Op maandag 5 januari 2026 10:11:31 schreef Zonnepaneeltje:
Dat weerstandje is alleen maar voor kabelbeveiliging, het zit in de stekker ingebouwd.De laagste stroom die de auto nog 'pikt' is 6A.
hmm, das ook intressant, dan kan ik laagste maar tot 1,2kW. kan ik beter die 1,8KW lader aansturen met smartplug of tijd geprogrammeerd instellen.
bv 22h tot 6H opladen aan 1,8kW
capaciteitstarief omzeilt en de auto raakt opgeladen.
ik kan die smartplug dan nog zo instellen dat die ook aanspringt als er 1,5KW zonnepaneelinjectie is. dan laad die overdag ipv snachts. beetje prgrammeren dat die snachts dan niet meer aanspringt als die overdag al 4uur opgeladen heeft. het enige instressante is dan nog weten wat de accustatus van de auto is. is misschien op te lossen met een obd2 dongle
eigenlijk dacht ik dat er een heel laadsysteem in die 'laders' zat, maar een laadpaal is eigenlijk niks meer dan 230 of 400V doorschakelen naar de auto en hem te zeggen wat die mag trekken van stroom. dus zelfbouw is eigenlijk maar een stekker, een relais om de fases door te schakelen, een weerstandje inlezen van de draad, en een beetje pwm communicatie over die ene draad
Zou wel een uitdaging zijn om zo'n OBD2 plug te maken met een zendertje (bluetooth?) in de plug. Dan heb je geen last van een kabel en kun je de plug erin laten zitten. Ik weet niet of dat mag/kan.