Hulp gezocht bij het vinden van de juiste transistor!
Door een stroomstoring gevolgd door een piekspanning is de printplaat van onze Bosch Serie 8 warmtepompdroger (zie exact type- en modelnummer op bijgevoegde foto) beschadigd.
Het is geen hogere wiskunde om op de printplaat te zien, wat het effect van de piekspanning is geweest (zie bijgevoegde foto). Helaas is met het verbranden van de transistor ook de informatie op de transistor verloren gegaan, die ik nodig heb om een nieuwe te kunnen bestellen. Kan iemand mij helpen om welke transistor dit gaat, zodat ik een nieuwe Kan bestellen?
Alvast vriendelijk bedankt voor het meekijken en denken.
nonius
set SCE to AUX.
Er is geen hogere wiskunde voor nodig om te zien dat dat geen transistor is.... 
Waarschijnlijk een varistor c.q. MOV: een overspanningsbeveiliging. Zou evt. ook een condensator kunnen zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
100% zeker een varistor / MOV. Er kan gevolgschade zijn in de vorm van een zekering. Er kan ook bijkomende schade zijn aan dat LNK/TNY IC'tje ernaast of de primaire elco.
Ik zou hem er uit knippen en dan het apparaat testen. Als het dan werkt, vervang je hem door een 275VAC of 430VDC type van dezelfde doorsnede. Als het dan niet werkt, kun je het beste even met die print naar een reparateur of repaircafe.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als 'ie aan de netspanning hangt, kun je een S10K275, S14K275, of S20K275 gebruiken.
(10/14/20 is de diameter van de varistorschijf, moet je even opmeten)
Allen dank voor jullie snelle reacties en meedenken. Weer wat geleerd ?
Ik ga er een dezer dagen mee aan de slag en als ik er niet uit kom, meld ik me weer ??
Het lijkt alsof er tussen die MOV ( zwarte achterkant) en die connector nog iets de lucht in gegaan is.
Print is daar ook zwart.
Kan alleen van de MOV zijn natuulijk.
Maak eens een foto van boven bij dat deel.
Nee, er zit toch niets zo te zien.
Die MOV heeft spectaculair zijn werk gedaan.
En dat, nu goed te zien, zwarte "tonnetje" met T4a is de zekering, ( 4 A traag) meet die even door.
Die is 99 % zeker ook gaan hemelen.
Zoals Maarten zegt, knip die kapotte MOV er af, meet de zekering en dan hopen dat er niet meer kapot is.
[Bericht gewijzigd door revado op (20%)]
Thevel
Golden Member
Op dinsdag 6 januari 2026 21:09:58 schreef revado:
zwarte "tonnetje" met T4a is de zekering, ( 4 A traag) meet die even door.
Die is 99 % zeker ook gaan hemelen.
Het is een 4 Ampère TR5 zekering.