Op dinsdag 20 januari 2026 21:58:35 schreef bprosman:
Omdat het een IC tester is zullen er voedingsspanningen op de IC voet gezet worden.
Dat gebeurt met transistoren direct op de ZIF pennen.
+5V, GND, of +12V.
-5V gaat via een relais, die schakelt de ZIF pen tussen -5V en ATMega
Nogmaals sorry als dit jullie hele plannen in de war gooit.De tester kan de volgende voedingsspanningen op de volgende pinnen zetten (beetje zoals de TL866 ook doet).
VSS -> GND
VCC -> +5V
VDD -> +12V
VBB -> -5V maar gaat via een relais.
Werkt die alternatieve "Clamp" ook nog als er via een transistor +12V op een ZIF pen gezet word ?
[bijlage]
Klinkt vaag. Eerst ga je de ingangen beschermen tussen -0,7V tot 5,1V mbv tig zenerdiodes en daarna ga je ingangsspanningen van -5V tot +12V op de ingangen zetten. Bij +12V als ingangsspanning krijgen de zenerdiode en weerstand het warm.
En zeker de 4,3V zenerdiode van het alternatieve schema van Sine.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 20 januari 2026 22:09:54 schreef Sine:
Die serieweerstand is extra bescherming, die sowieso laten zitten.
Is het niet beter om de clamp of zener aan de ATMega-kant van de weerstand te zetten? Dan blijft de zener ook gewoon heel als er wat geks (niet al te gek) gebeurt.
-5 of +12 gaat anders sowieso niet werken.
In de XGecu TL866II+ zit precies hetzelfde protectie circuit als bij de Retro Chip tester dus ik neem aan dat het goed werkt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een snelle uni-TVS diode is ook bruikbaar (ESD of transient surge clamp).
Responsetime is < 1nS. (voor de 'naakte die' zelfs < 1pS, de rest komt op naam van de capaciteit van de aansluitdraden.)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 21 januari 2026 10:41:06 schreef flash2b:
In de XGecu TL866II+ zit precies hetzelfde protectie circuit als bij de Retro Chip tester dus ik neem aan dat het goed werkt.
Het werkt, maar het is mogelijk verzonnen door iemand die niet precies wist waarom het er in moest en hoe het werkt. Zei iemand die ook geen optimale oplossing bedacht en meer ervaring heeft met het repareren van andermans oplossingen (optimaal of anders).
Het werkt goed genoeg, je houdt eventuele vreemde spanning van een chip met problemen weg van de datalijnen. Ook al wordt die spanning iets hoger dan 5V dan zullen de weerstanden en de diodes in de AVR de rest opvreten. Daar gaat geen schokkende stromen lopen.
maartenbakker
Golden Member
Met niet begrijpen doelde ik ook op de plaats van de weerstand. Waarom daar? Ik vermoed dat de ontwerper in eerste instantie alleen weerstanden gebruikte, en toen tot de ontdekking kwam dat de ATMega toch nog wel eens stuk ging en er toen maar snel wat zeners bijgeprakt heeft. Of andersom misschien.
Op woensdag 21 januari 2026 10:41:06 schreef flash2b:
Voor zover ik begrijp word er in de TL866 de BZX84 (5V1) in SOT-23 gebruikt.
De TL866-II lijkt "Sine's" methode te gebruiken (BAT54C)
Dankzij Sine een zwikje andere zeners (BZX79C) gekregen. Vanochtend zitten testen op de zelfde manier, (stroombron 5mA) en dan is de "slechtste" van de ca 35 stuks 5.04V, de rest zit allemaal tussen de 5.6V - 5.8V.
Dus ik kan weer verder 
It's alive
.
Nogmaals dank aan Sine voor de zeners.
Ik las later dat andere "bouwers" soms wel 4 x zoveel 1N5733's bestellen om er 32 goede uit te halen.
Nog een klein probleempje met de MPSA56's, 4 gingen er niet helemaal "dicht", er bleef ca 3V staan.
Vervangen door een (door de ontwerper gesuggereerde) BC327 loste dat op.
Vdd = 12V , Vss = GND, aangestuurd vanuit de ATMEGA2560
Maar goed, hij werkt nu
Volgende stap een mooi "deuske" maken waar die in kan.
Salient
Every component is a smoke machine if you apply enough voltage and ignore the datasheet.
Ik heb een aantal jaren geleden dit dingetje in elkaar gezet op basis van een 555.
9V in, max. 128V uit, meer dan voldoende voor een hele range aan zeners.
In een kastje gebouwd met een LED volt metertje van ali en een 9V batterijtje en klaar.
Op maandag 26 januari 2026 17:58:06 schreef Salient:
Ik heb een aantal jaren geleden dit dingetje in elkaar gezet op basis van een 555.
9V in, max. 128V uit, meer dan voldoende voor een hele range aan zeners.
In een kastje gebouwd met een LED volt metertje van ali en een 9V batterijtje en klaar.
Is dat zo iets ?
https://www.diyaudio.com/community/threads/12v-555-based-high-voltage-…
Zoiets ja, maar dan heb je enkel nog een hoge spanning, de belangrijkste parameter (als het precies moet) is de stroom.
Op woensdag 21 januari 2026 14:20:09 schreef maartenbakker:
[...]Het werkt, maar het is mogelijk verzonnen door iemand die niet precies wist waarom het er in moest en hoe het werkt. Zei iemand die ook geen optimale oplossing bedacht en meer ervaring heeft met het repareren van andermans oplossingen (optimaal of anders).
Hi,
I'm the developer of the RCT
I just stumbled across this topic.
I generally stay out of discussions about the RCT, especially if I'm not familiar with the spoken language.
So please excuse me that I do not use a Google to translate it into Dutch because I made bad experience with these translations.
However, I'd like to clarify a few things:
1. It's pointless to discuss the purpose of a circuit if you're using an incorrect schematic created by a user. The Zener diodes are on the ATmega side, not on the ZIF socket as shown in the post on page 2. As @maartenbakker already pointed out, the location shown in the picture doesn't make sense.
2. The primary function of the Zener diodes is to protect the ATmega from short-term 12V surges that can be applied to some ICs. This is a common design; see the TL866, TL866 II, and others mentioned.
3. The Zener diodes must, however, meet certain requirements, such as a steep switching clamp at low current. They should also ideally not conduct below 5.1V, which isn't always the case with small currents, to prevent them from significantly reducing the output signal of an IC.
The 1N4733 has proven to be very reliable with a low failure rate. Other diodes can also be used, but all should be measured manually due to significant variations. And an important point: they are inexpensive, costing only a few cents, and are available from all distributors. There are certainly better options, but these may cost between 50 and 100 cents per diode (x32) or you have to order from different sources.
4. "-5v" is not applied at the Zeners at all, this would not make any sense.
Note that Zeners are always a compromise. There is no "perfect" Zener diode, so they should ideally be hand-selected. However, it also works without hand-selecting; this is really just for perfectionists (and to reduce support time). 
A side note regarding the MPSA56 replacement mentioned above: Reichelt shipped defective transistors at the beginning of the year, see:
https://www.reddit.com/r/RetroChipTester/comments/1qwfaba/warning_defe…
Presumably fakes and not MPSA56 at all (C and E were switched).