Ik kwam van de week een artikel tegen waarin stond dat vanaf 2027 Sony en TCL gaan samenwerken. De verdeling was iets van een 51/49, dus nog anders dan bij Philips en TP-Vision, ook weer 13 jaar terug, wat 30/70 was.
TCL is een merk wat ik de laatste tijd meer en meer zie in de grotere ketens. Ik denk daar meteen "cheap Chinese crap" bij. Kent iemand TCL technisch. Hoe zit dat in elkaar, hoe betrouwbaar,...
Sony de laatste jaren is ook niet echt iets om naar huis te schrijven met hun nands die wel heel snel overlijden. Printjes zijn nog dunner dan het SSB in een QFU enz.
Wie weet betert dat onder invloed van TCL...
heb ergens gelezen dat sony zijn bravia divisie volledig heeft verkocht aan een chinees merk, en enkel zijn 'logo' behoud. geen idee of dat logo van 51% waard is
wordt dus zoals philips dat er een logo zal opstaan maar je voor de rest niks weet wie de rest bouwde
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Sony was een A merk, duurder maar beter maar nu niet meer, met goedkopere chinese panelen omdat dat goedkoper is, a merken doen dat al langer, zoals Samsung ook al veel eerder deed. Zo verwerf je marktaandeel, en ja TCL en Hisense zijn opkomende budgetmerken die concurreren met Samsung en LG om marktaandeel. En Sony tv's hebben minder marktaandeel omdat ze als duurder A merk bekend staan en ook mee moeten met de budget trend. Tv's worden in 2026 alleen maar slechter en minder duurzaam. Heb net een filmpje hierover op Youtube gekeken waar in Amerika het echt oorlog is met de tv concurrentie onderling om de goedkoopst mogelijk grootste tv aan de gewone man te brengen voor zoweinig mogelijk en waarbij budget tv meer de norm wordt (die je gewoon even meeneemt in de supermarkt) en wat betere middenklasse steeds minder wordt en alleen dan de duurdere high end met (w)oled als beter wordt gezien en duurzamer (maar lang niet altijd ook beter is). Ook in NL worden belachelijk grote tvs de norm en goedkoper dan een smartphone (hoe kan dit toch ??) en OLED goedkoper, maar de goedkopere OLEDS slijten ook sneller en dus ook eerder milieuafval. De QLED is daar bij gekomen met zeer slechte panelen die allemaal lijnen krijgen na 5 jaar en/of op zwart gaan. Lijkt wel een gepland defect gezien de vele op MP die ik zie staan.. Quantum dotsheets (de 'vergeelde' organische sheet) slijt met lichtvlekken spontaan of de chinese budget merken als Hisense en TCL Chiq met goedkopere ledstrips en panels die al na net of binnen 2 jaar kapotgaan (slecht gelijmde COFS) en zeer armoedig zijn gebouwd soms. In Amerika hebben ze zelfs het lef garantie op ledstrip backlight garantie maar tot 9 maanden uit te sluiten van de gewone garantie,die ze bij grote discounters zelfs durven te beperken tot maar 1 jaar (fabrieks)garantie te geven. Wat ben ik toch blij met mijn Philips van 10 jaar oud, super goede leds van al 28.000 uren en panelen zonder strepen. Maar ja was ook high end toestel en rond de 1000-1200 euro toen.
Oh ja en reclame op je smart interface wordt ook standaard op sommige A merken en waarom 3 goedkope tvs in 10 jaar meer winst opleveren dan 1 dure in 10 jaar (leve het milieu )!
https://www.youtube.com/watch?v=Ex823J6mxlo
https://www.youtube.com/watch?v=pLL9EBFVfnI
Rtings.com waar ze echt goed duurtests doen op tvs :
https://www.youtube.com/watch?v=wiO4b37RsIk
Vroeger werden fabrikanten aangeklaagd als er productiefouten werden vastgesteld, nu komen ze er gewoon mee weg omdat ze nauwelijks nog aan kwaliteitscontrole doen en duurzaamheid planned obsdolence is geworden....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
TCL heeft in mijn beleving nooit een fatsoenlijke bouwkwaliteit gehad, naast TV's ook veel audioapparatuur waaronder ook aan Philips geleverd, maar als Samsung en TPV zich ferm in het A-segment bevinden dan kan TCL niet slecht zijn. In relatieve termen dan toch.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
Mja, TCL is in mijn ogen iets minder dan Hisense maar het waar voor zijn geld en als het samen gaat met de Sony’s dan zal het er niet beroerder op worden met Sony.
Bart64
Het is toch nu meer van hetzelfde, goedkopere panelen in a merken, en zwarte plastic bakken waarin ledstrips geplakt zijn en het panel op het frame is gelijmd. Backlight en behuizing zijn van een stuk plastic vaak en moederbord is soms een stuk met voeding (Samsung). Toch zijn er nog b merken die soms opvallen, zo heb ik een Salora tv met een panelfout maar met degelijke aparte voeding tcon en moederbord nog. Beeld is heel mooi kleurrijk ondanks de sipmpele backlightstrips die allemaal in serie staan met een gepaarde draad... Echter de flexkabels zijn gevoelig, maar je kan het toestel nog openschroeven (wat ook vaak kan bij de goedkopere Chinezen als Hisense, Chiq en TCL vermoed ik ook). Die Salora is trouwens een turkse Vestel en er zit ook een eigen gefabriceerd paneel in. Dus er zijn nog uitzonderingen dat alles chinees wordt...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zondag 25 januari 2026 12:45:34 schreef Bart64:
Vroeger werden fabrikanten aangeklaagd als er productiefouten werden vastgesteld, nu komen ze er gewoon mee weg omdat ze nauwelijks nog aan kwaliteitscontrole doen en duurzaamheid planned obsdolence is geworden....
Ze moeten wel, de gemiddelde consument wil mega-veel voor ultra-weinig en koopt het anders niet. Vooral in het erg gierige Nederland.
Ik zag dat 20 jaar teug al met luchtbedden. Ze kosten bijna niets maar gingen ook maar kort mee. Toen kwam er iemand met een 25 jaar oud luchtbed binnen voor een plaksetje. Ik dacht dat het een heel groot 2 persoons was want het pak was groter en zwaarder dan een modern 2 persoons. Bleek een gewoon 1 persoons bed te zijn alleen voor een kwaliteit die er toen niet meer was.
Ze werden steeds goedkoper maar niemand lette op het gewicht formaat. Ze werden gewoon van steeds dunner en slechter materiaal gemaakt. Veel mensen vroegen toen om een betere ouderwetse kwaliteit. Uiteindelijk vonden we een fabrikant die ze weer maakte. Ze waren wel 3x zo duur maar over de hele levensduur een stuk goedkoper per jaar en je ligt niet de halve vakantie op de grond. Maar het ding was niet te verkopen, ze wilde die kwaliteit wel maar alleen voor de prijs van het low budget spul. De fabrikant heeft het 2 seizoenen geprobeerd en ging toen weer alleen verder met goedkope bedden.
Zo is het met electronica ook. Het moet er goed uitzien, veel bieden maar mag van ons niets kosten. Het resultaat is dat het over tijd noodgedwongen steeds verder wordt uitgekleed, zowel elektronisch als mechanisch want dat ziet de consument niet en men went aan het feit dat je iedere paar jaar een nieuwe moet kopen. De gemiddelde Nederlander wil best een TV die 20 jaar meegaat maar alleen als die bijna net zo veel kost als het goedkoopste barrel.
En daar gaat het fout. Men wil best 20 of 30% meer betalen die tijd zijn we al lang voorbij. Om het ouderwets goed te maken worden de prijzen heel veel hoger, net als vroeger. Het is nu al zo triest qua duurzaamheid dat zelfs 4x zo duur nog te weinig is om iets echt goed en duurzaam te maken zoals vroeger. Wat alles nog onoverzichtelijker maakt is dat duurder nu alleen maar groter en nog meer toeters en bellen betekent en niet duurzamer. En het is nu eigenlijk al te laat, er is geen weg terug meer omdat de fabrikant daarmee geen groot genoegen aantallen haalt wat het nog duurder maakt.
Een deel is ook verklaarbaar uit de snelle voortgang der techniek op TV gebied. Het werd minder belangrijk dat hij lang mee ging want er veranderde erg veel in relatief korte tijd (dingen als resolutie, mogelijkheden, smart TV) en dan wilde men daardoor weer wat nieuws.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik herinner me zojuist dat TCL ook de fabrikant was van één of meer kneusjes van Herman Karton. Dat is toch niet het goedkoopste "race to the bottom" spul maar in mijn beleving wel absolute rotzooi.
Op zaterdag 31 januari 2026 10:42:29 schreef Bart64:
Het is toch nu meer van hetzelfde, goedkopere panelen in a merken, en zwarte plastic bakken waarin ledstrips geplakt zijn en het panel op het frame is gelijmd. Backlight en behuizing zijn van een stuk plastic vaak en moederbord is soms een stuk met voeding (Samsung). Toch zijn er nog b merken die soms opvallen, zo heb ik een Salora tv met een panelfout maar met degelijke aparte voeding tcon en moederbord nog. Beeld is heel mooi kleurrijk ondanks de sipmpele backlightstrips die allemaal in serie staan met een gepaarde draad... Goede stevige flexkabels en je kan het toestel nog openschroeven (wat ook vaak kan bij de goedkopere Chinezen als Hisense, Chiq en TCL vermoed ik ook). Die Salora is trouwens een turkse Vestel en er zit ook een eigen gefabriceerd paneel in. Dus er zijn nog uitzonderingen dat alles chinees wordt...
De cell en de LED's zijn meestal wel Chinees, maar Vestel doet het voor een troepmerk eigenlijk heel goed. Flexibele en modulaire productie en zoveel mogelijk in-house.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (74%)]
Op zaterdag 31 januari 2026 12:39:57 schreef maartenbakker:
[...] maar Vestel doet het voor een troepmerk eigenlijk heel goed. Flexibele en modulaire productie en zoveel mogelijk in-house.
Vind je? Het zit in de low en mid-end Panasonics ook. Weer hetzelfde verhaal: prijs, dus het verkoopt goed. Als die OLED's met Google tv van hen twee jaar terug op de markt kwamen verkocht dat bij ons goed. Echter, als er 50 stuks op een half jaar verkocht zijn, zijn er zeker 40 stuks retour gegaan met defecten. De baas heeft nog twee high ends staan. Nog echte Panasonics, maar idd geen kat dat het koopt.
Aan de andere kant van de winkel staat Loewe. De mensen kiezen daar blijkbaar voor omdat de prijs min of meer hetzelfde is.
Maar back on topic: wat ik me afvraag... de high end Panasonics (zijn die anno 2026 eigenlijk nog van eigen ontwerp?) worden ook al even in elkaar geschroefd door TCL meen ik me te herinneren. Toch zijn ze nog degelijk.
Nu vraag ik mezelf af wat er straks bij Sony gaat gebeuren. Zijn het de aloude Sony ingenieurs die de boel ontwikkelen en TCL die het in elkaar soldeert. Of wordt de "boekhouding" door Sony gedaan en het veldwerk door TCL...
maartenbakker
Golden Member
Dat is wel een heel hoge uitval! Ik dacht dat dit meestal pas net na de garantie gebeurde...
Maar met goed bedoelde ik ook vooral de manier waarop ze produceren. Als ze dit zouden doortrekken naar een betere kwaliteit, dan hadden ze goud in handen.
Hoe het anno nu gebeurt weet ik niet. Sinds de vertegenwoordiger uit België weg is en mede door de grote problemen met die dingen wordt Panasonic nog amper verkocht bij ons.
Ik heb wel gehoord dat Panasonic hun samenwerking met Vestel gestopt zou zijn wegens de erg hoge uitval.
(Vestel maakte destijds ook de elektronica voor de MB180 van Loewe. Ik ken geen enkel Loewe chassis dat zo onbetrouwbaar is als dat)
Dat waren de laatste woorden van diens vertegenwoordiger in België. Men zou de mid en low end bij HiSense laten maken.
Daarom vraag ik me wel af wat Panasonic tegenwoordig doet. Op het YouTube kanaal van Tweakers is er een filmpje te zien waar iemand op de CES rondwandelt en de opmerking maakt dat Panasonic de grote ontbrekende is in de tv hal. Ik hoorde al vaker dat zij dat stukje consumentenelektronica zouden laten vallen. Zou zo maar eens realiteit kunnen gaan worden.
Sja, Panasonic is nog steeds op de markt en heb al 4 jaar een (HighEnd) TV van hun en voldoet nog steeds prima. Zelfs recent update gehad om toch nog ff mee te gaan in het Smart segment, hoef je IDD bij goedkopere modellen te verwachten. Vorige 2008 Plasma draait nog steeds bij iemand, dus was geen rommel.
Bij Philips en de andere goedkope brol hoef je niet te verwachten dat het lang meegaat.
[Bericht gewijzigd door smd op (13%)]
tja, de "gouden" tijden waar je vrolijk van werd zijn voorbij... Flyback C's, slechte lassen op lijntransfo's, blauwe Bn c-tjes van 1n2, 1n5,... 2KV die in sluiting gingen... Deze fouten zorgden voor een centje in de pocket zonder de klant pijn te doen...
Ik wil maar zeggen: de technologie wijzigt zodanig dat elke goedbedoelende hersteller meer dan eens vloekt omdat de herstelling buiten zijn mogelijkheden valt: vroeger was het klein signaal paneel heel betrouwbaar en de voeding en deflectie minder maar heel goed herstelbaar, nu is het omgekeerd naar mijn gevoel: stevige voedingen en onbetrouwbaar kleinsignaal dat quasi onherstelbaar is voor de gemiddelde hersteller, toch?
Op zaterdag 31 januari 2026 13:30:37 schreef Beeldbuisje:
Ik heb wel gehoord dat Panasonic hun samenwerking met Vestel gestopt zou zijn wegens de erg hoge uitval.
.
Het is eerder Vestel die niet verder wou met Panasonic. eens een bepaald probleem gekend was werd er rework gedaan in de stock (dus voor de producten verkocht waren) en daarna gaat het via service centers. Dat tikt aan en Panasonic claimt de onverwachte kosten terug..
Op zondag 1 februari 2026 19:04:31 schreef smd:
Sja, Panasonic is nog steeds op de markt en heb al 4 jaar een (HighEnd) TV van hun en voldoet nog steeds prima. Vorige 2008 Plasma draait nog steeds bij iemand, dus was geen rommel.
de laatste (Panasonic) Plasma liep van de band in feb 2013.. Alles in een Plasma TV was gemaakt om lang mee te gaan. Het onderdeel met de korstste levensduurverwachting is de buis, 50.000 uur. Maar als je contrast en helderheid niet te hard openschroeft haalt ie makkelijk 100.000 uur. ( ter vergelijking een CRT tv is volgens dezelfde berekening +-15.000 uur levensduur..).
er zijn rond 2010 op dit forum levendige discusies geweest over wat nu beter was, Plasma of LCD..
Op zaterdag 31 januari 2026 13:30:37 schreef Beeldbuisje:
Op het YouTube kanaal van Tweakers is er een filmpje te zien waar iemand op de CES rondwandelt en de opmerking maakt dat Panasonic de grote ontbrekende is in de tv hal. Ik hoorde al vaker dat zij dat stukje consumentenelektronica zouden laten vallen. Zou zo maar eens realiteit kunnen gaan worden.
Daar wordt sinds begin 2025 over nagedacht, hoorde ik. probleem, er zit nogal wat R&D waar ook andere afdelingen genot van hebben ,Lumix en de Pro toestellen bvb. Kwestie van het kind niet met het badwater weg te gooien..
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (20%)]
Op zondag 1 februari 2026 20:10:39 schreef Tele@ReVision:
stevige voedingen en onbetrouwbaar kleinsignaal dat quasi onherstelbaar is voor de gemiddelde hersteller, toch?
Hangt er ook wat vanaf: de laatste schema's die ik zag zijn van modeljaar 2022 toestellen, maar volgens mij levert Philips nog steeds gedetailleerde schema's mee van hun SSB's. Je moet ze wel gaan zoeken op Russische fora, maar ze zijn er wel. Dat geeft natuurlijk een pak meer mogelijkheden als het mis gaat.
Bij de Panasonics die nog echt Panasonic waren zaten die schema's volgens mij ook. (wanneer gaat Europa zo eens iets verplichten? Sowieso bestaat er een technisch schema van elk SSB. Ik vind dat een fabrikant moet verplicht worden ze ter beschikking te stellen)
Op zondag 1 februari 2026 22:58:10 schreef kris van damme:
[...]Het is eerder Vestel die niet verder wou met Panasonic. eens een bepaald probleem gekend was werd er rework gedaan in de stock (dus voor de producten verkocht waren) en daarna gaat het via service centers. Dat tikt aan en Panasonic claimt de onverwachte kosten terug..
Ik zal het nooit begrijpen wat hieraan verkeerd is. Destijds verkochten wij Panasonics met de kilo. Bijna gegarandeerd dat er de eerste 10 jaar nooit wat mee was. Dat was dan ook het verkoopsargument van het merk.
Ook op platformen zoals dit en voor de meer Jan met de Pet "Kieskeurig" was Panasonic een legende als het op betrouwbaarheid aankwam. Logisch dat men nu zulke acties doet naar een 'onderaannemer' toe als die rotzooi levert.
Dat impliceert dus bij voorbaat dat Vestel effectief rotzooi aanlevert, want wat jij zegt, als Panasonic al claims indient voordat de toestellen verkocht zijn omdat ze van te voren weten dat ze gaan uitvallen en Vestel gooit Panasonic daardoor buiten... Sja, waar ben je als merk (lees: Vestel) dan mee bezig.
(Ik vrees voor dergelijke toekomst ook bij Sony)
Op zondag 1 februari 2026 22:58:10 schreef kris van damme:
( ter vergelijking een CRT tv is volgens dezelfde berekening +-15.000 uur levensduur..).
dat is wel heel laag? mijn laatste CRT TV ging maar niet kapot. heb altijd gezegd; als die sneuvelt koop ik een platte TV.
ik denk dat ik in 2011 aug 2012 (fotos gevonden) ofzo die CRT maar heb weggegooid en een sony LCD gekocht. want die CRT bleef maar gaan. dat was de oude TV van mijn ma (Sierra denk ik)
de laatste jaren speelde die in de loods, als iemand het model kent? en zelf daar wou die niet kapot gaan. die stond vaak als 'achtergrond' muziek te spelen.
Bart64
Als je ziet in de comments van Youtubers hoevaak dezelfde storingen voorkomen bij grote panelen als vaak de 55 inch formaten en groter, ga ik toch wel twijfelen aan de bouwkwaliteit van de A merken ook en de paneelfabrikanten. Heb zelf nu ook een defecte hiervan slechts 3 jaar oud ook met defect panel deels. Of ligt het aan gewoon te grote panelen die te zwaar worden en te breekbaar met te dunne slappe randen (buigzaam plastic ipv metaal) en behuizing (te platte QLED edgelit tv's die te warm worden met lichtverdelingsplaten en quantom dot sheets die spontaan breken en 'oplossen'). Met twee man ook uit de doos gehaald moeten worden (zoals Samsung adviseert) en opgehangen. Dat ophangen schijnt ook slecht te zijn voor de levensduur (vocht dat eerder op buitenmuren in de tv trekt) Maar ja 4k en 8k en zelfs 16k tvs zijn natuurlijk met zoveel geschakelde cellen eerder defect en de vele ledstrips met honderden leds een winnende prijsloterij op defecten. Daarom ook nooit zo'n grote tv kopen, maar een moderne beamer of een kleinere zuinige dikkere tv.
IN de VS testen ze verassend goed de levensduur van meerdere A merken op duurzaamheid en gebreken: https://www.rtings.com/... kan de consumenenbond nog wat van opsteken ...
Op Youtube is deze tv test erg interessant:
maartenbakker
Golden Member
Op dinsdag 3 februari 2026 08:20:02 schreef fcapri:
[...]ik denk dat ik in
2011aug 2012 (fotos gevonden) ofzo die CRT maar heb weggegooid en een sony LCD gekocht. want die CRT bleef maar gaan. dat was de oude TV van mijn ma (Sierra denk ik)de laatste jaren speelde die in de loods, als iemand het model kent? en zelf daar wou die niet kapot gaan. die stond vaak als 'achtergrond' muziek te spelen.
Een 2B chassis zo te zien. Dat waren wel lijntrafovreters (ontwerpfout in de lijntrafo, de nieuwere revisies waren denk ik erger dan de oude).
Op dinsdag 3 februari 2026 08:20:02 schreef fcapri:
[...]dat is wel heel laag? mijn laatste CRT TV ging maar niet kapot. heb altijd gezegd; als die sneuvelt koop ik een platte TV.
die 15.000 uur wil niet zeggen dat de TV daarna niet meer werkt, het was geen planned obsolecense. Maar een soort van guideline waaraan alles minimum moet voldoen om dit te halen in de ontwerp en testfaze. Uiteraard zijn er crt tv's die veel meer haalden. reden voor dat getal is vooral de beeldbuis, na 15.000 h heeft die in principe haar beste tijd gehad, maar als je niet te hard met contrast en helderheid aan de haal gaat, en je geen slechte buis te pakken hebt haal je er veel meer uit. bij pech veel minder 
op internet ook ene gevonjden, een 2B van 1986 die gespeeld heeft tot 2009. dat was dus 23jaar en die ziet er exact uit als de mijne.
als de mijne ook van die periode is, heeft die dus vlotjes 25 jaar gespeelt, DAGELIJKS
ik denk wel dat ik alles eens hersoldeert hebt rond 2000-2005 toen die nog bij mijn ma stond.
er zat ook ergens een batterijtje in (nicd 3V???) die ik had vervangen met 2draden en een 2x AA houder waar 2 nicd AA in zaten. en voor de rest niks aan gedaan
Ik heb altijd het idee gehad dat de 2B van de eerste generaties pakken beter waren dan de latere. Het geluid alleen al. De eerste generaties hadden dezelfde luidsprekers als de K40 en K35. Die hadden een foamrand en konden goed op en neer gaan met veel zwaardere bass dan de latere generaties zoals hier op foto.
Van modeljaar 1986 heb ik ook nooit een kapotte lijntrafo gehad, vanaf '87 daarentegen... 4822 140 10294 was het bestelnummer, weet het nog altijd vanbuiten.
Zeker als je een HR lijntrafo plaatste had je op dat punt geen problemen meer.
Slecht waren ze niet, maar ze hadden wel wat dingetjes. Blauwe C'tjes in voeding en hoogspanning, 3 elco's in de tuner, back-up batterij, Verticale versterker die sneuvelde door 100uF elco die droog stond.
Het ergste van al, als de beeldbuis niet genoeg emmissie meer had, duurde het minuten lang voor je beeld kreeg.
@bart64: weeral een reden waarom ik zo'n bloedhekel aan Samsung heb. Hun QLED tv's zijn zo dun dat je het klaar kunt krijgen om bij een volledig gemonteerde tv het LCD paneel te breken en enkel door hem vast te pakken.
Op dinsdag 3 februari 2026 12:01:36 schreef Bart64:
IN de VS testen ze verassend goed de levensduur van meerdere A merken op duurzaamheid en gebreken: https://www.rtings.com/... kan de consumenenbond nog wat van opsteken ...
Het publiek van de Consumentenbond is 20x kleiner dan van die Amerikanen, dan moet je compromissen sluiten.
Ik had ooit een Matchline-TV uit 1990 die het ook maar bleef doen. Een keer de elcootjes in de midddenfrequent moeten vervangen en een andere keer de lijntrafo moeten doorsolderen(*). Uiteindelijk in 2010 weggedaan voor een platte plasma omdat ze de Formule-1 in breedbeeld waren gaan uitzenden en dat dat wel erg klein werd op een 4:3 beeldscherm.
(*)TV was in protectie gegaan en ik wist niet hoe ik 'm eruit moest krijgen, zo ben ik hier terecht gekomen. 
Sja, de goede oude 2B chassis.. honderden onder hande gehad en vele buizen opgedampt gezien bij deze modellen... Lijntrafo;s met bosjes vervangen IDD! Hier een Imageline van Erres gehad tot 2014, staat nog te wachten op een PTC welke gesneuveld is, buis was nog OK maar in de nachte was deze bedankt geraakt. Vind het nog jammer was best een prima TV die K40.
maartenbakker
Golden Member
In scherp contrast met de Herman Karton zooi, kan TCL kennelijk op klantenspecificatie ook heel netjes opgebouwde apparaten maken: https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?p=415850#p415850
Ik hoop voor de Sony klanten dat er toch bepaalde specificaties gaan opgelegd worden aan TCL. Mede daarom vraag ik me af hoe ze het praktisch zouden regelen... Gaan er Sony ingenieurs het ontwerp doen en TCL de productie?
Uiteindelijk zit er blijkbaar van Philips-tv ook nog een ontwikkelingsafdeling in Gent.
Ik blijf huiverig voor de softwarestabiliteit, maar slecht zijn de Philips-tv's zeker niet. Als ik zie hoe weinig ik de laatste jaren moet gaan herstellen aan Philips tv's ifv hoeveel er verkocht worden bij ons.
Als je HiSense printen in Loewe tv's ziet steken zijn die ook nog steeds voorzien van degelijke componenten en koeling, terwijl ze ook gewoon bij HiSense in China in elkaar gesoldeerd worden.
Het kan dus wel...