Ik heb 3 Sessy Batterijen, die ingeval van NET uitval de 48V beschikbaar hebben voor externe voeding, bv een 48/230V omvormer . De maximale stroom afgifte is 20A en wordt bewaakt door de interne Battery Management functie.
De 3 Batterijen wil ik middels 3 shottkey diodes koppelen aan de omvormer en in elke 48V lijn wil ik een schakelaar en zekering plaatsen.
Ik vond deze scheidingsschakelaars , maar ben een beetje onzeker over de aansluiting ervan. De + en - zijn bij elke schakelaar/zekering omgedraaid. Vanuit een PV perspectief kom je met een + en een - van het dak en zou je die zo aan dezelfde kant kunnen aansluiten. In geval van 3 x +48V zou je die dus omgekeerd moeten invoeren? De - aansluiting ga ik gewoon op 1 punt aansluiten omdat die op gegeven moment toch samen uitkomen.
Heeft iemand ervaring met deze lastschelder/zekering automaten?
Klopt het dat de werking van 1-2 gelijk is aan 3-4 , maar omgekeerd qua polariteit?
PS: in voertuigelectronica geplaatst ivm lage 48V spanning
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het ding is gemaakt om zowel de plus als de min af te schakelen als er dingen mis gaan. Dan kan je nu denken: normaliter zekeren we toch maar 1 kant? Dat is "modern": in 1986 in mijn studentenhuis hadden we stoppen voor beide kanten van de 220V.
Beveilig gewoon de hele accu, plus en min, en ga pas de minnen doorkoppelen aan de andere kant van de zekeringen.
Ik snap je verhaal over omkeren niet. Maar als jij het snapt voor "zonnepanelen", dan moet je deze automaten aansluiten alsof de accu je zonnepaneel is.
Ik verwacht niet dat het ding onderscheid maakt tussen 1-2, 2-1, 3-4 of 4-3. Maar mogelijk is de boel er wel op berekend dat als 1-2 een overstroom event heeft, dat 3-4 ook moet onderbreken om de stroom gedempt te krijgen.
Ook met het "meten van de stroom" zou het kunnen dat ie gevoeliger is als de omgekeerde stroom door 3-4 loopt als 1-2. Maar dat denk ik niet: het ziet er naar uit dat je twee onafhankelijke modules hebt die extern mechanish gekoppeld zijn.
Met omkeren bedoel ik dat er een + en - staat aan elke kant. In Theorie zou je de + van accu 1 op 1 zetten en de + van accu 2 op 4, waarbij de afgaande kant van 2 en 3 naar de diodes gaan.
[Bericht gewijzigd door NJLAmmerts op (100%)]
Ik zou niet teveel naar die +/- kijken en toch even doormeten.
Met die batterijen wil je geen kortsluiting maken.
wtt
Golden Member
n 1986 in mijn studentenhuis hadden we stoppen voor beide kanten van de 220V.
In Delft had je toen nog op veel plaatsen 2x110V. Dat betekent 2x fase, dus 2x zekeren.