Wie kan me helpen met een schakeling voor volgend scenario:
Ik zoek een tweekleurige led aan te sturen dmv 2 separate pulsen ( wisselen tussen bv. rood/groen, pulsen komen van een DPDT momentschakelaar).
Dit om de status van bv. wissels of seinen op een modelbaan aan te geven. ene kant van de schakelaar bedient het magneetartikel, de andere stuurt de LED aan.
bij voorkeur gevoed door 16VAC.
alle hulp is welkom.....!
Wim
Dan zou ik gaan voor een led met 3 pinnen zoals deze https://nl.aliexpress.com/item/1005003323818103.html
Daar moet dan wel een voorschakelweerstand voor, afhankelijk van de spanning. Voor 12V iets van 1K (10 mA, heel veel licht) tot 100K (weinig licht).
dat is inderdaad wat ik in gedachten had, nu nog de schakeling... 
die moet dus bij een impuls switchen tussen de twee kleuren...... en liefst vanaf twee ingangen, zodat de kleur altijd overeenstemt met bv. de stand van de wissel of het sein.
zie het als volgt: rode knop = wissel rechtuit = rode LED, groene knop = wissel afbuigen = groene LED (telkens impulsschakelaars)
Daar moet dus iets van een geheugenelement bij, tenzij die wissels contacten hebben om hun stand uit te lezen.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op dinsdag 20 januari 2026 15:56:49 schreef WimBlommaert:
Wie kan me helpen met een schakeling voor volgend scenario:[...]
Dit om de status van bv. wissels of seinen op een modelbaan aan te geven. ene kant van de schakelaar bedient het magneetartikel, de andere stuurt de LED aan.
bij voorkeur gevoed door 16VAC.[...]
De wissels hebben normaal een eindcontact zodat de magneetspoel zou moeten afgeschakeld worden. Daar zou ik niet echt op rekenen. De magneetspoelen zijn niet voorzien op een constante stroom. Bij digitale sturing worden de wissel spoelen standaard uitgeschakeld na een paar seconden. Dit is meestal instelbaar in de decoder en ook nog eens in de centrale. Dat dit wordt ingebouwd is niet zonder reden.
Ik zou dus zeker niet opteren om een wissel te schakelen met een permanente spanning. Misschien eens een wisselmagneet fysiek open maken en kijken hoe teer alles is. Persoonlijk ben ik alles aan het ombouwen van magneet aandrijving naar servo. Maar dan heb je daar wel een sturing voor nodig.
in een ideale wereld wel, maar dat gaat het circuit een stuk ingewikkelder maken vrees ik.....nee, er is geen terugkoppeling.
Ik leg even verder uit: gaat om een compacte rangeeropstelling met 7 wissels wat met ook noemt een "time-saver".
Zie het als een spel waarbij het de bedoeling is om een aantal wagons in zo weinig mogelijk bewegingen van de loc in een bepaalde volgorde te krijgen.
Als er geen geheugen is bij uitschakeling, zou het kunnen volstaan om alle wissels bij het opstarten even in rechtuit te schakelen, om zo te zorgen dar de aanduiding klopt.
Vermits het hier gaat om oude M (metaal) sporen van Marklin, zit er ook geen eindafschakeling op de spoelen, en moeten ze dus inderdaad gestuurd worden met een impuls op 16VAC. Vandaar ook de non latching toggle switches (On-Off-ON) als alternatief voor de oude Marklin schakelkastjes. de puls blijft zolang ik de schakelaar vasthou, bij loslaten keert 'ie terug naar de midden (OFF) stand.
[Bericht gewijzigd door WimBlommaert op (26%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Toeval bestaat niet: daar heb ik een schakeling voor ontwikkeld...
Zorgt ervoor dat de wissels altijd met een puls worden aangestuurd (ook als de schakelaar blijft hangen bijv.), en 'leest' de wisselstand terug zonder extra schakelaars of bedrading.
Oorspronkelijk bedoeld voor een groot emplacement met bedieningslessenaar, waarbij alle electronica in een 19" rek zit als eurokaarten, maar kan eventueel wel gedownsized worden.
(Bijna) alles erover in dit topic.
Stuur maar een PM als je interesse hebt.
dat lijkt me inderdaad al een mooie oplossing, ik neem aan dat "A" en "B" de inputs zijn dan?
klopt het dat de diodes hier telkens dienen voor het gelijkrichten van de AC? als dit moet voor 7 dergelijke modules, in aansturen met DC, of één centrale diodebrug voor alle schakelingen niet eenvoudiger?
"A" en "B" zijn de inputs. Als die verbonden worden met de AC voeding klapt hij om.
De voeding kan centraal. Magneetspoelen die bedoeld zijn voor AC met DC voeden zou ik niet doen.
Het is een snelle schets. Prik het bij wijze van test in breadboard o.i.d. en controleer de dimensionering met de leds en op de voeding die het moeten worden.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als je de 10k weerstanden vervangt door 2k2 kun je ook een tweepoots bi-color LED gebruiken, aan te sluiten tussen de twee collectoren...
Groot voordeel van deze schakeling is de eenvoud.
Maar deze schakeling vertelt je alleen op welke knop het laatst gedrukt is, als iemand de wissel handmatig verstelt klopt het niet meer.
@Aart: Märklin M-rails maakt het echt niet uit of het een DC of een AC puls is...
[toevoeging]
Deze schakeling is bedoeld voor een voeding van 12V, gelet op de serieweerstanden voor de LEDs... Als je de zaak gaat voeden kuit de licht aansluiting van de trafo (één brugcel + elko volstaat) zou ik die weerstanden minimaal 4k7 nemen.
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (24%)]
Op dinsdag 20 januari 2026 18:43:45 schreef fatbeard:
Als je de 10k weerstanden vervangt door 2k2 kun je ook een tweepoots bi-color LED gebruiken, aan te sluiten tussen de twee collectoren...
Dat wordt wel even goed testen op breadboard of alles betrouwbaar werkt. Het spanningsverschil tussen de geleidende en niet-geleidende collector van de transistoren is ca 2v (doorlaatspanning van de groene of rode led) ipv de (bijna) volle voedingsspanning.