nonius
set SCE to AUX.
Voor een projectje wil ik dat, wanneer van een oude telefoon de hoorn van de haak wordt genomen, er direct een mp3-muziekje gaat spelen (K3, Teleromeo...) in de hoorn.
Heb al met een paar mp3-spelertjes die ik hier nog had liggen geprobeerd, maar de opstarttijd is veel te lang (5 seconden van power-on (en ook nog handmatig op 'play' moeten drukken), of er klinkt een ingebouwd opstartdeuntje, wat ook ongewenst is.
Wat ik wil is, dat wanneer een voedingsschakelaar wordt gesloten, de speler (vrijwel) direct begint te spelen. Wanneer niet in gebruik moet de speler spanningsloos zijn om batterijen te sparen. Ik wil een stand-alone toepassing, zonder microcontrollers/PIC's/Arduino's/ESP32's.
Is dit mogelijk met bijv. de DFPlayer mini-modules? Ze schijnen een mogelijkheid te hebben om automatisch te gaan spelen bij power-up, maar ik vraag me af hoeveel tijd hier tussen zit. Het is niet de bedoeling dat het bijv. 20 seconden duurt.... dan hebben de mensen de hoorn al lang weer terug op de haak gelegd....
Ik heb deze module in gedachte: https://wiki.dfrobot.com/DFPlayer_Mini_SKU_DFR0299
Mijn grootste vraag is aan mensen die ervaring hebben met deze mp3-modules: hoe lang duurt het van 'power-on' tot het moment dat er daadwerkelijk begonnen wordt met spelen?
Andere suggesties/modules/opties ook van harte welkom. Microcontrollers zijn geen optie.
Ik heb deze pas gekocht ( 10 stuks voor een project, die liggen klaar,
Dezer dagen zal ik even testen hoe ze werken.
https://www.aliexpress.com/p/tesla-landing/index.html?scenario=c_ppc_i…
Ik heb hier een DFRobot player liggen, die start in grofweg minder dan een seconde. Wel aangestuurd vanuit een Arduino, dus niet helemaal stand-alone.
Ook heb ik goede ervaring met deze chinees in een sinterklaassurprise:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005297972830.html
schakelaartje indrukken en begint te spelen.
en kan je niet de speler gewoon constant laten spelen, en dat de 'hoorn afnemen' de play knop indrukt?
of gewoon de MP3 24/24 laten afspelen en als je de hoor afneemt dat je het gewoon hoort? dan start je ook niet altijd op hetzelfde moment in het geluidsfragment
Marlon
Golden Member
Op woensdag 28 januari 2026 23:48:57 schreef nonius:
Ik heb deze module in gedachte: https://wiki.dfrobot.com/DFPlayer_Mini_SKU_DFR0299
Een tijdje geleden heb ik dezelfde module gebruikt voor een projectje. Het resultaat was een fysiek soundboard met een 10-tal knoppen die elk een eigen geluidje lieten horen. Van zodra je op een button drukt, hoor je het geluidje vrijwel meteen.
Je kan het aansturen met een Arduino oid, maar dat is niet nodig, de module kan volledig standalone gebruikt worden.
Ik heb wel wat moeite gehad met de volgorde van de bestanden (in de documentatie staat de volgorde omgekeerd als ik het me goed herinner) en je moet het SD-kaartje formatteren als FAT32 anders kan het ding de bestanden niet lezen, maar eenmaal het werkt, werkt het prima.
Marlon
nonius
set SCE to AUX.
Bprosman: inderdaad, de wonderfoon ga ik ook nog een keertje bouwen, maar da's een ander project. En gebruikt een microcontroller. Wat ik nu in gedachte heb om te gaan maken is veel simpeler.
[Fcapri] of gewoon de MP3 24/24 laten afspelen en als je de hoor afneemt dat je het gewoon hoort? dan start je ook niet altijd op hetzelfde moment in het geluidsfragment
Heb hier een mp3 die gelijk met de deur in huis valt met 'wie heb ik aan de lijn?'. Dat zou het eerste moeten zijn wat je hoort als je de hoorn opneemt. Dus continu de mp3 af laten spelen gaat niet zo verrassend zijn.
[Blurp[Ik heb hier een DFRobot player liggen, die start in grofweg minder dan een seconde. Wel aangestuurd vanuit een Arduino, dus niet helemaal stand-alone.
Inderdaad. Mijn vraag is eigenlijk of die mp3-modules eerst moeten opstarten/booten, vervolgens op hun gemakje gaan kijken welke bestanden er op SD-card staan, en na zeg 20 s pas gereed zijn om te spelen. Want dat gaat in mijn geval niet werken. En het gaat dan met name om de DFPlayer-mini modules.
Revado, ik hoor graag of die modules goed werken. Is er ook een Nederlandse leverancier van?
De module die ik voor Sinterklaas gebruikt heb is vrijwel direct operationeel:
Ik heb daar toen een RC-netwerkje aan een ingang gehangen om een geluidje te starten bij inschakelen, en dat werkte prima.
Rechtstreeks de ingang aan de voeding hangen werkte niet.
Maar het blijft een ali-chinees: Geen garantie en geen documentatie
[Bericht gewijzigd door blurp op (12%)]
Marlon
Golden Member
Op donderdag 29 januari 2026 11:14:39 schreef nonius:
Inderdaad. Mijn vraag is eigenlijk of die mp3-modules eerst moeten opstarten/booten, vervolgens op hun gemakje gaan kijken welke bestanden er op SD-card staan, en na zeg 20 s pas gereed zijn om te spelen. Want dat gaat in mijn geval niet werken. En het gaat dan met name om de DFPlayer-mini modules.
Er is geen boot time voor de DFPlayer-mini modules, die zijn meteen klaar.
In mijn geval waren de geluidsbestandjes (MP3s) wel aan de korte kant (enkele seconden tot een minuut of twee), maar ik heb nooit enige vertraging gemerkt tussen het drukken op een knop en het starten van het afspelen.
Marlon
Op donderdag 29 januari 2026 11:14:39 schreef nonius:
Revado, ik hoor graag of die modules goed werken. Is er ook een Nederlandse leverancier van?
Ja, maar die wil er 75 euro voor hebben 
Ik heb er 10 liggen...
Je hoort het zsm.