Hallo iedereen
Ik heb momenteel een zonnepaneelinstallatie met 2 strings Bauer 385wph panelen en een solaredge SE8K. Nu wil ik graag een batterij toevoegen aan een rendabele prijs. Ik heb een Tewaycell 30kW gezien all in one (dus incl inverter). Solaredge geeft veel compabiliteitsproblemen met niet compatibele batterijen.
Wie heeft hier ervaring mee en is dit een plug en play systeem?
Bedankt!!
Jan
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
AliExpress ? Als je er zelf niet zoveel van weet zou ik een installateur nemen en een bekend merk. Van Chinese merken via AliExpress zul je weinig support krijgen na de verkoop. Mocht je het al kopen, koop dan EU stock, zoals deze bv. Anders komt er nog een hele sloot aan kosten, invoerrechten, BTW en handeling bij, dat regelt AliExpress boven de 150€ niet namelijk.
in belgie zijn er 2 mogelijkheden voor thuis batterijen
nr 1: een plugin batterij die je in een stopcontact steekt en die communiceert met de digitale meter om te weten wanneer die moet opladen of ontladen. deze is beperkt tot 800W terugleveren aan het huis.
nr2: een vaste batterij aangesloten in de zekeringkast. deze mag meer terugleveren dan de 800W maar MOET gekeurd worden en aangegeven bij de netbeheerder.
dat aliexpress ding zal voldoen aan geen van beide en zal je volgens mij geen goedkeuring voor krijgen. 4000€ is ook heel veel geld voor een batterij tegenwoordig en al zeker een aliexpress geval.
30kWh aan cellen kost een 2000€ schat ik (66€/kWh). oja, in belgie ga je ook nog eens een heel pak aan bebat mogen afdragen voor de toekomstige recyclage (2.8€/kilo). de 30kWh weegt 270kg dus kost 756€ aan milieubijdrage
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het belangrijkste probleem van dit soort artikelen bestellen via zelfimport (Aliexpress in dit geval) is dat je niet weet wat de specificatie van de batterijen is. Daar kan nogal verschil in de bouwkwaliteit zitten, en als jij cellen voor binnenlands gebruik krijgt (grotere kans naarmate de prijs lager is, maar des te zuurder als je er net 4000 euro voor betaald hebt) is er extra brandgevaar.
Als je persé zo'n ding zou willen kopen, is het normale advies om hem buiten je huis te plaatsen al wat karig, maar wel het minste dat je zou moeten doen.
P.S. LifePO4 is veiliger dan lithium ion, maar er komen bij defecten alsnog brandbare gassen vrij die afgevoerd dienen te worden om explosiegevaar te verkleinen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
in Belgie ga je ook nog eens een heel pak aan bebat mogen afdragen voor de toekomstige recyclage (2.8€/kilo).
@fcapri, geldt dat ook als je EU-stock koopt, dus bv uit Polen ?
ja,
als ik bij nkon 100Ah cell bestel die 1,9kg weegt, dan betaal ik 2€ /battery
als ik daar een 314Ah cell bestel die 5.5kg weegt, betaal ik 27.5€
als je een complete thuis batterij koopt, betaal je 2.8€/kilo
dus een thuis batterij van 48V 314Ah is gemaakt van 16cellen dus weegt dat 88kg en kost dat 275€ aan recyclage kost.
koop je losse cellen van 314Ah dan betaal je 16x27.5€ of 440€
dat begrensd aardig de mogelijkheden om zelf een thuis batterij te maken. momenteel heb ik li-ion cellen van 1,9kg gebruikt om onder die 2kg/cell te blijven
dus waar je ook koop, die bijdrage MOET afgedragen worden door de verkoper, en die rekent het door aan jou
als je zo een accu van 4000€ kost op ali, zal je ineens nog een factuurtje van douane krijgen van tegen de 1000€ en dan is het ook de moeite niet meer. zelf in het buitenland halen en ermee naar belgie rijden, omzeil je alles
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ali rekent vaak lokale heffingen mee. Zou dat ook voor milieuheffingen gelden? Als ik me over alle andere bezwaren heen zou zetten, zou ik dat toch eerst nog wel even willen weten...
Een willekeurige advertentie vermeldt:
Snelle levering: gratis verzending naar EU, VS, AU,RU, Geen btw en douanerechten, koper hoeft geen extra kosten te betalen.
Dus dan zou je denken van wel, maar kennen zij die heffing ueberhaupt?
P.S. Over veiligheid gesproken, ik zie dat de dit soort apparaten ook met Natriumcellen verkopen. Als de bebat daarop lager is, sla je twee vliegen in 1 klap. Blijft natuurlijk het bezwaar dat je nooit helemaal zeker weet wat je krijgt.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]
Wil je echt een Chinese accu in huis? Eentje voor 380V (we hebben hier al decennia 400V) ?
En dan 20kWh voor een prijs waar je hier amper 5kWh voor krijgt. Dat moet ergens in zitten natuurlijk.
Op zondag 25 januari 2026 17:49:15 schreef Sine:
En dan 20kWh voor een prijs waar je hier amper 5kWh voor krijgt. Dat moet ergens in zitten natuurlijk.
prijzen zakken aardig hoor.
losse cellen lifepo kosten 66€/kWh.
marstek is 1200€ voor 5kWh. dat komt op minder 250€/kWh
die chinees is 4000€ voor 30kWh, dat komt op 133€/kWh. zit een beetje tussen beide dus zo supergoedkoop is het allemaal niet.
of het te vertrouwen is weet ik niet, die BMS is voorzien voor 300A, maar zijn de andere componenten daarvoor voorzien. dat zijn best grote stromen en dat is niet zoals bij een auto dat die stroom maar 5sec loopt.
mijn zelfbouw is voorzien voor max 1200W (opladen en ontladen). op een 36V accu is dat 30-35A. dat is 10x lager dan die chinees en ook daar was ik niet echt gerust in mijn zelfbouwcapaciteiten. de stroom komt uit 2 parallele accu stringen. dus door elke string loopt nog geen 20A.
Op zondag 25 januari 2026 17:40:51 schreef maartenbakker:
P.S. Over veiligheid gesproken, ik zie dat de dit soort apparaten ook met Natriumcellen verkopen. Als de bebat daarop lager is, sla je twee vliegen in 1 klap. Blijft natuurlijk het bezwaar dat je nooit helemaal zeker weet wat je krijgt.
https://www.bebat.be/nl/produceren-invoeren/bijdragen/milieu
hier staan alle cellen
Ik heb deze tewaycell in NL besteld, is gewoon 400V. De inverter lijkt een srne te zijn. In eerste instantie als simpele solar opslag. Bevalt prima, kwaliteit lijkt degelijk. Later een Victron toegevoegd ( 1 fase) om te kunnen handelen. Nu blijkt deze tewaycell toch terug te kunnen leveren aan het net. Volgende stap is koppelen met home assistant over rs485. Net als alle thuisbatterijen, veel energieverlies. Accu is geïnstalleerd in tuinhuis
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Op zondag 19 april 2026 08:03:43 schreef Henry Ev fan:
Ik heb deze tewaycell in NL besteld, is gewoon 400V. De inverter lijkt een srne te zijn. In eerste instantie als simpele solar opslag. Bevalt prima, kwaliteit lijkt degelijk. Later een Victron toegevoegd ( 1 fase) om te kunnen handelen. Nu blijkt deze tewaycell toch terug te kunnen leveren aan het net. Volgende stap is koppelen met home assistant over rs485. Net als alle thuisbatterijen, veel energieverlies. Accu is geïnstalleerd in tuinhuis
Wst waren uiteindelijk de kosten voor dit pakket inclusief heffingen en btw?
Op zondag 19 april 2026 09:08:00 schreef Robvansuilen:
[...]Wst waren uiteindelijk de kosten voor dit pakket inclusief heffingen en btw?
destijds 3505USD + 700 USD verzendkosten. DDP NL geleverd, dus inclusief alle kosten. Betaald met Credit card om verzekerd te zijn. Uiteraard bij Garantie zal het mogelijk lastiger kunnen zijn. (misschien hebben ze daarom een EU webshop, daar lijken de prijzen ook hoger). Besteld op Alibaba, dit lijkt de fabrikant zelf te zijn als aanbieder. https://www.alibaba.com/product-detail/Tewaycell-AC380V-3-Phase-All-in…
Houd er wel rekening mee dat een meer dan 20kW batterij mogelijk niet verzekerd is.
In NL eisen de meeste verzekeringen bij een installatie boven de 20kW dat de installatie aan de PGS 37-1 norm voldoet, dat is voor grote installaties, en zal er een aanvullende verzekering worden gevraagd.
En ze eisen een keurmerk, dat moet je bij een chinees product dus maar afwachten.
Gezien het (brand) risico en de mogelijk desastreuze gevolgen wat een dergelijk systeem kan opleveren is het goed om in ieder geval de polis van de verzekeraar goed door te lezen.
Hier een voorbeeld van Promovendum.
Op zondag 25 januari 2026 13:53:44 schreef fcapri:
nr 1: een plugin batterij die je in een stopcontact steekt en die communiceert met de digitale meter om te weten wanneer die moet opladen of ontladen. deze is beperkt tot 800W terugleveren aan het huis.nr2: een vaste batterij aangesloten in de zekeringkast. deze mag meer terugleveren dan de 800W maar MOET gekeurd worden en aangegeven bij de netbeheerder.
Stekkerbatterijen en panelen mogen meer dan 800W terugleveren, maar je moet ze wel verplicht bij Fluvius aanmelden. Tot 800W is dit optioneel.
Op zondag 25 januari 2026 17:40:51 schreef maartenbakker:
Ali rekent vaak lokale heffingen mee. Zou dat ook voor milieuheffingen gelden? Als ik me over alle andere bezwaren heen zou zetten, zou ik dat toch eerst nog wel even willen weten...Een willekeurige advertentie vermeldt:
Snelle levering: gratis verzending naar EU, VS, AU,RU, Geen btw en douanerechten, koper hoeft geen extra kosten te betalen.
Dat probleem is niet louter Chinees maar alles wat buiten BE aangekocht is, voor BE althans. In BE moet de verkoper van een elektrisch toestel een bepaalde toeslag aanrekenen naargelang het type toestel. Recupel heet dat. Als je een toestel in DE,NL of FR koopt zit dat er niet bij en al helemaal niet als je dat in een fysieke winkel of van een particulier koopt.
Toch moet de BE verkoper bij eventuele vervanging dat defecte of oude buitenlandse toestel gratis meenemen. Je kan dat ook gewoon gratis naar het containerpark brengen, ook thuisbatterijen.
Je kan dat vergelijken met NLers die benzine in BE tanken, oncontroleerbaar voor de overheid.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (48%)]