Ik had al t idee dat er iets mee aan de hand was, maar nu zie ik bij toeval dat ongeacht de ingestelde frequentie en ongeacht het ingestelde output level er dit te zien is op de eerste pak weg 20 Mhz op de uitgang: zie bijlage
Zit 138 Khz bij elkaar vandaan en begint vanaf 0 Mhz tot langzaam uitdovend en zichtbaar tot 20 Mhz.
Waar zou ie last van hebben?
nonius
set SCE to AUX.
Kan zo simpel zijn als een slecht ontkoppel C-tje ergens. Ik zou in de service-manual kijken of er ergens inwendig een 138kHz-signaal wordt opgewekt en dat naar buiten lekt, naar plekken waar het niet thuishoort.
Andere mogelijkheid: met een ontvangertje, spectrumanalyzer of oscilloscoop en een oppiklusje het 138kHz-signaal proberen te lokaliseren. Zulke inductieve pickup EMC-probes zijn eenvoudig zelf in elkaar te prutsen met een stukje semi-rigid coax.
Andere mogelijkheid is dat het via het lichtnet binnenkomt, of een voedingsprobleem is, alhoewel 138kHz me een vrij hoge schakelfrequentie lijkt....
Wel een idee om in t apparaat te zoeken met zo'n oppik lusje.
Misschien toch iets in de voeding ..... wel hoog 138 Khz, maar volgens internet zou t kunnen.
Hoewel dat misschien meer voor de modernere apparaten geldt.
Zal beginnen met een scope op de voedingslijnen.
Als ik het apparaat aan zet dan is de uitgang schoon met RF uit OFF, zet ik m ON dan komt de
rommel er op en die blijft daarna zichtbaar na het weer op RF OFF zetten. Wat geeft dit voor extra info?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Waarom een FFT van het uitgangssignaal?
Bekijk het uitgangssignaal eerst eens met een oscilloscoop (post een foto daarvan) dat kan beter verklaren wat er aan de hand is.
Moet het uitgangssignaal een sinusvorm hebben of een andere blok/driehoek/zaagtand of geprogrammeerde arbitraire vorm hebben?
nonius
set SCE to AUX.
FFT? Volgens mij is het een spectrum analyzer (met tracking generator), geen oscilloscoop.
Een SA is eigenlijk ideaal voor dit soort problemen, de info uit het frequentiedomein zegt veel meer dan een scope.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Voeding rimpel is meestal terug te zien op signaal modulatie, dat is hier niet van toepassing. Maar het is al lang geleden dat ik HP apparatuur repareerde/verbouwd, jaren 80.