Nilfisk One: snoer schiet weer naar binnen na uittrekken

Ik heb een Nilfisk One Pet Care (128390145) waarvan het snoer na uittrekken weer naar binnen schiet, de 'rem' lijkt het snoer niet goed vast te houden.

Zit te kijken hoe de snoerhaspel in elkaar zit, maar kan zo van foto niet echt zien hoe de rem zou moeten werken: https://www.partsnl.nl/snoerhaspel-107414325

Zonder de stofzuiger verder te kennen, zou ik het oprolmechanisme zo goed mogelijk schoonmaken. Schoonblazen, een paar keer uitwassen, goed laten drogen.

Kans is redelijk groot dat een overmate aan stof de werking van het mechanisme verhindert. Er zit waarschijnlijk een soort centrifugaalmechaniekje in dat hem van de rem afhaalt/afhoudt zolang hij aan het oprollen is.

Oppassen als u hem uit elkaar gaat halen (zou ik niet doen indien niet nodig), want er zit een veer in die onder spanning staat. Als de erin opgeslagen energie plots vrijkomt kan dat erg vervelend zijn....

Inventum hier, zelfde probleem. Miele ook, en ook dat probleem. Het echte probleem is dat lage fabricagekosten belangrijker zijn dan een goede werking. Gewoon mee leren leven.

Pragmatische oplossing van mijn eega en dochter: Leg een knoop in het snoer, dan kan hij niet terugschieten. En, ook belangrijk, het is gratis.

Op woensdag 28 januari 2026 13:37:30 schreef Hoeben:
[...]
Leg een knoop in het snoer, dan kan hij niet terugschieten.

Een knoop zal het snoer misschien mettertijd niet zo appreciëren.
Ik gebruik daarvoor van die kleinere lijmklemmen.
Zo ook met mijn thermische grasmaaier, daar blokkeer ik de 'dodemanshendel' met een groter model lijmklem (als je tijdens een maaibeurt ca. 10x de motor terug moet aantrekken nadat je een poortje geopend, een voorwerp in de tuin verplaatst hebt wordt je het kotsbeu).

En zo ook met mijn maaitractor, bij het volgende onderhoud bij de dealer eis ik dat de stoelschakelaar kortgesloten wordt.
Het heeft mij na 1.5 jaar al een nieuwe accu gekost...
De maaitractor stond buiten onder een luifel, aangesloten op een CTEK druppellader, maar het heeft niet mogen baten (tijdens een 20-minuten maaibeurt 10x herstarten op de startmotor is niet ideaal voor de accu) .
Na installatie van een Anderson connector kan ik de accu nu binnen een paar 10-tallen seconden verwijderen en tijdens de winter binnenshuis warmpjes druppelladen.
Buiten de winter kan ik nu de accu druppellladen in het nieuwe grotere tuinhuis.

Op woensdag 28 januari 2026 13:37:30 schreef Hoeben:
Inventum hier, zelfde probleem. Miele ook, en ook dat probleem. Het echte probleem is dat lage fabricagekosten belangrijker zijn dan een goede werking. Gewoon mee leren leven.

Pragmatische oplossing van mijn eega en dochter: Leg een knoop in het snoer, dan kan hij niet terugschieten. En, ook belangrijk, het is gratis.

je ziet dan ook bij de profi stofzuigers waar schoonmakers mee werken dat er of geen oprolmechaniek inzit, of een handmatige oproller. de automatische oprollers krijgen hoe dan ook ellende mettertijd. vaak veer slapper geworden of vuil in t mechaniek door statische lading.

bij nilfisk een pro versie stofzuiger gehad die ineens niet meer aanging. de bedienknoppen zaten op t slanghandvat, en laat de batterij van dat afstandbedieningkje nu gewoon leeg zijn :P benieuwd hoeveel er in de kliko zijn beland van dat model om die reden..

een stofzuiger die slecht oprolt eens op laten rollen direct na het stofzuigen. het snoer warmt op bij gebruik en dat is vaak net genoeg om weer goed op te rollen.

Heeft mijn Miele ook af en toe.
Als de kabel er uit is een klein rukje aan de kabel en rustig loslaten, dan blokkeert ie meestal wel.

Een goede raad, als je wilt dat zo een systeem lang mee gaat; De kabel niet laten oprollen automatisch met geweld! Maar op de knop duwen en en met de hand zachtjes laten oprollen, na tien jaar doet onze stofzuiger het nog altijd goed op deze manier. De meeste mensen duwen op de knop met de voet en de kabel slingert met volle geweld terug in het apparaat. Op die manier maak en krijg je alles kapot.

En inderdaad om de zoveel maanden het snoer met een licht vochtige doek even oppoetsen tijdens je hem rustig weer laat oprollen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]