powercrack
Geniet van elke dag
Ik heb een lenovo 320 sn20m63048 .
Moederbord DG425 DG525 NM-B321
Op de printplaat staat een smd in sluiting . Nu heb ik er een schema van maar daar staat alleen pu601.
Op de chip staat awvavu. Iemand een idee welke dat is ?
Roland11
Golden Member
Heb je alle Google links al doorgenomen van mensen die dezelfde vraag hebben?
Dus op Google "lenovo pu601 smd" intypen?
O.a. dit lijkt wel nuttige informatie:
"This isa DC DC converter used for 3V and 5V. ... you have to check the capacitors near the IC to understand from where the short is coming... if all capacitor have just 1 leg at GND... the issue is probably related to the 3.3V to 1.8V IC (PU601) directly connected to this one... and the 1.8V from PU601 is used on the PCH ... this mean that if the output of the PU601 is also shorted to ground your PCH is fried."
[Bericht gewijzigd door Roland11 op (66%)]
powercrack
Geniet van elke dag
Op maandag 26 januari 2026 11:45:37 schreef Roland11:
Heb je alle Google links al doorgenomen van mensen die dezelfde vraag hebben?
Dus op Google "lenovo pu601 smd" intypen?O.a. dit lijkt wel nuttige informatie:
"This isa DC DC converter used for 3V and 5V. ... you have to check the capacitors near the IC to understand from where the short is coming... if all capacitor have just 1 leg at GND... the issue is probably related to the 3.3V to 1.8V IC (PU601) directly connected to this one... and the 1.8V from PU601 is used on the PCH ... this mean that if the output of the PU601 is also shorted to ground your PCH is fried."
Mmmmm, die combo van woorden had ik nog niet geprobeerd. Had daar even niet opgelet .
Dank je wel , zal het volgende x beter opletten.
Roland11
Golden Member
Op maandag 26 januari 2026 12:01:59 schreef powercrack:
[...]
Mmmmm, die combo van woorden had ik nog niet geprobeerd. Had daar even niet opgelet .
Dank je wel , zal het volgende x beter opletten.
De combo "lenovo pu601" ligt toch wel voor de hand
(smd mag je gerust weglaten)
Roland11
Golden Member
powercrack
Geniet van elke dag
Op maandag 26 januari 2026 13:18:00 schreef Roland11:
En dan nu nagaan waar de sluiting zit, mogelijk (of waarschijnlijk?) niet in de converter zelf.
Ik heb besloten de converter als.begin te vervangen . De smd condensatoren eromheen zijn goed.
De out staat niet in (ground) gelukkig
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 26 januari 2026 13:12:33 schreef powercrack:
Volgens mij heb hem gevonden na lang eerder gezocht te hebben
Kan kloppen: 2-3-4-5 zitten aan 1 net vast. Schattig chipje.
[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]
powercrack
Geniet van elke dag
Ter aanvulling.
De chip.word behoorlijk warm .
Heb stikstof gebruikt en idd de chip staat in sluiting .
powercrack
Geniet van elke dag
Op dinsdag 27 januari 2026 16:30:16 schreef rew:
[...]Kan kloppen: 2-3-4-5 zitten aan 1 net vast. Schattig chipje.
Krijg de chip er niet af met hete lucht .
Heb de temp op 360 staan . Gebruik gel flux .
Misschien dat de flux niet de goedde is.
Zie op ze op youtube ze er zo afhalen met hete lucht.....
Hoe dan ??
Ander merk flux?
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Hebben die ze niet op een hotplate liggen? Dat scheelt enorm veel. Voorverwarmen op een 150-160 graden en dan hoeft je bout niet veel meer te doen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@hoeben, Hij heeft geen bout maar hete lucht.
@powercrack: 1) ik heb een 320-17AST.
2) Ik vind op minder dan 420 het loskomen van de chips te lang duren. Op de hotplate als voorverwarmer zet ik hem op 380, zonder hotplate op 420.
Ik doe diverse dingen met een hogere temp instelling dan vaak wordt aangeraden. (ik zie vanaf achter m'n computer 7 "gerepareerde" printjes liggen die deze behandeling hebben gehad en overleefd.
)
Mijn temperaturen: Hotplate: 220, soldeerbout 400, hetelucht zonder hotplate 420, hetelucht met hotplate 380.
PS, zo'n DCDC converter wordt altijd een beetje warm. Als in in het datasheet staat 6A, maar boven de 5A wordt ie eigenlijk te warm. Als je hem dan HEEL goed koelt kan ie nog iets verder. Hoeveel ie in de '320 moet leveren weet ik niet. Zowiezo zal men hem thermisch goed aan het groundplane vastzetten. Dus je zult hem nogal wat extra moeten geven om hem te overtuigen los te komen.
[Bericht gewijzigd door rew op (26%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En uit ervaring kan ik zeggen dat de thermische verbinding met de groundplane bij het vastzetten ook belangrijk is. Hij doet het even, maar gaat geheid weer stuk als die niet vastzit.
Roland11
Golden Member
Op woensdag 28 januari 2026 15:08:20 schreef maartenbakker:
En uit ervaring kan ik zeggen dat de thermische verbinding met de groundplane bij het vastzetten ook belangrijk is. Hij doet het even, maar gaat geheid weer stuk als die niet vastzit.
Dat vind ik altijd lastig bij het monteren, hoe warm je zo'n component moet stoken om er zeker van te zijn dat de groudnplane vastzit maar niet zo lang dat de component het begeeft.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
powercrack
Geniet van elke dag
Op donderdag 29 januari 2026 10:50:20 schreef maartenbakker:
Niet te weinig tin op de groundplane gebruiken. Daardoor ging het bij mij mis.
Heb de chip eraf gekregen alleen de capacitors staan nog steeds in sluiting .
Volgens Ai betekend dit dat de processor over verhit is geweest en einde verhaal is.
Waar bestel.jij je soldeer materiaal ? cq flux.
Zit te denken aan een andere goeie betaalbare hete lucht station.
Heb nu een aoyu 852.
Ik las dat je 1 x in de zoveel jaar je warmte element moet vervangen???
Bedankt voor al je antwoorden.
maartenbakker
Golden Member
Eleshop.nl. Ik gebruik een Quick en een Auoyue heteluchtstation. Belangrijk is dat er voldoende vermogen en luchtstroom beschikbaar is. Een zwaar model kun je terugdraaien, een licht model kun je niet opdraaien. Mijn 'warmhoudplaatje' is ook een Quick, maar je kunt er ook een oud strijkijzer voor gebruiken, op zijn kop gemonteerd.
Het element vervang je als het stuk is. Ik soldeer niet dagelijks, en heb nog niks stuk gehad.
Het antwoord van Roland11 geeft inderdaad aan dat er een kans is dat het IC dat zijn voeding van deze chip krijgt, stuk kan zijn. Niet de processor maar de PCH. Dan is het einde verhaal.
Je kan nog even een lage spanning uit een labvoeding erop zetten en met een thermische camera kijken wat er heet wordt. Als dat het betreffende IC is, weet je het zeker.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
powercrack
Geniet van elke dag
Hahaha ,ja gebruik ook een klasieke strijkijzer omkeerd die ik in een bankschroef zet om aluminium strip of printplaat met leds om ze te verwijderen en te vervangen.
Dit omdat aluminium warmte verdeeld word als je dat met een soldeer zou doen, dat is niet te doen vind ik.
Bedankt weer voor je uitleg .
Roland11
Golden Member
Op donderdag 29 januari 2026 10:50:20 schreef maartenbakker:
Niet te weinig tin op de groundplane gebruiken. Daardoor ging het bij mij mis.
Vandaag moest ik ook een chip vervangen met groundplane aan de onderkant. Ik dacht: laat ik eens iets nieuws proberen.
Ik heb de soldeerpads van de pootjes afgeplakt met kaptontape op de print en alleen de groundplane vrijgelaten. Vervolgens de chip erop gebakken met hete licht lucht. Na afkoelen bleek hij stevig vast te zitten: dus 100% zeker dat hij vast zit aan de groundplane 
Vervolgens de kaptontape onder de pootjes uitgetrokken en ze vast gesoldeerd.
Best een leuke (test)procedure al zeg ik het zelf 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het ic nog warm werd, was het (zoals reeds gemeld) waarschijnlijk niet kapot, maar wat anders wat erachter zit...
Maar nu is 'ie hoogst waarschijnlijk wel kapot... 
Op donderdag 5 maart 2026 14:26:18 schreef Roland11:
Vervolgens de chip erop gebakken met hete licht.
Met een laser?... 
maartenbakker
Golden Member
Even terzijde: Ik kon de aanschaf van zo'n machine nog niet verantwoorden, maar ik wil ooit wel eens met "heet licht" oftewel infrarood aan grote BGA chips solderen.
@Roland11: leuk experiment!
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]