tussen distributie blok en de zekeringen dan ook 10mm² zijn?
Is er iets uit het arei dat ik mis?

Het AREI vertelt dit:

Onderafdeling 4.4.2.2. Plaats van de beschermingsinrichting

a. Principe Een beschermingsinrichting tegen kortsluiting moet geplaatst worden aan het begin van elke stroombaan, samengesteld uit elektrische leidingen met dezelfde karakteristieken. Er wordt echter toegestaan geen beschermingsinrichting tegen kortsluiting te voorzien bij het begin van een stroombaan op voorwaarde dat de stroomopwaarts geplaatste beschermingsinrichting ook de bescherming van deze stroombaan kan verzekeren.

b. Vrijstelling In afwijking van punt a. hiervoor, mag de beschermingsinrichting geplaatst worden op de elektrische leiding tot op een afstand van maximum 3 m van het begin van de stroombaan, op voorwaarde dat:
in het gedeelte van de elektrische leiding tussen het begin en de beschermingsinrichting geen enkel andere inrichting geschakeld is die oorzaak kan zijn van bijzondere verwarming zoals bijvoorbeeld verbindingen, aftakkingen, vermindering van doorsnede, apparatuur.

Ja, dus. Had je slechts ëén automaat stroomafwaarts gehad dan was dunner OK geweest.

Maar is dat niet zo? Zoals ik het begrijp heeft TS een distributieblok vanwaar hij met losse draden automaten wil gaan voeden. Als dat één automaat per draad is, mag dit volgens mij een kleinere sectie zijn. Het is ongebruikelijk om in een bord secties kleiner dan 6mm2 te gebruiken, al vind ik niet meteen een AREI artikel dat zegt waarom.

Als ik naar een kam ga, zal ik 10mm gebruiken. Ga ik naar een enkele automaat indien nodig kan ik dus aftaken van de distributieblok en daar respecteer ik de sectie volgens de automaat die ik gebruik. Juist?

Op vrijdag 2 januari 2026 19:33:15 schreef KellyDK:
Zoals ik het begrijp heeft TS een distributieblok vanwaar hij met losse draden automaten wil gaan voeden.

Stroombaan is datgene tussen twee beschermingsinrichtingen. Zet je daar een verdeelblok dan maak je uiteraard een aftakking.

Het is ongebruikelijk om in een bord secties kleiner dan 6mm2 te gebruiken, al vind ik niet meteen een AREI artikel dat zegt waarom.

Standaardaansluiting is 40A, logisch dat je daar minstens 6mm2 gaat zien.

Op vrijdag 2 januari 2026 20:13:09 schreef p4u08400:
Juist?

Nee. En als je dat toch gaat doen, bel dan eerst de keurder die jouw installatie gaat keuren voor bevestiging.

Kortweg samenvattend:
De bedrading tussen de hoofdverdeling/hoofdverdeelrail etc mag geselecteerd worden op de er na liggende bedrading.
Mits het een kort stuk is, kortsluiting en overbelasting niet mogelijk is.

Gelukkig mag dit.
Zo kun (en mag) je van een dikke koperrail met een 2,5 qmm naar een 16A zekering.

Als aanvulling:

Als je dat artikel een paar maal leest zou het inderdaad wel kunnen als je voor elke verminderde sectie binnen een beperkte afstand één automaat gebruikt die aangepast is aan de verminderde sectie. Wel een alternatieve manier van verdelen in een huishoudelijke toepassing, waar ik wil mee zeggen dat het geen 'standaard' gebruik is.

Volgens ik zie zijn de door u genoemde distributieblokken vooral op de industrie gericht. Heb je een link naar deze die jij wil gebruiken, of is het een zuiver theoretische vraag of je manier van werken is toegestaan volgens het AREI en zijn afwijkende regels?

En inderdaad, even contact opnemen met de keurder die jouw installatie gaat keuren.

Op zaterdag 3 januari 2026 09:11:10 schreef Robbe de Smet:
Volgens ik zie zijn de door u genoemde distributieblokken vooral op de industrie gericht. Heb je een link naar deze die jij wil gebruiken, of is het een zuiver theoretische vraag of je manier van werken is toegestaan volgens het AREI en zijn afwijkende regels?

Dat is OK zolang je maar niet met je handen aan de klemmen kan als het deksel van de kast is. Je moet de uitsparing in het deksel waar die klemmenstrook op de rail zit ook afdekken. Mag je niet met je handen in kunnen.

Het is een udj 125 https://www.nvent.com/nl-be/eriflex/products/efsudj-125a
Als ik naar een kam ga, zal ik toch de draadsectie moeten doortrekken die ik gebruik naar de blok...

Groeten

Mag je gebruiken. Dek wel de uitsparing in het deksel af.

Laat ook iets horen van datgene wat de keurder vertelt.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op (34%)]

Op zaterdag 3 januari 2026 09:44:46 schreef p4u08400:
Als ik naar een kam ga, zal ik toch de draadsectie moeten doortrekken die ik gebruik naar de blok...
Groeten

Inderdaad, wat ook logisch is als je naar een kam gaat waar dan verschillende automaten op zitten: je stukje verminderde sectie is dan niet meer beveiligd tegen overbelasting.

Nog een aanvulling:
Wat verder zitten lezen en het gedeelte beveiliging tegen overbelasting staat verder, ik vond het al raar dat er enkel over kortsluiting gesproken wordt in de eerder gegeven tekst. Natuurlijk allemaal rauwe wetteksten die je meermaals moet lezen om ze niet verkeerd te interpreteren.

In een verdeelbord spreekt men volgens mij niet van leidingen maar van geleiders.

Leidingen slaan meer op bijvoorbeeld van verdeelbord naar een stopcontact.

De regels voor leidingen betreffende brandweerstand (Cca, Eca,...) en al dan niet halogeenvrij zijn niet van toepassing in een verdeelbord.

Wel van belang is de maximale stroomsterkte die zou kunnen vloeien in een geleider (soepele geleiders, koperen kammen, verdeelblokken,...) en de plaatsing volgens goed vakmanschap.

Van een teller 50A via een verdeelblok 63A (of meer) naar 1 enkele automaat 20A mag in 2,5mm² geleiders binnen het verdeelbord.

Altijd handig om de juiste persoon in een forum te hebben :)