iemand is tegen zijn usb stick gelopen toen die in de laptop stak, gevolg is stekker afgebroken.

nu was mijn idee om daar een gewone usb kabel met +5V, GND D+ en D- op te koppelen, maar er zijn zoveeeeeel connectoren van usb C dat ik het niet terugvind. iemand een idee??

dit is wat ik heb. ik heb gevonden dat GND en +5V achteraan op de pinnen zit, D+ en D- piept ergens vooraan op de afgebroken pinnen maar kan niet direct localiseren dewelke.

het lijkt op deze, alleen zijn de achterste rij ook gewoon 2x 5 pinnen en geen thru hole
https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/002435421PI01/image.jpg?x=1440&y=1440&format=jpg&ex=1440&ey=1440&align=center

met fotoshop gemaakt wat ik heb en welke pinnen ik vond. D+ en D- biepen ergens in de rode cirkel, de pinnen zijn afgebroken en krom en weet niet welke 'antwoord'

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

Kan je niet beter een simpele USB-A connector nemen? Data eraf halen en stick weggooien.

dat is het plan, een usb kabel nemen, de 4 draadjes aansluiten en data recupereren.

moet ik wel de pinnetjes vinden.
dit is de stick zelf. 5V en GND vond ik al, D+ en D- zijn een misterie

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

D+ en D- gaan meestal naar een 22 ohm weerstand, die moet je wel kunnen vinden met een ohm meter.
Als je D+ en D- verkeerd om aansluit is niet zo erg, het werkt niet maar er gaat niets stuk.
Is tenminste mijn ervaring.......

Backupje terug zetten op een nieuwe stick is zeker het verkeerde antwoord?

Het zal wel niet, maar... staat er wat op de controller? Is daar een datasheet op te vinden?

geen 22ohm te vinden. wel een aantal tussen 300 en 330ohm
probleem is ook dat ik 14 pinnen op een rij heb, en 10 achteraan.
de meeste hebben 12pinnen op ene rij en dan zijn de middelste 2 de D+ en D-

hier zijn de middelste 2 beschadigd (maar 1 pin aanwezig), maar die ene pin vind ik nergens terug op de pcb waar die aankomt.
de 2 ernaast heb ik een kabel aan gesoldeerd maar zie niks op de pc. ook eens omgewisseld, niks op pc

USB-C kun je ook ondersteboven insteken. Dus de data pinnen zitten 2 keer op de connector, een voor elke kant.

Dit is een USB-C uit de kicad footprint library:

En dit is de pin layout uit een USB-C datasheet:

Er zijn ook connectors met 6 pinnen. Die hebben alleen Power, D+ en D-

Maar bij jou op de stick heb je blijkbaar weer een ander model met alle 24 pinnen. 2 rijen pinnen. Die zitten denk ik in de volgorde van de pinnen op de connector, een voor de A rij en een voor de B rij. Elke rij heeft 10 pinnen plus nog extra GND aan elke kant van de A rij.

Tekening uit wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C

dat is het probleem.
ik heb 14 pinnen op een rij met de 2 uiterste een GND.
blijven er 12 pinnen in het midden over waar ik D+ en D- niet terug vind

ik heb ook niet alle pads meer ter beschikking, dus hoop gewoon dat ze er ergens nog in zitten of dat ik ze op de pcb terug vind op 1 van die meetpunten

[Bericht gewijzigd door fcapri op (34%)]

Als het echt niet lukt om te vinden is dan niet een idee om een gelijke usb stick te zoeken?
En dan het geheugen ic of ic's overzetten?

dat zwart plaatje IS het geheugen IC. op de achterkant hebben ze die connectoren gewoon bevestigd

ik ben er nu uit, door de connectoren volledig te demonteren,

dat de D+ en D- in het midden zitten en 1 pad is verdwenen

ik heb al die ronde testpunten al doorgemeten of die in verbinding staat met die ene pad dat er wel nog is, helaas nog niet gevonden. als er 1 verbonden is, is de kans groot dat de 2de dat ook is

[Bericht gewijzigd door fcapri op (28%)]

Als je die rij met aaneengesloten pinnen neemt, en de buitenste grotere negeert heb je 12 pinnen.
Het lijkt erop dat dat klopt met het plaatje van @deKees.
Data + en - zitten dan in het midden zoals je in het rood erbij geschreven hebt.

USB C = USB C, eender waar :)

Op de tekening hierboven zijn D+ en D- de middelste pennen, zal wel overal zo zijn, denk ik dan.

ja, die 'klemmen' aan de zijkant, die zitten op die buitenste 2 soldeervlakken. ergens zit er sluiting in de connector waardoor die ook aan massa hangen

USBC heeft naast de "USB D+" en "USB D-" ook nog "highspeed" signalen.

Voor compatibilty kan je de stick ook aanspreken op USB2 via de D+ en D-. Dat moet voldoende zijn om de data er af te krijgen.

De weg-bezuinigde chip onder het midden, dat zou een transient suppressor kunnen zijn die mogelijk aan de D+ en D- hangt. 1 van de twee kan je dan controleren en vervolgens heb je een aansluitpunt voor de andere.

Ik zou ook even alle testpoints aflopen of die verbinding maken met de D+ die je hebt. (of D- weet ik veel).

Eventueel kan je de boel onder spanning zetten. Dan moet je met zwart op een testpunt en rood op de +5V een 1.5k weerstand meten. Dit werkt met 1 van de twee datalijnen. Ik weet niet uit m'n hoofd welke het is.
(en je hebt pech als het degen is die je al weet te vinden).

USB C = USB C, eender waar :)

Helaas, je hebt connectors met 2 pinnen (alleen power), met 6 pinnen (Power en D+/D-), met 12 pinnen (extra CC en SBU), en met 24 pinnen (extra Tx+,Tx- en Rx+ Rx-).

En daar zijn bij LCSC 3146 varianten van. Lang leve de standaard.

Ik ga mezelf quoten: "Ik hou van standaards, omdat het er zoveel zijn. Ik heb er zelfs een aan mijn fiets"...