Kan iemand mij helpen aan een schema van een elektrische fiets met voorwiel motor.
Mijn vrouw heeft een Batavus E-motion Smart Sire-e
Motor van de fiets is 36V 250W LE230e.
Wat ik ook zoek, maar ik vind geen schema.
Heb wel al begrepen dat het geen DC motor is.

Gr Ruud

meestal zijn de schemas quasi identiek.

voorwiel motor met 3 fase draden (dik), 3 hall sensor draden (dun), een massa draad, een +5V draad en af en toe een witte van de snelheid.

die kabels gaan allemaal naar de controller.
op de controller zit dan ook een display aangesloten, meesal met 5-6 draadjes.
een + en - aansluiting van de accu.
soms wel en soms niet met communicatielijnen tussen accu en controller.

af en toe koplamp en achterlicht er ook op alsook remhendel sensoren

Bedankt fcapri,
Geeft al een idee hoe het in elkaar zit.
Waar zit de controller?
Vanuit het accu pakket zie ik maar 2 dikke draden gaan.

Gr Ruud

meestal vlak achter de accu. als je de accu eruit schuift, heb je contacten zitten aan de fiets. daar achter zit meestal de controller

soms zit die in een behuizing aan de pedalen. heel soms zit controller in het wiel of koplamp

Bedankt voor de snelle reactie
Gr Ruud

Ik zou eerst de bedrading controleren, als het goed is loopt de bedrading een stukje onder het achterspatbord door. Op die plek heb je kans dat de draadboom beschadigd is. Heb dat al een paar keer gehad bij een Sparta en een Batavus, met als gevolg een kapotte Hall-sensor. Dan heb je geen ondersteuning meer.

Op zaterdag 31 januari 2026 11:17:11 schreef Lambiek:
Ik zou eerst de bedrading controleren, als het goed is loopt de bedrading een stukje onder het achterspatbord door. Op die plek heb je kans dat de draadboom beschadigd is. Heb dat al een paar keer gehad bij een Sparta en een Batavus, met als gevolg een kapotte Hall-sensor. Dan heb je geen ondersteuning meer.

Dit komt ook voor bij de Cortina Ecomo Crush

Op zaterdag 31 januari 2026 20:05:03 schreef daandc:
Dit komt ook voor bij de Cortina Ecomo Crush

Oké, die heeft daar dus ook last van.

Ik lag de bedrading altijd om na de reparatie, tyrapte hem achter de zadelpen daar zat hij veilig en kon niet meer beschadigen.

stay like this

[Bericht gewijzigd door Aurel op (78%)]

Waar is dit voor?!! Sparta ion

Volgens google een trapkracht sensor. Maar daar kun je beter een eigen topic over starten ipv dit topic te kapen. (de TS van dit topic heeft een Batavus.)