Een tijd geleden is er bij ons een aanbouw geplaatst. Echter toen ik een lamp moest wisselen kwam ik een wir war van draden tegen, wat mij niet zo hoort. En zoals ik begrijp via internet hoort elektra “dubbel” geïsoleerd te zijn, wat nu enkel en onveilig lijkt.

Wat ik zie is
- enkel geïsoleerd, geen inbouwlasdoos gebruikt.
- de blauwe draad lijkt ook koper nog te zien zelf bij de aansluiting.

Ook kom je hier nooit goed meer bij…

Helaas kan ik de nen1010 niet inzien, maar verwijst het hier wel naar. De aannemer kennende verwijst dit weer naar het land der fabelen en kan dit prima zo. Hoe ga ik dit hard maken? Of zie ik dit mis?

Een inspectie voor elektra kost al gauw 350 euro. Dus probeer/ hoop het eerst zo uit te vinden.

Zijn hier mensen met kennis wat betreft de nen1010 bouwbesluit voor gebouwen?

ik zie een centraaldoos nee lijkt een acetraaf, geen bereikbare dozen om te lassen dan? . snoer over plafond voor spotjes welke bij elk spotje worden gelast is niks abnormaals verder. hoort wel een doosje om de las

[Bericht gewijzigd door testman op (19%)]

wat is een acetraaf? die naam heb ik nog nooit gehoord..

Ik zie twee 5/8" creme leidingbuizen met hierin de bedrading voor de verlichting. Deze lijkt gewoon tegen het orignele bouwplafond gebeugeld. De bedrading welke uit de leidingbuizen komt is niet afgewerkt in een lasdoos (met wcd) maar middels lasdoppen verdeeld over massieve VD bedrading naar de verschillende spotjes.

Deze situatie kom je veel tegen, leidingwerk boven een verlaagd plafond wat gemakshalve in het laatste deel met losse bedrading zonder lasdoos op de verlichting wordt aangesloten.
De oorzaak ligt meestal bij de 'kundige' aannemer die dit zelf zo doet, zijn elektricien uit het Oosblok die niet beter weet, of een elektricien die door het verlaagde plafond geen kans meer ziet (of geen zin heeft) om dit anders te doen.

Spotringen voor inbouwspots kun je theoretisch aarden, als het goed is zit op de spotring ergens een enkel schroefje, soms zelfs met een lux stickertje met aardingsteken. In de praktijk zelden gebruikt.
In de spotring zit een GU10 230V spot en die heeft geen aarde aansluiting, omdat deze van isolerend glas of kunstof is.
De keramische GU10 fitting idem dito, hierop zit geen mogelijkheid tot aarde aansluiting, ook hier niet van toepassing.

Iets luxere ledspots, metname met losse leddriver, hebben soms een los aansluit-lasdoosje met steekcontacten waarin je de bedrading netjes kunt afwerken. Ook Spelsberg heeft hiervoor een simpele en betaalbare aftermarket oplossing.
Echter, als je dit volledig conform de NEN1010 wilt doen, dan valt of staat dit met het leidingwerk tot aan de spots. Ook deze moet netjes en veilig zijn afgewerkt. In dit geval met een lasdoos aan het einde op de leidingbuizen, voorzien van een wcd waarin het aansluitsnoer van de spots gestoken kan worden. En vanzelfsprekend boven een inbouwgat van een spot, zodat deze bereikbaar is.

Jouw verlichtingsinstallatie boven het plafond is zeker niet conform de NEN1010 m.b.t. veiligheid en bedijfszekerheid, maar direct onveilig is misschien ook een groot woord.
Zonder schade aan het plafond de bedrading dit alsnog netjes afwerken wordt lastig en door een spotgat een lasdoos aanbrengen en hierin de bedrading afwerken idem dito.
Je kunt de aannemer terugfluiten en vragen om dit op te lossen maar ik ben bang dat hij dit nu ook niet meer kan/wilt.

word vaak zo gedaan hoor. van de schakelaar gaat een draad naar de eerste spot, en van die spot wordt er dan doorgelust naar de 2de spot...

het lijkt hier wel alsof ze van die ene spot met 4 draden naar de andere spots gaan (sterpunt) en niet van spot naar spot doorlussen

Op donderdag 22 januari 2026 09:56:25 schreef fcapri:
word vaak zo gedaan hoor. van de schakelaar gaat een draad naar de eerste spot, en van die spot wordt er dan doorgelust naar de 2de spot...

niet met een draad (als in losse aders) maar met kabel van de éne spot naar de andere om vervolgens door te lussen: zo wordt dat veel gedaan in valse plafond (Belgie). Ik denk dat je dat bedoelt, het woord draad is wat ongelukkig gekozen.

Ter info, de nen1010 is sinds eind vorig jaar wel openbaar. Via nen connect kan je de online versie inzien.

Op woensdag 21 januari 2026 16:56:39 schreef Ulti: En zoals ik begrijp via internet hoort elektra “dubbel” geïsoleerd te zijn, wat nu enkel en onveilig lijkt.

Misschien dubbel geïsoleerde draden? Ik weet niet of het dan wel conform de NEN1010 is, ik gebruik die norm nooit.

Op donderdag 22 januari 2026 10:21:31 schreef Robbe de Smet:
[...]

niet met een draad (als in losse aders) maar met kabel van de éne spot naar de andere om vervolgens door te lussen: zo wordt dat veel gedaan in valse plafond (Belgie). Ik denk dat je dat bedoelt, het woord draad is wat ongelukkig gekozen.

nee, preflex buis met 2 of 3 losse aders erin. dus geen fysieke kabel met 3 geleiders. en vaak heel kort afgesneden waar er dan 30cm losse draden boven de plafond zitten in wago's.

maar normaal idd van spot naar spot, waarbij je dus een wago hebt met toekomende 230V, vertrekkende 230V en je eigen spotje erbij

[Bericht gewijzigd door fcapri op (20%)]

Op donderdag 22 januari 2026 13:04:11 schreef fcapri:
[...]

nee, preflex buis met 2 of 3 losse aders erin. dus geen fysieke kabel met 3 geleiders.en vaak heel kort afgesneden waar er dan 30cm losse draden boven de plafond zitten in wago'

inderdaad, met preflex kan en mag ook. 30 cm is wat veel maar ik neem toch ook ruim een 10 tal cm ontmantelde kabel om mooi (niet te stug of te strak) te kunnen werken (driver en spot en doorlus)

Bedankt voor de reacties!

De aanbouw is nu zo’n 5,5 jaar oud en ontdekte dit per toeval bij het verwisselen van een lampje.

Vanaf de dimmer loopt er een 1 draad naar de wago, en die verdeelt dit dan weer naar de lampen. De leidingen liggen wel voor het grootste deel in buizen/ centraaldoos. Dit weet ik. Alleen bij de lampen komen ze dus zo uit de leidingsbuis los. Variërend van 30 tot 40 cm. Hebben 7 spots op 3 verschillende dimmers.

Voor mijn gevoel voelde dit dus niet veilig en brandgevaarlijk. Snap nu dat dit vaker zo gedaan wordt, maar niet officieel is dus.

Omdat de draden uitsteken zou bij sommige nog een (flexbuis) er over kunnen schuiven vanuit het gat met een groter formaat, die dan over de normale buis schuift? en een betere koppeling maken dan een wago?

Is door een groot installatiebedrijf gedaan destijds via de aannemer. Dus je zou verwachten dat het via de Nen1010 gedaan zou worden, maar niet zo blijkt.

Ene keer lees is dat voor de verzekering de Nen1010 moet, anders ben je niet gedekt bij brand. Maar lees ook dat je dit dan weer bij de aannemer kan verhalen.

Maar wat nu precies mijn recht is blijft lastig. Of ik kan eisen na de 5,5 dat het volgens de regels moet? Geen idee.

Wat ik zelf vaak gezien heb achter systeem-plafonds zijn doorgeluste WCD's waarop de armaturen met 'netsnoeren' op worden aangesloten. Of het zo 'moet' weet ik niet, maar ik vind het netjes en veilig. Ik doe het dus ook zo.

onveilig is het ook niet. in een gewoon plafond komt de kabel ook 10cm uit plafond. wordt er met wago of kroonsteen een luchter aangekoppeld en de draad wordt dan in dat metaal potje gefrommelt. dat is hetzelfde als bij u dat stukje spot draad naar de wago

het moet in potjes zitten om aanraakveilig te zijn, IN een plafond is ook aanraakveilig

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Niet chique, maar heel heftig fout ook niet:

Bij spots moet je ergens over van de VD draad naar het spotje zelf waar de kabel aan zit. En 1 spot is geen spot, dus zijn er meerdere. Ikzelf zou dat met kabel gedaan hebben, maar VD draad kan wel, mits in een buis. Een lasdoos boven elke spot zou volgens nen1010 verplicht zijn, echter praktisch gewoon niet uitvoerbaar.
De spotjes die ik heb, hebben maar 5 cm kabel eraan (hornbach) kun je nooit in een lasdoos krijgen en nog lassen ook.

Die 4 voudige pas vind ik dus wel discussabel, maar het spotje vind ik acceptabel. Om het iets netter te maken mag er stukje flex over die draden met koppelstukje, zodat de flex uitkomt bij het spotje.

De overige draden lijken mij idd niet goed / volgens de normen te zijn en moeten dan wel aangepast worden.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (17%)]

Waarom zijn (centraal)dozen boven elke spot niet praktische uitvoerbaar?

Hoewel ik het er hier niet acuut uit zou trekken, vind ik losliggende bedrading eigenlijk specifiek geschikt voor zwakstroom achter een geïsoleerde trafo (bij LED-verlichting ook een prima oplossing).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]