Vaatwasser Miele G7100 SCi schurend of gierend geluid van de circulatiepomp ?

Beste,

Mijn ouders hebben een Miele G7100 SCI, Het apparaat is een jaar of 5 oud en maakt momenteel een vreemd schurend /gierend geluid. Het lijkt mij niet op de afvoerpomp maar op de circulatiepomp.

Bij het inschakelen gaat de machine eerst eventueel oud water wegpompen en vlak voor het water innemen klinkt een schurend/gierend geluid uit een pomp te komen. Dan is het even stil en als het water is ingeladen en het wasprogramma begint, komt het geluid weer.

Zie ook het filmpje van de startup. https://www.youtube.com/watch?v=MzbiTv8ixgc

Eerst gaat de afvoerpomp aan en bij seconde 17 komt het schurende geluid. Dit houdt een seconde of 10 aan waarna het water innemen begint. Na een seconde of 10 en bij seconde 28 begint het water innemen wat bij 1:40 ophoudt. Hierna begint het schurende/ gierende geluid weer als de watercirculatie begint.

Ik ben er vrij zeker van dat ik de circulatiepomp hoor maar waarom zou die nou zo gieren ? De machine is maar weinig gebruikt en nog niet zo oud. Het wasresultaat is gewoon goed, de machine wordt warm en er is geen foutmelding te zien.

In het slechtste geval moet er een nieuwe pomp in maar het lijkt mij toch sterk dat deze versleten is.

Iemand een suggestie ?

Stukje glas of iets anders in de circulatiepomp gekomen?

Lagers zijn keramisch, die hoor je gieren daar deze te droog zijn van kalk of te schraal vaatwasmiddel. Wat voor pad/ pod of blokje gebruik je? Gebruik je ook glansspoel middel en vaatwasser zout? laatste 2 zou ik zowizo gebruiken voor langere levensduur van je machine. En ja, het zit allemaal in je pad/ pod whatever, maar is al verdwenen na eerste programma, dus door de afvoer!

Dank voor de tips, een stukje glas oid zou best wel eens in de pomp beland kunnen zijn.

Ik ga het eens proberen met losse glasspoelmiddel, kijken of dat wat doet.

En zout. Als het een stukje glas is, dan blokkeert dat of geeft een schrapend geluid. Glansspoel en zout zal niet na 1 wasbeurt het gewenste resultaat bieden, maar na beurtje of 15 wel.

Nogmaals dank voor de tip, we zijn een lange wasbeurt verder en het is al voor driekwart minder nu. Ik denk (hoop) dat dit het geweest is.

Er zijn in die 7000 reeks bepaalde circulatiepompen geweest die op den duur beginnen te piepen. Mijn eigen machine heeft dat probleem soms ook (G7915sci)

Blijkbaar is een combinatie van teveel afwasmiddel en te propere afwas de oorzaak.
Bij erg vieze klanten heb ik dat nog nooit meegemaakt, te propere wel.

In mijn eigen huishouden hebben we de gewoonte om in het weekend wat uitgebreider te koken. Vaak op zaterdagavond een stuk vlees in de braadslede in de oven, samen met frietjes of kroketjes of toch wat gefrituurd gedoe.
In plaats van die schaal eerst half schoon te spoelen, haal ik nu met een keukenpapier de grove (vet)brokken eruit en steek de boel zo in de machine. Ik gebruik wel het intensief 75 programma.
Los poeder, of de AutoDos zeepschijf, hangt er vanaf wat er precies in gaat.
Maar goed, op die manier blijft het piepen weg.

Overdrijven met vet mag natuurlijk ook weer niet wil je geen kapotte rubbers hebben in korte tijd.

Vroeger bij de cursus van bosch vaatwassers zeiden ze dat je dat soms kan oplossen door één drupje Dreft afwasmiddel toe te voegen.
Is het proberen waard.

Daarom gebruik ik Poeder, is vaat vuil gebruik ik iets meer, is het vrij schoon maar een theelepeltje poeder

Op vrijdag 9 januari 2026 19:10:51 schreef Minuteman:
Nogmaals dank voor de tip, we zijn een lange wasbeurt verder en het is al voor driekwart minder nu. Ik denk (hoop) dat dit het geweest is.

Met alleen gebruik van zout en glansspoel?? Blij dat het opgelost is!

Dat wat beeldbuisje zegt, klopt wel, schone huishoudens piept het en en bij viezerikken niet, maar die hebben uitgezette slangen, alles vet en vies..

Ik vraag mij af of de wasmiddelen hebben bijgedragen, daarvoor was het geluid te mechanisch / schrapend. Ik vermoed eerder dat er inderdaad een stukje glas of porcelein ergens klem heeft gezeten in de circulatiepomp.

Mijn ouders merkten ook op dat het geluid ineens een stuk minder werd gedurende het programma en dat het daarna alleen maar minder werd. Het is nog niet helemaal weg maar niet langer storend.

Die pompen zijn vrij compact. Als dat piept zou het stukje glas al aan de achterkant van de pompschoep moeten zitten en dan spreken we al over splinters.
Het minste brokje in het pomphuis laat de boel blokkeren. Ze hebben echt niet veel nodig om dan de code F78 weer te geven.

Het voordeel van deze jongens: pomp kan in tegenstelling tot vroeger makkelijk losgehaald worden van al de rest. Kost een stuk minder. Gewoon langs achteren klepje los, twee schroeven, twee weerhaken en je hebt ze in je handen.
Zalige machines om aan te werken die G7000 reeks.

Op maandag 12 januari 2026 20:21:57 schreef Beeldbuisje:
Die pompen zijn vrij compact. Als dat piept zou het stukje glas al aan de achterkant van de pompschoep moeten zitten en dan spreken we al over splinters.
Het minste brokje in het pomphuis laat de boel blokkeren. Ze hebben echt niet veel nodig om dan de code F78 weer te geven.

Het voordeel van deze jongens: pomp kan in tegenstelling tot vroeger makkelijk losgehaald worden van al de rest. Kost een stuk minder. Gewoon langs achteren klepje los, twee schroeven, twee weerhaken en je hebt ze in je handen.
Zalige machines om aan te werken die G7000 reeks.

[beetje wijziging van onderwerp]

Vriendelijk dank voor de tips en een mooie nickname heb je!

We hebben de nodige beeldbuizen in onze oldtimer omroepwagen.

Zie ook https://www.trein9.nl

Ik vermoed ook te weinig additieven gebruikt, glas laat heel snel de boel blokkeren!

Maar de NOS nog met oud logo, fantastisch te zien die oude technieken!

@Minuteman: het is met zulke projecten vooral leuk om te zien wat Philips destijds in zijn mars had. Mijn forumnaam is niet toevallig gekozen. De interesse is groot ?

Wat op de website te zien is, is dat Philips eigenlijk in alle markten thuis was zoveel jaren geleden. Zo ongelooflijk jammer dat dit allemaal tot het verleden behoort... Maar goed, even offtopic hier.

[

Op zaterdag 17 januari 2026 10:52:28 schreef Beeldbuisje:
@Minuteman: het is met zulke projecten vooral leuk om te zien wat Philips destijds in zijn mars had. Mijn forumnaam is niet toevallig gekozen. De interesse is groot ?

Wat op de website te zien is, is dat Philips eigenlijk in alle markten thuis was zoveel jaren geleden. Zo ongelooflijk jammer dat dit allemaal tot het verleden behoort... Maar goed, even offtopic hier.

Denk dat laatste bij de verkeerde Topic is gekomen denk ik Beeldbuisje?? Volgens mijn moet dat bij de beeldbuis topic?

[Bericht gewijzigd door smd op (29%)]