EricP
mét CE
Daar is dus niks verplichts aan. Dat is gewoon een verzekeraar die aan het drammen is.
Je kunt ze ook gewoon een middelvinger geven...
ik schrijf experten omdat ik denk dat het een allegaartje van installateurs, fabrikanten, inspecteurs en adviesbureaus is.
Ik weet nog niet zo zeker of daar direct installateurs, inspecteurs en adviesbureaus bij zijn... Van oudsher is het 'fabrikanten'... (wat je soms best terug zag in 'omzet bevorderende' paragrafen...). Die samenstelling kan veranderd zijn - net zo goed als die norm elke paar jaren wel weer verandert en 'keuren' daarmee naast redelijk zinloos ook een kansloze zaak geworden is (immers... keuren zou wat voor 'veiligheid' moeten doen... als iets wat 5 jaar terug mocht en nu niet meer mag... wel mag blijven zitten... heeft dat niks met veiligheid te maken... Als het 4 jaar geleden gebouwd zou zijn, dan is het opeens 'gevaarlijk', als het 5 jaar oud is niet...)
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als je echt volgens de normen wil werken, moeten alle aansluitingen ten alle tijden toegangkelijk blijven zoals lasdozen en wcd's boven het plafond. Kan dat niet van bovenaf moet er een centraaldoos met een blinddeksel of een lamp of brandmelder geplaatst worden of een systeem plafond . Een gat voor een spotje is veel te klein om er een hand(en) door te steken en te zien wat je doet of een stekker in de wcd te pluggen.
Op vrijdag 23 januari 2026 11:33:03 schreef EricP:
Daar is dus niks verplichts aan. Dat is gewoon een verzekeraar die aan het drammen is.
Je kunt ze ook gewoon een middelvinger geven...
Dat kan maar het is wel universeel over verschillende verzekeraars (degenen die wij hebben gecontacteerd tenminste, en andere mensen hier op het forum hadden hetzelfde probleem), en je kan niet zonder verzekering.
Maar goed terug on topic...
Wat ik vaak heb gezien is met rode siliconenkabel vanaf een kabeldoosje met trekontlasting. Bij voorkeur met een wartel of tiewrap zodat die er niet uit kan schieten.
Daarna per spot een wagobox met aftakking naar de spot. Liefst alles in een lus leggen met enige structuur.