vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
In deze Magnetron is van de besturingsprint-trafo de primaire wikkeling verbrand.
Secundair;
1x 9v 0,40A = 3,60VA
1x 11v 0,16A = 1,76VA
samen 5,36VA
Trafo is nergens te verkrijgen, natuurlijk weer merkprotectie en reparatiebescherming van de "mighty arrogant" MIELE. 
Nu vatte iemand het plan op om een andere trafo van 9 of 11 volt op de respectievelijke wikkeling van 9 of 11 volt aan te sluiten en in te bouwen.
Dan genereert de "defecte" trafo op zijn andere wikkeling de juiste spanning wel.
Dat gaat natuurlijk alleen goed als er geen wikkelsluiting is ontstaan in de defecte en verbrande primaire wikkeling.
Dat moet ik nog bepalen de magnetron staat elders.
Een magnetron staat 24/7 onder spanning, is het dan nog zo'n goed idee?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
9v is een ruim begrip. Als je dat meet is dat snel veel meer. Een 2x9v (0,4A) zou volgens mij het werk wel doen. Mss moet je die dan gezien de (niet)pasvorm dan elders in het apparaat onderdak geven
Het voorgestelde plan lijkt me niet ideaal.
(Elco's in het oog houden naar oorzaak toe)
Roland11
Golden Member
Op zondag 11 januari 2026 14:25:30 schreef EricN:
Een 2x9v (0,4A) zou volgens mij het werk wel doen.
Ja:
zie https://forums.futura-sciences.com/depannage/803346-transformateur-ent… en https://forums.futura-sciences.com/depannage/725314-micro-ondes-aeg-mi…
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ik ben er verder / dieper ingedoken.
De trafo met besturingsprint heb ik nu hier.
Als ik 9vac aansloot op een willekeurige wikkeling dan verscheen er op de andere wikkeling maar een paar volt, en de trafo werd vrij snel warm.
Wikkelsluiting in de verbrande primaire wikkeling!
Op de trafo liggen de primaire en secundare wikkelingen naast elkaar.
Dat bracht me op het idee om de primaire wikkeling deels weg te freezen om die sluiting op te heffen.
Dat is gelukt en ik heb nu kunnen bepalen welke wikkeling 9v en 11v is.
Vervolgens met een externe hulp trafo 9vac aangesloten op de "patient"-trafo en er verscheen keurig 11 volt op de andere wikkeling.
De trafo staat nu een uur zo aangesloten en wordt nauwelijks warm.
nu een 9VAC trafo een plekje geven in de magnetron-behuizing en hij kan weer jaren mee.
De trafo met de scheurbuik kwaal.
Primaire wikkeling (met sluiting) nu echt deels weggefreesd, sluiting ook weg.
Werkende Display
vergeten
Golden Member
Op zondag 11 januari 2026 14:25:30 schreef EricN:
Het voorgestelde plan lijkt me niet ideaal.
(Elco's in het oog houden naar oorzaak toe)
Niet ideaal maar werkt nu wel en er wordt niets echt warm.
(In de elektronica is geen enkel onderdeel ideaal, alleen by examen vraagstukken wel) 
De enige buffer elco die erin zit is en was prima in orde, 8mV rimpel op de 10VDC.
De andere trafospanning (11v) wordt ongebufferd gebruikt.
vergeten
Golden Member
Wat zou theoretisch het minimale vermogen moeten zijn van de 9volt hulptrafo?
Hij levert nu immers ook energie aan de schakeling en aan de 9volt 0,4 A wikkeling, die de andere wikkeling 11v 0,16A (1,76VA) "magnetisch via de trafokern, voedt."
Originele trafo;
1x 9v 0,40A = 3,60VA
1x 11v 0,16A = 1,76VA
samen 5,36VA
Ik denk aan 3,6 + 1,76 + (wat verlies) = 6VA ? (9V / 700mA Afgerond)
Laatst eenzelfde situatie bij een Moulinex magnetron, oudje maar men wilde hem hersteld hebben. Die was 24V en 8V en na wat speurwerk op Internet trafo gevonden uit soldeer station, zelfde specs, kon alleen hogere stromen aan. IPV op print was er ruimte op bodem om deze vast te zetten. Het is soms puzzelen!
vergeten
Golden Member
Uiteindelijk een Beltrafo 8v/1A op een beschikbare plek ingebouwd onder de oven, buiten de combi-magnetron behuizing.
De beltrafo trafo gaf belast met 300mA 9,3 v AC.
De 230vAC aansluiting is vanaf de originele trafo, vanaf de print, naar de beltrafo gebracht.
De secundaire 9,3 vAC van de beltrafo is weer teruggevoerd naar de 9v wikkeling van de originele trafo.
De beltrafo hoeft maar max 300mA (gemeten) te leveren en dat gaat prima.
Hij zit in de "aanzuigruimte" voor de koeling dus wordt hij ook nog eens "gratis" luchtgekoeld als de hij in bedrijf is, wat niet nodig is want hij wordt maar nauwelijks warm.
Het staat nu al anderhalve week zo te draaien.
Hierbij is m.i. deze Bijzondere "trafo bypass' geslaagd.