Ik moet een detectie doen van een ouderwets type "Sleutel" waarin magneetjes zitten verwerkt.
Van origine is dit een mechanisch slot, de magneetjes (met die 6 beschikbare plaatsen kan een code worden gemaakt door de fabrikant door er wel of niet een magneetje in te stoppen) trekken een "blokkeer-piefje" omhoog waardoor de sleutel doorgeduwd kan worden tot een microschakelaar.

Ik wil nu zelf een elektronisch 'slot' maken door te detecteren of er zo een sleutel met magneetje in een slot gestoken word. Maar er moet nog wel iets van een slot-werking zijn zodat kinderen er geen ijslollie stokjes in gaan stoppen om het slot open te krijgen (wat gebeurt).

Nu lukt het mij om de sleutel te detecteren met het kleinste reed contact wat ik heb (ca 3mm x 18mm), en dan trekt hij net wel/net niet aan (95+% meestal wel). Grotere reed contacten 4..5mm x 30mm of zo werken niet, magneetjes zijn niet sterk genoeg.

Nu dacht ik er aan dat het misschien nog net iets betrouwbaarder zou werken met een (kleine) Hall sensor. Of zeg ik nu iets doms en begrijp ik de werking van de Hall sensor niet ?

Nogmaals , ik hoef geen "code" te herkennen, het (een / 1) magneetje in de sleutel is genoeg.

Met een Hall switch (schakelende uitgang) moet dat makkelijk gaan. Dan daarmee naar een transistor die je relais schakelt. Je kunt het schakelniveau van een reed relais wel vinden in datasheets, net zoals de drempels van de Hall switches. Een Hall sensor is veel gevoeliger. Zo'n hall switch is een hall sensor maar met een digitale uitgang.

Een van mijn achtergonden: https://www.asensor.eu waar je hem echter niet moet halen. Ga voor een goedkope.

Op woensdag 7 januari 2026 15:19:11 schreef Hoeben:
Met een Hall switch (schakelende uitgang) moet dat makkelijk gaan. Dan daarmee naar een transistor die je relais schakelt. Je kunt het schakelniveau van een reed relais wel vinden in datasheets, net zoals de drempels van de Hall switches. Een Hall sensor is veel gevoeliger. Zo'n hall switch is een hall sensor maar met een digitale uitgang.

Een van mijn achtergonden: https://www.asensor.eu waar je hem echter niet moet halen. Ga voor een goedkope.

Dank voor de uitleg !! Ik ga eens rondkijken , moet toch nog eea bestellen

Let wel op, er zijn uni en bipolaire sensors. Effe de datasheets goed bekijken.

Bij mijn eerste electronica job (Keyprocessor) werden ook magnetische sleutels gebruikt, en die werden 'gelezen' met hall sensors.
Analoge wel te verstaan, omdat dat het aantal mogelijkheden groter maakt: met 6 posities wel-of-niet heb je welgeteld 63 mogelijkheden, wat weinig voor enige vorm van veiligheid.
Met 6 posities N/Z/nix zijn dat er al 728; nog steeds niet bijster veel maar voor low security vaak voldoende.

p.s. "onze" sleutels werkten met 8 decaden (serieel uitgelezen): 10 miljoen mogelijkheden :7

Op woensdag 7 januari 2026 16:21:03 schreef henri62:
Let wel op, er zijn uni en bipolaire sensors. Effe de datasheets goed bekijken.

Ook nog lineaire...

Klein spoeltje met kern en de inductie spanning detecteren wanneer een magneet voorbij schuift.
Of spoeltje in oscillator kring opnemen en frequentie shift detecteren.

Ik heb nog wel een aantal Hall generators eventueel voor je .
De SS49E
Gerard (Lelystad)

Op woensdag 7 januari 2026 16:21:49 schreef fatbeard:
Bij mijn eerste electronica job (Keyprocessor) werden ook magnetische sleutels gebruikt, en die werden 'gelezen' met hall sensors.
Analoge wel te verstaan, omdat dat het aantal mogelijkheden groter maakt: met 6 posities wel-of-niet heb je welgeteld 63 mogelijkheden, wat weinig voor enige vorm van veiligheid.
Met 6 posities N/Z/nix zijn dat er al 728; nog steeds niet bijster veel maar voor low security vaak voldoende.

p.s. "onze" sleutels werkten met 8 decaden (serieel uitgelezen): 10 miljoen mogelijkheden :7

Het hoeft ook geen high security te zijn, het hoeft maar net iets veiliger te zijn dan een ijslolly stokje. Maar er zijn er een paar honderd in omloop dus zou fijn zijn als ik ze voor een ander (ook niet security kritisch) doel kan gebruiken daar gasten al zo een sleutel hebben.

Het nadeel van een simpele hal sensor is dat een gewone magneet erbij houden ook ineens werkt!

Op woensdag 7 januari 2026 19:59:12 schreef henri62:
Het nadeel van een simpele hal sensor is dat een gewone magneet erbij houden ook ineens werkt!

Hal sensor komt in een stalen kastje als vervanging van een muntproever. Maar dat nadeel heeft mn reed-contact eigenlijk ook
@Henri //Offtopic mn Retro Chip Tester is binnen

een gewone hall-sensor als de AH3364 doet het bij mij erg goed. magneet (nyodium 3 x 3 mm rond) heeft een detectieafstand van ong 10 mm.

https://www.farnell.com/datasheets/2263961.pdf
https://www.supermagnete.de/scheibenmagnete-neodym/scheibenmagnet-3mm-…

ik heb nog wel een paar magneetjes liggen, een beetje onzin om er gelijk de min bestelling aan te schaffen. de hall-sensoren heb ik ook.
mvg Anne

Kleine reedrelais schakelen ook heel betrouwbaar, mits goed gepositioneerd...
De eerste Philips GDK telefoondruktoetsunits hadden vertikaal opgestelde reedrelais, die met plastic stangetjes met magneetjes erop schakelen.
Werkte uiterst betrouwbaar, je zag zelden defecte. (die units waren van 50+ jaar geleden)

Op woensdag 7 januari 2026 21:29:05 schreef anne2:
een gewone hall-sensor als de AH3364 doet het bij mij erg goed. magneet (nyodium 3 x 3 mm rond) heeft een detectieafstand van ong 10 mm.

https://www.farnell.com/datasheets/2263961.pdf
https://www.supermagnete.de/scheibenmagnete-neodym/scheibenmagnet-3mm-…

ik heb nog wel een paar magneetjes liggen, een beetje onzin om er gelijk de min bestelling aan te schaffen. de hall-sensoren heb ik ook.
mvg Anne

Magneetjes vervangen is eigenlijk geen optie, daar er een paar honderd sleutels in omloop zijn.

Op woensdag 7 januari 2026 20:02:50 schreef bprosman:
[...]
Hal sensor komt in een stalen kastje als vervanging van een muntproever. Maar dat nadeel heeft mn reed-contact eigenlijk ook

Ik bedoelde meer op het idee om "maar" 1 magneetje te gebruiken voor detectie van de sleutel. Dan kun je er beter een paar meer doen om de magneet truuk te omzeilen.

3D print maken waar de sleutel in past en meteen uitsparingen mee printen waar dan 6 hal-sensortjes in passen, zijn maar ongeveer zo groot als een SOT-23 huisje.

En dan een paar verschillende sleutels testen om te zien of er maar 1 polarisatie wordt gebruikt of beide, en of er altijd 6 magneetjes in zitten of niet.
Als ze slim zijn geweest is er altijd één magneetje omgekeerd gepolariseerd, om de magneet truuk te blokkeren.
Maar als je maar 1 polarisatie gebruikt is het te omzeilen met een magneetje op een ijslollystokje...

Op donderdag 8 januari 2026 00:17:41 schreef fatbeard:
En dan een paar verschillende sleutels testen om te zien of er maar 1 polarisatie wordt gebruikt of beide, en of er altijd 6 magneetjes in zitten of niet.
Als ze slim zijn geweest is er altijd één magneetje omgekeerd gepolariseerd, om de magneet truuk te blokkeren.
Maar als je maar 1 polarisatie gebruikt is het te omzeilen met een magneetje op een ijslollystokje...

Heb gisteren een paar sleutels opgehaald, in het weekend eens testen.

Zoals reeds opgemerkt: even goed opletten wat je koopt.
Ik heb hier een stel HALL sensoren die geven 'aan' als je de ene pool van de magneet er bij houdt en 'uit' als je de andere pool erbij houdt. Da's dus niet handig (in deze context). Tevens ff in de gaten houden welke kant gevoelig is en of je dat fysiek in elkaar krijgt. Zo op het oog is die sleutel vrij groot, dus dan kun je wel wat.

Op donderdag 8 januari 2026 20:56:41 schreef EricP:
Ik heb hier een stel HALL sensoren die geven 'aan' als je de ene pool van de magneet er bij houdt en 'uit' als je de andere pool erbij houdt.

Dat zijn latching Hall switches...

Eens. En die zijn voor TS dus waarschijnlijk onbruikbaar...
Dus zoals gezegd: kijk wat je koopt. Niet elke hall sensor is een soort van vervanger van een reed contact.

Een hall sensor geeft toch alleen maar een puls bij verandering van t veld?

Nee niet allemaal, dat is nu juist het probleem, er zijn verschillende soorten.
Je moet echt effe de datasheets bekijken om erachter te komen welke je precies hebt.

Op vrijdag 9 januari 2026 09:12:58 schreef EgbertG:
Een hall sensor geeft toch alleen maar een puls bij verandering van t veld?

Ook dat zou geen probleem zijn, schakelen als de sleutel er in gestoken word.
Ik ben eea aan het uitzoeken, een mede CO'er stuurt er wat op. Post / pakketbezorging is momenteel drama, moet ik zeggen , DHL waar ik altijd het meeste kritiek op had levert momenteel nog het meest op tijd.
Heb ook nog wat ieniemini reed contactjes besteld.

Als je de draden van het reedcontact gaat buigen:

De draad altijd met een klein punttangetje vastpakken vlak achter het punt waar 'ie het glas uitkomt.
(anders breekt het glas of gaat de draad loszitten in de glasdoorvoer)

Op vrijdag 9 januari 2026 11:34:09 schreef Arco:
Als je de draden van het reedcontact gaat buigen:

De draad altijd met een klein punttangetje vastpakken vlak achter het punt waar 'ie het glas uitkomt.
(anders breekt het glas of gaat de draad loszitten in de glasdoorvoer)

Deze opmerking komt net 2 dagen te laat :+