Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bijna alles in een kachel kan (soms door niet te voorziene omstandigheden) te heet worden, dus "better safe than sorry"...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
"brandstof" toevoer stoppen is dan op zich een werkende strategie om de boel (ooit) te laten stoppen met "te heet zijn".
Op vrijdag 30 januari 2026 11:21:44 schreef OXO:
Ik zou niet weten waarom een pelletkachel de rookgastemperatuur meet.
Een te lage rookgastemperatuur is ook niet goed want dat betekent dat het vuur is gedoofd. Dat gebeurt al eens, vooral op een lage stand. Ook dan is handig om de toevoer van pellets stop te zetten zodat de hele verbrandingsruimte niet vol pellets ligt. Dat kan trouwens een risico vormen als de kachel via een programma uitgezet wordt en later weer automatisch opstart. Dat zou dan wel eens een groot vuurtje kunnen worden...
Klopt als een bus. Mijn hoop was eigenlijk dat iemand toevallig dit al eens gezien had. Ik kan zelf wat dingen doormeten, maar niet alles. Daarom na mijn buurman gebracht en die had het vermoeden dat het een mosfet is en als zodanig ook doorgemeten. Alleen zolang niet bekend is wat voor mosfet het is word het vervangen ook erg lastig. Een nieuw printje kost ff 589 euro ex verzendkosten en oude inleveren
Ik ben nog steeds benieuwd naar welke spanningen je daar meet .....
Liefst natuurlijk nog een plaatje op de oscilloscoop van wat daar gebeurt.
benleentje
Golden Member
Wat me nu wel opvalt.
Vanaf het middelste pootje van de connector zit een printspoor naar een melf weerstand. die ziet er toch wel wat verkleurd en zwart uit. en ik zie nog heel vaag de kleurringen. Waarschijnlijk zit die daar als een soort zekering.
Ik zie die een doormeten.
En die behuizing kan het ook een diode zijn, maar ook dat kan je meten.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Doormeten zeker, maar volgens mij is dat een ferriet'bead'. Die meet -als hij goed is- vrijwel 0Ω.
@benleentje: het is zeer zeker geen MELF, die maken ze niet zo klein (0603)...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (28%)]