Hallo allemaal,
Ben nieuw hier en heb een vraag aan de kenners. Op diverse forums al geprobeerd maar telkens krijg ik verschillende antwoorden.
Ik zit met een circuit die doorgemeten is en het defecte onderdeel is vermoedelijk een spannings regelaar. Maar heel zeker weten doen we dat niet. Iemand een suggestie?

Heb je de spanningen gemeten en denk je om die reden dat deze transistor of fet vermoedelijk defect is?

Ik kan aan de close up niet zien waar het component zit op de PCB.
Maar gezien de dunnen printsporen die er naar toegaat is dit zeker geen spanningsregelaar.
De spanningsregelaar zit in het midden en dat is die wat grotere met een extra metalen lip.

Volgens google is een sot23 met marking BGxJx een N-channel fet.
Sot23 is de naam van de behuizing
En dit soort kleine onderdelen zijn te klein voor een compleet type nummer en daarom zijn de letter en cijfers die erop zijn een code of marking.
De streepje eronder wijzen hier op een hoofdletter. Maar de 2 x een x is apart want die hebben elk andere streepjes erbij staan. En de middelste is net niet goed leesbaar.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]

Wat kunnen wij daar nou van zeggen zonder info?
Wat is het voor apparaat, wat werkt er niet?
Schema? ( je hebt doorgemeten dus zal er een schema zijn).
Is die zekering nog heel? En als die stuk is heeft dat een reden.

Geef eerst wat meer info.

AI heeft de smd code BGXJX gezien bij Rf-China als een HF transistor.

Er zijn meerdere componenten met dezelfde markings.
Enige is meestal om de schakeling rond het component op te tekenen.

Je weet niet wat het is maar wel dat hij kapot is?

Ik denk dat het apparaatje een-of-andere stappenmotorsturing is (gezien de DRV8848 die met dikkere sporen naar een 4-pins Phoenix connector gaat) en volgens mij zit die gewraakte component (er zitten maar 2 SOT23's op) hier:

.
Zo te zien maakt het onderdeel uit van een ééndraads verbinding naar een-of-andere sensor, ik kan alleen niet uitmaken of het de zendende buffer, de ontvangende buffer of de protectie is; ik denk de laatste.

Op donderdag 29 januari 2026 15:32:27 schreef EgbertG:
Heb je de spanningen gemeten en denk je om die reden dat deze transistor of fet vermoedelijk defect is?

Mijn buurman heeft deze doorgemeten maar kwam er niet uit.

Op donderdag 29 januari 2026 16:39:39 schreef fatbeard:
Ik denk dat het apparaatje een-of-andere stappenmotorsturing is (gezien de DRV8848 die met dikkere sporen naar een 4-pins Phoenix connector gaat) en volgens mij zit die gewraakte component (er zitten maar 2 SOT23's op) hier:[bijlage].
Zo te zien maakt het onderdeel uit van een ééndraads verbinding naar een-of-andere sensor, ik kan alleen niet uitmaken of het de zendende buffer, de ontvangende buffer of de protectie is; ik denk de laatste.

Er zitten idd 2 stappenmotors op en 1 temperatuursensor. Zal straks ff betere foto’s posten.

Zal even kijken wat waar precies zit

[Bericht gewijzigd door Mruesink op (78%)]

Op donderdag 29 januari 2026 15:38:55 schreef revado:
Wat kunnen wij daar nou van zeggen zonder info?
Wat is het voor apparaat, wat werkt er niet?
Schema? ( je hebt doorgemeten dus zal er een schema zijn).
Is die zekering nog heel? En als die stuk is heeft dat een reden.

Geef eerst wat meer info.

Het is pcb voor het aansturen van 2 stappenmotors en met een veiligheidsvoorziening (temperatuur sensor) deze is voor een pelletkachel.
Bedienbaar via een app. Probleem is dat er iets mis gaat waarschijnlijk in de meting van de temperatuur (rookgas) waardoor die in de veiligheidsmodus gaat . Mijn buurman heeft zoveel mogelijk doorgemeten en kwam alleen op dat onderdeel uit. Hij zelf vermoed dat het een mosfet is maar kan niks vinden. Geen schema beschikbaar. Als ik de print in ai gooi dan komt die uit op een spanningsregelaar

Op donderdag 29 januari 2026 17:55:24 schreef Mruesink:
[...]

Er zitten idd 2 stappenmotors op en 1 temperatuursensor. Zal straks ff betere foto’s posten.

Dat is idd aansluiting voor temperatuur sensor

Bij de groene strepen zitten de stappenmotors en op de rode de temperatuur sensor

Op donderdag 29 januari 2026 19:35:30 schreef Mruesink:
[...]

Het is pcb voor het aansturen van 2 stappenmotors en met een veiligheidsvoorziening (temperatuur sensor) deze is voor een pelletkachel.
Bedienbaar via een app. Probleem is dat er iets mis gaat waarschijnlijk in de meting van de temperatuur (rookgas) waardoor die in de veiligheidsmodus gaat . Mijn buurman heeft zoveel mogelijk doorgemeten en kwam alleen op dat onderdeel uit. Hij zelf vermoed dat het een mosfet is maar kan niks vinden. Geen schema beschikbaar. Als ik de print in ai gooi dan komt die uit op een spanningsregelaar

Is de temperatuuropnemer zelf dan niet stuk?
Die heeft nogal wat te lijden in die hete gassen en zal ook vies worden.

Kastje en/of printplaat zal wel een merk of modelnaam hebben. Als je daarop zoekt op internet, dan kan je misschien wel een schema vinden of je kan de fabrikant om een schema vragen.

Er staan al wat nummertjes links en recht op (grote) componenten die mss ergens heen leiden. Anders uitkasten (let op de antennekabels!) en hopen dat er op de onderkant iets staat waar je wat aan hebt.

Merk en type van de kachel vermelden kan ook al helpen met zoeken.

Op donderdag 29 januari 2026 23:28:31 schreef revado:
Merk en type van de kachel vermelden kan ook al helpen met zoeken.

Gaat om een koppe pinto

Op donderdag 29 januari 2026 21:48:24 schreef revado:
[...]

Is de temperatuuropnemer zelf dan niet stuk?
Die heeft nogal wat te lijden in die hete gassen en zal ook vies worden.

Nee die is ok

Op donderdag 29 januari 2026 23:23:45 schreef Hensz:
Er staan al wat nummertjes links en recht op (grote) componenten die mss ergens heen leiden. Anders uitkasten (let op de antennekabels!) en hopen dat er op de onderkant iets staat waar je wat aan hebt.

Helaas

Ik zou niet weten waarom een pelletkachel de rookgastemperatuur meet.
Ooit wel een temperatuur sensor herstelt die in het kanaal van de aangezogen lucht zat.
Was niet meer dan 2 ntc's en een weerstand.
De waarde van beide ntc's mocht bij elke gemeten temperatuur niet teveel afwijken.

Als je de functie van het component niet kent blijft het werken met de natte vinger

[Bericht gewijzigd door OXO op (15%)]

Op vrijdag 30 januari 2026 11:21:44 schreef OXO:
Ik zou niet weten waarom een pelletkachel de rookgastemperatuur meet.
Ooit wel een temperatuur sensor herstelt die in het kanaal van de aangezogen lucht zat.
Was niet meer dan 2 ntc's en een weerstand.
De waarde van beide ntc's mocht bij elke gemeten temperatuur niet teveel afwijken.

Als je de functie van het component niet kent blijft het werken met de natte vinger

Ik wel het is een veiligheidsvoorziening. Word de temperatuur te hoog dan stopt de kachel met de aanvoer van pellets.

Lijkt mij ook een belangrijke beveiliging inderdaad.|"
Je hebt zo een schoorsteenbrand...

En door welk euvel zou de rookgastemperatuur te hoog kunnen worden?
Hoe zit die beveiliging met hout-, steenkool- en andere kachels ?